Bild
Nästa artikel
Provkörd: Hymer B-Klass Masterline

Provkörd: Hymer B-Klass Masterline

Husbilar

HYMER B-KLASS MASTERLINE. Husbilar handlar alltid om kompromisser men nya Masterline är en ovanligt komplett husbil. Bra köregenskaper, bra boendekomfort, bra säkerhet, snygg design och bra kvalitet. Lägg därtill alla genomtänkta detaljer så fås en helhet med få kompromisser.

Det är extra spännande att testa nya Hymer B-klass Masterline då den är byggd på nya och framhjulsdrivna Mercedes Sprinter. Dessutom har den Hymers eget SLC-chassi från hytten och bakåt vilket ger ett dubbelgolv som rymmer teknik som batterier, tankar och övrig förvaring. 

SLC-chassit har vi skrivit om förr och en fördel är att innergolvet blir helt plant utan störande hjulhus i exempelvis duschen eller andra avsatser i bodelen. SLC-chassit har också en plan undersida vilket ger minskat luftmotstånd.

Plus: Komplett och utan direkta -svagheter. Kvalitetsrykte från både MB och Hymer.

Minus: Kräver tjock plånbok vid inköp. -Närsikten framåt kunde varit bättre.

Snygga detaljer med kromfärgad plast och svängda bakljus som också syns bättre från sidan.
Snygga detaljer med kromfärgad plast och svängda bakljus som också syns bättre från sidan.
Visst är det praktiskt med förvaring i dubbelgolv men nog kunde Hymer bjuda på enhandsgrepp som standard precis som många betydligt billigare husbilar.
Visst är det praktiskt med förvaring i dubbelgolv men nog kunde Hymer bjuda på enhandsgrepp som standard precis som många betydligt billigare husbilar.

När jag närmar mig Masterline så lägger jag först märke till den nya 3D-fronten. Linjer runt huvudlyktorna som går ut på sidorna ger ett smalare intryck och dessutom är vindrutan rejält rundad mot a-stolparna. Enligt broschyren ska alla detaljer i den nya fronten ge sportig prestanda och ”perfekta vägegenskaper”. 

Det sistnämnda ska vi låta vara osagt men nog kan vi tänka oss att luftmotståndet minskar markant med den rundade rutan. Detaljer som är viktiga på en så pass stor frontyta som en husbil utgör även om de kanske inte syns vid första ögonkastet om man inte vet om det.

Jag fortsätter runt bilen och lägger märke till lastluckorna till det 36 centimeter höga dubbelgolvet och gasolutrymmet som tack vare dubbelgolvet hamnar ”under” bodelsgolvet och därmed inkräktar det inte på viktig boyta. I det här fallet kökshörnans djupa förvaringsskåp. 

Andra tekniska funktioner som återfinns i dubbelgolvet är färskvattentanken på rejäla 180 liter och gråvattentanken på nästan lika rejäla 150 liter. Tack vare att de är lågt placerade i dubbelgolvet så finns stuvutrymmen i soffan istället och tyngdpunkten blir också lägre till förmån för vägegenskaperna. Tankarnas väl tilltagna storlek bådar också gott när det blir dags för fricamping med långt mellan tömnings- och fyllningsstationer.

Masterline har en ny bakstam där en stor Mercastjärna visar att det är något extra under skalet. Samarbetet mellan de båda tillverkarna är tydligt. Det finns ett antal olika tillvalspaket och däribland centrallås av alla dörrar och lastluckor. Vår testade ML I 780 har dock inte denna finess. Här gäller traditionell öppning med nyckel och dubbla handtagslås. 

Här kan jag tycka att Hymer kunde bjuda på enhandsfattning åtminstone, även om testbilen har enklaste utrustningen. 

Garageutrymmet har annars luckor på båda sidor och utrymmet är generöst tilltaget med hyllor på främre väggen där mindre prylar som distansklossar, kablar och liknande har sin givna plats. I testbilen finns en utedusch i garaget samt kontakter för elcyklar samt lastöglor.

