Bild
Nästa artikel
Provkörd: Sunlight T67 Tumbo

Provkörd: Sunlight T67 Tumbo

Husbilar

Sunlight T 67 Tumbo Edition. Varför krångla till det frågade sig kanske någon på Hymerkoncernen för sisådär 15 år sedan och denne fick rätt. Sunlight går som tåget och kanske beror det på att enkelheten styr.

Ibland är det bättre att inte krångla till det för mycket och istället satsa på beprövade lösningar. Enkelsängar, vinkelkök, stor sittgrupp och ett smart badrum. Inte speciellt upphetsande säger du kanske men går man igång på krångelfrihet kanske det pirrar till lite? Vi testar en Sunlight T 67 av årsmodell 2017. Den heter även Tumbo Edition, mer om det senare.

Vi börjar med att göra entré via bodelsdörren som är fönsterlös. Ska man bygga en billig bil måste man ju spara någonstans kan tänkas. Det finns en utvändig trappa som glider ut med ett knapptryck.

Innanför dörren finns det en stor fördel med den utvändiga trappan. Golvet är nämligen plant hela vägen till tröskeln vilket ger mer svängrum och det underlättar vid städning. I övrigt är det en hall som har allt man kan önska. Spegel, ledstång, lite mysig indirekt belysning och klädkrokar. Allt får plats på väggytan till vänster innanför dörren. Bravo! Det är mer än många dyrare husbilar klarar av faktiskt, de glömmer krokarna allt som oftast.

 Ovanför dörren finns bilens manöverpanel och den är enkel att handskas med, inga krusiduller utan bara ett par knappar för att kontrollera vatten- och batterinivåer samt en knapp till bodelens 12-voltssystem. Värmepannan kommer från Truma och ger luftburen värme, den regleras med en panel som sitter vid de bakre sängarna.

 

Sittgruppen med vägghängt bord. Här går det att ordna 
en ­gästsäng genom att bordet fästs i den nedre väggskenan.
Sittgruppen med vägghängt bord. Här går det att ordna en ­gästsäng genom att bordet fästs i den nedre väggskenan.
Taksängen går att sova två i och det finns en taklucka för ­vädring. Hyllan i förarhytten är bra till att förvara kvällslektyr.
Taksängen går att sova två i och det finns en taklucka för ­vädring. Hyllan i förarhytten är bra till att förvara kvällslektyr.

Direkt till höger finns en väl tilltagen sidosoffa där två kan bänka sig skönt. Det finns plats för sex personer runt det vägghängda matbordet. Lyfter vi på sidosoffans kudde hittar vi även ett chassi till en femte bältad sittplats och lite stuvutrymme som även nås från hallen via en lucka vilket kan vara lämpligt för några skor. Under den andra soffan finns den stora färskvattentanken, spillvattnet samlas i en tank under bilen.

 Det finns fem sängplatser i bilen. Med lite god vilja får två vuxna plats i bilens taksäng som kan hissas ned över sittgruppen. De fasta sängarna längst bak i bilen är riktigt rymliga: 205 respektive 210 cm långa är en bra längd i en husbil. Även sittgruppen kan bäddas upp för ytterligare en sängplats. 

 Takhöjden är hela 210 cm i bilen men långa personer får se upp vid sittgruppen för taksängen, i kombination med ett lågt dubbelgolv precis här, gör att ståhöjden krymper till 179 cm.

TV-stativ finns i ett skåp och kan vändas mot sängen.
TV-stativ finns i ett skåp och kan vändas mot sängen.
Positivt med hyllor och ­mellanvägg i överskåpen.
Positivt med hyllor och ­mellanvägg i överskåpen.

Vid förarplatsen sitter jag i vanlig ordning riktigt bekvämt, jag vet inte hur många hundra husbilar baserade på Fiat Ducato jag kört, den är utan direkt konkurrens det populäraste basfordonet bland husbilsbyggarna. Denna modell är extrautrustad med en motor på 150 dieselhästar och Fiats robotautomat som gör sorti med årsmodell 2019. Till dess fördel kan skrivas lågt pris och vikt men till dess nackdel en viss inneboende seghet.

 Bilen puttrar på bra och tyst på det sätt många förväntar sig att en ny bil ska göra. Nu ska det sägas att den är tom förutom vi som åker med. 

När vi ska backa blir det lite knixigare för backkamera ingår inte, det tycker jag borde vara standard på husbilar. Handlare och importörer påpekar att det finns olika varianter och kunderna vill ha olika. I en billig bil är det kanske rimligt att anta att en enklare variant räcker till? 

 Förarhyttens stora fönster kan mörkläggas med ett draperi som dras för. Det är vanligt i instegsbilar. Draperierna stjäl lite av volymen framme i bilen när de är fördragna och blockerar även instrumentbrädan med dess förvaring och eventuella multimedialösningar. Å andra sidan blockerar de inte sikten i sidorutorna som en del av de dyrare kassetterna med plissegardiner gör.

 

"Bilen puttrar på bra och tyst på det sätt många förväntar sig att en ny bil ska göra."
Sikten från baksätet är bättre när man sitter på yttersta platsen.
Sikten från baksätet är bättre när man sitter på yttersta platsen.
Det finns också ett bältesstativ i hurtsen på höger sida.
Det finns också ett bältesstativ i hurtsen på höger sida.
Manöverpanel till Truma värmepanna mellan sängarna.
Manöverpanel till Truma värmepanna mellan sängarna.
Dubbelgolv med förvaring i sittgruppen.
Dubbelgolv med förvaring i sittgruppen.

Köket kan kallas en klassisk husbilslösning. Ett vinkelkök med tre spislågor och rund diskho. Givetvis önskar sig många lite mer arbetsyta men vill man ha ett större kök måste något annat utrymme stå tillbaka. 

