Bild
Nästa artikel
Rapido V62 – plåtis med rymlig känsla

Rapido V62 – plåtis med rymlig känsla

Husbilar

Den som påstår att plåtisar bara kan möbleras på ett vis har inte sett Rapido V62. Det är ett franskt rumsunder med sidobädd och hörnkök. En öppen och härlig planlösning med förvaringslösningar vi sällan skådar i den här typen av husbilar.

Franska tillverkare har en förmåga att tänka ­utanför boxen och Rapido är en tillverkare som ofta testar nya vägar.
     Ta bara deras kluriga garderob som hänger på gångjärn och fälls ut ur duschen (Rapido V55).
     Eller koncernens familjeplåtis (syskonmärket Dreamer Family Van) med plats för en barnfamilj i en 6-metersbil. När det gäller vår testbil, Rapido V62, handlar det istället om en mer traditionell planlösning… Men traditionell och samtidigt unik? Ja det stämmer faktiskt eftersom fransk bädd med wc intill har funnits i årtionden på husbilar och husvagnar, men sällan på plåtisar. Ducatoskåpet är bredare än andra men ändå knappa två meter invändigt och att ha dubbelsäng och toalett intill varandra kräver ett visst pusslande.
     Därför känns det spännande att testa Rapido V62 i praktiken. Är badrummet och sängen för smala? Det är en fråga jag får anledning att återkomma till senare i texten.

Testbilen har läderratt med kromringar och reglage för radion som i sin tur har touchskärm.
Testbilen har läderratt med kromringar och reglage för radion som i sin tur har touchskärm.
Rapido V62 – plåtis med rymlig känsla
Fiats nya automatlåda ger en bättre körupplevelse.
Fiats nya automatlåda ger en bättre körupplevelse.

När jag och fotograf Simon hämtar testbilen hos Lindströms Husbilar & Husvagnar i Enköping är det grått och trist ute så det är skönt att kliva in i en hemtrevlig husbil. Vi slås genast av den för plåtisar rikliga innerbelysningen. Stämningsbelysning runt tak och golv ger en härlig hemtrevnad och lyxig känsla.
     ”Det här måste vara ett exklusivt fabrikat”, säger fotograf Simon som ofta hjälper Husbil & Husvagn. Han har precis som Rapido insett vikten av god ljussättning. Rapido visar det också i praktisk belysning, som läslampor, och i sittgruppen är de mycket bra oavsett om man sitter fram- eller bakvänd i förarhytten.
     Vi ger oss av längs slingrande vägar sydost om Enköping där testbilens 160 hästars motor svarar bra på gaspådrag. Den kommer till än större nytta under motorvägsetapper och särskilt då omkörningar.
     Det är första gången som undertecknad kör Fiats niostegade automatlåda. Även små detaljer som själva växelspaken är bättre och det är lättare att begripa hur den hanteras, även för ovana förare. Lägena är distinktare istället för det tidigare ”dutt-klickandet” åt olika håll där man ibland var osäker på vilken växel man lagt i eller om det ens var automatläge ilagt.
     Vid några tillfällen gör jag snabba vändningar på en smal byaväg där jag måste ta om flera gånger och skifta mellan R och D för att komma runt.
     Automaten växlar också mjukt och snabbt genom hela accelerationen och när jag testar kick-down och låtsasomkörningar är ”betänketiden” kortare jämfört med gamla robotlådan och omkörningarna blir både snabbare och säkrare. Tre olika körlägen finns också där man via en knapp bestämmer motor- och växlingskaraktär; Eco, Normal och Power.

Rapido V62 – plåtis med rymlig känsla
Rapido V62 – plåtis med rymlig känsla

Nog om lådan, vi kommer fram till vårt delmål för fotograferingen och jag får bekanta mig med bodelen. Att vrida runt framstolarna kräver lite lirkande precis som i majoriteten husbilar. Lite besviken blir jag när passagerarstolen tar emot och inte kan vridas runt 180 grader. Jag som hoppades att sitthurtsen (gasollådan) skulle fungera som fotstöd.
     Matbordet sitter annars bra både i höjd och avstånd och det finns en utsvängbar förlängning så att alla når till tallriken. I testbilen finns möjlighet att bädda en 185 cm lång gästsäng i sittgruppen. En fördel i den här bilen är att extrasängen inte blockerar entrén till skillnad från plåtisar med traditionell köksmodul.
     Det är ljust och luftigt i området kring sittgruppen tack vare alla fönster runtom och ovanför. Att ta bort ”plåtisförvaringen” i hyttaket är ett känsligt ämne hos en del. Personligen insåg jag efter att ha bott heltid i nära ett år i vår 6-metersplåtis att vi släpade på tok för mycket prylar med oss. Det var dock bra till regnkläder, mössor och paraplyer som är bra inom akutavstånd från dörren.
     Det finns en höjdskillnad från sittgruppen och bakåt och dubbelgolvet har två fack med luckor. Här hade jag gärna sett förvaring men platsen upptas av gasolkranarna, 230V-säkringar och batteriladdare. Tekniskt dubbelgolv med andra ord.
     Under soffan finns värmepannan (Truma 6EH) och bodelsbatteriet. Bra placeringar av bådadera, dels för värmefördelningen, i fråga om pannan, och dels för viktfördelningen. Soffans sittdyna kan öppnas genom att man drar den framåt och lyfter. Det är aningen trångt i soffan och den är dessutom lite väl rakryggad men stoppningen har en skön form som ger bra stöd.

