Bild
Nästa artikel
Provkörd: Rapido C55 är smidig som en plåtis – men rymligare

Provkörd: Rapido C55 är smidig som en plåtis – men rymligare

Husbilar

Nya C-serien från Rapido har en smalare bodel i liknande bredd som själva förarhytten. Det ger en husbil lika smidig som en plåtis men med rymligare känsla invändigt och bättre isolering i väggarna. Häng med på en provtur!

I takt med plåtisarnas ökade popularitet på marknaden erbjuder tillverkarna allt fler vanliga husbilar med ­smalare bodel. Rapidos nya C-serie är nästan två decimeter smalare (217 cm istället för 235 cm) och därmed går bodelen mer i linje med förarhytten. Dock har den några extra centimeter jämfört med originalskåpen som mäter 205 cm. De lodräta husbilsväggarna ända upp till taket ger också bättre plats till överskåp, garderober och isolering jämfört med en plåtis. 

En annan sak som skiljer ­C–serien från plåtisar är att de inte har skjutdörrar och bakdörrar och istället mer väggyta att inreda mot. Det ger också mer frihet för tillverkaren att bestämma fönster och dörrars placeringar. Sist men inte minst viktigt är att karossen är lättare och därmed får man ofta några extra kilo lastvikt på en traditionell husbil kontra en av stålplåt i samma storlek.

Provkörd: Rapido C55 är smidig som en plåtis – men rymligare

Rapidos nya kompakta C–serie består av tre olika planlösningar som fått modellnamn enligt en helt egen logik. Kortast är C 56 med fransk bädd och 5,99 m totallängd. 

Testbilen C55 är mellanmodellen med långbäddar och 6,72 m längd. Längst är C86 med queenbed och totallängden 6,99 m. Rapido har länge valt modellbeteckningar som liknar interna koder snarare än något som konsumenter ska begripa och ha nytta av.

Med dessa tankar i bak­huvudet vrider jag om nyckeln och startar Fiatmotorn. Den testade bilen har den 9-stegade automatlådan och 160 hästarsmotorn vilka båda är tillval som kan kryssas i när beställningen görs. Lite tyngre och mycket dyrare blir det visserligen men bra tillval för den som har råd. Särskilt automatlådan är fin och ihop med farthållare blir det en avslappnad tur längs långa motorvägssträckor där man slipper vispa själv i växellådan när det lutar uppåt. 

Oavsett vägval är Rapido C55 en trevlig husbil där den smalare bodelen gör tillvaron lättare även för nybörjare när det gäller att hålla reda på karossens omfång. Det finns förstås ett visst överhäng som svansar ut i trånga situationer men inte alls extremt. 

Entrédörren på svensksålda (Scandinavian Exclusive) 
exemplar har fönster. Här finns också myggnät.
Entrédörren på svensksålda (Scandinavian Exclusive) exemplar har fönster. Här finns också myggnät.
Rapido C55 är en trevlig husbil där den smalare ­bodelen gör tillvaron ­lättare även för nybörjare.

Vi stannar till på en plats där vi ska spela in videoklippet du kan se på YouTube. Betraktad utifrån är Rapido C55 en läckert designad husbil med mörka fält som ger ett sportigare och smidigare intryck. Den ser långsmal ut och dekalfälten är som fartränder på sidan. Vår testade modell har snygga lättmetallfälgar vilket också höjer intrycket. 

På förarsidan finns diesel- och lite längre bak vattenpåfyllning. Där finns också tömningen av toatanken vilket är skönt att slippa på markissidan om någon sitter till bords. Längre bak på samma sida finns elintaget för 230 volt. Möjligen lite trångt placerat när garageluckan öppnas helt, men det finns också en garagelucka på husbilens högra sida i färdriktningen.

Garaget är trevligt inrett med dusch, som ingår på svensksålda bilar. Perfekt när elcyklar och hundar ska sköljas rena. Rakt under detta duschuttag sitter elcentralen, ingen optimal placering när det kommer till elsäkerhet alltså. Annars finns en garagematta som skyddar mot slitage och här finns också 230 voltsuttag för att ladda elcykel eller annat. 

Lastöglorna är skruvade direkt i golvet och inte på skenor. Det finns belysning samt ett par elastiska snoddar som kan hålla fast mindre prylar mot väggen. Testbilen har dubbla bodels­batterier placerade lättåtkomligt från garaget. Jag slår igen garagedörren för att inspektera bodelen på närmare håll.

