Bild
Nästa artikel
Provkörd: PLA Happy 385 (2019)

Provkörd: PLA Happy 385 (2019)

Husbilar

Italienska PLA bygger husbilar i instegsklassen. Vi testar PLA Happy 385 som är byggd på Citroën Jumper och som trots sina 160  hästar och flera utrustningspaket reas ut för 600 000 kr.

PLA är ett italienskt ­husbilsmärke som byggs i Toscana och tillhör franska Rapidogruppen.

Historien startade 1970 med att herr Pier Luigi Alinari började att sälja reservdelar till företaget Roller Team och tio år senare tog han över företaget Caravan international (Ci) som var nära en konkurs. Senare var flitiga Pier Luigi med och startade upp McLouis och ännu senare blev han vd på SEA-gruppen där han byggde upp Dream, Joint och utvecklade varumärket Mobilvetta vidare. År 2010 när Pier Luigi Alinari var 75 år gammal startade han så sitt eget varumärke med initialerna PLA. 

Resan har senare fortsatt med att PLA har tagit över Giottiline och Rapidogruppen köpte upp hela kakan år 2016. Från årsmodell 2020 kommer PLA att heta Giottiline på samtliga marknader utom Tyskland där man inte är sugna på namnbyte. Fabriken ligger i Colle di Val d’Elsa i ett område av Toscana där husbilar blivit lite av ett inkomstkluster.

Den 2019-modell som vi har testat heter PLA Happy 385, men det ska direkt sägas att om denna modell inte går att hitta ska du hålla utkik efter Giottiline Siena 385 som är samma bil med nytt namn. Samtidigt med namnbytet utökas också modellfloran till att innefatta helintegrerade husbilar. 

I Sverige finns fyra återförsäljare av PLA/Giottiline och vi har lånat vår testbil hos Norrlands Fritid i Vännäsby utanför Umeå. 

Provkörd: PLA Happy 385 (2019)
"Senare kommer PLA att säljas under varumärket Giottiline överallt utom i  Tyskland."
Raka och enkla linjer utan krusiduller men ändå med hög trivsel. Bordet är vägghängt och kan hängas i skenan under för att få en extrabädd. Extraskivan är enkel att fälla ut med ett handgrepp.
Raka och enkla linjer utan krusiduller men ändå med hög trivsel. Bordet är vägghängt och kan hängas i skenan under för att få en extrabädd. Extraskivan är enkel att fälla ut med ett handgrepp.
Provkörd: PLA Happy 385 (2019)
Backkamera istället för dokumenthållare ingår i paketet.
Backkamera istället för dokumenthållare ingår i paketet.
Styrpanelerna sitter vid ingången ovanför köksbänken.
Styrpanelerna sitter vid ingången ovanför köksbänken.
Bodelen ser ut att sitta ganska högt på originalchassit när man tittar på de bakre hjulhusen. Bra med enhandsfattning på luckan!
Bodelen ser ut att sitta ganska högt på originalchassit när man tittar på de bakre hjulhusen. Bra med enhandsfattning på luckan!
Överskåp på akterväggen och hyllor på sidorna är en vanlig lösning på ­bilar med höga långbäddar. USB-uttag finns i läslampornas ”fötter”.
Överskåp på akterväggen och hyllor på sidorna är en vanlig lösning på ­bilar med höga långbäddar. USB-uttag finns i läslampornas ”fötter”.

Det första jag lägger märke till under provturen längs både Umeälven och Vindelälven, tillbaka mot Vännäsby där de båda älvarna möts, är just motorstyrkan. Omkörningar och uppförsbackar är ett rent nöje och den sexväxlade lådan som vanligt lättjobbad. (För er som inte vet det så är Citroën Jumper nära identisk med Fiat Ducato, men vill man ha tillvalet automat är det Fiat Ducato som gäller.)

