Bild
Nästa artikel
Provkörning: Hymer B-ML-I 890 med tre axlar och queenbed

Provkörning: Hymer B-ML-I 890 med tre axlar och queenbed

Husbilar

Hymers serie B-Class Masterline är en rakt igenom tysk skapelse med basfordon från Mercedes-Benz och det förnämliga SLC-chassit från Hymer själva. Vi har provkört den längsta modellen i samlingen som har tre axlar och queenbed.

När Hymer släppte sin serie B-Class Masterline år 2019 var det många som höjde på ögonbrynen då den byggdes på nya MB Sprinter. 

Dessutom har den ett helt egenutvecklat chassi som lanserades på Hymer SupremeLine och mässan i Düsseldorf år 2017. 

Hymers SLC-chassi är skräddarsytt till något som de själva önskar till sina husbilar. Det är ett helt plant chassi och golv både invändigt och utvändigt. 

SLC-chassit består alltså av två golv med 36 cm luftspalt mellan. Det ger utmärkta utrymmen för last och teknik som vattentankar, batterier och värmepanna. 

Samtidigt underlättar det själva monteringen i fabriken. En annan viktig fördel är att bodelen blir lättmöblerad tack vare att där inte finns några störande hjulhus eller annan skrymmande teknik som tar bodelsutrymme. 

Även undersidan mot vägen är som sagt helt slät vilket i sig ger ett lägre luftmotstånd och ett underrede som är lätt att hålla rent. Sist men inte minst ger dubbelgolvet bra isolering mot både buller och kyla. Åtminstone så länge det isoleras på det sätt som Hymer gör för att undvika resonanslåde-effekten.

 

Framifrån och bakåt har vi först förardörren, sedan gasol­utrymmet, lastluckor till golvet och längst bak garagedörren.
Framifrån och bakåt har vi först förardörren, sedan gasol­utrymmet, lastluckor till golvet och längst bak garagedörren.
Gummimatta på metervara är perfekt som underlag i detta utrymme. Rum för snowboard, surfbräda eller campingmöbler.
Gummimatta på metervara är perfekt som underlag i detta utrymme. Rum för snowboard, surfbräda eller campingmöbler.
Garaget är i det närmaste komplett med lampor, dusch, kontaktuttag, lastskenor, lastöglor och durkplåt som skyddar golvet.
Garaget är i det närmaste komplett med lampor, dusch, kontaktuttag, lastskenor, lastöglor och durkplåt som skyddar golvet.
Här syns den plana undersidan av SLC-chassit tydligt. ­Individuellt avfjädrade hjul och tandemaxlar ger härlig komfort.
Här syns den plana undersidan av SLC-chassit tydligt. ­Individuellt avfjädrade hjul och tandemaxlar ger härlig komfort.

Att vår testbil är bra ljudisolerad märks direkt när vi tar ut den på vår provrunda i och utanför Örebro där importören huserar. Inget störande vägljud att tala om och möblerna i sig verkar också fria från knirr och knarr. En annan fördel med det box-formade chassit är den vridstyvhet det besitter jämfört med många andra chassin och dessutom är hjulupphängningen individuell. 

Att testbilen är treaxlad gör förstås sitt till, de sex hjulen flyter över alla hinder på ett odramatiskt sätt och den personbilslika förarmiljön från Mercedes (med all sin säkerhetsteknik och förarassistans) gör det extra roligt att manövrera denna ”långlimpa”. Stadig färd rakt fram i alla farter men självklart får man hålla rätt på den långa bakdelen när det blir trängre. 

Att ”klossa upp” en lutande treaxling på ställplatsen är lite annorlunda mot tvåaxlade husbilar och därför är tillvalet hydrauliska stödben extra förnämligt på denna typ av bil. 

Däckkontot blir som bekant högre också, särskilt om man ska ha en uppsättning vinterdäck på fälg utöver sommardäcken.

I övrigt är det mest fördelar med tre axlar och den viktigaste är förstås lastförmågan och det lägre bakaxeltrycket. Original tillåts 350 kilo på garagegolvet men med en särskild chassiförlängning och förstärkning kan man som tillval få 450 kilo. Har man andra tyngre föremål än motorcyklar är det dock allra bäst att lasta dessa i luckorna till dubbelgolvet längre fram. 

Garaget är annars klätt med slitstark durkplåt och där finns lastskenor, dusch, eluttag, golvvärme och belysning.

Inget störande ­väg­ljud att tala om och ­möblerna är också fria från knirr och knarr.
Från sidan är den inte lika modern som från övriga vinklar. Dekal­fält som ger en rak midje- eller fönsterlinje skulle göra susen.
Från sidan är den inte lika modern som från övriga vinklar. Dekal­fält som ger en rak midje- eller fönsterlinje skulle göra susen.
Här går det nästan att träna golf. Plant golv ända till sovrummet långt där borta.
Här går det nästan att träna golf. Plant golv ända till sovrummet långt där borta.
Matbordet har en iläggsskiva som poppar upp när man drar isär de båda halvorna och plötsligt har man ett ovalt och stort bord.
Matbordet har en iläggsskiva som poppar upp när man drar isär de båda halvorna och plötsligt har man ett ovalt och stort bord.