Det stora takfönstret ger öppenhet i förarmiljö och sittgrupp.
Det stora takfönstret ger öppenhet i förarmiljö och sittgrupp.
Garaget är smalt men har det mesta man kan önska i form 
av belysning, vatten och lastöglor.
Garaget är smalt men har det mesta man kan önska i form av belysning, vatten och lastöglor.

Rapido har en ”Välkommen hem”-funktion där ytterbelysningen tänds och entrétrappan åker ut när man trycker på fjärrlåset. Entrédörren har fönster och myggnät vilket ingår i svensksålda bilar som känns igen på emblemet med texten Scandinavian Exclusive. 

En ledstång underlättar insteget till den trevliga bodelen där man möts av en kompakt sittgrupp som tack vare ett vikbart bord inte känns trång. 

Det finns fyra bältade platser och hörndelen i hörnsoffan kan avlägsnas när man ska åka i baksätet. Intill entrén finns en uppfällbar dyna som kan användas som fotpall eller extra sittplats. Ett klurigt utnyttjande av det lilla utrymmet vid entrén. 

I taket finns ett rejält takfönster som släpper in gott om ljus till sittgruppen och när det blir natt går alla fönster att dra för med mörkläggningsgardiner. Sittgruppen är bäddbar till en enkelsäng genom att bordet sänks ner och dynor placeras ovanpå. 

Köket är kompakt utformat med tvålågig spis och golvplacerad liten kyl med inbyggt köldfack. Ovanför kylen finns en liten hylla med snoddhållare som kan hålla fast kryddburkar. Lådorna intill har elektriskt centrallås och i den översta finns en bestickinsats. 

En kvadratisk diskho med godkänt djup ger möjlighet att diska kastruller och ett köksfönster som kan öppnas ger friskare luft vid matlagning. Här finns också en köksfläkt i testbilen samt både 12V och 230V kontaktuttag. En extra avställningsyta kan hängas fast i en skena på köksväggen och både spisen och diskhon har stängbara täcklock för ökad arbetsyta. 

Köksbelysningen är bra i form av både direkt arbetsbelysning och indirekt mysbelysning i köksväggen av stänktålig plast. Överskåpen har dämpning när de stängs och öppnas men där finns inga hyllplan. 

En gasolflaska räcker då bilen har dieselvärme.
En gasolflaska räcker då bilen har dieselvärme.
Garageförvaring av ­extradyna för bäddning.
Garageförvaring av ­extradyna för bäddning.

Toaletten är en allt-i-ett-variant med vikbar duschvägg. Här finns taklucka och förvaring till toalettartiklar samt kontaktuttag. En trätrall på duschgolvet ger ett lyxigare intryck och är även praktiskt att lägga dit för att skydda fötterna från väta. Utanför toaletten finns också ett par klädhängare på en strategisk plats. 

Trots att det är en smal husbil så märks det inte så mycket invändigt.
Trots att det är en smal husbil så märks det inte så mycket invändigt.
Höga långbäddar med möjlighet att bädda ihop mittenpartiet så man får en stor säng.
Höga långbäddar med möjlighet att bädda ihop mittenpartiet så man får en stor säng.
Sittgrupp med pelarbord och en liten hörnsoffa. Bra belysning från både läslampor och indirekt mysbelysning.
Sittgrupp med pelarbord och en liten hörnsoffa. Bra belysning från både läslampor och indirekt mysbelysning.
En husbil för paret som inte kan bestämma sig för en plåtis eller en plastis.

Sovrummet består av två högt placerade långbäddar och det är ett utrymme som kan stängas av med en rejäl skjutvägg. Sängens fotända kan fällas upp för att lättare nå klädförvaringen under. Sängarna har spjälbotten som ger god ventilering och dämpning och madrasserna är BULTEX skummadrasser.

Sänggaveln är bakgrundsbelyst och tygklädd vilket gör platsen mer ombonad. Här i sovutrymmet finns också kablage och kontakter för tv fördraget. 

Utrymmet vid entrén är för litet för en fast sittplats. Istället finns en uppfällbar dyna. Smart.
Utrymmet vid entrén är för litet för en fast sittplats. Istället finns en uppfällbar dyna. Smart.
Entrén med ledstång och lysknappar och direkt access till köksdelen när det ska dukas under markisen.
Entrén med ledstång och lysknappar och direkt access till köksdelen när det ska dukas under markisen.