Köket är väl belyst men ­köksfläkt saknas. I gengäld finns ett stort öppningsbart ­takfönster precis ovanför. 

 Kylskåpet är rejält, har stort frysfack och är placerat i bra arbetshöjd. Det står på ett skåp och ovanpå finns ytterligare ett med en utdragbar tv-arm inuti.

Tv-placeringen är alltså ganska långt bak i bilen så den syns bäst från sängarna bak. Det går också att bädda stort här bak så det är ett extra mysigt ställe för barnen att kolla på tv under regniga dagar.

 Under sängarna finns förvaring i olika utrymmen. Framtill finns garderober men störst är garaget som nås utifrån via luckor på båda sidor. Det finns även en cykelhållare med plats för tre cyklar på bilens bakstam.

Stort AES-kylskåp från Thetford med separat frys och dessutom placerat i bra arbetshöjd. Skåpet högst upp rymmer tv-stativ.
Stort AES-kylskåp från Thetford med separat frys och dessutom placerat i bra arbetshöjd. Skåpet högst upp rymmer tv-stativ.
Kökshörnan har begränsat med arbetsyta och kanske hade spisen kunnat vara smalare med tre plattor på rad. Besticklåda ingår!
Kökshörnan har begränsat med arbetsyta och kanske hade spisen kunnat vara smalare med tre plattor på rad. Besticklåda ingår!
Provkörd: Sunlight T67 Tumbo
Höga långbäddar som kan bäddas ihop med extra madrassdel.
Höga långbäddar som kan bäddas ihop med extra madrassdel.
Kontaktuttag under köksbänken för 12 V och 230 V.
Kontaktuttag under köksbänken för 12 V och 230 V.
Förvaringen under sängarna är rymlig.
Förvaringen under sängarna är rymlig.

Badrummet är ett variobad som Sunlight kallar det, det kan alltså varieras på ett enkelt sätt. Här kan man uträtta alla sedvanliga ärenden samt duscha på ett utrymme som mäter ungefär 75x100 cm. 

Det är ingen magi inblandad utan det som gör det möjligt är en vridbar vägg på vilken handfatet med kran är monterat på ena sidan och duscharmaturen på den andra. När väggen vrids över toaletten skyddar den även ett skåp och andra trädetaljer. Inte dumt alls.

Sunlight har ett rykte om sig att vara okomplicerade och relativt driftsäkra och är populära hos hyrfirmor. Under många år ändrade inte Sunlight sitt modellprogram, som de delar med systermärket Carado, nämnvärt mycket. De byggs i Neustadt i forna Östtyskland. På senare år har även helintegrerade husbilar och campervans tillkommit så nu har de lite mer att hålla reda på.

Lastvikten är något som kan sätta stopp för allt för vidlyftiga planer med fem fullvuxna resenärer, det kan bli lite marigt att få med mycket last då. Men för en familj med många barn är det en annan femma, då kan man åka fem utan problem. Att väga upp bilen till 3850 kg är ett lockande alternativ för många och det är ett vettigt drag även om det kräver utökad körkortsbehörighet. Väljer man en 2020-modell kan man även få Fiats nya automat om man vill men från och med årsmodell 2020 kan man bara väga upp bilen till 3 650 kilo.

Testbilen har tillägget Tumbo Edition och den kommer från den stora handlaren utanför Eskilstuna. De har beställt en större mängd 2019-bilar enligt egna specifikationer och som fortfarande finns att köpa när detta skrivs. Där har de inkluderat överskåpluckor i mörkgrått, utvändiga dekaler i svart och grått, hög bakljusramp samt klädseln Maui beach. 

Sunlight ger mycket bil för pengarna kort och gott och Tumbo Edition ger en egen stil. Det är en instegsmodell som kan varieras med många sängplatser vid behov. En bra husbil för de som vill prova på husbilslivet. Om det ger mersmak finns det många steg till att ta. Bilen är klart prisvärd även om kronkursen dragit upp priserna de senare åren på alla nya husbilar.

Klassiskt badrum med ”svängvägg” i normalläge. Bra med ­hyllförvaring och krok för handduk.
Klassiskt badrum med ”svängvägg” i normalläge. Bra med ­hyllförvaring och krok för handduk.
Handfat och spegel svängs undan innan duschning.
Handfat och spegel svängs undan innan duschning.
Stort garage och dessutom cykelställ för tre cyklar.
Stort garage och dessutom cykelställ för tre cyklar.
Taklucka i badrummet och stång för att torka kläder.
Taklucka i badrummet och stång för att torka kläder.
Draperi att stänga av ­sovrummet med.
Draperi att stänga av ­sovrummet med.
Provkörd: Sunlight T67 Tumbo
Taggar: Husbilar

Ibland är det bättre att inte krångla till det för mycket och istället satsa på beprövade lösningar. Enkelsängar, vinkelkök, stor sittgrupp och ett smart badrum. Inte speciellt upphetsande säger du kanske men går man igång på krångelfrihet kanske det pirrar till lite? Vi testar en Sunlight T 67 av årsmodell 2017. Den heter även Tumbo Edition, mer om det senare.

Vi börjar med att göra entré via bodelsdörren som är fönsterlös. Ska man bygga en billig bil måste man ju spara någonstans kan tänkas. Det finns en utvändig trappa som glider ut med ett knapptryck.

Innanför dörren finns det en stor fördel med den utvändiga trappan. G

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Plus: Krokar för kläder vid entrén. Övreskåp med hyllplan. Enkel och lättskött.

Minus: Lastvikten kunde varit bättre. Draperi i hytten istället för plisségardiner.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.