Bild
Nästa artikel
Vackra linjer och luftig känsla, mycket tack vare ett rakt kök och frånvaron av hörnsoffa.
Vackra linjer och luftig känsla, mycket tack vare ett rakt kök och frånvaron av hörnsoffa.

Provkörd: Itineo TC 740

Husbilar

ITINEO TC 740. Kan du tänka dig en tvärställd säng i husbilen så kan du känna dig lycklig. Tvärbädden ger gott om svängrum till övrig möblering och är dessutom oftast mycket längre än långbädden – hur konstigt det än låter.

Varumärket Itineo presenterades av Rapido­gruppen för tolv år sedan som ett enklare instegsmärke med konkurrenskraftiga priser. Itineo har enklare standardutrustning, möblering och design vilket gör dem billigare att tillverka än det exklusivare syskonet Rapido.

Märket Itineo har år 2019 tio helintegrerade modeller och två halvintegrerade i utbudet. Halvintegrerade PM 740 och PJ 740 är nya och så även helintegrerade FC 650, JC 740 och TC 740. Vi testar den sistnämnda på Itineos hemmaplan i Mayenne i Frankrike. Den är byggd på Fiat Ducato med Fiats lägre och bredare campingchassi. (Bredare spårvidd bak.) Totallängden är 7,43 meter och hjulbasen strax över fyra meter, klassiska mått som ger en stadig och trygg väghållning även i högre fart.

Sikten framåt är mycket bra och vindrutetorkarna, som är tre till antalet, torkar siktfältet för både förare och passagerare. Sidospeglarna sitter ganska högt vilket gör att de inte stör sikten lika mycket som vissa andra busshängda speglar kan göra i korsningar och rondeller. Tyvärr finns ingen konkav del som på Fiats originalspeglar så det gäller att hålla koll på döda vinkeln på annat sätt. Backkamera är tillval och i testbilen sitter en tillvalsmonitor till vänster om ratten.

 

Plus: Garderoberna! Mysig säng. Ljus och luftig. Lyxbil till lågpris.

Minus: Toalucka på marksidan. Höjdskillnad i golvet. Brist på krokar.

Det har hänt en hel del med Itineo sedan de lanserades för 12 år sedan. Nu är de lika snygga som lyxsyskonet Rapido.
Det har hänt en hel del med Itineo sedan de lanserades för 12 år sedan. Nu är de lika snygga som lyxsyskonet Rapido.

Motormässigt är 130 hästars­motorn som denna har helt okej men jag brukar föredra 150 på bilar i den här storleken och särskilt då med robotlådan. Testbilen har vanlig manuell låda. 

Väghållningen är som väntat bra på en helt olastad bil som denna. Vatten i tankarna och prylar i garaget gör givetvis skillnad, särskilt om det lastas för mycket i garaget. 

På Itineo TC 740 är gränsen 150 kilo och det räcker gott för både elcyklar och campingmöbler. 

Personligen skulle jag nöja mig med cyklar i garaget istället för att montera cykelställ för de ryms lätt och det finns lastöglor. Dessutom flyttas tyngdpunkten framåt och cyklarna står rena och skyddade från vägdamm. 

En del vägbuller fortplantar sig in i bodelen från det stora och ”nakna” golvet. Bodelsmattor skulle förmodligen råda bot på en del. Möblerna i sig avger däremot inte mycket knirrande även om syskonet Rapido från samma familj är tystare i jämförelse. 

Rum för cyklar och packning, här finns lastöglor, oömt golv och belysning. Luckan leder in i bodelen.
Rum för cyklar och packning, här finns lastöglor, oömt golv och belysning. Luckan leder in i bodelen.
Provkörd: Itineo TC 740
"Sikten framåt är mycket bra och vindrutetorkarna gör sitt jobb."
Den testade husbilen har extrautrustats med aluminiumfälgar.
Den testade husbilen har extrautrustats med aluminiumfälgar.

Vi parkerar husbilen på en vacker slottsgård strax utanför Mayenne för att syna den närmare och fotografera. Både förardörren och entrédörren går på centrallåset. Lastluckorna har en egen nyckel. 

Designmässigt har det hänt en del på Itineo jämfört med de första årsmodellerna som liknade stora runda ägg i fronten. Nu är det avsevärt tuffare design med svarta inslag och LED-lampor. 

De svarta fälten går i en slags kryssform över grillen och ned mot stötfångaren och ramar in huvudljusens vita fält. Sedan fortsätter det i en mörk fartrand längs husbilens sidor.

Bordet i hopfällt läge gör att det är supersmidigt att passera bakåt.
Bordet i hopfällt läge gör att det är supersmidigt att passera bakåt.

Vi parkerar husbilen på en vacker slottsgård strax utanför Mayenne för att syna den närmare och fotografera. Både förardörren och entrédörren går på centrallåset. Lastluckorna har en egen nyckel. 

Designmässigt har det hänt en del på Itineo jämfört med de första årsmodellerna som liknade stora runda ägg i fronten. Nu är det avsevärt tuffare design med svarta inslag och LED-lampor. 

