Bild
Nästa artikel
Rapido 696 Premium Edition – Elegant för två

Rapido 696 Premium Edition – Elegant för två

Provkörd

Modellen visar upp fransk elegans i ett kompakt men ändå rymligt format. Vi tror att den kan tilltala det äldre paret som söker ett bekvämt boende och gärna ger sig iväg på längre resor.

Vi lånar bilen av PR ­Husbilar i Sollebrunn och åker iväg på vår provkörning. Modellnamnet antyder att det inte är någon koloss till husbil även om den totala längden är sju och en halv meter. I trafiken är den enkel att hantera men växellådan som är robotiserad kräver viss tillvänjning. Jag tycker den växlar lite väl långsamt. Ljudnivån i hytten är acceptabel. När det är dags att vända husbilen på liten ytan glädjs vi åt att det finns backkamera att tillgå. Man får dock aktivera den själv, den startar inte automatiskt om backen läggs i som i många personbilar.

696 Premium Edition är halvintegrerad och vilar på ett chassi från Fiat. Testbilen har totalvikten 4400 kg vilket betyder att hjul på 16 tum är obligatoriskt och det innebär i sin tur att bilen är 4,5 cm högre än standardversionen. Den snuddar vid tremetersgränsen på höjden, vilket är bra att tänka på om man har en garageport med den höjden.

Motorn har 130 hästkrafter i standardutförande men i detta exemplar sitter den starkare motorn med 150 hästar. Planlösningen med queenbed kan tänkas tilltala paret som föredrar rymligt sovrum och badrum med duschkabin och som kan göra avkall på andra områden som stort förvaring och köksyta.

Sittgruppen kan inte konverteras till sovplats när taksäng har valts till.
Sittgruppen kan inte konverteras till sovplats när taksäng har valts till.
Förarmiljön känns igen och komforten är okej.
Förarmiljön känns igen och komforten är okej.
Hållare för tv, modell mindre.
Hållare för tv, modell mindre.

Vi kliver in genom den -gedigna dörren som har fönster och liten avfallskorg. Vi slås av att husbilen känns väldigt ljus invändigt och räknar det till fyra takluckor totalt plus ett panoramafönster fram. Skorna kan ställas undan i ett skåp under ena sofflådan. I den andra sofflådan finner vi bodels-batteriet.

Taksängen är elektriskt upp- och nedsänkbar.
Taksängen är elektriskt upp- och nedsänkbar.
En queenbed som passar för en ­drottning men för två kan det bli konkurrens om fotutrymmet.
En queenbed som passar för en ­drottning men för två kan det bli konkurrens om fotutrymmet.
Ovanskåpen känns rejäla och gedigna.
Ovanskåpen känns rejäla och gedigna.
Träslaget i mörkt möter vita ytor i hela bilen.
Träslaget i mörkt möter vita ytor i hela bilen.

Samvarodelen består av två längsgående soffor med ett bord som kan vikas ut för att räcka till alla sittande. Stolarna i hytten kan vridas runt för att skapa en samvarodel för upp till sex personer. Fyra ovanskåp sörjer för förvaringen i denna del och en nedfällbar taksäng fungerar som gästsäng som har stege för säkert insteg. Det finns inget 230V-uttag i samvarodelen vilket är ett minus.

Vi knatar vidare till köket som inte är så stort då bilens sovrum samt hygienutrymmen fått hög prioritet. Det är ett vinkelkök med tre brännare och diskho.

Köksblandaren känns rejäl och diskhon är tillräckligt stor.  En liten avställningsyta finns framför spislågorna, då de senare har skjutits in mot väggen. Det stora fönstret släpper in mycket ljus.

Skåputrymmen samt besticklåda finns under bänken och samtliga lådor har självstängare. Det finns dock ingen sopsortering.

"Ett minus är den bristande tillgången på 230 V-uttag."

På väggen finns en kryddhylla, usb-portar och bodelens enda 230V-uttag. Köksfläkt är inkluderat. Mitt emot köksenheten finns kylskåp med separat frysfack. Ovanför finns hållare för tv och ovanför den ett skåp med en lucka som öppnas uppåt. Tyvärr finns ingen spärr som håller luckan uppe vilket är lite opraktiskt.

Lite längre bak kliver vi upp för ett trappsteg och har nått mitten på bilen, hygiendelen.

Duschkabinen på ena sidan och toalettrum med handfat på den andra. Utrymmet kan skiljas från den främre delen genom att toadörren öppnas, och stängs på motsatt sida. Mot den bakre delen kan hygienutrymmet avskiljas med en skjutdörr.

Toalettstolen är från Thetford med elektrisk spolning. Ben-utrymmet när man sitter på toaletten är begränsat, i synnerhet för långa personer. Som många andra gånger upplevs det trångt vid handfatet om man försöker böja sig fram och raggarduscha eftersom det sitter ett skåp på väggen precis framför.

