Bild
Nästa artikel
Provkörd: Kabe Imperial 810 LQB

Provkörd: Kabe Imperial 810 LQB

Husbilar

Kabe Imperial 810 LQB. Kabes Imperialserie hör till det lyxigaste som finns på marknaden. Vi imponeras av en närmast perfekt uppvärmning och isolering som ger en känsla av att befinna sig i ett torrt, varmt och ljudisolerat hotellrum som kan flyttas dit man vill.

Kabes husbilar delas in i klasserna Classic, Royal, Van, Crown och Imperial och i de båda sistnämnda återfinns de helintegrerade modellerna byggda på MB Sprinter.

Serien Imperial är Kabes lyxigaste och mest välutrustade top-of-the-line. Det finns knappt någon husbil under sju ton som är så välutrustad från start. Här ingår allt och lite till. Ta bara exempel som förbränningstoalett, skinnklädsel, automatisk golvvärme ända ut i hytten, wi-fi och mängder av annat godis i stort och smått.

En skillnad mellan Crown och Imperial, förutom nämnda utrustningsnivå, är att Imperial alltid är treaxlad medan bilarna i Crown-serien kan fås antingen två- eller treaxlade. Både Crown och Imperial är dock helintegrerade och byggs på chassikombinationen Mercedes/Al-Ko. De byggs på framhjulsdrivna Sprinter som skruvas ihop med ett lägre och bredare Al-Ko chassi. En erkänt bra grund att bygga bodel på.

Den modell som vi har provkört heter 810 LQB och som ­mittenbokstaven antyder är det en queenbed i aktern. Totallängden är 8,32 meter och det är trots den icke så blygsamma längden faktiskt Kabes kortaste variant med tre axlar. Under huven döljer sig den starkare motorn från MB Sprinter på 177 hästkrafter vilket är standard på Imperial. Dessutom har den Mercedes niostegade 9G-tronic automatlåda som standard. 

Trots att det är en stor husbil på sex hjul så är det faktiskt Kabes minsta treaxlade.
Trots att det är en stor husbil på sex hjul så är det faktiskt Kabes minsta treaxlade.
Mercedes fullständiga infotainment med navigering, backkamera och andra smarta funktioner ingår.
Mercedes fullständiga infotainment med navigering, backkamera och andra smarta funktioner ingår.
Förarmiljö som i en personbil fast med bättre utsikt. Kör­egenskaperna påminner också om de hos en personbil.
Förarmiljö som i en personbil fast med bättre utsikt. Kör­egenskaperna påminner också om de hos en personbil.

När vi rullar ut från fabriksområdet i Tenhult känner jag direkt vad Kabe menar när de skriver ”komfort som en personbil” i sin broschyr. Den lilla ratten och bilens distinkta svar på mina rattrörelser, ihop med den snabba gasresponsen och automatlådans sömlösa växlingar ger sammantaget just personbilskomfort. Här bidrar också chassits uppträdande där de för husbilar så typiska krängningarna i skarpa kurvor är minimala. Dessutom sitter vi högklassigt med utmärkt sikt från de båda framstolarna. Precis som vi är vana i husbilar finns dubbla armstöd och stolarna är ställbara i alla led liksom den sportiga och treekrade ratten. En ratt som för övrigt har gott om knappar för styrning av farthållare och multimedia.

Farthållaren är avståndskännande och anpassar sig till framförvarande trafik. Den håller alltså avståndet och när man har vant sig vid den funktionen är det härligt, särskilt under långa motorvägsetapper. På ratten finns också reglage för klimat och faktiskt en liten touchkontroll för styrning av MBUX. 

MBUX är Sprinterns multimediasystem som förutom sin 10,25 tums touchskärm också kan röststyras genom att man utropar ”Hej Mercedes”. En inbyggd AI (artificiell intelligens) gör att röststyrningen lär sig känna igen kommandon och vilka funktioner som används oftare.