Designen med de aningens utåtstående huvudstrålkastarna är gjord av en tysk designbyrå som ofta anlitas till husbilar.
Designen med de aningens utåtstående huvudstrålkastarna är gjord av en tysk designbyrå som ofta anlitas till husbilar.
SLC-chassit ger en planare undersida som i sin tur betyder mindre luftmotstånd.
SLC-chassit ger en planare undersida som i sin tur betyder mindre luftmotstånd.
Backkameran är högt placerad. Bra.
Backkameran är högt placerad. Bra.
Mängder av förvaringar och drickahållare i nya Mercedes-Benz Sprinter. Treekrad ratt fylld med knappar och bra skärm i mitten
Mängder av förvaringar och drickahållare i nya Mercedes-Benz Sprinter. Treekrad ratt fylld med knappar och bra skärm i mitten

Jag kliver in genom förardörren och tar plats bakom ratten. Nya Sprinter har ett keyless-start-system med automatisk nyckeligenkänning. Det fungerar utmärkt men kräver lite tillvänjning eftersom nyckeln ska placeras i en särskild ”kopp” på instrumentpanelen. Där finns också en särskild hållare till nyckeln så att den slipper ligga och skramla i koppen.

Genast ställer man sig frågan… är det kanske lika bra med ett nyckelhål? Oavsett svar på frågan så är det modernt med keyless och det ger än mer personbilskänsla.

Just personbilskänslan infinner sig verkligen bakom ratten. Den snygga treekrade ratten med alla knappar och stjärnan i mitten har en väl avstämd och lättarbetad servostyrning och växlingspaddlar vid fingertopparna som ger intrycket av något sportigare än en husbil på över fyra ton. 

Sikten genom den stora och svängda vindrutan är bra från alla platser och så även åt sidorna tack vare smala fönsterstolpar och att sidospeglarna är högt placerade. Det går därmed att kika under dem i rondeller och korsningar. Sikten i speglarna är också mycket bra och den konkava delen, som ofta fuskas bort på helintegrerade bilar, finns kvar och ger bättre sikt i de blinda fläckarna på sidan om bilen. 

Däremot sitter man ganska lågt i förhållande till vindrutans lägsta punkt även om sätet är i högst läget. Det gör att det inte är tvärenkelt att känna in husbilens främre hörnor när det blir trångt, men som så mycket annat är det också en vanesak.

Stram linjeföring men trots det ändå mysigt tack vare indirekt belysning och många förvaringar.
Stram linjeföring men trots det ändå mysigt tack vare indirekt belysning och många förvaringar.
Stor spegel vid entrén är bra. Bra med krokar om än lite långt ner.
Stor spegel vid entrén är bra. Bra med krokar om än lite långt ner.
Stora takluckan med inbyggd belysning i ramen.
Stora takluckan med inbyggd belysning i ramen.
Madrassen vilar på bra dämp­are som också ger vädring.
Madrassen vilar på bra dämp­are som också ger vädring.

Mercedes navigeringsskärm med inbyggd röststyrning är en höjdare som är rolig att leka med. Det blir nästan som ett sällskap fast jag befinner mig helt själv i husbilen… det går att ställa in radio, gps och många andra funktioner bara genom att ropa ut ”Hej ­Mercedes” och sedan tala om vad man vill ha utfört. Lysande! Jag testar en gata i Örebro och ”fru ­Mercedes” ordnar det med den inbyggda navigatorn. 

Den nya 9-stegade automatlådan är underbart skön med sina mjuka växlingar genom hela registret och motorn svarar snabbt vid gaspådrag vilket ger snabba omkörningar och accelerationer. Den har miljöklassning Euro 6c vilket gör att den bör klara sig en bra tid framöver i kommande miljözoner.

Även fjädring och stötdämpare ger ett föredömligt intryck med väldigt lite krängningar, nästan som om det vore en nätt liten plåtis eller åtminstone en mycket mindre husbil. SLC-chassit har som sagt en låg och centrerad tyngdpunkt och när vägen svänger blir detta extra tydligt. Nu ska det poängteras att testbilen körs helt olastad vid denna provkörning.