Det andra jag lägger märke till under provkörningen är att bodelen skramlar en del. Jag lokaliserar skramlet till köksmodulen och då främst den utfällbara köksytan vars metallstänger kvickt skulle få sig en tystande behandling ifall jag skulle äga bilen. Likaså trappsteget vid entrén skulle jag nog gärna ljudisolera lite bättre men det är en vanlig källa till oljud på många husbilar. 

Jag stannar till vid Vännäsby ställplats som ligger vackert vid älven. Utvändigt syns det att Happy 385 är en ganska hög husbil och än mer märks det invändigt där den höga takhöjden ger härlig rymd och bra ståhöjd även under den elektriska taksängen. Det märks också av att överskåpen är rymliga och inte minst ”kepsen” över förarhytten har riktigt rejäla förvaringar på sidorna. 

Garaget är också rymligt och klarar lätt ett par cyklar och där finns tre luckor i väggen där en av dem utgör en hyfsat stor förvaring medan de andra två är gasollucka samt lucka till värmepannan. (På tillvalslistan finns för övrigt Trumas dieselpanna.)

Den mer avancerade entrédörren med inbyggt fönster, förvaringslåda samt myggnät ingår i ett tillvalspaket som ingår i priset på testbilen. Sittgruppen har en djup sittpuff som döljer elcentral/batteri men här hade jag personligen kompletterat utrymmet med en mellanvägg, lucka och därmed extra förvaring för skor. I nuläget finns ingen lucka men gott om utrymmen.

Matbordet är vägghängt och har en utdragsskiva som är enkel att handskas med. Viker man bordsbenet på mitten och sätter bordet i en nedre väggskena går det att bädda en extrasäng. Sittplatserna är godkända och bekväma om än med aningen raka ryggar. (Utom framstolarna som är de vi vant oss vid i många husbilar) 

En höjdskillnad finns i golvet från hytten och bakåt men annars är det plant fram till trappan upp till sängen. Trappor som för övrigt är väl utnyttjade till förvaring, likaså under långbäddarna där särskilt ena sidans förvaring imponerar med sin storlek. 

"Trapporna upp till sängen har utnyttjats väl till förvaring."
Stora lastutrymmen under sängarna framför garaget.
Stora lastutrymmen under sängarna framför garaget.
Fönster en bit upp är bra så man inte råkar sätta knät där.
Fönster en bit upp är bra så man inte råkar sätta knät där.
Eftermonterat markisfäste hejdar luckan i halvöppet läge.
Eftermonterat markisfäste hejdar luckan i halvöppet läge.

Sängen är bekväm och de tjocka madrasserna vilar på ribbottnar. En rad med överskåp finns ovanför sängens huvudända och på sidorna sitter öppna hyllor. Läslamporna har inbyggda USB-uttag och sov­avdelningen kan stängas av med en gardin. Mittdelen av sängen kan dras ut och en kudde med hård baksida fungerar som mellanmadrass. Därmed ryms i praktiken tre personer i storsängen ifall det kniper. 

Jag kliver nedför trapporna igen och tar en svängom i badrummet. Allt är samlat i ett utrymme och det är faktiskt ganska välplanerat för sin storlek. Här finns till och med ett fönster. En stång för torkning av handduk finns i taket och duschgolvet täcks av en träskiva som ger plant golv när duschen inte används. Denna skiva bör dock hållas torr för att inte ta skada av fukt.

Förvaringen är godkänd även i badrummet och högt upp i badrumsskåpet finns ett 230-voltsuttag.

På motsatt sida om mittgången utanför badrummet finns köket. ett kök som vid första anblick ser väldigt litet ut men tack vare den höga takhöjden rymmer Thetfords höga kyl med både frysfack och dricka-låda. 

Högst upp finns samma tillverkares gasolugn. Någon bra plats för micro hittar jag däremot inte.

Spisen är trelågig och under överskåpet finns ytterligare kontaktuttag samt PLA:s och Trumas manöverpaneler. 