Kurshållningsassistent och vägmärkesigenkänning är säkerhetsteknik vi inte är särskilt bortskämda med i husbilssammanhang men i Imperial finns det. 

Det går att skriva långa artiklar bara om Mercedes-Benz Sprinter men det blir än värre när vi övergår till bodelen. Lyxen tar inte slut när vi vänder Mercedes ryggen… det är nu det börjar!

Sittgruppen är ­genomtänkt med omfattande belysning och ­ljusinsläpp. Bordet är lätt att nå från alla platser men är ­samtidigt smidigt tack vare de ­rundade hörnen.
Sittgruppen är ­genomtänkt med omfattande belysning och ­ljusinsläpp. Bordet är lätt att nå från alla platser men är ­samtidigt smidigt tack vare de ­rundade hörnen.
Garaget imponerar, här finns massor av luckor och lådor.
Garaget imponerar, här finns massor av luckor och lådor.
Lite större luckor i garaget hade gjort det till full pott!
Lite större luckor i garaget hade gjort det till full pott!
Även bakväggen i garaget kan utnyttjats till förvaring.
Även bakväggen i garaget kan utnyttjats till förvaring.

Jag inleder med sedvanlig runda utvändigt och till 2020 har alla Imperial från Kabe fått ny sober dekor utvändigt. De är snyggt överlag när man slipper klisterdekalerna och färgerna istället är ”tryckta” på ytterväggarna. Det är egentligen bara dekortexten ”Travel Master Imperial” som kunde varit snyggare på den annars så perfekta utsidan. Kanske hade det varit snyggare med ett exklusivt Imperial-emblem eller de krombokstäver som bilen har på bakstammen.

På husbilens vänstra sida finns gasolfacket för dubbla p11:or och dessa står på en snurrplatta som gör bytet enkelt genom att man snurrar fram rätt flaska. Smart och enkel lösning och de kommer ut nästan lika långt som lösningarna med ”släde”.

Garaget är stort och rymligt och fullständigt topputrustat med allt man kan begära i form av lastöglor, lådor, kontakter och belysning. Det är faktiskt så hemtrevligt med alla luckor och lådor att undertecknad skulle kunna hyra in sig i ett dylikt utrymme. Där finns ju faktiskt dusch till och med…

Det finns också utdragslådor där man med fördel kan förvara de där prylarna som man sällan behöver eftersom cyklar och annan last hamnar i vägen. Här finns också en inverter från Dometic med ren sinus och en annan detalj som imponerar i garaget är belysningen bestående av led-ljusramper. Ska man vara petig med något så skulle det möjligen vara bättre med färre och större träluckor i garaget.

Husbilen är annars utrustad med dubbla AGM bodelsbatterier på 130 Ah vardera (startbatteriet är på 92Ah) och på taket finns solcell och står man inkopplad på 230V så finns en batteriladdare på 35A. Med andra ord är Imperial i det närmaste självförsörjande under några dygns fricamping. Särskilt med tanke på att den också har förbränningstoalett som gör att man slipper begränsas av en fylld toakassett.

Sängen ovanför förarhytten har en undersida med en omfattande belysning samt öppna hyllor som tyvärr saknar sarg ytterst.
Sängen ovanför förarhytten har en undersida med en omfattande belysning samt öppna hyllor som tyvärr saknar sarg ytterst.
Entrén med hängare är som alltid bra i Kabe och så även manöverpanelen. Viss inlärning krävs för styrningen av alla lampor.
Entrén med hängare är som alltid bra i Kabe och så även manöverpanelen. Viss inlärning krävs för styrningen av alla lampor.
"Hörnsoffan är mer avancerad än man kan tro med sina inställningsmöjligheter."
Dörren har fönster och lite förvaring och ett rejält handtag och lås. På väggen bredvid finns krokar, spegel och småförvaring.
Dörren har fönster och lite förvaring och ett rejält handtag och lås. På väggen bredvid finns krokar, spegel och småförvaring.
Gardinerna i förarhytten dras framifrån och bakåt medan den styrs elektriskt för den stora framrutan.
Gardinerna i förarhytten dras framifrån och bakåt medan den styrs elektriskt för den stora framrutan.
Bordet är smart utformat och kan styras åt alla håll.
Bordet är smart utformat och kan styras åt alla håll.
Tv-stativ som fälls ned från överskåpet intill entrén.
Tv-stativ som fälls ned från överskåpet intill entrén.

