Bild
Nästa artikel
Provkörning: Malibu i 490 LE

Provkörning: Malibu i 490 LE

Husbilar

Malibu firade fyrtio år i fjol och det är svårt att tro att det hela började med små surfbussar. Vi testade då en ny och större modell som imponerar. Läs vad vi skrev i samband med det!

År 2013 gjorde Malibu comeback på husbilsscenen och då var det plåtisar som gällde. Det var egentligen så hela koncernen kom igång en gång i tiden. Redan 1979 grundade Carl-Heinz Schuler Carthago och inledningsvis specialbyggdes fordon på beställning.

De första bilarna som serieproducerades var små surfbussar byggda på folkabussar och namnet var Malibu. Sedan dess har det hänt en del, minst sagt. Med tiden började allt fler stora husbilar under varumärket Carthago att produceras.

Sakta men säkert har de sedan etablerat sig som en av topptillverkarna i det som lite luddigt brukar kallas premiumhusbilar. Vägen fram till dagens datum är kantad av priser i olika tävlingar och kundundersökningar.

Det är enkelt att komma åt och använda utrymmena. Luckan till gasolfacket öppnas uppåt och saknar tröskel vilket underlättar hanteringen av gasolflaskorna. Centrallåset funkar inte på luckorna.
Det är enkelt att komma åt och använda utrymmena. Luckan till gasolfacket öppnas uppåt och saknar tröskel vilket underlättar hanteringen av gasolflaskorna. Centrallåset funkar inte på luckorna.

Att Malibu byggs av Carthago görs det ingen hemlighet av, tvärt om, faktum är att det står ”a Company by Carthago” under en del Malibuloggor på karossen.

Även inne i bilen finns Carthago-emblem lite varstans som på undersidan av madrasser. Det är givetvis inget fel att förknippas med ett väletablerat och populärt varumärke.

Sedan 2015 finns även halv- och helintegrerade husbilar i Malibus sortiment. Till 2019 breddas repertoaren med några i den större delen av registret med de två modellerna i 490 LE och 500 QB som båda är ungefär 7,5 meter långa.

Precis som alla andra Malibu är de byggda på Fiat Ducato med Fiats lågramschassi. Just den här storleken på husbilar brukar gå hem i Sverige och traditionellt är långbäddar det populäraste alternativet.

Därför tar vi och testar en 490 LE hos Nyströms bilar i Västerås.

Det är givetvis inget fel att ­för­knippas med ett populärt ­varu­märke.

Vi får inte det optimala väglaget att testa i. Lätt tinad snö och bitvis väldigt dåliga vägar är inte de roligaste förutsättningarna för en provkörning. Det är dock bra förutsättningar att kolla hur bra bilen klarar skak och gupp.

Det går galant, faktiskt riktigt imponerande. I det närmaste ljudlöst och jag är tvungen att kontrollera om det sitter luftfjädring på fordonet (det gör det inte). Mer än godkänt med andra ord.

Att även körställningen och sikten är god försämrar inte intrycket. En brant sluttande front och en långt neddragen framruta ger bra närsikt.

Att köra bakåt underlättas av att ha backkamerans display till vänster om ratten istället för mitt på instrumentbrädan som är vanligare. Nu behöver man bara vrida huvudet år höger ibland för att kolla sidospegeln där.

Testbilen är utrustad med Fiats halvautomatiska växellåda som jag efter sisådär tio år börjar vänja mig vid så smått, om man inte är för hetsig går det att komma överens med den.

En annan detalj som gör färden bekväm är 150-hästars motorn som känns som klippt och skuren för denna bil.

Det finns gott om förvaring men inte lika mycket arbetsyta. || Trelågig spis inbjuder till ­trerätters kanske? || Hög vattenkran gör det enklare att diska.
Det finns gott om förvaring men inte lika mycket arbetsyta. || Trelågig spis inbjuder till ­trerätters kanske? || Hög vattenkran gör det enklare att diska.

Malibus byggteknik är väldigt lik den Carthago använder till sina hel- och halvintegrerade modeller. Det betyder att väggar, golv och tak är helt träfria och isoleringen består av hårt RTM-skum som tål fukt och vatten bra.

