Bild
Nästa artikel
Provkörd: Hymer Tramp S 680

Provkörd: Hymer Tramp S 680

Husbilar

Hymer bjuder in till deras Mercedesbilar med det billigare alternativet Tramp. Håller den måttet, och priset?

Hymer Tramp heter de billigaste modeller Hymer bygger på ­Mercedes Sprinter och de har kapat kostnader genom att basera den på Mercedes eget chassi som för övrigt har samma mått och är konstruerat på samma sätt som huvudkonkurrenten Fiat Ducato.

Vi testar Tramp S 680 som har höga långbäddar med garage och toalett och dusch på var sida mitt i bilen, vinkelkök och L-formad soffa fram. En av de absolut vanligaste och populäraste planlösningarna så det är en bra utgångspunkt när vi granskar ”Budgethymern” på Mercedes. 

I serien finns även modellen 685 som är snarlik testbilen fast med face-to-face-sittgrupp samt modellen 695 som har queenbed. Alla modellerna är 739 cm långa.

En liten keps där uppe kanske leder undan lite vägsmuts? Mercamärket finns med även här bak, en ära få andra basfordon får.
En liten keps där uppe kanske leder undan lite vägsmuts? Mercamärket finns med även här bak, en ära få andra basfordon får.
Köregenskaperna och bekvämligheterna är det man först och främst hostar upp de där extra hundratusingarna för.
Köregenskaperna och bekvämligheterna är det man först och främst hostar upp de där extra hundratusingarna för.

Nu ska det sägas på en gång att bilen är utrustad med mycket extrautrustning och tillval så den är långt ifrån grundbilen som enligt prislistan kostar 899 000 kronor. Ungefär 200 000 kronor till får man betala för den vi testar, närmare 1,1 miljoner kronor för en halvintegrerad husbil med andra ord.

Det man betalar extra för är motorstyrka, komfort och även design som fälgar, lackering och mysbelysning. Saker som extra usb-uttag tycker jag ska ingå i dagens elektroniktyngda värld men det är ett litet extratillägg för det med.

Till skillnad från exklusivare serierna av Hymers hel- och halvintegrerade husbilar har Tramp alltså Mercedes eget chassi. Det man missar då är i grund och botten ett väl tilltaget dubbelgolv med lastmöjligheter och mer sofistikerad fjädring på bakaxeln. 

Vid körning tänker jag dock mer på hur väl motor och automatväxellådan lirar ihop än på bristande fjädringskomfort. Men jag är van att köra denna typ av husbil med bladfjädring bak, det har merparten av dagens husbilar, och de ger ofta ifrån sig ett redigt klonk där bak när man kör över järnvägsspår och liknande.

Annat jag gläds över är att sidvindsassistans är standard på denna bil, det höjer säkerheten rejält. Det finns exempel där husbilar blåst av vägen eller utför stup. Det finns massor av andra elektroniska körsäkerhetssystem att välja på till Sprinter men de är tillval i Tramp. Till detta exemplar har bland annat automatisk avståndsanpassning valts vilket är skönt vid långfärder på motorväg.

Mitt på instrumentpanelen sitter Mercedes MBUX röststyrda multimediasystem med gps. Displayen är bred och ljusstark och om backkameran aktiveras ger den en mycket bra bild av hur det ser ut bakom bilen tack vare att kameran är högt placerad.

Vid körning tänker jag dock mer på hur väl motor och automatväxellådan lirar.
Plonk låter det när trappan far ut, knäets bästa vän.
Plonk låter det när trappan far ut, knäets bästa vän.
Föredömligt utformat och lättarbetat gasolfack.
Föredömligt utformat och lättarbetat gasolfack.
Stänkskydd är bra för de som inte kan hålla avstånd.
Stänkskydd är bra för de som inte kan hålla avstånd.

Det är personbilslikt här fram med ratt som har många knappar men det är även lite trångt för att vara en husbil. Sprinter är smalare än Fiat Ducato och den decimetern märks när man ska vrida hyttstolarna eller få på sig säkerhetsbältet som gärna hakar upp sig i de nedfällbara armstöden på de annars bekväma stolarna.

Vrider man på stolarna möts man av en bodel som skiljer sig ganska mycket från det många tidigare förknippar med Hymer. 