Det blir dags att kliva in genom bodelsdörren som till i år blivit bredare och förutom att det är lättare att passera igenom så får man också lite mer ljus i hallmiljön tack vare dörrens fönster.

Sittgruppen är klädd i skinn och L-soffan är mer avancerad än man kan tro med sina inställningsmöjligheter. Under färd kan sitsen dras ut så att det blir en bekvämare åkställning och det finns dessutom nedfällbara armstöd på vardera sida.

Den stora vindrutan har ett mörkläggningsjalusi som stängs med bodelens manöverpanel. Stängningen är aningen för långsam men en fördel är att jalusin går uppåt och kan stoppas en bit på vägen vilket hindrar insyn men ändå ger ljusinsläpp och utsikt.

Över förarhytten finns en taksäng vars undersida är försedd med hyllor för småsaker. Taksängen fälls också ned med en ”touch” på manöverpanelen. Tyvärr finns inga läslampor och inte heller några hyllor för småsaker nåbara för de som ligger i taksängen.

 

Hörnköket har bra ­avlastningsytor. ­Överskåpen är rymliga och har sidohängda luckor.
Hörnköket har bra ­avlastningsytor. ­Överskåpen är rymliga och har sidohängda luckor.
TecTower från Dometic med gasolugn i topp och kylskåp med dubbelhängda dörrar.
TecTower från Dometic med gasolugn i topp och kylskåp med dubbelhängda dörrar.
Spisen har brännarna på rad och ­inbyggd piezo-tändare samt ett bastant gjutjärnsgaller för kastrullerna.
Spisen har brännarna på rad och ­inbyggd piezo-tändare samt ett bastant gjutjärnsgaller för kastrullerna.

Köket är uppdaterat till i år med vita och infällda luckor och lådor, det betyder att fronterna till lådor och luckor linjerar med resten av möbeln vilket ger en exklusivare känsla. Köksbänken är i laminat med marmorerat mönster och spisen har tre brännare med en delbar täcklucka för ökad avställningsyta. Får jag önska något så är det väl att en av de tre brännarna hade kunnat bytas ut mot en elplatta. Lådorna har centrallås och självklart mjukstängning. Kylskåpet är ett stort AES-skåp från Dometic med dubbelhängda luckor som kan öppnas åt båda håll. Enheten med kylskåpet kallas för tech-tower och högst upp finns en gasolugn. 

Toalettutrymmet är en kompromiss i den här modellen och möjligen en anledning till att titta på de större syskonmodellerna från Kabe. Det beror främst på hur mycket du prioriterar duschutrymmet. Testmodellen 810 LQB har dusch och toa i samma utrymme men duschen har åtminstone ­dörrar och inte bara ett draperi. Vill man ha mer svängrum till hygienbestyren så är syskonen i860 LQB och i910 QB lämpliga objekt för där är dusch och toa åtskilda på varsin sida om mittgången. Dessa båda är dock halvmetern och metern längre än testbilen.

En sak som alla Imperial har gemensam är däremot den förnämliga toalettstolen Cinderella Motion. Det betyder att man slipper slabba runt med en toalettkassett som ska tömmas. Här förbränns skiten istället. För att Cinderella ska fungera behövs både gasol och 12V ström i batteriet. Inför toalettbesöket sätter man i en speciell papperspåse och när man är klar för ”spolning” faller påsen ner i askskålen och då är det bara att trycka på knappen ”start”. Förbränningen sätter igång och efter en till ett par timmar är det klart. Processen kan dock avbrytas om andra behöver nyttja toaletten. Det bästa av allt är att man bara behöver tömma lite torr aska en gång i veckan.