En annan sak som imponerar är att bodelen är väldigt ”tyst” under körningen trots att skåp och lådor är helt tomma och därmed blir en form av resonanslådor. Vanligen blir husbilar ännu tystare när överskåp och förvaringar är fyllda med kläder och liknande. Det bådar gott inför ”skarpa resor”.

"SLC-chassit har en låg och centrerad tyngdpunkt som är bra när vägen svänger."
Köket har tre gasbrännare på rad. Finns variant med elplatta som tillval.
Köket har tre gasbrännare på rad. Finns variant med elplatta som tillval.
Utdragsskåp till förvaringen ger bra överblick på matvaror.
Utdragsskåp till förvaringen ger bra överblick på matvaror.
Diskhon är djup och bra också för större kastruller.
Diskhon är djup och bra också för större kastruller.

När jag en stund senare duttar till handbromsknappen (skönt med elektrisk handbroms) efter första körningen går jag den lilla omvägen till bodelsdörren och kliver in. 

Dörren är bred (65 cm) och har flera låspunkter samt förvaringslåda och fönster. Ett elektriskt trappsteg fälls ut med en knapptryckning och ett steg på insidan av entrédörren leder in till bodelen. 

En ledstång till vänster samt lysknappar och trappstegsknapp sitter lättåtkomligt. Väggen med ledstången är klädd i tyg och där finns två klädkrokar och spegel.

Jag tänder upp belysningen som är designad i tre olika höjdnivåer. Här finns att välja mellan ledande golvbelysning, indirekt mysbelysning och mer praktisk läsbelysning. Alla innerväggar har fått mjukare tygstoppning och sammantaget ger det en ombonad interiör. Under soffan finns en utdragslåda för skor medan hurtsen till höger döljer ett bältesställ för en femte passagerare (tillval).

Stående mitt på golvet beundrar jag de rena linjerna med ljusa träslag som ger ett modernt intryck. Soffgruppen som omger pelarbordet är av traditionellt slag med hörnsoffa, sidopuff och omvända framstolar. Sidopuffen går att byta ut mot en lådhurts innehållande ett skåp av stilen ”skolbänk” för laddning av dator samt en utdragbar sittsektion.

"Jag tänder upp belysningen som är designad med tre olika höjdnivåer i åtanke."
Duschkabin med trätrall (tillval), handduksstång och hylla.
Duschkabin med trätrall (tillval), handduksstång och hylla.

Köket är en av Hymer Masterlines höjdpunkter. I den här enklare varianten är det tre gasollågor på rad och gott om arbetsyta runtom. Den runda diskhon är lagom djup för större kastruller och intill finns en liten ho för sköljning av exempelvis sallad. På väggen finns också ett finurligt kroksystem och under spisen tre lådor samt spisvred. Det är snyggt och gediget gjort och till vänster om lådorna finns dessutom ett så kallat apotekarskåp av utdragsmodell.

Själva hörndelen har stora skåpdörrar och i botten en sophink för sortering. Sektionen mellan soffans ryggstöd och köket döljer för övrigt en tv som kan hissas upp med en knapptryckning. 

Kylskåpet är Dometics nya 150-litersvariant med separata dörrar till kyl och frys som går att öppna från båda hållen.

Ett steg längre bak finns bilens hygienavdelning med dusch på ena sidan och toalett/handfat på andra. Dörren till toaletten bildar i öppet läge en avgränsning av mittgången så att gäster slipper se naken­badare i duschen (genomskinliga duschdörrar). En badrumsvariant som brukar kallas ”raumbad” på ren tyska och kan översättas till rumsbad. 

Duschen har i testbilen en trätrall och i taket finns taklucka, klädstång och på väggen en hylla för tvål och schampo. Duschen är stor, takhöjden 194 cm, och det är lätt att trivas tack vare att hjulhusen inte inkräktar på utrymmet. Även toalett och handfat på andra sidan är bra utformat med förvaringar och finurliga resårband som håller parfymflaskor på plats.

