Bild
Nästa artikel
Provkört: Laika Kosmo 509 (2019)

Provkört: Laika Kosmo 509 (2019)

Husbilar

LAIKA KOSMO 509 ALDE. Den testade husbilen Kosmo 509 Alde kombinerar italiensk design, tysk kvalitet och svenskt värmesystem med konkurrenskraftigt pris. Sen är rymden inspirationskälla hos Laika och den hittar vi i både takhöjd och sängmått.

Italienska Laika grundades 1964 i samband med att hunden Laika skickades ut i rymden. Företagets grundare var så inspirerad av rymdfärder att han döpte sina produkter efter rymdhunden.

Logotypen fick bli en vinthund med vingar och i dag ingår varumärket Laika i tyska Hymerkoncernen. Hymer har ett starkt inflytande men Laikas fabrik ligger i San Casciano, Val de Pesa, och det är en supermodern fabrik som invigdes 2016.

Talesättet ”La Dolce Vita”  (det ljuva livet) som Laika ofta använder i sin marknadsföring ger en föraning om att Laikas husbilar anspelar på lyxlivet.

Ofta genom finare material i stort och klädslar i flera toner med italiensk design men ofta också en rejäl utrustningslista.

Husbilen byggs på lägre chassibalkar (vanligen dubbla) vilket ger lägre golv och tyngdpunkt. På husbilsspråk normalt kallat Fiat campingchassi där bredare spårvidd på bakaxeln också ingår.
Husbilen byggs på lägre chassibalkar (vanligen dubbla) vilket ger lägre golv och tyngdpunkt. På husbilsspråk normalt kallat Fiat campingchassi där bredare spårvidd på bakaxeln också ingår.

Laika har sedan 2019 delat in sitt sortiment i tre husbilserier; Kosmo, Ecovip och Kreos i stigande ordning där Kreos är lyxskeppet.

Kosmo är instegsserien och där finns märkets alkover och plåtisar förutom halv- och helintegrerade varianter medan Ecovip och Kreos bara består av halv- och helintegrerade husbilar.

Kosmo byggs på Fiat Ducato och testbilen har Fiats lägre campingchassi med bredare spårvidd bak.

Tillsammans med en rejäl takhöjd längs hela bodelen (för att rymma tillvalet taksäng) ståtar Laikas halvintegrerade husbilar med en ståhöjd på 213 cm. Sängen mäter dessutom 207 cm och därmed passar husbilen bra även för längre personer.

Många halvintegrerade husbilar med taksäng har en ”bula” längst fram på taket för att rymma taksängen. Laika har istället valt samma takprofil till alla modeller vilket ger ett rakt tak från för till akter och samtidigt fås förstås en del produktionsfördelar.

Höjdskillnaden från hytten har förlängts till att bli dubbelgolv i sittgruppen. Skivan på bild kan tas bort eller fungera som förvaring. || Dubbelgolv vid sittgruppen. Värme från gallret intill. || Uttag ovanför förarens huvud nås enkelt från taksängen.
Höjdskillnaden från hytten har förlängts till att bli dubbelgolv i sittgruppen. Skivan på bild kan tas bort eller fungera som förvaring. || Dubbelgolv vid sittgruppen. Värme från gallret intill. || Uttag ovanför förarens huvud nås enkelt från taksängen.

Laika är kanske mest kända för sina designlösningar men utvändigt sticker de inte ut särskilt mycket från övriga.

Den höga takhöjden som nyss nämndes ger en hög profil som kan uppfattas som klumpig, men de snyggt svepande dekalerna på sidoväggar och nära taket lättar upp de stora ytorna.

Testbilens vita hytt med nedlackad stötfångare tillsammans med 16 tums alufälgar och ramfönster ger ett exklusivt intryck och inte alls känslan av ”billig instegshusbil”. Nu är ordet billig fel i sammanhanget men Kosmo är åtminstone billigare än sina egna exklusivare syskon.

Jag befinner mig i Umeå för denna provkörning, närmare bestämt hos Fritidsmetropolen i Degernäs, som förutom Laika också säljer Bürstner och Polar.

Jag tar plats bakom ratten och kör söderut över Röbäcksslätten, för övrigt norra Sveriges största slättlandskap.