Badrummet är ett så kallat allt-i-ett som ger kompakta mått. Vill man ha större badrum finns det större syskon i serien.
Badrummet är ett så kallat allt-i-ett som ger kompakta mått. Vill man ha större badrum finns det större syskon i serien.
Bra förvaring i badrumsskåpet med både luckor och staket.
Bra förvaring i badrumsskåpet med både luckor och staket.
Förbränningstoalett är ­standard i alla Imperialbilarna.
Förbränningstoalett är ­standard i alla Imperialbilarna.

Allra längst bak i husbilen finns den stolta dubbelsängen som är precis så inbjudande som en queenbed ska vara. Liggande på plats finns knappar i taket ovanför huvudet där rygglutning kan ställas med en elmotor. Därmed är platsen perfekt för både läsning och tv-tittande men också vid förkylningar och hosta när huvud och lungor skall hållas högt!

Sängen är 138 cm bred och runtom finns både överskåp och avlastningshyllor men också kontakter för usb och 230V. Undertill finns också utdragslådor för förvaring liksom sedvanliga garderober på vardera sida. I testbilen finns en eldriven ventilationsfläkt i sovrumstaket istället för vanlig taklucka. Perfekt för snabb kvällsvädring innan läggdags!

Det är svårt att skriva ­kortfattat om denna oerhört kompletta och välutrustade husbil. Ingenting saknas men det bästa av allt är faktiskt osynligt och det handlar om boendeatmosfär. Den är svår att beskriva i ord utan måste upplevas. Viktig är givetvis den vattenburna värmen som ger jämn ­temperatur men det handlar om mer än så. Vart än jag vänder mig i husbilen så är det lagom varmt från topp till tå. Till och med sittande längst fram i sittgruppen eller stående vid entrédörren. 

Shuntad golvvärme gör att det går att ställa in värmen närmast perfekt och tillsammans med extra radiatorer i hytten, värmeväxlare, värmefläkt och förstklassig ventilation runt möblerna får jag en boendemiljö jag sällan eller aldrig har upplevt i en husbil. Det här gör nytta inte bara vintertid utan faktiskt alla årstider när det är kallare än 15 grader ute. Då kan man låta värmaren småputtra så att det åtminstone är skönt att gå i strumplästen inne. Och skulle man vara av den ­varmblodiga sorten så finns förstås AC i både bodel och förarhytt!

En queenbed som gör skäl för namnet! Här sover drottningar bra och runtom finns förvaringar för en hel hovgarderob.
En queenbed som gör skäl för namnet! Här sover drottningar bra och runtom finns förvaringar för en hel hovgarderob.
Grafik som visar var det tänds är bra, syns sämre i mörker dock.
Grafik som visar var det tänds är bra, syns sämre i mörker dock.
På bägge sidor om dubbelsängen finns stora garderober.
På bägge sidor om dubbelsängen finns stora garderober.
 Hyllor istället för överskåp på sidorna ger luftigare känsla.
Hyllor istället för överskåp på sidorna ger luftigare känsla.
Bra utnyttjande av sängborden med utdragslådor.
Bra utnyttjande av sängborden med utdragslådor.
Provkörd: Kabe Imperial 810 LQB
Taggar: Husbilar

Kabes husbilar delas in i klasserna Classic, Royal, Van, Crown och Imperial och i de båda sistnämnda återfinns de helintegrerade modellerna byggda på MB Sprinter.

Serien Imperial är Kabes lyxigaste och mest välutrustade top-of-the-line. Det finns knappt någon husbil under sju ton som är så välutrustad från start. Här ingår allt och lite till. Ta bara exempel som förbränningstoalett, skinnklädsel, automatisk golvvärme ända ut i hytten, wi-fi och mängder av annat godis i stort och smått.

En skillnad mellan Crown och Imperial, förutom nämnda utrustningsnivå, är att Imperial alltid är treaxlad medan bilarna i Crown-serien kan f

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.