Bild
Nästa artikel
Provkörd: McLouis Mc4 ger mycket husbil per krona

Provkörd: McLouis Mc4 ger mycket husbil per krona

Husbilar

Kan man banta priset med 70  000 och ändå kalla en husbil färdigutrustad? McLouis gör ett försök som kan slå väl ut. Andelen husbil per krona är mycket hög!

McLouis husbilar är populära i Sverige. Inledningsvis var de inriktade som lite enklare och prispressade bilar men sedan en längre tid tillbaka säljs de fullt utrustade så att få tillval behöver göras. 

Med tiden har allt fler modellvarianter tillkommit och sakta men säkert har de glidit iväg prismässigt. Nu görs en ”reset” som det kallas nuförtiden i och med att en riktigt prispressad variant presenteras.

Modellnamnen har varierat lite under åren men nu heter alla de halvintegrerade Mc4 och sedan ett tag finns de i 300- och 800-varianter där den senare är det mest påkostade alternativet. 

Det senaste alternativet har beteckningen 200 och placerar sig längst ned i kostnadstrappan. Testbilen heter Mc4 273 och den känns väldigt bekant för oss på Husbil & Husvagn. 

Vår första redaktionshusbil var nämligen en Mc4 73 G från 2015 och den hade en likadan planlösning med en avgörande skillnad, det saknas en elektriskt nedsänkbar säng ovanför sittgruppen i testbilen. Det är nämligen ett tillval man kan göra utan extra kostnad i kronor, den väger dock en hel del. 

Taksäng gör bilen mer flexibel vad gäller antalet resenärer men avkallet man får göra är att man får lägre takhöjd och ett ljusinsläpp färre i den främre delen av bilen.

Modellnamnen har varierat lite under åren men nu heter alla halvintegrerade Mc4.
Den främre delen av bilen är den man umgås och socialiserar i. Det blir extra ljust utan taksäng över sittgruppen.
Den främre delen av bilen är den man umgås och socialiserar i. Det blir extra ljust utan taksäng över sittgruppen.
Bilarna som levereras till 2021 utrustas med helvit front, utan svart nedtill.
Bilarna som levereras till 2021 utrustas med helvit front, utan svart nedtill.
I alla Mc4-­serier är det ­draperi som gäller som standard.
I alla Mc4-­serier är det ­draperi som gäller som standard.
Fem–sex personer kan slå sig ned runt bordet som är generöst tilltaget. Med stolarna i färdläge kan bordet göra passagen trång.
Fem–sex personer kan slå sig ned runt bordet som är generöst tilltaget. Med stolarna i färdläge kan bordet göra passagen trång.
Förarplatsen är enkel att lära känna. I kundfärdiga bilar finns en cd-stereo. En modernare multimedialösning kostar 8 000 kr.
Förarplatsen är enkel att lära känna. I kundfärdiga bilar finns en cd-stereo. En modernare multimedialösning kostar 8 000 kr.

Exteriört är de olika varianterna väldigt likartade med undantaget att 200-serien har ­utanpåliggande fönster istället för de dyrare ramfönster, det är en av besparingarna. Några andra är att bodelsdörren är fönsterlös och att centrallås saknas.

Grundtekniken är dock likadan i alla McLouis. Fiat Ducato är basfordon och med något undantag vilar bodelen på Fiats låga och breda campingchassi. 

Bodelen i sig är konstruerad med tillverkarens iTech 4-teknik vilket innebär att golv, väggar och tak är byggda helt utan trä vilket är bra ur fuktsynpunkt. 

Bilens värmepanna är en Truma Combi 6 EH som är placerad under ena sängen och den nås enklast via en lucka i bilens garage. Pannan drivs av gasol eller el och den heter Combi för den har en inbyggd varmvatten­beredare. I fabriks­specifikationerna ingår en ­svagare panna utan el-patron men importören ­Autohallen utrustar alla bilar med den kraftfullare pannan.

Bodelsdörren är bred och direkt innanför finns en spegel, det skulle vara bättre med lite lägre spegel med klädkrokar ovanför.
Bodelsdörren är bred och direkt innanför finns en spegel, det skulle vara bättre med lite lägre spegel med klädkrokar ovanför.
Garaget är rymligt och det finns stora dörrar på båda sidor av bilen.
Garaget är rymligt och det finns stora dörrar på båda sidor av bilen.

Inne i husbilen finns en av de mest populära planlösningarna, en klassiker kan man kalla den. Framgångsreceptet består av höga separata sängar, stort ­lastutrymme, separerad dusch och toalett, vinkelkök, stort kylskåp och rymlig sittgrupp. 

Sovrummet har två separata sängar med sängbotten med lameller. Sängarna kan bäddas ihop till en stor säng, men utrymmet mellan sängarna har inga lameller. Sängbottnarna kan resas och fixeras i det övre läget med ett stag vilket ger tillgång till den förvaring som finns under dem. 

I det ena utrymmet finns en klädstång och det andra är bara ett stort utrymme passande för lite allt möjligt. I övrigt finns rikligt med förvaring i över­skåpen och det övre trappsteget. 

Något jag känner igen från vår tidigare redaktionsbil är ­något som fortfarande kunde göras bättre; det finns en vass kant på en list vid sängen där ett lår som mitt brukar hamna då jag ska glida ur sängen. Det löses enklast med en fil och lite klarlack men det borde gå att montera en ovass list.

I belysningsväg finns alla sorter: allmänljus, indirekt belysning och läslampor, alla är av strömsnål LED-typ.

Under sängarnas bakre del finns bilens största lastutrymme där bord och stolar enkelt får plats. Utrymmet är uppvärmt och belysning finns. 