Köket har förvaring i små fack samt en extra avlastningsyta.
Köket har förvaring i små fack samt en extra avlastningsyta.
Vinkelkök med sex lådor plus ett överskåp men ingen fläkt och inget fönster.
Vinkelkök med sex lådor plus ett överskåp men ingen fläkt och inget fönster.
Stort kylskåp för att vara i en plåtis.
Stort kylskåp för att vara i en plåtis.

Köket består av ett hörn som är förvånansvärt praktiskt med ett flertal kökslådor som alla har soft-close och centrallåsning. En lös skiva kan häktas fast i ett spår som ger lite extra arbetsutrymme på den lite trånga köksytan. Jag kan sakna köksfläkt eftersom det inte finns något fönster eller dörr i närheten, men däremot taklucka. Kökshörnan är också lite mörkare jämfört med en traditionell placering vid dörren men bra köksbelysning räddar situationen.
     Bakom kocken finns ett kylskåp som är på 135 liter och ovanligt stort för att sitta i en plåtis. Det är ett AES-skåp från Dometic som själv väljer mellan gasol, 230V och 12V. Intill kylen finns en sektion med tv-stativ och ett praktiskt apotekarskåp.
     Ett steg längre bak finns en garderob med flera småhyllor och hängare för galgar samt en tudelad (se bilder) skåpdörr med helkroppsspegel. Hur många plåtisar har ni sett med sån lyx?
     Möjligen hör förvaringen till de allra bästa i klassen… och det är inte slut än för under sängen finns ytterligare skåp och hyllor. Plus alla överskåp då förstås!

Plåtisar har den stora fördelen i att kunna öppnas upp så här!
Plåtisar har den stora fördelen i att kunna öppnas upp så här!
Ännu mer förvaring ovanför kylen och ett bra placerat tv-stativ till vänster.
Ännu mer förvaring ovanför kylen och ett bra placerat tv-stativ till vänster.
Förvaring under sängen. "Skidhål" skymtar upptill.
Förvaring under sängen. "Skidhål" skymtar upptill.
Utfällbart fotsteg underlättar för att komma upp i sängen.
Utfällbart fotsteg underlättar för att komma upp i sängen.

Den franska bädden är den här bilens styrka… och samtidigt svaghet. Sängen gör nämligen att många väljer bort husbilen helt. Har man svårt att röra sig så är det kämpigt att svinga sig över sin sovande partner vid nattliga toalettbesök och liknande. Men de som klarar av bäddlösningen är bara att gratulera.  
     Dubbelsängen har ett smart trappsteg undertill som trycks ut med foten och madrassen mäter 125x198 cm vilket är okej för två sovande som inte är jättebreda i sin sovstil. Är man däremot singel så sover man alldeles kungligt i V62. Sängbelysningen är riktigt bra och vill man se tv så kan tv-stativet snurras runt mot sängen.

Långsmalt badrum med taklucka och draperi.
Långsmalt badrum med taklucka och draperi.
Handfatet är litet men här finns förvaring och krokar.
Handfatet är litet men här finns förvaring och krokar.

Badrummet är långsmalt med toastolen längst in för att kunna tömmas via bakdörrarna. Duschen är placerad i mitten och handfatet längst fram. Inte optimalt i någon bil men ändå godkänt som kompromiss.
     Duschdraperiet dras längs med väggen vilket gör att det inte stör och hudklibbar alltför mycket. Jag måste säga att jag är positivt överraskad och att duschutrymmet är godkänt med sina 64 cm på bredden. (53 cm högst upp på grund av överskåpen.) Det kan jämföras med duschkabiner för hemmabruk som är 70 cm breda.
     En sak som hade varit enkelt för Rapido att fixa är ett draperi eller en jalusidörr mellan kök och sovrum. Då hade garderob, hygienutrymme och säng vid behov kunnat skyddas från insyn från sittgrupp och kök, precis som på många större husbilar.

Förvaringen är exceptionellt bra för att vara i en plåtis. Garderob för galgar och vikbar dörr med helkroppsspegel ger högt betyg.
Förvaringen är exceptionellt bra för att vara i en plåtis. Garderob för galgar och vikbar dörr med helkroppsspegel ger högt betyg.
Botten av garderoben har dessutom fått en utdragslåda.
Botten av garderoben har dessutom fått en utdragslåda.
Elcentralen är placerad under dubbelgolvet i sittgruppen.
Elcentralen är placerad under dubbelgolvet i sittgruppen.
Gasolutrymmet för två P11 flaskor bakom skjutdörren.
Gasolutrymmet för två P11 flaskor bakom skjutdörren.