Innanför entrédörren möts man i B-ML I 890 av en som väntat stor, men också hemtrevlig bodel. Hymer är fenomenala på genomtänkta boendemiljöer där det mesta finns – utan att bli pråligt. Lyxigt sofistikerat och aldrig smaklöst. Det mesta man håller i eller hanterar i form av luckor, handtag, dörrar och lådor känns gedigna, genomtänkta och användbara.

Direkt vid entrén finns flera klädkrokar och en mjukt stoppad panel med spegel och indirekt spegelbelysning. Ett par utvändiga trappsteg upp är det till det fullständigt plana golvet från gaspedal till sovrum längst bak.

Sittgruppen i testbilen är klädd i mörkt läder (tillval) och ger därför en anings mörkt intryck men de stora fönsterpartierna ljusar upp tillsammans med vita skåpluckor och andra vita fält. Det runda pelarbordet kan snurras och även förstoras med en mittdel som dyker upp när man drar isär halvorna. Då bildas en oval som nås från samtliga 5–6 sittplatser. 

Testbilen har en traditionell men rymlig sittpuff direkt till höger innanför entrén och under den en förvaring. Den nedsänkbara gästsängen mäter 197x145 cm.

Det mesta man hanterar i form av luckor, handtag, dörrar och lådor känns gedigna...
Den nedsänkbara gästsängen ovanför förarhytten kan extrautrustas med två utdragbara delar som ger långbäddsmöjlighet.
Den nedsänkbara gästsängen ovanför förarhytten kan extrautrustas med två utdragbara delar som ger långbäddsmöjlighet.
Förarmiljön i Mercedes-Benz Sprinter är exemplarisk och här finns mängder av förarassistanssystem som underlättar.
Förarmiljön i Mercedes-Benz Sprinter är exemplarisk och här finns mängder av förarassistanssystem som underlättar.
Både gästsängen och dubbelsängens madrasser har avlastande fjädersystem som också ger bra vädring under madrassen.
Både gästsängen och dubbelsängens madrasser har avlastande fjädersystem som också ger bra vädring under madrassen.
Sittgruppen på testbilen har mörk skinnklädsel och det finns ljusare alternativ för den som önskar. Skinn är dock tillval.
Sittgruppen på testbilen har mörk skinnklädsel och det finns ljusare alternativ för den som önskar. Skinn är dock tillval.

I förstone tycks läslamporna vara lite märkligt placerade på framväggen (framåt i färdriktningen) men de har långa snablar så att man kan dela samma lampa och de ger även möjlighet att välja liggriktning. Främsta anledningen till läslampornas placering är kanske att många väljer tillvalet långbäddad gästsäng med två utdragbara fotdelsförlängningar. 

Annars är madrassen bekväm och den vilar på tallriksfjädrar, som förutom ökad liggkomfort också ger bra vädring.

Sittgruppens soffor har bra stöd i ryggkuddarna och i vårt testexemplar är de som sagt läderklädda. Ett bra läderval att sitta på utan att man glider omkring och det är lätt att hålla rent. 

Runt sittgruppen finns gott om förvaring från golv till tak, bokstavligt talat. Flera luckor i golvet, luckor till sofflådorna och rymliga överskåp samt öppna hyllor och väggfickor. Förvaringsutrymmen finns i stort sett överallt i Hymer B-ML I 890. 

Vill man förvara en tv så finns till och med detta i ryggstödet på tvåsitssoffan. Där kan en 32 tums tv sänkas upp och ned på ett sofistikerat vis.

Manöverpanelen till värmepannan. Alde 3020 HE.
Manöverpanelen till värmepannan. Alde 3020 HE.
Teknik i golv vid bordet. Vippbrytare till landström.
Teknik i golv vid bordet. Vippbrytare till landström.
Stort öppningsbart takfönster med inbyggd belysning i ramen.
Stort öppningsbart takfönster med inbyggd belysning i ramen.
Klädkrokar och indirekt belysning vid bodelens entré.
Klädkrokar och indirekt belysning vid bodelens entré.
Den stora garderoben i samma utrymme som badrummet.
Den stora garderoben i samma utrymme som badrummet.

Köksavdelningen med sin rymliga köksbänk formad som ett L har både lådor och utdragsskåp samt överskåp som ger god förvaring. 

Köksbänken känns gedigen och har en lagom djup diskho med täcklock och intill finns även en mindre ho för att skölja grönsaker. Bänken är lätt att hålla ren och har en upphöjning runtom för att undvika rinning och spill utanför. Runt den tre­lågiga gasspisen finns stänkskydd och ovanför alltihop en bra köksbelysning. 

Vänder man sig om så finns där ett rymligt kylskåp på 153  ­liter med dubbelhängda ­dörrar och separat frysfack. 