De svarta fälten går i en slags kryssform över grillen och ned mot stötfångaren och ramar in huvudljusens vita fält. Sedan fortsätter det i en mörk fartrand längs husbilens sidor.

Gasolskåpet sitter under passagerarfönstret och rymmer två 11-kilosflaskor. Det är enkelt att nå flaskorna och att låsa med vridhandtaget. På denna högra sida finns också tömningen av toaletten. Hmm, precis vid ett eventuellt campingbord. Det gäller alltså att tajma toatömning och middag så att de inte krockar, men det gäller nog oavsett var luckan sitter.

Längst bak stoltserar TC 740 som sagt med ett stort garage som räcker gott och väl för cyklar. Innanför finns både lastöglor och ett slitstarkt plastgolv som gör det lättare att rengöra men ingen avloppsventil. Vill man dra en skarvsladd för laddning av elcyklar så finns en lucka in till bodelen.

Vi uppskattar verkligen de trevliga garderoberna där den närmast köket är för längre plagg på galge och den närmast sängen är försedd med hyllor.
Vi uppskattar verkligen de trevliga garderoberna där den närmast köket är för längre plagg på galge och den närmast sängen är försedd med hyllor.

Bakstammen ser också modern ut och på bilens vänstra sida (förarsidan) finns en mindre lastlucka till garaget. Det är också på den här sidan som kontakten till landströmmen kopplas in. Till 2019 har Itineo fått ramfönster med dubbla plastglas och inbyggda myggnät och persienner. Vår testbil har också aluminiumfälgar som är ett tillval. 

Det blir dags att syna bilen invändigt och det första som många besökare ser är den moderna och luftiga inredningen. Precis vid entrén finns en nyhet för 2019 i form av en ny väggpanel i vitt och grått tyg samt en kromfärgad ledstång. Sist men inte minst en spegel som bidrar till ljus och rymd. Ihop med den indirekta belysningen är det riktigt snyggt.

De vita luckorna till överskåpen är egentligen tvåfärgade och har en silverfärgad rand som avgränsar den nedre träfärgade delen av luckan. Under varje överskåp finns öppna hyllor där småprylar kan läggas när bilen står stilla. Luckorna har inga handtag och undertill finns LED-lampor och ovanför finns ljusskenor och små dioder. Det är snyggt och ger ett enhetligt och rent intryck. Jag gillar de öppna hyllorna även om de bör ha bättre ”fallskydd” men betraktat som stillastående förvaring är de bra.

Sittgrupp för sex personer.
Sittgrupp för sex personer.
Skoförvaring vid entrén.
Skoförvaring vid entrén.
Manöverpanelen är lätt att begripa, enbart voltindikering kan dock kräva förklaring för många nybörjare.
Manöverpanelen är lätt att begripa, enbart voltindikering kan dock kräva förklaring för många nybörjare.
"På högra sidan finns tömningen av toaletten. Precis vid ett eventuellt utebord."

Sittgruppen har senaste mode i form av motstående soffor. Itineo har tre olika möbelklädslar där ”Pepper” är mörkgrå upptill mot nacken och ljusgrå nedtill på rygg och sittdyna. ”Natural” är mörkbrun upptill och ljusbrun nedtill. Båda dessa två är tygklädslar. Det exklusivare valet är en skinnimitation kallad ”Bora” med ljusbrun överdel och en nedre del i vitt. ”Bora” som testbilen har ingår i ett designkoncept som Itineo kallar ”Tep” och som även klär den snygga sovrumsväggen. 

Ett ljust pelarbord vars bordsskiva kan fällas på mitten gör att det inte är i vägen. Sex personer sitter bekvämt vid dukning. Bordets ena halva är aningen ostadigt i utfällt läge så man får tala om för gästerna att inte stödja sig mot det när de ska resa sig.

 

Lyckan är total när man slipper bo i ett kallt och spöklikt slott och får ta plats i en mysig och ombonad husbil!
Lyckan är total när man slipper bo i ett kallt och spöklikt slott och får ta plats i en mysig och ombonad husbil!
I det lilla skåpet högst upp finns ett tv-stativ och i skåpet under kan en microvågsugn placeras. Underst kyl och frys.
I det lilla skåpet högst upp finns ett tv-stativ och i skåpet under kan en microvågsugn placeras. Underst kyl och frys.
Entrédörr med fönster och låda för handskar och halsdukar. Sopkorg enligt vissa.
Entrédörr med fönster och låda för handskar och halsdukar. Sopkorg enligt vissa.
­Underbar ­utsikt från båda ­framstolarna.
­Underbar ­utsikt från båda ­framstolarna.

Hela husbilen har en öppen känsla ända bort till köksväggen, mycket tack vare den obrutna överskåpsraden som går i en lång linje. Spisen är trelågig och placerad mot ytterväggen vilket ger gott om arbetsyta framför. Kökslådorna är precis som överskåpen handtagslösa. Kylskåpet på andra sidan mittgången är stort och har separat frysdel. Ovanför kylen finns två skåp, varav det större kan ersättas med en mikrovågsugn och i det översta döljer sig ett tv-stativ.