Cyklar får plats i garaget men ett cykelställ ingår i den svenska standardutrustningen. Testbilen är en förseriebil som inte utrustats med cykelstället och även den olackerade nedersta frontdetaljen på bild här i artikeln är fel, den ska ha samma vita färg som resten av bilen.

Ganska rymligt kök och läcker kantbelysning.
Ganska rymligt kök och läcker kantbelysning.
Lådorna i köket har soft-close funktion och innanför den stora lådfronten finns en mindre låda för exempelvis bestick.
Lådorna i köket har soft-close funktion och innanför den stora lådfronten finns en mindre låda för exempelvis bestick.
Bodelsbatteri och elcentral är placerade under den lilla soffstumpen innanför bodelsdörren.
Bodelsbatteri och elcentral är placerade under den lilla soffstumpen innanför bodelsdörren.
Likt en orm ringlar sig rören som leder varmluften från värme­pannan. som kan drivas av gas, el  eller en kombination av dem.
Likt en orm ringlar sig rören som leder varmluften från värme­pannan. som kan drivas av gas, el eller en kombination av dem.

I bilens toadel finns det förvaring under handfatet och i ett överskåp finns en kontakt, perfekt för laddbara tandborstar eller rakapparat. 

Toasitsen är vridbar så även långa personer kan sträcka ut benen. Fönstret är frostat och kan öppnas, det saknas dock myggnät på detta fönster, det finns på andra fönster och bodelsdörren.

Vid dusch eller klädbyte går det att göra den bakre delen av bilen lite mer privat med hjälp av toadörren som kan stängas på andra sidan mittgången.

Brytare för golvvärme och värmning av gråvattentank.
Brytare för golvvärme och värmning av gråvattentank.
Låset är av enklaste typ i denna bil, bara en låspunkt.
Låset är av enklaste typ i denna bil, bara en låspunkt.
Fiats låga och breda campingchassi har bladfjädring.
Fiats låga och breda campingchassi har bladfjädring.
Myggdörr och invändig instegstrappa med lösa mattor.
Myggdörr och invändig instegstrappa med lösa mattor.
Köksfläkt saknas men en fläkt i ­taket ovanför vädrar effektivt ut matos.

Köket i bilen har en spis med två lågor och det finns arbetsyta direkt framför. En trelågig spis kan även väljas men den tar mer utrymme i anspråk. 

Köksfläkt saknas men en fläkt i taket ovanför vädrar effektivt ut matos ur bilen eller drar in friskluft. Något som är viktigt när man använder den är att den ska stanna helt innan man byter riktning på luftflödet, annars kan den gå sönder. 

Kylskåpet rymmer 142 liter varav 15 liter i ett frysfack. Ovanpå kylskåpet finns plats för en tv som kan ses från bilens sittgrupp.

I sittgruppen sitter man bekvämt men under en långsittning kan det kännas lite rakt i ryggen, speciellt i de två bältade platserna. 

Komforten i färdstolarna är betydligt bättre. Matbordet är stort och det skulle underlätta om det kunde vikas ihop på mitten, det är lite trångt att ta sig till och från hyttplatserna med det här bordet.

De höga sängarna är sköna och rejält tilltagna. Vill man ha ännu större säng kan de bäddas ihop.
De höga sängarna är sköna och rejält tilltagna. Vill man ha ännu större säng kan de bäddas ihop.
Gott om plats under sängarna och ett felsäkert stag.
Gott om plats under sängarna och ett felsäkert stag.
Det går att dra för sängarna om man vill ligga ostört.
Det går att dra för sängarna om man vill ligga ostört.
Toaletten är relativt rymlig, toasitsen kan vridas.
Toaletten är relativt rymlig, toasitsen kan vridas.
Toadörren kan stängas på motsatt sida om det behövs.
Toadörren kan stängas på motsatt sida om det behövs.

På väg beter sig bilen förutsägbart och pålitligt. Testbilen är utrustad med Fiats motor som ger 140 hk, på tillvalslistan finns alternativen 160 och 180 hk för de som vill göra säkrare omkörningar med fullastad bil. 

Bilen har manuell växellåda som standard. Vill man ha Fiats niostegade automatlåda får man betala 40 000 kronor.

Backkamera är en av ­detaljerna som ingår i det omfattande all-inclusive-paketet som gör denna bil så prisvärd. 

Det skulle gå att sätta ett mycket lägre pris på denna bil om man lade den utrustningen åt sidan, men det är just den detaljen som grundlagt McLouis framgångar i Sverige. 

Det är enkelt att köpa denna McLouis eftersom allt som behövs som solceller, cykelställ, stor värmepanna och mycket mer redan ingår i priset. 

På dagens marknad är Mc4 273 väldigt konkurrenskraftig och den är riktad mot just ­förstagångsköpare, ett bra ­insteg i husbilsvärlden måste inte vara en begagnad bil.

+Väldigt mycket bil för pengarna.
+Kraftig värmepanna för höst/vårbruk.

-CD-stereo som standard känns lite omodernt.
-Lasvikten kan tryta.

Viktuppgifter kommer från tillverkaren. Tillval kan påverka vikten.
Viktuppgifter kommer från tillverkaren. Tillval kan påverka vikten.

Läs mer om:

McLouis husbilar är populära i Sverige. Inledningsvis var de inriktade som lite enklare och prispressade bilar men sedan en längre tid tillbaka säljs de fullt utrustade så att få tillval behöver göras. 

Med tiden har allt fler modellvarianter tillkommit och sakta men säkert har de glidit iväg prismässigt. Nu görs en ”reset” som det kallas nuförtiden i och med att en riktigt prispressad variant presenteras.

Modellnamnen har varierat lite under åren men nu heter alla de halvintegrerade Mc4 och sedan ett tag finns de i 300- och 800-varianter där den senare är det mest påkostade alternativet. 

Det senaste alternativet h

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.