Jag börjar med motorvägen E4 innan jag viker av och kör några mil på en kurvig landsväg till byn Strömbäck där jag ställer upp bilen för lunchpaus och fotografering.

Fiat Ducato med 2,3 liters dieselmotor och 130 hästkrafter är en pålitlig och lagom stor motor som passar bra för Kosmo 509 trots att testbilens totalvikt ligger på 3 850 kilo. Den sexväxlade lådan är skönt lättarbetad och vägegenskaperna godkända.

Bilen känns lättkörd men ska man anmärka på något i förarmiljön så är det backspegeln på förarsidan som på grund av breddningen (förlängning av spegelhållaren) skyms en del bakom fönsterstolpen.   

Exklusiv känsla i Laika Kosmo där detaljer i klädsel och möbelytor bidrar. Pelarbordet är ställbart i alla ledder och behöver ingen separat skiva.
Exklusiv känsla i Laika Kosmo där detaljer i klädsel och möbelytor bidrar. Pelarbordet är ställbart i alla ledder och behöver ingen separat skiva.

Testbilen är utrustad med Kosmo Comfort Pack där ACC, ESP och dubbla krockkuddar ingår. Förarmiljön är också kryddad med en bilstereo av traditionell modell från Sony med bluetooth, cd och usb-uttag.

Fördelen med en vanlig liten bilstereo är förvaringsfacket som blir över när man väljer bort dubbel-DIN-stereo.

Det är ljust och luftigt i förarhytten tack vare det höga taket och takfönstret... långt där uppe i kosmos. Det är ståhöjd mellan framstolarna.

Körmässigt är många husbilar likadana som karbonkopior men en sak som ofta skiljer mellan fabrikat och modeller är ljudkomforten under körning.

Laika har lyckats bra med sin Kosmo trots att det är märkets instegsserie som kostar avsevärt mindre än finsyskonen Ecovip och Kreos. Inget slammer eller gnissel alls trots att det är en tom bil utan kläder i överskåpen som jag kör på olika vägtyper.

När skåp och garderober fylls med kläder blir det ofta än tystare.

Hög kökskran och djup diskho ger plats att fylla stor kastrull. || Häll av gjutjärn ger ­kastruller som står stadigt på stabilt underlag. || Rejäla överskåp med inbyggda hyllor och tre gångjärn.
Hög kökskran och djup diskho ger plats att fylla stor kastrull. || Häll av gjutjärn ger ­kastruller som står stadigt på stabilt underlag. || Rejäla överskåp med inbyggda hyllor och tre gångjärn.

Jag drar åt handbromsen och vrider runt stolen intill en havsvik där Umeälven möter havet. Kosmo 509 har fyra bältade platser och sittgruppen har en beprövad utformning med hörnsoffa på ena sidan och ”sidopuff” vid entrén.

Vill man ha senaste modet med motstående raka soffor så heter modellen Kreos 509 L. På den modellen har dusch/toa också skiftat sida och kökets ”L” är vänt framåt.

Klädseln i testbilen kallas ”Radda” och den är mycket snygg och ytterst bekväm att sitta på då den är helt halkfri. Det liknar alcantara och går i två toner och med Laikas insydda logga fås en extra exklusiv känsla.

Bra hörnkök med djup diskho och stänkskydd mot väggarna.
Bra hörnkök med djup diskho och stänkskydd mot väggarna.

Nackkuddarna i hörnsoffan är höjdinställbara och ovanför sittgruppen finns i testbilen tillvalet taksäng. Undersidan på taksängen har inte mindre än 12 LED-lampor så det måste gå rätt många kablar i hissanordningen, därtill kommer elmotorn till sängen.

Knappen för att höja och sänka taksängen finner man hyfsat barnsäkert i köket bakom vattenkranen.

Köket är kompakt och har formen av ett bakvänt L där inredningen i skåp och lådor är lite enklare än vi är vana vid från Laika. Inga mellanväggar och utdragsgaller men det finns dock en besticklåda och stänksäker köksvägg.