I köket finns också en löstagbar arbetsskiva som ger mer utrymme till matlagningen. På köksväggen sitter en kryddhållare med stång för hushållspapper. Lysande! 

På tal om lysande så kommer vi därmed till bilens mest briljanta avdelning. Nämligen badrummet och garderoben! På ena sidan hittas handfat och toalett samt en separat duschkabin. Vid handfatet finns ett stort fönster som man får komma ihåg att dra för när det ska näckas. I duschen finns en snygg svart förvaring för schampo och tvål. Dusch och toa har en egen dörr som kan ställas upp och avgränsa mittgången mot köket. Vanligare är att dusch och toa placerats på varsin sida om mittgången men här är de alltså på samma sida. Inte alls dumt. På andra sidan mittgången finns istället två stora garderober. Den ena med hängare och den andra med hyllor. Förnämligt! Walk-in-closet nästan, det är bara pallen för skoprovning som saknas. En trivsam lösning även om jag nog hade spegelvänt allt för att slippa toatömningen på markissidan.

Ett praktiskt kök med kökslådor till höger och faktiskt ett skåp till vänster även om det ser ut som lådor vid första anblick. Bra med arbetsytor!
Ett praktiskt kök med kökslådor till höger och faktiskt ett skåp till vänster även om det ser ut som lådor vid första anblick. Bra med arbetsytor!
"I duschen finns en snygg svart förvaring för ­schampo och tvål."
Trevligt badrum med separat duschkabin. Vi saknar bara ­handdukshängare och krokar, överallt i husbilen.
Trevligt badrum med separat duschkabin. Vi saknar bara ­handdukshängare och krokar, överallt i husbilen.

Efter badrummet är det dags att ta plats i sängen, där kan meningarna gå isär. TC 740 är nämligen ovanlig bland nya helintegrerade husbilar med sin tvärställda dubbelsäng. 

En fördel med tvärbädden, förutom platsbesparingen, handlar om bäddens längd. Det är lätt att tro att uttrycket ”långbädd” handlar om extra långa bäddar men så är det inte. Ofta tvärtom vill jag påstå. Egentligen bör de heta ”längsbäddar” för namnet kommer mer av att man ligger i bilens längdriktning. Det mest naturliga namnet är dock enkelbäddar. 

Tvärbäddar är faktiskt mysigare när man väl är på plats och bortsett från sängen i aktern så finns det en nedfällbar gästsäng ovanför förarhytten. Båda med bekväma Bultex-madrasser, därmed kan två personer resa ihop – men sova frånskilda i varsin ände av husbilen om så önskas. 

En viktig fördel med att sova på tvären är att sängen kan bre ut sig från yttervägg till yttervägg. Det betyder i TC 740:s fall svindlande 217 cm! Så långa långbäddar finns knappt... 

Sammanfattningsvis, om inte fysiska skäl hindrar från en hög tvärbädd tycker jag att man ska ge dem chansen för det finns många fördelar med dem. Tvärbädden är trots allt en rejäl platsbesparare som ger svängrum till resten av möblerna i husbilen.

Överskåp på ena sidan, läslampor och fönster på andra sidan. Snygg väggpanel kallad TEP.
Överskåp på ena sidan, läslampor och fönster på andra sidan. Snygg väggpanel kallad TEP.
Gästsängen i fronten har samma bekväma madrass som värdparets säng längst bak. En fördel med helintegrerade bilar är att sittgruppen kan användas trots bäddad säng.
Gästsängen i fronten har samma bekväma madrass som värdparets säng längst bak. En fördel med helintegrerade bilar är att sittgruppen kan användas trots bäddad säng.
Tvärställt är mysigast! Vi sover helst med fötterna mot fönstret, vilket tyvärr betyder att tårna får njuta av de fina läslamporna…
Tvärställt är mysigast! Vi sover helst med fötterna mot fönstret, vilket tyvärr betyder att tårna får njuta av de fina läslamporna…
Provkörd: Itineo TC 740
Taggar: Husbilar

Varumärket Itineo presenterades av Rapido­gruppen för tolv år sedan som ett enklare instegsmärke med konkurrenskraftiga priser. Itineo har enklare standardutrustning, möblering och design vilket gör dem billigare att tillverka än det exklusivare syskonet Rapido.

Märket Itineo har år 2019 tio helintegrerade modeller och två halvintegrerade i utbudet. Halvintegrerade PM 740 och PJ 740 är nya och så även helintegrerade FC 650, JC 740 och TC 740. Vi testar den sistnämnda på Itineos hemmaplan i Mayenne i Frankrike. Den är byggd på Fiat Ducato med Fiats lägre och bredare campingchassi. (Bredare spårvidd bak.) Totallängden är 7,43 meter och hjulbasen str

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.