 

Toalett och handfat i ett utrymme där trivseln är hög tack vare bra förvaring, snygga väggar, kontakter och mugghållare.
Toalett och handfat i ett utrymme där trivseln är hög tack vare bra förvaring, snygga väggar, kontakter och mugghållare.
Genomskinlig duschvägg. Bättre med frostad plast.
Genomskinlig duschvägg. Bättre med frostad plast.
Låsplast som lär tappas bort snabbt. Gummisnodd nästa?
Låsplast som lär tappas bort snabbt. Gummisnodd nästa?

Längst bak finns sovutrymmet med två inbjudande långbäddar på två meter i längd och 89 cm i bredd. De går att bädda ihop med enkla handgrepp och extra madrassdelar. För att lättare ta sig i och ur när mittsektionen är bäddad finns ett utfällbart trappsteg. Smart!

I taket runt sängen ger smidiga överskåp och öppna hyllor tillsammans ett luftigare sovutrymme. Mellan bäddarna finns också en hyllpanel där tidningar, böcker och telefoner platsar bra.

På båda sidor om sängen finns fönster och ska man anmärka på något så är det att rutorna är låga i förhållande till madrassen. Personligen föredrar jag att i sömnen köra armbågen i en tålig och stoppad vägg istället för ett plastfönster. Luftcirkulationen vinner också på en något högre spalt mellan vägg och madrass.

Handtagslösa överskåp med en snygg snits för öppning.
Handtagslösa överskåp med en snygg snits för öppning.
Under sängen finns klädförvaring och sängbotten kan lyftas för bättre åtkomlighet. Nu saknar vi delbara sängkläder och lakan...
Under sängen finns klädförvaring och sängbotten kan lyftas för bättre åtkomlighet. Nu saknar vi delbara sängkläder och lakan...
Garderoben på fel sida om toadörr. Tillvalet utdragsskåp är bättre.
Garderoben på fel sida om toadörr. Tillvalet utdragsskåp är bättre.
Sovrum med bra placering av tv och skjutdörr mot badrum.
Sovrum med bra placering av tv och skjutdörr mot badrum.
Skarpögda kan se gångjärnet på översta trappsteget. Där döljer sig en trappförlängning när sängen är hopbäddad. Smart grej!
Skarpögda kan se gångjärnet på översta trappsteget. Där döljer sig en trappförlängning när sängen är hopbäddad. Smart grej!

Det finns två versioner av Masterline i dagsläget, ML I 780 och ML I 790. Den förstnämnda med höga långbäddar medan syskonet 790 har queenbed. Jag tittar in i båda varianterna hos Hymercenter i Örebro. Invändigt skiljer de sig åt från kylskåp och bakåt. Möbleringen framåt är likadan i båda bortsett från att just denna I 790 har skåphurts istället för soffa intill entrédörren. Denna finns som tillval till både 780 och 790. 

En annan skillnad mellan dessa två bilar är att den med queenbed har ett variabelt garage tack vare att bädden är höj- och sänkbar. Vår testade 780 med sina höga långbäddar har fast bädd och alltid lika högt garage. Sist men inte minst är vår testbil enklare utrustad medan den andra är fullutrustad – men det har ju inget med modellen som sådan att göra.

Sammanfattningsvis kan Hymer Masterline mycket väl bli en mästare i klassen. Varken Hymer eller Mercedes lämnar sällan något åt slumpen var för sig och så verkar det även fungera om man kombinerar de två lyxmärkena.

"I taket runt sängen ger smidiga överskåp och öppna hyllor ett luftigt sovrum."
Provkörd: Hymer B-Klass Masterline
Taggar: Husbilar

Det är extra spännande att testa nya Hymer B-klass Masterline då den är byggd på nya och framhjulsdrivna Mercedes Sprinter. Dessutom har den Hymers eget SLC-chassi från hytten och bakåt vilket ger ett dubbelgolv som rymmer teknik som batterier, tankar och övrig förvaring. 

SLC-chassit har vi skrivit om förr och en fördel är att innergolvet blir helt plant utan störande hjulhus i exempelvis duschen eller andra avsatser i bodelen. SLC-chassit har också en plan undersida vilket ger minskat luftmotstånd.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.