Sist men inte minst har denna husbil också en elektriskt nedsänkbar taksäng och först letar jag efter knappar till denna men upptäcker snart ett nyckelhål. Genom att vrida en liten nyckel höjer och sänker man alltså taksängen. Den blockerar tyvärr entrédörren i nedsänkt läge men samtidigt går den inte så långt ner så det går att huka under vid eventuell evakuering av husbilen. 

Taksängen har också en tjock och bekväm madrass och på båda sidor om sängen når man förvaring till läsplatta, bok och tidningar. En lite oväntad detalj är att den enda läslampan sitter på motsatt sida. Tanken är alltså att man ska ligga med huvudet mot ”entrédörrsidan” medan förvaringen är vid fötterna. Även denna läslampa har för övrigt ett USB-uttag.

 

Taksängen stannar högt och styrs med nyckel. Den spärrar tyvärr av entrén men det går att krypa under vid evakuering. Stege och fallskydd finns givetvis.
Taksängen stannar högt och styrs med nyckel. Den spärrar tyvärr av entrén men det går att krypa under vid evakuering. Stege och fallskydd finns givetvis.
Vid första anblick saknade vi sänglampa men, se bild nedan.
Vid första anblick saknade vi sänglampa men, se bild nedan.
Sänglampa inklämd över entrédörr och hyllor vid fötterna.
Sänglampa inklämd över entrédörr och hyllor vid fötterna.
När jalusin stängs krävs millimeter­passning av spegeln.
När jalusin stängs krävs millimeter­passning av spegeln.
Ingången för ”landström” sitter på entrésidan.
Ingången för ”landström” sitter på entrésidan.
Svart markis på vit bil är nog lika bra som en vit markis.
Svart markis på vit bil är nog lika bra som en vit markis.
Garaget är uppvärmt och har belysning samt slittåligt golv men saknar lastöglor.
Garaget är uppvärmt och har belysning samt slittåligt golv men saknar lastöglor.
Bodelen vilar på original chassibalkar. Längre bak syns en stel bakaxel och bladfjädrar.
Bodelen vilar på original chassibalkar. Längre bak syns en stel bakaxel och bladfjädrar.

Jag kliver nedför trapporna igen och tar en svängom i badrummet. Allt är samlat i ett utrymme och det är faktiskt ganska välplanerat för sin storlek. Här finns till och med ett fönster. En stång för torkning av handduk finns i taket och duschgolvet täcks av en träskiva som ger plant golv när duschen inte används. Denna skiva bör dock hållas torr för att inte ta skada av fukt.

Förvaringen är godkänd även i badrummet och högt upp i badrumsskåpet finns ett 230-voltsuttag.

På motsatt sida om mittgången utanför badrummet finns köket. ett kök som vid första anblick ser väldigt litet ut men tack vare den höga takhöjden rymmer Thetfords höga kyl med både frysfack och dricka-låda. 

Högst upp finns samma tillverkares gasolugn. Någon bra plats för micro hittar jag däremot inte.

Spisen är trelågig och under överskåpet finns ytterligare kontaktuttag samt PLA:s och Trumas manöverpaneler. 

Sist men inte minst har denna husbil också en elektriskt nedsänkbar taksäng och först letar jag efter knappar till denna men upptäcker snart ett nyckelhål. Genom att vrida en liten nyckel höjer och sänker man alltså taksängen. Den blockerar tyvärr entrédörren i nedsänkt läge men samtidigt går den inte så långt ner så det går att huka under vid eventuell evakuering av husbilen. 

Taksängen har också en tjock och bekväm madrass och på båda sidor om sängen når man förvaring till läsplatta, bok och tidningar. En lite oväntad detalj är att den enda läslampan sitter på motsatt sida. Tanken är alltså att man ska ligga med huvudet mot ”entrédörrsidan” medan förvaringen är vid fötterna. Även denna läslampa har för övrigt ett USB-uttag.