Jag går vidare och inspekterar husbilens utsida. Skjutdörren kan stängas för med myggnät och det elektriskt utfällbara trappsteget är lagom brett. Men en nackdel med sittpuffen är att skjutdörren måste öppnas fullständigt när man ska in och ut. På plåtisar med traditionell planlösning går det som bekant lika bra med halvöppen skjutdörr.
     Ovanför skjutdörren finns en generös ytterbelysning och tv-stativet kan svängas ut så att man kan sitta utanför bilen och se sin favoritserie.
     Vattenpåfyllning (och färskvattentanken) sitter på höger sida baktill. Vattentanken är viktmässigt bra placerad på bakaxeln men lite svårare att nå för rengöring. Gråvattentanken sitter mitt under bilen och töms från bilens vänstra sida där även el-inkopplingen sitter.
     Rapido har påkostade ramfönster vilket ger en plan karossida men också fördelen med persienner som kan dras uppåt så att man kan lämna en ”tittglugg” att spana ut genom.
     Ibland är förvaringen under franska bäddar begränsad men tack vare att den är ganska hög, och åtkomsten sker bakifrån, blir utrymmet ändå rätt bra. Den uppfällbara ryggdelen ger också plats för högre saker och vill man ta med längdskidorna så finns ett hål där de kan stickas in och ett spännband mot sängens undersida. Vid golvet finns lastskenor och stålöglor att fästa föremål i så att de inte skramlar runt i bagageutrymmet.
     Här bak finns också en utedusch med kallt och varmt vatten och slangen förvaras i en nätficka på väggen när den inte används. Perfekt för att skölja av en hund eller cykel eller för att duscha av våtdräkten efter en surfdag på salta vatten. På tal om hund så skulle lastutrymmet under sängen kunna fungera bra som hundkoja om man gör en enklare ombyggnad med en lucka mot bodelen.
     Toalettkassetten återfinns på insidan av bakdörrarna och det fungerar lika väl som en enkom lucka i karossen för ”ändamålet”. En nackdel kan vara att man måste öppna bakdörren och släppa in kalluft eller regn inför toatömningen. Fördelen är att slippa ännu en lucka i karossen.

Sammanfattningsvis så är Rapido V62 en fullträff för alla som kan leva med fransk bädd. Husbilskänslan imponerar för att vara en plåtis och det skulle inte förvåna mig om fler tillverkare följer efter i detta.

Rapido V62 – plåtis med rymlig känsla
Rapido V62 (2020)

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: 2,3 liters diesel, 140 hk, Euro 6D Temp  
Växellåda: 9-stegs automat
Chassi: Fiat Ducato
Säkerhetssystem: ABS, ESC, traction+
Totalvikt: 3500 kg
Tjänstevikt: 3081 kg
Maxlast: 419 kg
Längd/bredd/höjd: 6360/2050/2590 mm
Axelavstånd: 4035 mm
Bakre överhäng: 990 mm
Invändig takhöjd: 189 cm
Isoleringsmaterial: XHP i väggar, styrofoam i golv
Tjocklek golv/vägg/tak: 25/20/20 mm
Uppvärmning: Truma Combi 6 EH, elektrisk golvvärme
Bränsletank: 75 l
Bäddmått: bak: 198x125, bäddad sittgrupp: 185x100/65
Grundpris: 673 200 kr
Pris testad bil: 760 730 kr
Standard i svensksålda: Formsydda bodelsmattor, myggdörr, Truma 6EH, ESC & Traction+, isolerad spillvattentank, golvvärme (220V), crashsensor gasol, stereo, nedlackad främre stötfångare, passagerarairbag, farthållare, stolar med armstöd, manuell AC i förarhytt.
Extrautrustning testbil: 160 hk, automatlåda, radio dubbel-DIN med backkamera, metallic lack, 16” alufälgar, multifunktionsratt, läderratt och växelspak = 87 530 kr

Plus: Öppen känsla tack vare planlösningen, gott om förvaring, stor kyl, äntligen nya automatlådan!
Minus: Skjutdörren måste öppnas helt när man ska kliva i och ur, ingen köksfläkt eller köksfönster, knarrande dubbelgolv.

Taggar: Husbilar, Rapido

Franska tillverkare har en förmåga att tänka ­utanför boxen och Rapido är en tillverkare som ofta testar nya vägar.
     Ta bara deras kluriga garderob som hänger på gångjärn och fälls ut ur duschen (Rapido V55).
     Eller koncernens familjeplåtis (syskonmärket Dreamer Family Van) med plats för en barnfamilj i en 6-metersbil. När det gäller vår testbil, Rapido V62, handlar det istället om en mer traditionell planlösning… Men traditionell och samtidigt unik? Ja det stämmer faktiskt eftersom fransk bädd med wc intill har funnits i årtionden på husbilar och husvagnar, men sällan på plåtisar. Ducatoskåpet är bredare

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.