Tidigare har det under många år varit ganska sober trädekor som inte varierades speciellt mycket under åren. Nu finns de mörkare trätonerna kvar i golvet medan bord och bänkskiva har fått lite ljusare tränyans. 

Det är fortfarande nedtonade färger som gäller men mer en ljust beigegrå i kombination med blanka vita luckor och paneler. 

Testbilens hyttstolar och sittgrupp har mörkgråa textiler med ljusgrå prickar, de ser ut att vara hämtade ur Mercedes transportbilssortiment och det kunde vara lite piggare här tycker jag.

Trelågig spis, diskho och arbetsyta.
Trelågig spis, diskho och arbetsyta.
Tallrikar, glas och höga saker får plats i överskåpet.
Tallrikar, glas och höga saker får plats i överskåpet.
Vid entrén finns många krokar, så även i resten av bilen.
Vid entrén finns många krokar, så även i resten av bilen.
Mercedes förarmiljö är enkel att komma överrens med. Växling görs med en spak bakom ratten.
Mercedes förarmiljö är enkel att komma överrens med. Växling görs med en spak bakom ratten.
Rattstyrning av MBUX systemet och mer kan göras här.
Rattstyrning av MBUX systemet och mer kan göras här.

Sittgruppen rymmer fem–sex personer och det går bra för två personer att sitta bältade i den bakre soffan, under vilken bilens elcentral finns.

Hallen, eller entrén har ett platt golv hela vägen fram till dörren och vill man kliva in kan en trappa fällas ut med hjälp av ett knapptryck vid dörren eller vid förarplatsen, tack för det! 

Vi brukar klaga på att det inte finns nog med krokar att hänga av sig kläder på, men i denna bil finns det så många att vi tappar räkningen – med beröm godkänt!

Vid entrén finns även manöverpanelen och den är väldigt basic och enkel att förstå sig på, inga konstigheter alls. Vi hittar även värmepannans panel här, själva pannan är placerad under ena sängen och serviceluckan hittar man i bilens stora garage under sängarna.

Runt bordet sitter fyra bekvämt. I soffan finns även säkerhets­bälten så det går att åka fyra bältade i Hymer Tramp S 680.
Runt bordet sitter fyra bekvämt. I soffan finns även säkerhets­bälten så det går att åka fyra bältade i Hymer Tramp S 680.
Värmepannan regleras härifrån och manöverpanelen är basic. Hymer rullar ut ett appstyrsystem till lyxbilarna våren 2021.
Värmepannan regleras härifrån och manöverpanelen är basic. Hymer rullar ut ett appstyrsystem till lyxbilarna våren 2021.
Det finns ett tekniskt dubbelgolv i bilen, det innehåller företrädelsevis vattentankar och rör för varmluft.
Det finns ett tekniskt dubbelgolv i bilen, det innehåller företrädelsevis vattentankar och rör för varmluft.

I köket märks det att det är en billigare husbil, inget utöver det vanliga men fullt funktionsdugligt med trelågig spis och hyfsat stor diskho. Förvaring finns i lådor och skåp.

Duschen och toalett hittas på var sida i bilen och här känner jag närmare på en skåpdörr. Den känns nästan tyngdlös med samtidigt stenhård, det har jobbats med materialen och den känslan går igen på fler ställen i bilen. Vikt är a och o i en husbil. 

Toaletten som helhet är helt okej med relativt stor taklucka, förvaring, speglar och återigen massor av krokar för kläder och handdukar. 

Duschen har stor taklucka även den, men gör inget större väsen av sig i övrigt rent designmässigt, det är funktionaliteten det satsats på. 

Det finns ett löst golv som ger mer golvyta här i mitten av bilen, det hjälper även till att hålla ordning på vikdörren av plast som tenderar att skallra om den inte kläms fast ordentligt.

Trots Hymers ambitioner med denna bil är det ingen budgetbil.
Duschen på vänster sida i bilen har en stor taklucka.
Duschen på vänster sida i bilen har en stor taklucka.
Massor av speglar och klädkrokar i toalettutrymmet.
Massor av speglar och klädkrokar i toalettutrymmet.

