Bild
Nästa artikel
Provkörd: Kabe TM X 780 LQB

Provkörd: Kabe TM X 780 LQB

Husbilar

Kabes halvintegrerade husbilar är unika på marknaden med sin totalbredd på cirka 250 cm, vilket gör dem 10 cm bredare än konkurrenterna. Gör det egentligen någon praktisk skillnad och är det svårare att ta sig fram med dem? Det tar vi reda på hos Kabe i Tenhult.

Kabe har nu allt från plåtisar till helintegrerade husbilar på repertoaren men frågan är om inte deras halvintegrerade är de mest särpräglade. 

Jag testar en i storleken 780 och den har bokstaven x tillagd i namnet vilket står för Cross­over. Det betyder att de är ett mellanting mellan en hel- och halvintegrerad husbil och mer konkret innebär det att den har en taksäng som kan hissas ned över sittgruppen. 

Det syns tydligt även utifrån för till skillnad från Kabes övriga halvintegrerade modeller, som på taket har rails hela vägen fram till förarhytten, finns det på denna modell en takbula som ger den ett lite säreget utseende. 

Vår crossovermodell x 780 LQB är baserad på ett AL-KO-chassi som i jämförelse med Fiats är både lägre och lättare och även har individuell hjulupphängning av bakaxeln. Det gör att ­exempelvis gropar i vägen pareras bättre. Faktum är att den har ett ovanligt chassi för att vara en tvåaxlad husbil. 

Upphöjningen skvallrar om att det finns en taksäng inne i bilen.
Upphöjningen skvallrar om att det finns en taksäng inne i bilen.
Inne i bilen är den dock i det närmaste osynlig i uppfällt läge. Det finns modeller utan taksäng.
Inne i bilen är den dock i det närmaste osynlig i uppfällt läge. Det finns modeller utan taksäng.

Testexemplaret har extrautrustats med bättre fjädring på både fram- och bakaxel vilket ger klart bättre köregenskaper och ökad komfort. På bakaxeln sitter AL-KO:s ALC vilket betyder att bilen håller samma nivå även om lasten är olika fördelad på respektive sida. Framaxeln är utrustad med ACS vilket förutom utökat fjädringsregister även ger bättre dämpning.

Bodelen är konstruerad enligt den princip Kabe kallar I-wall: Väggar och tak är uppbyggda av ventilerade plastreglar och isoleringen är Kabes egna Ecoprim som är 36 mm tjock. 

Det hela omsluts av aluminiumplåt både ut- och invändigt och fönstren har riktig ram. Väggarna ger ett väldigt plant och slätt intryck. Exteriört är bilen dekorerad med ytterligare en Kabespecialare som de kallar Innovation design. Istället för dekaler används en teknik som kan liknas med screentryck för att få fram designeffekterna.

Bodelen är konstruerad för klimatet i Norden och med hjälp av god cirkulation och avancerade värmesystem ska kylan hållas ute. Alla möbler är ventilerade och de känsliga överskåpen är inredda med en ryggpanel som garanterar luftgenomströmning. De luftspalter som finns är byggda så att de inte kan täckas av lösa föremål som exempelvis täcket i sängen. 

Värmepannan i bilen är en Alde Compact 3020 som förser både konvektorer och golvvärme med varmvatten.

I sittgruppen ryms fem personer galant.
I sittgruppen ryms fem personer galant.
X780 LQB presenterades på Elmia 2018 och blev poppis direkt.
X780 LQB presenterades på Elmia 2018 och blev poppis direkt.
LED-belyst ledståndg och ett utrymme för, ja vad då?
LED-belyst ledståndg och ett utrymme för, ja vad då?
Minihall med klädkrokar och fack för vantar och mössor.
Minihall med klädkrokar och fack för vantar och mössor.
"Alla möbler är ventilerade och överskåpen har luftgenom­strömning."

Hur är den att köra då? Riktigt trevlig faktiskt och den extra decimetern åt sidorna gör inte så mycket på vägen. Givetvis blir marginalerna aningen mindre men det gäller att vara vaksam även med en smalare husbil, ofta är det snarare höjden som ställer till det om det går snett.

Chassit som jag redovisade tidigare sväljer ojämnheter lätt och det känns nästan som en treaxlad bil i uppförandet i högre hastigheter. 

På parkeringsplatsen framför A6-Center i Jönköping är det lite trixigare i vändningarna på grund av vändradien men det går vägen, mest är det en vanesak och det gäller alltid att ta det lugnt bakom ratten i en husbil.

Madrassen hålls på plats med en kraftig bygel.
Madrassen hålls på plats med en kraftig bygel.
I sovrummet finns en bred säng och dubbla garderober. Sängen kan skjutas upp en bit för mer svängrum.
I sovrummet finns en bred säng och dubbla garderober. Sängen kan skjutas upp en bit för mer svängrum.

Sittgruppen är rymlig och komfortabel. Fem personer sitter bekvämt men med lite god vilja får ytterligare ett par plats. Skönast sitter vi i de bältade platserna bak. För ovanlighetens skull sitter man inte nödvändigtvis rak i ryggen här. Det går att dra sittdynan framåt så att ryggstödet lutas bakåt och dessutom finns två armstöd. Här sitter man riktigt skönt! Sittdynorna i båda sofforna hålls effektivt på plats med hjälp av spännen undertill.

Det går att bädda upp sittgruppen för en extra sängplats men själva grejen med denna modell är ju taksängen så vi ­hissar ner den från sitt gömsle. 

I upphissat läge är den i det närmaste osynlig för underdelen hamnar i samma nivå som taket. 

En positiv sak med sängen är att den inte blockerar entrén när den är nedfälld tack vare att det är en enkelsäng på 1,1 meter som bredast (smalnar av till 84 cm vid fotändan). Belysning, förvaringsutrymmen och taklucka finns för den som sover i taksängen.