Ovanför det en gasolugn och intill detta tech-tower finns en hög utdragsförvaring, så kallat apotekar­skåp, för allsköns torrfoder. Sist men inte minst hittar vi återigen förvaring i golvet där tung dryck och potatis passar fint. Bra att nämna är att en del av luckorna i golvet också döljer teknik som servicelock till vattentanken, batteriförvaring och annan elektronik.

Det finns mycket med den här bilen som är positivt och när vi kommer in i hygienavdelningen blir trivseln så hög att man vill bli kvar. Här finns nämligen allt man kan önska. 

Ta bara den mycket rymliga garderoben med lådor, hyllplan och galghängare. Nog är det bekvämt att kunna duscha och byta om på samma plats utan att behöva öppna och stänga draperier eller skjutdörrar.

Köksavdelningen har trivselhöjande belysning i alla höjder.
Köksavdelningen har trivselhöjande belysning i alla höjder.
Praktiskt kök för matlagning med djup diskho och extra liten ho för att skölja sallad. Trelågig spis med avställningsyta framför.
Praktiskt kök för matlagning med djup diskho och extra liten ho för att skölja sallad. Trelågig spis med avställningsyta framför.
Torn med kylskåp, frys och gasolugn.
Torn med kylskåp, frys och gasolugn.
Härlig plats för sömn och vila i den 156 cm breda dubbelsängen.
Härlig plats för sömn och vila i den 156 cm breda dubbelsängen.
Sängen kan höjas ett par decimeter när höjd i garaget behövs.
Sängen kan höjas ett par decimeter när höjd i garaget behövs.
Dubbelsäng som passar perfekt för tidningsläsande.
Dubbelsäng som passar perfekt för tidningsläsande.
Mer teknik i golvet. Vill man ha lithium så finns det som tillval.
Mer teknik i golvet. Vill man ha lithium så finns det som tillval.

Det här är ett rumsbad som gör skäl för uttrycket. Alltså, när man stänger av framåt med toadörren och bakåt med sovrumsdörren bildas ett rum för bad och ombyte. Här kan man rentav dansa square dance tillsammans. 

I duschkabinen är det 194 cm ståhöjd och här finns hyllavsats för schampo, balsam och tvål. Vid handfatet är det gott om yta för handtvål och på väggen sitter tandborstmuggar. 

Toaletten är en vanlig kassettmodell, i dessa tider har konkurrenter och koncernsyskon förbränningstoa eller nya Thetford indus som ger utökad självförsörjningstid så det står nog på önskelistan hos en del.

När hygienen är avklarad är det dags för ett jämfotahopp upp i dubbelsängen. Under luftfärden passeras ett par trappsteg, givetvis med förvaringsluckor, och under fotändan på sängen finns ett par utdragslådor. 

På var sida om sängen har man sedan varsin hänggarderob och överskåp samt hyllplan för telefon, böcker och tidningar. Kort sagt, skulle man lida brist på förvaring i Hymer B-ML I 890 så är det inte husbilen det är fel på...

Madrassen mäter 200x156 cm och har en ryggdel som kan fällas upp till läsläge och den vilar på tallriksfjädrar. Dubbelsängen kan som sagt höjas och sänkas ett par decimeter vilket är bra om man vill förvara cyklar i garaget undertill.

 

Badrummet imponerar med sin rymlighet. Garderob i samma rum.
Badrummet imponerar med sin rymlighet. Garderob i samma rum.
Skjutdörr till sovrum som säkras i öppet läge med rem i läder och knapp i krom.
Skjutdörr till sovrum som säkras i öppet läge med rem i läder och knapp i krom.
Duschkabin med trätrall. Praktiskt handfat med lådor och krokar under.
Duschkabin med trätrall. Praktiskt handfat med lådor och krokar under.

Hymer B-Klasse Master Line I 890 är det fullständiga namnet på denna modell och den har Alde vattenburen värme som standard. Tillsammans med isoleringen av PUAL-skum och det uppvärmda dubbelgolvet med XPS-isolering har den alla förutsättningar för att vara en bil för alla årstider. 

Det mesta av bästa möjliga teknik som går att klämma fram finns här i en och samma treenighet som den treekrade stjärnan mitt i ratten får ­symbolisera. Dels har vi ­basfordonet från Mercedes och dels har vi SLC-chassit och ­bodelen från Hymer.

Provkörning: Hymer B-ML-I 890 med tre axlar och queenbed

Läs mer om:

Taggar: Husbilar, Hymer

När Hymer släppte sin serie B-Class Masterline år 2019 var det många som höjde på ögonbrynen då den byggdes på nya MB Sprinter. 

Dessutom har den ett helt egenutvecklat chassi som lanserades på Hymer SupremeLine och mässan i Düsseldorf år 2017. 

Hymers SLC-chassi är skräddarsytt till något som de själva önskar till sina husbilar. Det är ett helt plant chassi och golv både invändigt och utvändigt. 

SLC-chassit består alltså av två golv med 36 cm luftspalt mellan. Det ger utmärkta utrymmen för last och teknik som vattentankar, batterier och värmepanna. 

Samtidigt underlättar det själva montering

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Testa Premium helt gratis

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.