Sängarna i bilen har kallskumsmadrasser med glidskydd under mot sängbotten. De känns riktigt bekväma under den tupplur jag hinner med under provkörningen. Precis som i andra liknande modeller går det att lyfta upp nederdelen av sängarna för att komma åt de garderober som finns där. I den ena hittar vi nackstöden till soffan prydligt nedstoppade i frästa hål. Inget lämnas åt slumpen är känslan vi får i denna husbil.

Förvaring utöver sänggarderoberna finns det givetvis även här bak. Dels i överskåp men även i ett mellanrum mellan ett skåp och toaväggen där det sitter en liten stång vilket ger hänghöjd ända ned till madrassen, en smart och lätt lösning!

Snyggt och prydligt och varsitt fönster för de liggande.
Snyggt och prydligt och varsitt fönster för de liggande.
Förvaring under sängen och även plats för nackstöd.
Förvaring under sängen och även plats för nackstöd.
Ett draperi för sovrummet.
Ett draperi för sovrummet.

Synar vi de utvändiga utrymmena så kan vi räkna in andra saker som känns billiga men inte nödvändigtvis är det, snarare är de lättare och kanske även mer hållbara i längden? Exempelvis är gasdämpade fjädrar för luckor ersatta med varianter som man liksom får knycka till lite eller häkta upp vid öppning. 

Det är mycket enkelt att få till och inte alls dumt. Även konstruktionen av möblerna känns lite enklare men de känns solida, och är antagligen lättare. 

Nu väger bilen en hel del ändå, eftersom den är ganska lång och storleken på bilen är det som mest påverkar vikten. Det går att välja totalvikt och väljer man totalvikten 3 500 kg får man hålla koll på lasten helt enkelt.

Gott om plats i det uppvärmda och belysta garaget. Det finns även lastöglor för att surra fast exempelvis en eller ett par cyklar.
Gott om plats i det uppvärmda och belysta garaget. Det finns även lastöglor för att surra fast exempelvis en eller ett par cyklar.
Bakom en panel i ­garaget hittar vi ­värmepannan.
Bakom en panel i ­garaget hittar vi ­värmepannan.
Ett enklare och kanske lättare och mer hållbart sätt att hålla luckorna i uppfällt läge. Många andra använder gasfjädrar här.
Ett enklare och kanske lättare och mer hållbart sätt att hålla luckorna i uppfällt läge. Många andra använder gasfjädrar här.

Trots Hymers ambitioner med denna bil är det ingen budgetbil vi testat – med de valda tillbehören drar priset iväg som sagt. Men i grund och botten är det en Hymer och ett av deras trumfkort är just hur de bygger väggar, tak och golv. 

PUAL kallas den och PU står för polyuretan och det är själva isoleringen som sprutas in och expanderar och härdar, AL står för aluminium vilket är ytskikten. Det är de helt ensamma om. 

För er som minns den nu insomnade husvagnstillverkaren Cabby så var de faktiskt de enda andra som byggde på ett liknande sätt. De ställde en bil ovanpå sina vagnar för att visa på den robusthet tekniken ger. Vad jag vet har inte Hymer gjort det i sin marknadsföring men jag kan givetvis ha fel där. 

Likväl, det är en övertygande konstruktionsteknik och kvalitén går igen i bilen i övrigt. Det känns verkligen som grejerna sitter fast i denna bil som är knäpptyst på vägen. 

Som instegsbil i Hymers Mercedessortiment är den utmärkt men det vore intressant att testa den riktiga basversionen, det är först då den kan kallas billig. 

Viktuppgifter kommer från tillverkaren. Tillval kan påverka vikten.
Viktuppgifter kommer från tillverkaren. Tillval kan påverka vikten.

Hymer Tramp heter de billigaste modeller Hymer bygger på ­Mercedes Sprinter och de har kapat kostnader genom att basera den på Mercedes eget chassi som för övrigt har samma mått och är konstruerat på samma sätt som huvudkonkurrenten Fiat Ducato.

Vi testar Tramp S 680 som har höga långbäddar med garage och toalett och dusch på var sida mitt i bilen, vinkelkök och L-formad soffa fram. En av de absolut vanligaste och populäraste planlösningarna så det är en bra utgångspunkt när vi granskar ”Budgethymern” på Mercedes. 

I serien finns även modellen 685 som är snarlik testbilen fast med face-to-face-sittgrupp samt modellen 695 so

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Testa Premium helt gratis

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.