Bild
Nästa artikel
Köregenskaperna är lika goda som förväntat, treaxlade ­husbilar går ofta som tåget.
Köregenskaperna är lika goda som förväntat, treaxlade ­husbilar går ofta som tåget.

Provkörd: Rapido I 1066 Alde Scandinavian (2019)

Husbilar

RAPIDO i 1066 ALDE Scandinavian Exclusive Premium Edition. Rapidos största husbil är en riktig lyxbil med mängder av utrustning i  standardutförande. De modeller som tillhör utrustningsnivån Scandinavian Exclusive har dessutom Alde vattenburen värme.

Vi har provkört Rapidos största och mest välutrustade modell i1066 Scandinavian Exclusive Distinction med höga långbäddar. Den exklusiva serien Distinction kom år  2015 och den fick direkt uppmärksamhet för sin rikliga utrustning och moderna design. Tilläggsnamnet Scandinavian Exclusive betyder att bilen har vattenburen värme från Alde, isolerade tankar och en del annat som gör den än bättre i kallare klimat.

Rapido bygger sina väggar med en metod som de själva kallar Novatech by Rapido. Det innebär 100 procent polyester i väggar och tak som skyddar bra mot slag, hagel och salt. Reglarna är av polyuretan medan isoleringen består av fuktbeständig styrofoam. Karossen är dessutom ”smord” med gelcoat som ska ge ytterligare skydd och ett blankare utseende.

Bilarna i Distinctionserien har uppvärmda dubbelgolv och testbilen har även värme i garaget där det finns en stor radiator på bakväggen. I ”källaren” huserar förutom genomgående förvaringsutrymmen också gråvattentanken och den enorma färskvattentanken som med sina 300 liter borde räcka till en egen laxodling… Gråvattentanken är på 100 liter vilket är desto vanligare. Så tillsammans med en extra toakassett (tillval) och solpaneler finns med andra ord mycket bra förutsättningar för flera fricamping. Vattnet lär i alla fall inte ta slut i första taget. Här ges också en bra möjlighet att spela lite med lastvikten, om man upptäcker att det är på gränsen så går det alltid släppa ut vatten som ballast.

Plus: Massor av utrustning, enorm vattentank, exemplariskt badrum och kök, gott om förvaring och luckor både inne och ute, eluttag överallt.
 

Minus: Smakar det så kostar det. Utvändiga lucklås kunde varit bättre.

879 cm lång påminner testbilen om ett slott på sex hjul. Mer lättkörd än den ser ut att vara.
879 cm lång påminner testbilen om ett slott på sex hjul. Mer lättkörd än den ser ut att vara.
Genomgående lastrum med bra och slittåligt lastgolv.
Genomgående lastrum med bra och slittåligt lastgolv.
Dubbelgolv ger lastmöjligheter och lättåtkomlig teknik.
Dubbelgolv ger lastmöjligheter och lättåtkomlig teknik.

När jag först närmar mig bilen där den står putsad och klar hos Tumbo Husvagnar & Husbilar utanför Eskilstuna noterar jag direkt att bilen gör skäl för modellnamnet. Distinkt design utifrån och in, det är ingen tvekan om att det här är en exklusiv pjäs. Den långa husbilen blir extra snygg av att vara treaxlad. Distinction med tre axlar kom för övrigt 2018. Innan fanns de bara som tvåaxlade. Modellen jag har framför mig nu heter i1066 och har långbäddar medan queenbed-versionen heter i1090. De är dessa två som finns i största storleken och yttermåtten är densamma på båda.

Det är som sagt Rapido som bygger bodelen, Fiat som står för framdriften medan chassit bakom hytten kommer från AL-KO. Det är med andra ord en beprövad och välfungerande kombination så det är med rätt höga förväntningar jag sätter mig bakom ratten och kör mot vackert belägna Strömsholms slott. En sträcka som bjuder på motorväg, kurvigare landsväg och en del korsningar och vi tar också bilen på en kortare grussträcka.

Linjerna ger ett både sportigt och exklusivt utseende och texten Premium understryker att det är en lyxbil som rullar där framme.
Linjerna ger ett både sportigt och exklusivt utseende och texten Premium understryker att det är en lyxbil som rullar där framme.

Köregenskaperna är lika goda som förväntat, treaxlade husbilar går ofta som tåget och så även denna. Den 180 hästkrafter starka motorn drar fint upp i fart och skämmer inte ut sig vid omkörningar eller uppförslut. Bilen är förvisso helt tom under provkörningen så det återstår många hundra kilo till full last. Troligen är det också för att bilen är tom som inredningen ger en del småljud ifrån sig. Dock inte så att det stör och med mera kläder i skåpen brukar det bli mer dämpat i fråga om ljudmiljö.