Sängen längst bak är riktigt bred för att vara i en husbil.
Sängen längst bak är riktigt bred för att vara i en husbil.
Sängen längst bak är riktigt bred för att vara i en husbil.
Sängen längst bak är riktigt bred för att vara i en husbil.
Praktiska förvaringslösningar finns lite varstans i bodelen.
Praktiska förvaringslösningar finns lite varstans i bodelen.
Ett enkelt och lätt fallskydd för kuddar och täcken.
Ett enkelt och lätt fallskydd för kuddar och täcken.

Köket är L-format och har en trelågig spis och rund diskho infällda i en i väl tilltagen högblank köksbänk. Under den finns dämpade utdragslådor med manuellt centrallås. I en av lådorna hittar vi två stora sopkorgar. Som extra krydda finns en gasolugn vilket är praktiskt för vintercampare som kanske vill baka bröd i varma husbilen när det blåser snålt ute. På andra sidan i köket finns kylskåpet som är ur Dometics 10-serie och kan öppnas åt båda håll. 

 

Ett ganska rejält kök för att vara en husbil och gott om avställningsyta framför spislågorna. Den glasliknande ytan är en illusion som utgörs av ett tunnt plastskickt på bänkskivan. Smart och lätt!
Ett ganska rejält kök för att vara en husbil och gott om avställningsyta framför spislågorna. Den glasliknande ytan är en illusion som utgörs av ett tunnt plastskickt på bänkskivan. Smart och lätt!
Ugnen gör det möligt att laga likadan mat som hemma.
Ugnen gör det möligt att laga likadan mat som hemma.
Provkörd: Kabe TM X 780 LQB
Djup diskho med täckskiva som kan ge mer avställningsyta.
Djup diskho med täckskiva som kan ge mer avställningsyta.
Behöver man mer plats kan man göra så här.
Behöver man mer plats kan man göra så här.
"Som extra krydda finns en gasolugn vilket är praktiskt för vintercampare."

I sovrummet hittar vi den mest utmärkande anpassningen till bilens bredd. Lite förvånad blir jag av att svängrummet runt sängen känns ungefär lika begränsat som i Kabes smalare bilar med samma sänglösning. Och vid en närmare koll visar det sig stämma ganska bra och det beror på att sängen är bredare. Madrassen är 152 cm bred och mellan de två höga skåpen mot bakstammen mäter det hela 155 cm vilket är riktigt bra.

Toaletten är stor och det finns rejält med svängrum.
Toaletten är stor och det finns rejält med svängrum.
Duschen är rektangulär och inte lika väl tilltagen som toan.
Duschen är rektangulär och inte lika väl tilltagen som toan.

Förvaringsutrymmen finns det lite här och var men en stor uppvärmd garderob är det som fått stå tillbaka med denna planlösning. Mycket av förvaringen finns under och runt den stora sängen samt i överskåpen. 

Garaget under sängen som även nås utifrån är inte heller det rekordstort men väldigt användbart och komplett med lastöglor och avloppshål som gör det enkelt att svabba ur.

Jämför man den här bilen med Kabes helintegrerade modeller så får man faktiskt ganska mycket för pengarna, lite beroende på vilken modell man jämför med givetvis. Framförallt får man större innerutrymme och en queenbed där både kung och drottning ryms. Det man får offra är bland annat dubbelgolvet som Kabes helintegrerade bilar har.

Bilen jag körde är från 2019 och när vi skriver det här i slutet av 2019 finns det ganska många av denna årsmodell kvar hos handlarna. 

Rabatter har lanserats och kanske finns det prutmån? Kanske fyndläge till och med? Är du intresserad av en likadan bil av årsmodell 2020 kan det för övrigt vara bra att veta de då har bytt namn till Royal. 

Dubbla låspunkter men ett vred är en lättarbetad lösning.
Dubbla låspunkter men ett vred är en lättarbetad lösning.
Gasolutrymmet är lite svårarbetat då flaskorna står i rad.
Gasolutrymmet är lite svårarbetat då flaskorna står i rad.
Garaget är inte jättestort men det brukar det inte vara i bilar med queenbed. Bodelsbatterier och värmepannan nås härifrån.
Garaget är inte jättestort men det brukar det inte vara i bilar med queenbed. Bodelsbatterier och värmepannan nås härifrån.
"Det man får offra är dubbelgolvet som Kabes helintegrerade bilar har."
Hjulbasen är hela 4700 mm vilket ger bra vägegenskaper och ett kort överhäng. Det finns fortfarande nya 2019-exemplar till salu.
Hjulbasen är hela 4700 mm vilket ger bra vägegenskaper och ett kort överhäng. Det finns fortfarande nya 2019-exemplar till salu.
Eluttag och tv-anslutning även på utsidan.
Eluttag och tv-anslutning även på utsidan.
Detta är en unikt bred bil i denna storleksklass.
Detta är en unikt bred bil i denna storleksklass.
Provkörd: Kabe TM X 780 LQB
Taggar: Husbilar

Kabe har nu allt från plåtisar till helintegrerade husbilar på repertoaren men frågan är om inte deras halvintegrerade är de mest särpräglade. 

Jag testar en i storleken 780 och den har bokstaven x tillagd i namnet vilket står för Cross­over. Det betyder att de är ett mellanting mellan en hel- och halvintegrerad husbil och mer konkret innebär det att den har en taksäng som kan hissas ned över sittgruppen. 

Det syns tydligt även utifrån för till skillnad från Kabes övriga halvintegrerade modeller, som på taket har rails hela vägen fram till förarhytten, finns det på denna modell en takbula som ger den ett lite säreget utseen

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.