Bild
Nästa artikel
Provkörning: Bürstner Elegance I 910 G.

Provkörning: Bürstner Elegance I 910 G.

Husbilar

Bürstner Elegance tar ett jättesprång och uppdateras rejält till 2021. Dels får den MB Sprinter som basbil ihop med Hymers SLC-chassi, vilket ger dubbelgolv och plats för årets mest spännande toalettlösning.

Företaget Bürstner hör till de mer innovativa tyska fabrikaten och de brukar komma med spännande nyheter till varje nytt modellår. 2021 är inget undantag och den här gången är det lyxhusbilen Bürstner Elegance som fått sig en rejäl omgörning. 

Här har tillverkaren inte sparat på krutet utan helt sonika bytt ut hela chassit mot koncern­modern Hymers innovativa SLC-chassi parat med ­Mercedes-Benz Sprinter som basbil. Det är en kombination som ger komfort, säkerhet och praktisk förvaring av sällan skådat slag.

Plus: Nytt toalettsystem med större kapacitet. SLC-chassi ger nya möjligheter.

Minus: Toasystemet är oprövat på
marknaden.

Det treaxlade SLC-chassit ger ett helt plant inner- och ­yttergolv utan avsatser eller hjulhus som tar värdefullt utrymme, men som också ger massor av bra förvaring där teknik som vattentankar, elcentral och värmepanna kan gömmas och ge plats för annat. Bodelen kan nämligen fullständigt dedikeras till just boende och möbler samtidigt som tyngdpunkten kan hållas låg. Utrymmet mellan undergolv och övergolv är minst 26 cm, det finns högre förvaring på sina ställen, och förutom teknik finns lastutrymmen med genomlastning via luckor på båda sidorna om bilen.

Sedan har vi den numera ganska välbekanta basbilen i form av Mercedes-Benz Sprinter som i Elegance fall är framhjulsdriven. I standardutförande är den utrustad med en motor som ger 143 hk men test­objektet är extrautrustat med en lite större motor som ger 170 hk. Dessutom finns en utmärkt niostegad automatlåda som gör körningen mycket bekymmersfri. Ratten är ganska liten och servo­funktionen är hög så personbilskänslan är stor vad gäller körningen. Det intrycket förstärks av alla knappar på ratten med vilka man kan reglera saker som volym på stereo och avståndet till framförvarande bil om farthållaren är aktiverad.

Det finns nämligen flera förarhjälpmedel som tidigare inte varit så vanliga i husbilar, men tack vare att Mercedes på allvar satsade på husbilar med den nya Sprinter som lanserades för några år sedan, har även andra tillverkare känt sig tvungna att hänga med i utvecklingen.

En viktig komponent på husbilar är en backkamera och på denna bil är den högt placerad på bakstammen. Kamerans vy visas på en stor bred display mitt på instrumentbrädan. Samma display kan även visa navigationskarta samt radio och annat.

"Här har ­tillverkaren inte sparat på krutet utan helt sonika bytt ut hela chassit."

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.