Inga skruvar används däremot starkt lim för att foga ihop konstruktionen. Det finns ett väl tilltaget dubbelgolv i bilen (garaget undantaget) där grå- och färskvattentankarna samt annan teknik är placerade.

Det brukar kallas frostfri placering men det innebär givetvis inte att det går att ställa ifrån sig bilen hursomhelst om det är kallt ute. Precis som alla andra husbilar gäller det att värmepannan är igång.

Just värmepannan är något som skiljer mellan storebror Carthago vars c-line har vattenburen värme som tillval. Vilket av de två värmesystemen är bäst? Den frågan stöts och blöts en hel del och det är lite som äpplen eller päron.

Två helt olika saker med gemensamma nämnaren att du blir mätt av dem. Generellt sätt är luftburen värme snabbare på att värma upp en kall bil.

Längst bak finns ett väl tilltaget garage som är både belyst och uppvärmt, se bara till att inte täcka för den aningen lågt sittande ventilen bara. Det går även att komma åt bilens vattentankar härifrån. Garaget kan belastas med 250 kilo.

Sängarna är riktigt sköna och har fin utsikt.
Sängarna är riktigt sköna och har fin utsikt.

Hur är det då att bo i den här bilen? Ja, redan efter att ha tillbringat en kort tid i bilen konstateras att det finns goda förutsättningar för en trivsam tillvaro i den här bilen.

Så fort man stannar upphör förarplatsen att vara just det och blir istället en del av en bostad. För att slippa få insyn och för att isolera finns det plisségardiner monterade för alla fönsterytor framme i bilen.

Den stora framrutans plissé kan justeras både i över- och underkant vilket är praktiskt om man vill lämna en liten glipa nedtill för att slippa kondens.

Det krävs att man mer eller mindre lägger sig över instrumentbrädan för att nå, det beror på hur lång och vig man är givetvis. I taket längst fram finns en säng som enkelt kan dras ned eller upp. Miljön uppe i sängen är ombonad med både hylla och läslampor.

En husbils sittgrupp är viktig för här tillbringar många mycket tid. I Malibu sitter fem personer bekvämt och bordet, som är stort, kan enkelt vridas och skjutas i alla riktningar med hjälp av en fotpedal.

En lös golvbit ger mer svängrum i den bakre delen av bilen. En bra lösning om man kan leva med att ha duschen ­konstant synlig.
En lös golvbit ger mer svängrum i den bakre delen av bilen. En bra lösning om man kan leva med att ha duschen ­konstant synlig.

Köket har en trelågig triangelformad spis och rund diskho. Köksblandaren är av högre modell vilket ger bra plats vid diskning. Ovanför köksbänken finns fönster, ett överskåp och taklucka.

Nedanför hittar vi sex lådor varav fyra är tomma och två innehåller en liten sophink med lock respektive fack för bestickförvaring. Ett högt men inte så djupt skåp vid sidan av visar sig ha plats för fyra vinflaskor – tjusigt!

Det finns inte jättemycket arbetsyta men man kan fästa diskhons täckskiva i en list vid sidan av bänken vilket ger lite extra yta.

Förarplatsen är väl genomarbetad och stolarna är riktigt sköna.
Förarplatsen är väl genomarbetad och stolarna är riktigt sköna.

Mellan köksregionen och sovrummet finns bilens dusch- och toadel. Till vänster finns duschen som saknar riktig dörr utan har en vikvägg av plast som med fördel hålls på plats av en lös golvbit vilket ger mer golvyta.

Det är en bra lösning för de som vill ha en luftigare och ljusare känsla men en del stör sig på att hela tiden se duschen.

De som gör det slipper se toaletten i alla fall för den har en riktig dörr som dessutom kan stängas mot karmen på duschsidan så den bakre delen av bilen blir mer privat.

Inne på toan finns allt man behöver i form av förvaring och under handfatet hittar vi en liten tvättkorg som är som gjord för underkläder.

Konkurrensen är stenhård även i detta segment men Malibu är definitivt med i matchen.

