Bild
Nästa artikel

Rapido Queen Bed

Husbilar

Med chassi från Mercedes, helintegrerad kaross och drottningsäng väcker den habegär. Invändigt imponeras vi av de snygga träsnickerierna som håller högsta klass. Priset ligger dessutom en hårsmån under miljongränsen.

Från att förr ha byggt både på Renault och Ford har Rapido de senaste årent övergått helt till Mercedes och Fiat som basbilar. Rapidos modeller på Fiat finns antingen som halv- eller helintegrerade samt med Fiats egen lågram eller Al-Ko:s ram.

När det gäller Mercedeschassit så används det enbart på Rapidos helintegrerade modeller.

Rapido delar in sina modeller i sju olika serier. Modellerna i serierna som börjar på 9 är helintegrerade och har de bokstaven M efter så byggs de på Mercedeschassi.
Det finns sex olika inredningsvarianter i klassen. 983M är 6,85 meter lång medan 909M, 966M, 992M, 996M och 999M alla är 7,4 meter.
De olika varianterna skiljer sig främst i fråga om bäddlösningar. Tvärställd dubbelsäng, separata långbäddar och slutligen queen-bed i två varianter. Dels årets nyhet 909M där dubbelsängen placerats lite snett med badrummet på sidan om och dels vår testade 992M. Men det slutar inte där, en snarlik modell benämns MH vilket betyder tvillingmonterade bakhjul som i sin tur ger en högre totalvikt på 4,6 ton.

Utvändigt ger 992M ett klassiskt bussintryck med sina takhängda backspeglar och sin maffiga vindruta med tre torkarblad. Mercedesloggan i fronten bidrar också till en känsla av att detta måste vara en exklusiv husbil. När prislappen sedan beskådas blir man därför en aning förvånad.
Tusen spänn under miljonen för en helintegrerad husbil med stjärna i fronten. Nu är detta ett grundpris och husbilen som vi kör i testet kostar närmare bestämt 1 082 060 kronor. Den är med andra ord extrautrustad till ett värde av 83 060 kronor.


I stället för den vanliga 163 hästars motorn har vårt exemplar en V6:a på 190 hästkrafter (42 620 kr) samt automatlåda (20 760 kr). Dessutom har den passagerarairbag (5760 kr), Cobra billarm (5400 kr), dubbla sidorutor (3530 kr), myggdörr (3160 kr) och en box för ett tredje batteri (1830 kr).
Vill man spara in på något av ovanstående utrustning så skulle det väl vara motorn och växellådan men samtidigt är dessa tillval också att rekommendera. Den starkare motorn ihop med automatlådan underlättar körningen avsevärt.

På vägen imponerar Rapido 992M med sina köregenskaper. Visst kränger den inte oväntat vid snabb kurvtagning men det är en stor och tung husbil. Annars hänger 190-hästaren med oerhört bra i trafikrytmen, även i motorvägshastigheter.
Automatlådan reagerar kvickt vid kick-down och omkörningar sker snabbt och trafiksäkert. Huruvida tillvalen 6-cylindrig motor och automatlåda drar upp bränsleförbrukningen mot original kunde tyvärr inte testas. Å andra sidan kan en för svag motor ibland öka förbrukningen på grund av att den får jobba hårdare. Dagens automatlådor brukar dock inte ha någon negativ inverkan då de växlar så effektivt. Däremot väger motor och växellåda 72 kilo extra jämfört med originalbestyckningen.

Det noteras inget störande skrammel från bodelen och bakom ratten på Rapido 992M är trivseln stor. Dubbla armstöd i de sköna ”grand comfort”-stolarna med inbyggda bälten, god sikt framåt och åt sidorna medan bakåtsikten åt höger som på många andra husbilar utgör en död vinkel.
Till hjälp finns dubbelvision i sidospegeln som förbättrar sikten. Yrkestrafikens tunga fordon har numera krav på sig om extra sidospeglar för denna döda vinkel och det bör förstås gälla alla fordon oavsett storlek eller yrkesanvändning.
Låsningsfria bromsar (ABS), antispinn (ASR) och elektroniskt stabilitetsprogram (ESP) bör också finnas på alla dagens fordon och det har 992M. Likaså krockkudde på passagerarsidan, men här kostar det tyvärr extra. I och för sig inte ovanligt på dagens husbilar men alltid lika anmärkningsvärt.
Hopbyggnaden mellan Mercedes chassi och Rapidos kaross ser annars fackmannamässig ut invändigt. Den långa ”hatthyllan” på instrumentbrädan rymmer en del förvaring och de tre vindrutetorkarna fungerar förträffligt. Däremot känns solskyddens upphängning i plasttaket under loftsängen ömtålig, för att inte säga sladdrig.