Förvaringsutrymmen finns i form av ett skåp under handfatet samt flera hyllplan och två badrumsskåp med spegel. Här hittar vi heller inget starkströmsuttag.

Spislågorna har en elegant design.
Spislågorna har en elegant design.
Köket är inte stort men med väl utnyttjade ytor.
Köket är inte stort men med väl utnyttjade ytor.
Besticklådor är nästan en självklarhet numera.
Besticklådor är nästan en självklarhet numera.
Kylskåpet är ganska lågt placerat.
Kylskåpet är ganska lågt placerat.

I sovrummet finns bland annat nämnda queenbed samt två garderober och två överskåp. Garderoberna går inte längre ned än till madrassen eftersom det finns ett lastutrymme under sängen. Det finns också en utdragbar låda i sängens framkant.

Liggkomforten i sängen är helt okej men den avrundade fotänden kan ställa till det för den som är längre än genomsnittspersonen.

Vi saknar även laddmöjligheter här bak. De flesta vill kunna ladda sina mobiler lite varstans.

Med toalett och dusch på varsin sida blir getingmidjan, den smalaste delen i bodelen, cirka 83 cm vilket är helt okej.

Badrummet och dess inredning ger ett elegant intryck.
Badrummet och dess inredning ger ett elegant intryck.
Förvaring finns det gott om i badrummet. Flaskor hålls på plats tack vare  fallskyddet i metall framtill på hyllorna.
Förvaring finns det gott om i badrummet. Flaskor hålls på plats tack vare fallskyddet i metall framtill på hyllorna.
Duschkabinen har ­riktiga duschväggar istället för draperi.
Duschkabinen har ­riktiga duschväggar istället för draperi.

Vi tar en yttre rundvandring och finner det vanliga i form av toalettank, eluttag, vattenpåfyllning och förvaring för gasol.

Ett lastutrymme finns längst bak. Lastöglor finns samt även en knapp för att höja och sänka bädden. Utrymmet mäter 114x108 cm. Vi hittar ingen belysning men dock en dusch som är tillval.

Samtliga Rapido-modeller i Skandinavien har utförandet Scandinavian Exclusive som inkluderar en hel rad attribut som eluppvärmt golv, heltäckande matta till bodel och hytt, uppvärmd spillvattentank och fällbart bord.

Just 696-modellen är -dessutom i grundutförandet Premium Edition vilket bland annat inkluderar Truma iNet, 16 tums aluminiumfälgar, grålackerad hytt och extra förvaringsutrymme i sofflådorna.

Det är inte alltid så lätt att hålla reda på vilka paket som ingår eller inte men något man måste komma ihåg är att utrustning väger och den tjänstevikt som anges i de flesta tillverkares kataloger gäller grundutrustade bilar.

Den testade bilen har som sagt totalvikten 4400 kilo och det ger en väl tilltagen lastvikt.

Vi sammanfattar testet med att Rapido 696 upplevs som en trevlig husbil med gedigen kvalitetskänsla och komfort. Ett minus är den bristande tillgången på 230V-uttag.

Rapido 696 Premium Edition – Elegant för två
Rapido 696F Premium Edition

Chassi: Fiat campingchassi
Motor: Fiat 2,3 l 150 hk, Euro 6
Säkerhetssystem: ESP, ESC, Hill Descent control
Totalvikt: 4 400 kg
Tjänstevikt: 3 060 kg (testbil ca 3 350 kg)
Lastvikt: 1 340 kg (testbil ca 1050 kg)
Längd/bredd/höjd: 7490/2350/2900 mm
Ståhöjd: 1980 mm
Axelavstånd: 4035 mm
Överhäng bak: 2242 mm
Isoleringsmaterial: XPS
Isoleringstjocklek vägg/tak/golv: 25/25/25 mm
Bäddmått: bak: 160x198 cm mm, taksäng: 115/130x195 cm
Uppvärmning: Truma Combi 6 EH, elektrisk golvvärme.
Grundpris: 747 500 kr
Pris denna bil: 833 860 kr
Extrautrustning: Heavy-chassi 35 550 kr, automat 21 330 kr, LED-halljus 4270 kr, elektrisk taksäng: 16 190 kr, med mera.

Taggar: Husbilar, Rapido

Vi lånar bilen av PR ­Husbilar i Sollebrunn och åker iväg på vår provkörning. Modellnamnet antyder att det inte är någon koloss till husbil även om den totala längden är sju och en halv meter. I trafiken är den enkel att hantera men växellådan som är robotiserad kräver viss tillvänjning. Jag tycker den växlar lite väl långsamt. Ljudnivån i hytten är acceptabel. När det är dags att vända husbilen på liten ytan glädjs vi åt att det finns backkamera att tillgå. Man får dock aktivera den själv, den startar inte automatiskt om backen läggs i som i många personbilar.

696 Premium Edition är halvintegrerad och vilar på ett chassi från Fiat. Testbilen

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.