Thetfords gjutjärnsgaller på den trelågiga spisen ger en lyxig känsla och kastrullerna behöver inte balanseras som på mer ”toppiga” motsvarigheter. Diskhon är djup och vattenkranen i metall bidrar också till en exklusivare känsla.

Kylskåpet från Thetford rymmer 140 liter och väljer automatiskt mellan 230 volt, gasol och 12 volt. Intill kylskåpet finns en hög och smal spegel som toppas av en krok för kläder i form av Laikahunden.

Taksängen är stor. Den fälls elektriskt men stänger av entrén.
Taksängen är stor. Den fälls elektriskt men stänger av entrén.

Det finns två höjdskillnader i golvet, dels en framme vid sittgruppen och dels en från köket och bakåt. Viss snubbelrisk råder alltså men till fördelarna hör att de högre golvsektionerna rymmer konvektorer samt viss golvförvaring.

Testbilen har med andra ord vattenburen värme från Alde med konvektorer under golvet vilket bör ge skön värme alla årstider ihop med Laikas isolering bestående av XPS.

I sittgruppen finns två förvaringsutrymmen i golvet och mellan dusch och toa finns ytterligare en golvlucka. En liten anmärkning när det gäller Kosmo 509 är att de enda garderoberna är placerade under långbäddarna.

Möjligen kan man sakna en högre placerad garderob och trappan till sängen bak har inte utnyttjats till invändig förvaring vilket annars är rätt vanligt.

Bra förvaring i högskåp med många hyllplan. Tvåpump, tandborst­mugg, pappershållare, handdukshållare, 230V-uttag och krokar. || Toalettdörren används för att stänga av mittgången mot köket. Hjulhuset sticker fram lite i duschen men stör inte nämnvärt. || Nedfällbar stång i duschkabinen där handduken kan hänga på tork. Här finns också en liten Micro Heki taklucka med myggnät och mörkläggning.
Bra förvaring i högskåp med många hyllplan. Tvåpump, tandborst­mugg, pappershållare, handdukshållare, 230V-uttag och krokar. || Toalettdörren används för att stänga av mittgången mot köket. Hjulhuset sticker fram lite i duschen men stör inte nämnvärt. || Nedfällbar stång i duschkabinen där handduken kan hänga på tork. Här finns också en liten Micro Heki taklucka med myggnät och mörkläggning.

Hygienutrymmet kan stängas av med toadörren. Toalett och handfat finns på ena sidan och duschen på motsatt sida (bilens vänstra i färdriktningen).

Duschen har en (låg) höjdskillnad på grund av hjulhuset men tack vare det höga golvet så märks det inte mycket och duschkabinen är rymlig.

Toalettutrymmet har gott om förvaring och särskilt ett högskåp med massor av hyllor imponerar. Här finns också handduksstänger, pappershållare, krokar, tvålpump och tandborstmugg.

Längst bak imponerar den höga långbädden som tack vare tillvalet ”hopbäddning” således kan bäddas ihop till en enorm säng. Skulle man behöva det så går det ledigt att ligga på tvären i bilen och då ryms tre vuxna.

Sover man på tänkt vis, i bilens längdriktning, så ryms åtminstone ett barn mellan två vuxna.

Garage med lastskenor, öglor, belysning och 230-voltsuttag.
Garage med lastskenor, öglor, belysning och 230-voltsuttag.

Sovrumskänslan är inte lika ”hopklämd” som den kan vara i en del bilar med höga långbäddar. Dels tack vare den väl tilltagna takhöjden i Laika och dels tack vare att det bara finns en överskåpsrad och istället öppna hyllor på sidoväggarna.

Det ger en mer luftig känsla ihop med de ljusa väggarna och taket. Läslamporna har inbyggda USB-uttag på båda sidorna och på ena sidan finns 230-voltsuttag.

Det finns inga uttag för tv i sovrummet men vid entrédörren finns uttag men det skulle kännas lite nervöst att skruva fast stativet när kylskåpet finns på andra sidan den rätt tunna väggen.

En annan anmärkning är att tv:n hamnar nedanför den nedsänkta taksängen så det går alltså inte att ligga till sängs och se barnprogram på tv.