Föraren har en egen dörr medan passageraren har ett öppningsbart skjutfönster tack vare de dubbla rutorna som vårt exemplar extrautrustats med. Till höger om passageraren finns två förvaringsfack med ett gemensamt lock. Dubbla 12-volts uttag är bra i dessa gps- och gsm-tider. Även stereon är av det finare slaget, en Pioneer med DVD och Mp3 som slår om till backkamera när backen läggs i. Högtalare finns fram, i mitten och längst bak i sovrummet.
Det blir dags att ställa upp husbilen på lämplig plats för att bekanta sig med bodelen. Handbromsen sitter på personbilsvis, till höger om förarstolen, och strax intill hittas vredet som lösgör stolens snurrspärr.
När framstolarna vänds runt är det relativt trångt om utrymmet. Trots att bakomvarande soffdynor ”fasats av” i hörnen så tar det emot under vändningen.

vid färd viks bordet ihop och blir då hälften så stort, under bordsskivan finns tre spärrar som lösgör skivan vilken kan förflyttas i alla ledder. En märklig sak i vår testade husbil är att den är försedd med dubbla brandsläckare.
Den ena är liten och förmodligen avsedd för hyttdelen. Den andra är större men sitter dumt placerad under matbordet. Den som sitter i förarstolen riskerar till och med att skada sig på brandsläckarens handtag. Nog bör det finnas en bättre plats för släckaren.
Hörnsoffan har två bältade platser i färdriktningen med ställbara nackstöd. Den korta sidodelen av hörnsoffan kan tas bort för benutrymmets skull och här finns även ett litet förvaringsutrymme.

På motstående sida finns en enkel fåtölj och sammanlagt ryms fem personer till middagsdukningen. Under hörnsoffan finns i vanlig ordning färskvattentanken som i denna tyngre variant med V6-motor begränsats till 90 liter. Med vanliga 163 hästars motorn rymmer färskvattentanken 100 liter och på 992MH går det få med sig hela 200 liter färskvatten. Grå­vattentanken på 100 liter är dock densamma i samtliga.
Ytterdörrens lås styrs med fjärrkontroll och trappan upp i bodelen sitter invändigt i form av två trappsteg. En liten hallspegel och en krok för ytterkläder finns i hallen liksom ett skoskåp med lucka.
Köksdelen är väldigt läckert utformad, vad annat att vänta av det ”franska köket”. Snyggt svängda linjer och dubbla diskhoar med plastinlägg i den ena för grönsakssköljning. Båda har även glasluckor som ger mer arbetsutrymme. Spisen har tre lågor och tvådelad glaslucka.
Köksfläkt ingår också liksom gott om belysningsalternativ och en pelare med kontaktuttag. I denna pelare finns både 12-volts och 230-voltsuttag plus en huvudbrytare för gasol och el samt värmepannans manövervred.

Lådor och skåp under bänken har insatser för bestick, sopor och ett flertal hållare för vinflaskor. Inte mindre än nio flaskor vin har sina specialutformade platser i köksregionen. Ett belyst vitrinskåp i huvudhöjd härbärgerar tre av dessa vinflaskor medan de andra finns i underskåpen.
På motstående vägg, bakom kockens rygg, finns kylskåp från Thetford på 149 liter inklusive den separata frysdelen.

Ovanför kylen finns ett skåp med inbyggt tv-stativ vilket gör att tv:n kan vridas runt för beskådan, antingen från sittgruppen eller från sovrummet. Nästa avdelning består av duschrum på ena sidan och toalett på andra sidan.
Tack vare att det är två separata utrymmen kan duschen användas samtidigt som toaletten och båda har dessutom handfat. Duschrummets handfat är större och finare, här upptäcks en finess som Rapido möjligen är ensamma om.
Hur har mänskligheten klarat sig utan belysta tvålkoppar tidigare? Visserligen lite raljant skrivet, men faktum är att som nattbelysning är det snyggt, åtminstone så länge tvålkoppen hålls någorlunda ren. Här finns även tandborsthållare i snyggt kromad plast och en plastmugg.