Rapido C55 är sammanfattningsvis ett val av husbil för ­paret som inte kan bestämma sig för om de vill ha en plåtis eller en vanlig plastishusbil. Fördelarna med en plastis har vi redan nämnt i början och i rättvisans namn bör även för­delarna med en plåtis nämnas. 

Möjligen är plåtkarossen stadigare vid en olycka eller voltning och många gillar plåtisarnas stora skjutdörr som ger svårslagen direktkontakt med utemiljön. Så även de båda bakdörrarna som gör plåtisen till en mångsidig vardagsbil när den inte praktiserar som husbil. 

Det finns kanske fler fördelar som vi inte kan komma på just nu men bäst är att själv ta sig till en handlare och titta. Rapido C55 kan mycket väl vara en vinnare för den som ser fördelarna med en bodelskonstruktion som är skräddarsydd för boende snarare än för paketleveranser. 

Köket är kompakt utformat men har ändå hyfsad arbetsyta och förvaring. Plastväggen skyddar mot stänk och matos.
Köket är kompakt utformat men har ändå hyfsad arbetsyta och förvaring. Plastväggen skyddar mot stänk och matos.
Bred kökslåda med inbyggd bestickförvaring.
Bred kökslåda med inbyggd bestickförvaring.
Köksbelysning med LED-slingor. Fläkt som tillval.
Köksbelysning med LED-slingor. Fläkt som tillval.
Rapido C55 (2021)

Basfordon: Fiat Ducato -campingchassi
Motor: Fiat Ducato, 2,3 Multijet, 140 hk, EURO 6d-temp
Växellåda: 6 vxl manuell
Drivning: Framhjulsdriven
Säkerhetssystem: ABS--bromsar, airbag förare/passagerare, EBD, ESP-traction+, ESC inkl. ASR och Hillholder
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 2 890 kg
Maxlast: 610 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 6 720/2 117/2 750 mm 
Axelavstånd: 3 800 mm
Isoleringsmaterial: styrofoam
Uppvärmning: Truma Combi 6EH diesel, luftburen värme, + elgolvvärme
Bränsletank: 75 liter
Bäddmått: bak 80x199 + 80x185 cm, fram 78/110x188 cm
Pris testad bil: 848 720 kr
Grundpris årsmodell 2021: 759 000 kr
Övrigt: Scandinavian Exclusive ingår i svensksålda exemplar, där ingår bland annat eluppvärmda golv, större värmepanna (Truma 6 istället för 4), dimmerbelysning i sittgrupp, bodelsmattor, hyttmatta, uppvärmd -spillvattentank, Traction+, stödben bak, 100% LED, AGM batteri 92 Ah i bodel, DAB Kenwood med 7 tums skärm och Apple Car Play/Android Auto, ytterdusch, uppvärmda backspeglar, dubbla krockkuddar, farthållare, mörkläggningsgardin i hytt, backkamera, fönster och myggnät i entrédörren, högtalare i bodelen.Testbilen är extrautrustad med bland annat automatlåda och 160 hk motor.

Badrummet är trevligt utformat och har låda under handfatet trots vikväggen.
Badrummet är trevligt utformat och har låda under handfatet trots vikväggen.
Provkörd: Rapido C55 är smidig som en plåtis – men rymligare
Provkörd: Rapido C55 är smidig som en plåtis – men rymligare

Puls: Smidiga yttermått. Modern design både invändigt och utvändigt. Gott om smarta detaljer. Generös standardutrustning.

Minus: Placeringen av elcentralen under dusch-uttaget i garaget. Elintaget hamnar i kläm när vänstra garagedörren öppnas helt. 

Taggar: Husbilar, Rapido

I takt med plåtisarnas ökade popularitet på marknaden erbjuder tillverkarna allt fler vanliga husbilar med ­smalare bodel. Rapidos nya C-serie är nästan två decimeter smalare (217 cm istället för 235 cm) och därmed går bodelen mer i linje med förarhytten. Dock har den några extra centimeter jämfört med originalskåpen som mäter 205 cm. De lodräta husbilsväggarna ända upp till taket ger också bättre plats till överskåp, garderober och isolering jämfört med en plåtis. 

En annan sak som skiljer ­C–serien från plåtisar är att de inte har skjutdörrar och bakdörrar och istället mer väggyta att inreda mot. Det ger också mer frihet för til

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Testa Premium helt gratis

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.