En detalj som är en smula störande på denna helintegrerade bil är den dåliga sikten snett framåt på grund av de stora topphängda backspeglarna och a-stolpen. Bakåtsikten är det däremot inget fel på och Rapido har dessutom utrustat bilen med en konkav spegel nedtill som ger bättre sikt snett bakåt i döda vinkeln.

"Köregenskaperna är lika goda som förväntat, treaxlade ­husbilar går ofta som tåget."
Stor sittgrupp och ett stort bord som är delbart på mitten. Sju ­personer får plats runt bordet.
Stor sittgrupp och ett stort bord som är delbart på mitten. Sju ­personer får plats runt bordet.

Vi åker och ställer bilen utanför slottet och inventerar alla luckor på utsidan. Det är inte mindre än åtta luckor och dörrar på vänster sida och sex på höger sida. Då har jag inte räknat vatten och dieseltanklock. Med andra ord finns en hel del förvaringsutrymmen och flera av dem är dessutom nåbara inifrån bilen. Luckan längst fram på höger sida har för övrigt också en utdragslåda som klarar tio kilo. I fråga om lastutrymmen är det alltså något av en drömbil oavsett om det är cyklar i garaget (126 cm högt) eller långa ­surfbrädor under golvet.

Lucklåsen hör tyvärr inte till de bästa på marknaden. Det ska vridas och tryckas och är allmänt bökigt att få igen dessa lås som är allt annat än intuitiva. Rapido kunde också bjuda på enhandsfattning istället för dubbla vridlås som ska tryckas och roteras.

De konkava skåpluckorna utan handtag ger mer rymd på utsidan utan att inkräkta nämnvärt på den invändiga ­förvaringen.
De konkava skåpluckorna utan handtag ger mer rymd på utsidan utan att inkräkta nämnvärt på den invändiga ­förvaringen.
Luckor vid ingången där skor har en given plats.
Luckor vid ingången där skor har en given plats.
Tv-stativet hissas upp bakom ryggstödet på sidosoffan.
Tv-stativet hissas upp bakom ryggstödet på sidosoffan.
"Skåpen under bänken är före­dömligt utformade med bland ­annat apotekar­skåp."
Bakom luckan ovanför entrén döljs manöverpanelerna
Bakom luckan ovanför entrén döljs manöverpanelerna

Garaget är uppvärmt med en radiator och garagegolvet klarar hela 300 kilo vilket räcker långt. Där finns sex lastöglor, belysning och ett kontaktuttag – perfekt placerat för laddning av elcykel. Härifrån nås också rengöringsluckorna till den stora vattentanken på hela 300 liter, samt några luftningsnipplar till det vattenburna värmesystemet. I ett av de skåpen finns dessutom uttag för utvändig dusch.

Den breda entrédörren från Hartal har fönster, förvaring och den låses med Fiats centrallås. Innanför entrédörren finns en ledstång till vänster, en spegel och tre krokar medan det i golvet rakt framför entrén finns förvaring under en lucka.

Sittgruppen är mycket rymlig och komforten på de välformade dynorna är exemplarisk oavsett om man väljer framstolarna eller någon av sofforna. Bordet är stort och kan vikas på mitten och skjutas åt alla håll, än bättre hade det blivit om det kunde skjutas lite längre åt sidan så att det blev lättare att passera bakåt även när bordet är utvikt.

Infälld i i sidosoffans ryggstöd finns en tv som hissas upp med en knapptryckning vilket ger extra lyxig känsla. Soffankan för övrigt konverteras till en femte bältad plats i färdriktningen och ryggstödet för detta har en smart förvaring i en garderob längre bak. Det betyder att testbilen klarar fem åkande och fem sovande.

Hörnsoffan mittemot har ett ryggstöd där det på nackstödet också finns en flyttbar avlastningsskiva för köket – alternativt lite trivselhöjande blommor när bilen står stilla. 

Överskåpens luckor har en något speciell form som gör att de buktar inåt vilket ger en luftigare känsla i bodelen. Luckorna i sig har för övrigt en mycket bra öppningsmekanism som gör att man bara behöver trycka nedtill på dem så åker de upp.

 

Induktionshäll och gasolbrännare. Bra med både el och gas.
Induktionshäll och gasolbrännare. Bra med både el och gas.
Köket imponerar med frästa spår för avrinning och en flexibel kran som hämtad från krogarnas storkök. Fin skjutdörr i mitten.
Köket imponerar med frästa spår för avrinning och en flexibel kran som hämtad från krogarnas storkök. Fin skjutdörr i mitten.
Nedsänkbar hylla till kaffebryggaren finns i köket.
Nedsänkbar hylla till kaffebryggaren finns i köket.
Utdragbart skåp med hyllplan och sopkorgar.
Utdragbart skåp med hyllplan och sopkorgar.