Duschgolvet är försett med trätrall och här finns ett fönster vilket gör utrymmet både ljust och trivsamt. Även toalettdelen på andra sidan mittgången är trivsam men i minsta laget. Här finns också ett fönster samt taklucka.
Toalettdörren skjuts åt sidan och direkt utanför kommer den fina dubbelsängen i queen bed- utförande. Det är visserligen trångt mellan säng och toalettdörr (20 cm passage) men att passagen finns underlättar både  bäddning och övrig tillvaro i sovrummet.
Den trevliga sängen har en Bultexmadrass som vilar på upphöjda träspjälor. Bädden mäter 138x200 centimeter och huvudändan kan fällas upp separat vid bokläsning eller tv-tittande. Till 2010 har 992M fått ny stämningsbelysning i sovrummet med lysdioder. Även nytt golv och nya dekorativa gardiner hör till 2010års nyheter.

På sidorna om sängen finns gott om förvaring både i form av garderober och hyllor. Indirekt belysning, spotlights och två läslampor ger bra ljus i alla lägen. Under sängens fotända finns möjlighet till ytterligare förvaring i form av ett skåp och en utdragslåda. Sovrummet skärmas av med skjutdörr och det finns ett fönster på vardera sida om sängen, plus taklucka.
De som hälsar på i 992M under testet blir alla imponerade av just sovrummet. Mycket tack vare den populära dubbelsängen med gångutrymme på vardera sida. Golvet på testexemplaret är täckt med en utskuren heltäckningsmatta, vilket dock är extrautrustning. Under mattan finns annars ett snyggt golv i sovrummet som liknar den nåtade teak man ofta ser i båtar.
Rapido 992M har även ett respektabelt yttre med sina blanka sidopaneler och snygga logotyper i form av ett landskap med en kurvig väg. Motorutrymmet är som väntat väldigt trångt. Oljestickan sitter hyfsat åtkomligt liksom oljepåfyllningen även om det blir trångt för oljeflaskan. Själva utbyggnaden av fronten ser annars ut att hålla hyfsad kvalitet och det är lätt att komma åt strålkastarna när lamporna ska bytas.

Längre bak på husbilens förarsida kommer först dieselpåfyllningen och några meter längre bak påfyllningen av vatten. En lucka till Truma Combi 6EH-pannan underlättar vid service. Därefter följer luckan till toatömningen och längst bak luckorna till bagagerummet som ger möjlighet till lastning från två håll.
Bagagerummet är för litet för en moped men däremot ryms packning plus trädgårdsmöbler. Här inne sitter bodelsbatteriet på 100 Ah och i vårt testexemplar även tillvalet extra batterilåda med fördragna kopplingar. Standard är däremot uttag och blandare för kallt och varmt vatten i bagaget. Längst ned på karossen finns utdragslådor på vardera sida om bilen. De är försedda med lock och smarta till förvaring av smutsiga tillbehör. Sammanfattningsvis är 992M en prisvärd husbil med riklig standardutrustning.

+ Fina snickeriarbeten som håller hög klass. Bra kök med dubbla diskhoar. Separat dusch/toalettutrymme. Bra vägegenskaper. Tvålkopp med belysning underifrån...
- Trångt i toalettutrymmet. Trångt i sittgruppen och en olämpligt placerad brandsläckare. Krockkudde för passageraren är tillval.

 

immie Öbom (text och foto)

Rapido 992M

Grundpris: 999 000 kr
Pris testexemplar: 1 082 060 kr
Modell: helintegrerad husbil
Basbil: MB Sprinter 316 cdi
Bränsletank: ca 75 l
Längd/bredd/höjd: 740/232/286 cm
Totalvikt: 3 880 kg
Tjänstevikt: 3 230 kg
Släpvagnsvikt: 1 800 kg
Motor: 4-cyl diesel, 156 hk
Värme: Truma Combi 6EH
Säng bak: 138x193 cm
Loftbädd: 135x190 cm

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.