 

"Thetfords höga kyl med både ­frysfack och ­dricka-låda och högst upp en ­gasolugn."
Ventil istället för lucka sparar tillverkningskostnad. Handdukshängare finns.
Ventil istället för lucka sparar tillverkningskostnad. Handdukshängare finns.
Kranen för tömning av varmvattenberedaren sitter under bordet.
Kranen för tömning av varmvattenberedaren sitter under bordet.
Luckan är samma som i lilla bilden ovanför. Köksbordet kan ­fästas i den lägre skenan när man bäddar extrasängen.
Luckan är samma som i lilla bilden ovanför. Köksbordet kan ­fästas i den lägre skenan när man bäddar extrasängen.
Hygienutrymmet är kompakt och bra utformat. Gäller bara att hålla träskivan i duschen ren och torr. Kommoden har bra bänkyta.
Hygienutrymmet är kompakt och bra utformat. Gäller bara att hålla träskivan i duschen ren och torr. Kommoden har bra bänkyta.
Entrédörren på testbilen har förvaringsbox av typen postlåda och ett fönster med mörkläggningsgardin.
Entrédörren på testbilen har förvaringsbox av typen postlåda och ett fönster med mörkläggningsgardin.
Vanligt på billigare bilar är överskåp och lådor utan mellanväggar och hyllor.
Vanligt på billigare bilar är överskåp och lådor utan mellanväggar och hyllor.
Kökslådorna är breda men här finns åtminstone mellanvägg och bestickförvaring vilket inte är en självklarhet i instegsklassen.
Kökslådorna är breda men här finns åtminstone mellanvägg och bestickförvaring vilket inte är en självklarhet i instegsklassen.

Sammanfattningsvis märks det att pengar har sparats på saker som hyllplan och mellanväggar i överskåp och förvaringslådor. En dyrare bil har kanske hyllor i överskåpen och mellanväggar i kökslådorna, det väljer man bort i en budgetbil som PLA. Sedan märks det att man sparat lite på isolering av bodelen jämfört med dyrare bilar. Lite stramare linjer och enkla dekaler är andra saker man sparar slantar på men kan man leva med det så är det mycket husbil för dagens pengar.

Budgettänket märks oväntat lite när det gäller allmän komfort boendemässigt och köregenskaperna är utmärkta. Det här är en bil som kan härbärgera fem sovande och den har flera rymliga förvaringsmöjligheter som många andra inte har. Allt från det stora garage som klarar 350 kilo till de enorma förvaringsskåpen under sängarna. 

Sist men inte minst så kan det vara så att enkelhet kan betyda mindre saker som krånglar och vill du ha en enkel husbil som ändå gör sitt jobb så kan PLA vara något att titta närmare på. Men glöm inte att 2020-modellen heter Giottiline Siena 385. 

Provkörd: PLA Happy 385 (2019)
Taggar: Husbilar

PLA är ett italienskt ­husbilsmärke som byggs i Toscana och tillhör franska Rapidogruppen.

Historien startade 1970 med att herr Pier Luigi Alinari började att sälja reservdelar till företaget Roller Team och tio år senare tog han över företaget Caravan international (Ci) som var nära en konkurs. Senare var flitiga Pier Luigi med och startade upp McLouis och ännu senare blev han vd på SEA-gruppen där han byggde upp Dream, Joint och utvecklade varumärket Mobilvetta vidare. År 2010 när Pier Luigi Alinari var 75 år gammal startade han så sitt eget varumärke med initialerna PLA. 

Resan har senare fortsatt med att PLA har tagit ö

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Plus: Mycket bil och utrustning för pengarna, gott om förvaring, stort garage, luftig känsla i bodelen. 160 hk.

Minus: Vägljud och några skramliga detaljer i bodelen vid körning. Inga hyllor och mellanväggar i skåp och lådor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.