Nästa utrymme som är bland de bästa som står att finna är badrummet. Här kan man faktiskt tala om ett riktigt badrum eftersom allt går att stänga av framåt såväl som bakåt med skjutdörrar. På ena sidan stoltserar utrymmet med en fullstor duschhörna och ett handfat med gott om förvaring intill. På förarsidan finns toaletten i en egen ”kupé” med rejäl dörr. Här finns också två rejäla garderober där den ena har en smart hållare för tidigare nämnda ryggstöd till den femte passagerarplatsen.

 

Duschkabinen är placerad jämte handfatet på bilens högra sida. Trätrall på duschgolvet och handduksstång i duschens tak.
Duschkabinen är placerad jämte handfatet på bilens högra sida. Trätrall på duschgolvet och handduksstång i duschens tak.
Handfat nedsänkt i kommoden och väggfast vattenkran. Hylla med sarg och kontaktuttag på väggen.
Handfat nedsänkt i kommoden och väggfast vattenkran. Hylla med sarg och kontaktuttag på väggen.
Toaletten finns på bilens vänstra sida, inte ”markis-sidan”.
Toaletten finns på bilens vänstra sida, inte ”markis-sidan”.
I garderoben finns extrasätet till sittgruppen.
I garderoben finns extrasätet till sittgruppen.

Det är nästan så det tar emot att röra sig vidare från badrummet men det är faktiskt så att nästa avdelning, sovrummet inte heller går av för hackor. De två höga bäddarna kan på sedvanligt vis bäddas ihop till en enorm kingsizebädd och under vardera sängs fotända finns två lådor för än mer kläder. Plus en rad med överskåp på bakväggen. Rapido har valt bort överskåpen på sidoväggarna vilket ger ett luftigare sovrum. 

En vägg i sovrummet är förstärkt med en platta för ett tv-stativ där det ryms en 24-tummare och intill finns kontakter och även HDMI är fördraget hit. Vid sängens huvudända finns en manöverpanel för stereo (kanalval/on/off/volym) och belysning och på båda sidor dubbla (!) usb-uttag. Ett vred under sängen shuntar värmen i sovrummet som därmed kan hållas varmare eller svalare än övriga bilen.

Det är med andra ord få saker som kan önskas i denna välutrustade och väldesignade husbil. Men utrustningen syns också på prislappen och man får hosta upp med över 1,5 miljoner innan denna Distinction står på garageuppfarten. I skrivande stund erbjuds hydrauliska stödben från EP-Hydraulics på köpet, alltså ett tillval värt hela 59 000 kronor bara det. 

Spärr till duschväggen.
Spärr till duschväggen.
Skjutdörr till badrummet.
Skjutdörr till badrummet.
"De två höga bäddarna kan på sedvanligt vis bäddas ihop till en enorm kingsizebädd."
Lådor under långbäddarna ger gott om klädförvaring.
Lådor under långbäddarna ger gott om klädförvaring.
Den nedsänkbara sängen i fronten har fallskydd och ­belysning. Taklucka är bra när man vill vädra morgonluft.
Den nedsänkbara sängen i fronten har fallskydd och ­belysning. Taklucka är bra när man vill vädra morgonluft.
 Skåprad mot bakväggen och enklare hyllor på sidorna ger en rymligare känsla i de höga långbäddarna.
Skåprad mot bakväggen och enklare hyllor på sidorna ger en rymligare känsla i de höga långbäddarna.
Kontakter och manöverpanel ovanför 
de sovandes huvuden. Härifrån kan 
radion styras.
Kontakter och manöverpanel ovanför de sovandes huvuden. Härifrån kan radion styras.
Stege underlättar när mittsektionen är utdragen.
Stege underlättar när mittsektionen är utdragen.
Fjädrad sängbotten ger god komfort och bra ventilation under madrassen.
Fjädrad sängbotten ger god komfort och bra ventilation under madrassen.
Provkörd: Rapido I 1066 Alde Scandinavian (2019)
Taggar: Husbilar

Vi har provkört Rapidos största och mest välutrustade modell i1066 Scandinavian Exclusive Distinction med höga långbäddar. Den exklusiva serien Distinction kom år  2015 och den fick direkt uppmärksamhet för sin rikliga utrustning och moderna design. Tilläggsnamnet Scandinavian Exclusive betyder att bilen har vattenburen värme från Alde, isolerade tankar och en del annat som gör den än bättre i kallare klimat.

Rapido bygger sina väggar med en metod som de själva kallar Novatech by Rapido. Det innebär 100 procent polyester i väggar och tak som skyddar bra mot slag, hagel och salt. Reglarna är av polyuretan medan isoleringen består av fuktbeständig s

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.