Nu har många en surfplatta och det finns ladduttag inom räckhåll även från taksängen. För övrigt en mycket rymlig taksäng som mäter 140 cm i bredd och 200 cm på längden.

Nu betyder det visserligen att entrédörren blockeras när taksängen är nedsänkt men det går att huka under den vid en eventuell utrymning.

Testbilen rullar på 16-tumshjul med aluminiumfälgar. Dekalerna är diskreta men en nedlackad kofångare ger ett exklusivt intryck ihop med den snygga övergången mellan hytt och bodel.
Testbilen rullar på 16-tumshjul med aluminiumfälgar. Dekalerna är diskreta men en nedlackad kofångare ger ett exklusivt intryck ihop med den snygga övergången mellan hytt och bodel.

Jag avslutar med att inspektera lastutrymmet längst bak. Det är ett högst imponerande garage där två elcyklar ryms ledigt ihop med campingmöbler och annat. Maxvikten på garagegolvet är 150 kilo medan testbilens totala lastvikt är över 700 kilo.

Detta tack vare att den är uppvägd till 3 850 kilo vilket är ett tillval för 2 782 kronor. Huruvida det är värt pengarna beror helt enkelt på hur många ni tänkt färdas.

Nackdelen är vissa restriktioner i form av hastighetsbegränsningar utomlands samt dyrare motorvägsavgifter och 3,5-tonsgränser i en del samhällen.

Å andra sidan är det skönt att slippa tänka på hur mycket man får lasta och utrusta och med fyra personer på resan och med vatten i tanken är det mer eller mindre ett måste med denna uppvägning.

Sammanfattningsvis kan man säga att Laika Kosmo 509 är en husbil som tack vare smarta detaljlösningar, diger utrustning och imponerande byggkvalitet känns avsevärt dyrare än sitt pris.

Plus: Lyxigare än priset ger sken av. Härliga klädseln Radda. Snygga detaljlösningar och design som inte inkräktar på funktion.

Minus: Höjdskillnader i golvet. Den tänkta tv-placeringen är väl låg. Ingen hög garderob utan bara de under sängen.

Italienska Laika grundades 1964 i samband med att hunden Laika skickades ut i rymden. Företagets grundare var så inspirerad av rymdfärder att han döpte sina produkter efter rymdhunden.

Logotypen fick bli en vinthund med vingar och i dag ingår varumärket Laika i tyska Hymerkoncernen. Hymer har ett starkt inflytande men Laikas fabrik ligger i San Casciano, Val de Pesa, och det är en supermodern fabrik som invigdes 2016.

Talesättet ”La Dolce Vita”  (det ljuva livet) som Laika ofta använder i sin marknadsföring ger en föraning om att Laikas husbilar anspelar på lyxlivet.

Ofta genom finare material i stort och klädslar i

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

LAIKA KOSMO 509 – 2019

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: Fiat Ducato, 2,3 Multijet, 130 hk, Euro6

Växellåda: 6 vxl manuell

Drivning: Framhjulsdriven

Säkerhetssystem: ABS-­bromsar, airbag förare & ­passagerare, ESP-traction+, Hill Holder, Hill Descent.

Totalvikt: 3 850 kg

Tjänstevikt: 3 104 kg

Maxlast: 746 kg

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg

Längd/bredd/höjd: 7 410/2 330/2 900 mm

Axelavstånd: 4 035 mm

Takhöjd inne: 2 130 mm

Isoleringsmaterial: XPS

Isoleringstjocklek vägg/golv/tak: 34/49/33 mm

Uppvärmning: Alde vattenburen centralvärme 6 kW

Bränsletank: 90 liter

Bäddmått: bak 207x80 & 200x80 (hopbäddbar) taksäng 200x140 cm

Pris testad bil: 759 900 kr

Övrigt: Testbilen uppvägd till 3850 kg, alufälg 16”, Alde ­vattenburen värme och värmeväxlare, golvvärme, taksäng, bäddbreddning bak, markis 4,5 meter, cd-stereo, klädsel (Radda) samt Kosmo Comfort Pack med ESP Traction+, Hill holder, Hill Descent, 2xairbag, farthållare, isolerad avloppstank, lackad stötfångare m.m. Summa tillbehör 110 930 kronor.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.