Längst bak regerar sängarna som är två till antalet men kan bäddas ihop till en jättesäng om man så vill. Sängarna är placerade ovanpå det höga garaget så det blir en bit upp för den trötte.

Det finns en rejäl trappa upp mellan sängarna och ifall sängarna bäddas ihop kan hela trappa skjutas fram så den funkar även då, vilket är en riktigt bra lösning.

Under sängarnas främre delar finns garderober som enkelt kan nås genom att resa sängbotten som är delad så inte hela sängen behöver resas.

Det är rejält gjort, de mindre delarna av madrasserna som sitter på den upplyftningsbara delen sätts fast med kardborreband.

I sängarna ligger man skönt och det finns läslampor och usb-uttag samt givetvis fönster, takluckor och förvaringsmöjligheter i sovrummet.

I det uppvärmda dubbelgolvet är vattentankarna frostfritt placerade, så länge pannan är på givetvis. Golvet är plant i hela bilen. || Trumapannans frostvakt är enkel att nå vilket är toppen. || Dubbelgolvet är 17 cm djupt överlag men 42 cm djupt här.
I det uppvärmda dubbelgolvet är vattentankarna frostfritt placerade, så länge pannan är på givetvis. Golvet är plant i hela bilen. || Trumapannans frostvakt är enkel att nå vilket är toppen. || Dubbelgolvet är 17 cm djupt överlag men 42 cm djupt här.

Hela bilen har ett plant golv så det finns inga trösklar att se upp med. Istället finns det flera luckor som ger tillgång till både förvaring och teknik i det djupa dubbelgolvet.

Det totala intrycket av denna bil är riktigt bra. Det finns gott om finesser och inga direkta svagheter noteras: det är en välbyggd bil man får för ungefär miljonen.

Konkurrensen är stenhård även i detta segment men Malibu är definitivt med i matchen. Konkurrerar den med Carthago? Till viss del kan nog en del köpare fundera både en och två gånger om det där med vattenburen värme egentligen är så viktigt.

Plus: Välplanerad och genomtänkt bil med uppvärmt dubbelgolv. Bra sikt från förarplatsen.

Minus: Inga klädkrokar vid entrén, lite skralt med arbetsyta i köket.

Taggar: Husbilar, Malibu I

År 2013 gjorde Malibu comeback på husbilsscenen och då var det plåtisar som gällde. Det var egentligen så hela koncernen kom igång en gång i tiden. Redan 1979 grundade Carl-Heinz Schuler Carthago och inledningsvis specialbyggdes fordon på beställning.

De första bilarna som serieproducerades var små surfbussar byggda på folkabussar och namnet var Malibu. Sedan dess har det hänt en del, minst sagt. Med tiden började allt fler stora husbilar under varumärket Carthago att produceras.

Sakta men säkert har de sedan etablerat sig som en av topptillverkarna i det som lite luddigt brukar kallas premiumhusbilar. Vägen fram till dagen

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

OM MALIBU i 490 LE (2019)

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: Diesel 2,3 l/150 hk

Växellåda: Automat

Chassi: Fiat lågram 35 light

Säkerhetssystem: ABS, ESP, ASR, hill holder, Traction Plus

Totalvikt: 4 250 kg

Tjänstevikt: 3 312 kg

Maxlast: 938 kg

Längd/bredd/höjd: 7 470/2 270/2 940 mm

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg

Axelavstånd: 4 035 mm

Isoleringsmaterial: RTM-skum

Isolering golv/vägg/tak: 33/33/33 mm

Uppvärmning: Truma Combi 6E luftburen värme. Uppvärmt dubbelgolv,

Bränsletank: 90 l

Bäddmått: Fram: 195x160 cm || Bak: 204x85+195x85 cm

Pris från: 996 000 kr

Pris testad bil: 1 071 000 kr

Tillval testad bil: Utrustningspaket ”Scandic”, 150 hk motor, automatväxellåda, mediapaket, femte sittplats på sidobänk med tvåpunktsbälte, bäddbar sittgrupp m.m.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.