
Provkörd: Kabe TM X 780 LQB
Kabes halvintegrerade husbilar är unika på marknaden med sin totalbredd på cirka 250 cm, vilket gör dem 10 cm bredare än konkurrenterna. Gör det egentligen någon praktisk skillnad och är det svårare att ta sig fram med dem? Det tar vi reda på hos Kabe i Tenhult.
Det här testet publicerades ursprungligen 2019.
Kabe har nu allt från plåtisar till helintegrerade husbilar på repertoaren men frågan är om inte deras halvintegrerade är de mest särpräglade.
Jag testar en i storleken 780 och den har bokstaven x tillagd i namnet vilket står för Crossover. Det betyder att de är ett mellanting mellan en hel- och halvintegrerad husbil och mer konkret innebär det att den har en taksäng som kan hissas ned över sittgruppen.
Det syns tydligt även utifrån för till skillnad från Kabes övriga halvintegrerade modeller, som på taket har rails hela vägen fram till förarhytten, finns det på denna modell en takbula som ger den ett lite säreget utseende.
Vår crossovermodell x 780 LQB är baserad på ett AL-KO-chassi som i jämförelse med Fiats är både lägre och lättare och även har individuell hjulupphängning av bakaxeln. Det gör att exempelvis gropar i vägen pareras bättre. Faktum är att den har ett ovanligt chassi för att vara en tvåaxlad husbil.


Testexemplaret har extrautrustats med bättre fjädring på både fram- och bakaxel vilket ger klart bättre köregenskaper och ökad komfort. På bakaxeln sitter AL-KO:s ALC vilket betyder att bilen håller samma nivå även om lasten är olika fördelad på respektive sida. Framaxeln är utrustad med ACS vilket förutom utökat fjädringsregister även ger bättre dämpning.
Bodelen är konstruerad enligt den princip Kabe kallar I-wall: Väggar och tak är uppbyggda av ventilerade plastreglar och isoleringen är Kabes egna Ecoprim som är 36 mm tjock.
Det hela omsluts av aluminiumplåt både ut- och invändigt och fönstren har riktig ram. Väggarna ger ett väldigt plant och slätt intryck. Exteriört är bilen dekorerad med ytterligare en Kabespecialare som de kallar Innovation design. Istället för dekaler används en teknik som kan liknas med screentryck för att få fram designeffekterna.
Bodelen är konstruerad för klimatet i Norden och med hjälp av god cirkulation och avancerade värmesystem ska kylan hållas ute. Alla möbler är ventilerade och de känsliga överskåpen är inredda med en ryggpanel som garanterar luftgenomströmning. De luftspalter som finns är byggda så att de inte kan täckas av lösa föremål som exempelvis täcket i sängen.
Värmepannan i bilen är en Alde Compact 3020 som förser både konvektorer och golvvärme med varmvatten.




Hur är den att köra då? Riktigt trevlig faktiskt och den extra decimetern åt sidorna gör inte så mycket på vägen. Givetvis blir marginalerna aningen mindre men det gäller att vara vaksam även med en smalare husbil, ofta är det snarare höjden som ställer till det om det går snett.
Chassit som jag redovisade tidigare sväljer ojämnheter lätt och det känns nästan som en treaxlad bil i uppförandet i högre hastigheter.
På parkeringsplatsen framför A6-Center i Jönköping är det lite trixigare i vändningarna på grund av vändradien men det går vägen, mest är det en vanesak och det gäller alltid att ta det lugnt bakom ratten i en husbil.


Sittgruppen är rymlig och komfortabel. Fem personer sitter bekvämt men med lite god vilja får ytterligare ett par plats. Skönast sitter vi i de bältade platserna bak. För ovanlighetens skull sitter man inte nödvändigtvis rak i ryggen här. Det går att dra sittdynan framåt så att ryggstödet lutas bakåt och dessutom finns två armstöd. Här sitter man riktigt skönt! Sittdynorna i båda sofforna hålls effektivt på plats med hjälp av spännen undertill.
Det går att bädda upp sittgruppen för en extra sängplats men själva grejen med denna modell är ju taksängen så vi hissar ner den från sitt gömsle.
I upphissat läge är den i det närmaste osynlig för underdelen hamnar i samma nivå som taket.
En positiv sak med sängen är att den inte blockerar entrén när den är nedfälld tack vare att det är en enkelsäng på 1,1 meter som bredast (smalnar av till 84 cm vid fotändan). Belysning, förvaringsutrymmen och taklucka finns för den som sover i taksängen.




Köket är L-format och har en trelågig spis och rund diskho infällda i en i väl tilltagen högblank köksbänk. Under den finns dämpade utdragslådor med manuellt centrallås. I en av lådorna hittar vi två stora sopkorgar. Som extra krydda finns en gasolugn vilket är praktiskt för vintercampare som kanske vill baka bröd i varma husbilen när det blåser snålt ute. På andra sidan i köket finns kylskåpet som är ur Dometics 10-serie och kan öppnas åt båda håll.





I sovrummet hittar vi den mest utmärkande anpassningen till bilens bredd. Lite förvånad blir jag av att svängrummet runt sängen känns ungefär lika begränsat som i Kabes smalare bilar med samma sänglösning. Och vid en närmare koll visar det sig stämma ganska bra och det beror på att sängen är bredare. Madrassen är 152 cm bred och mellan de två höga skåpen mot bakstammen mäter det hela 155 cm vilket är riktigt bra.


Förvaringsutrymmen finns det lite här och var men en stor uppvärmd garderob är det som fått stå tillbaka med denna planlösning. Mycket av förvaringen finns under och runt den stora sängen samt i överskåpen.
Garaget under sängen som även nås utifrån är inte heller det rekordstort men väldigt användbart och komplett med lastöglor och avloppshål som gör det enkelt att svabba ur.
Jämför man den här bilen med Kabes helintegrerade modeller så får man faktiskt ganska mycket för pengarna, lite beroende på vilken modell man jämför med givetvis. Framförallt får man större innerutrymme och en queenbed där både kung och drottning ryms. Det man får offra är bland annat dubbelgolvet som Kabes helintegrerade bilar har.
Bilen jag körde är från 2019 och när vi skriver det här i slutet av 2019 finns det ganska många av denna årsmodell kvar hos handlarna.
Rabatter har lanserats och kanske finns det prutmån? Kanske fyndläge till och med? Är du intresserad av en likadan bil av årsmodell 2020 kan det för övrigt vara bra att veta de då har bytt namn till Royal.







Läs mer om:
Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
RegistreraDet här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
Läs mer