Bild
Nästa artikel
Reimo Caddy Camp Maxi – liten och busig

Reimo Caddy Camp Maxi – liten och busig

Husbilar

De flesta känner igen Reimo för deras tillbehör. Företaget gör dock mer än så; vi kollar in en liten men läcker husbil som tar sig fram där andra stannar. Vi bjuder på denna artikel från våren 2017.

Precis som så många andra företag i denna bransch startade Reimo som hobbyprojekt. I slutet av sjuttiotalet inleddes den framgångssaga som nu har lett till ett företag med flera fabriker och lageranläggningar.

Jag börjar besöket vid huvudkontoret i Darmstadt som ligger en bit söder om storstaden Frankfurt. Min guide är Katja Jama som är exportansvarig för Norden. Det är inte första gången vi ses, tidigare har hon nämligen jobbat som översättare åt Husbil & Husvagn.

Reimo har nu tre ben att stå på, de tillverkar egna bilar och ombyggnadspaket, de tillverkar och förmedlar tillbehör och de är generalimportör av fordon från tillverkaren Adria. Reimos största affär är den med tillbehör där de är en av de största aktörerna på tyska marknaden, men de exporterar dessutom till 52 länder, däribland Sverige. Senast tillkomna exportländer är Australien, Nya Zeeland och USA. Reimo har fyra egna varumärken; Camp 4 är möbler, Carbest är teknik som till exempel tv-mottagare, Reimo Tent Technology är förtält och Holiday Travel är tillbehör tänkta för små campingfordon. Sen har de tillbehör från alla tänkbara tillverkare, stora som små.

Sammanlagt finns 30 000 artiklar att välja mellan. En stor del av försäljningen sker via internet eller postorder, den tryckta tillbehörskatalogen är en tegelsten på 914 sidor.

I bodelen finns reglagen för ström och dieselvärmaren.
I bodelen finns reglagen för ström och dieselvärmaren.
Köket är inte det största men allt finns, fast i mindre skala. Kylskåpet är en absorptionskylbox som rymmer 18 l och kan tas ut.
Köket är inte det största men allt finns, fast i mindre skala. Kylskåpet är en absorptionskylbox som rymmer 18 l och kan tas ut.
Caddy Camp är en bil som det inte går att lasta obegränsat i.
Caddy Camp är en bil som det inte går att lasta obegränsat i.

Det som lockat undertecknad till företagets huvudkontor är inte tillbehören eller fordonen från Adria. Nej, det är Reimos egna husbilar som fastnat på näthinnan efter mässbesök i Tyskland. Reimo har en annorlunda affärsmodell i jämförelse med traditionella husbilsbyggare. De bygger nämligen främst olika typer av det vi kallar plåtisar, eller vans. De flesta större tillverkare har plåtisar baserade på Fiat Ducato eller Mercedes sprinter som minsta modell. Reimo gör tvärt om och fortsätter istället nedåt i storlek. Deras största modeller är baserade på just Ducato och Sprinter men de bygger även på flera olika mindre bilar som Renault Trafic, Mercedes Vito och Volkswagen Transporter.

 

Det som främst skiljer Reimo från andra husbilstillverkare är dock att de låter andra stå för själva byggandet. De har förvisso en viss egen produktion som säljs i hemstaden Darmstadt, men de flesta Reimobyggen som för närvarande rullar på gatorna är byggda av fristående bilbyggare. Det går nämligen att bygga en Reimobil på både nya och begagnade fordon. Reimo säljer färdiga konverteringskit med inredning och andra lösningar som pop-up-tak. Vissa köper bara delar medan andra köper helt färdiga koncept.

Något som Reimo lägger extra vikt vid är färdsofforna som finns bakom förarplatserna. De skräddarsys efter varje biltyp, ett jobb som kräver en hel del energi och kunnande.

 

Jag väljer att titta närmre på en av de mindre modellerna som baseras på Volkswagen Caddy. På baksidan av den stora fabriksanläggningen får jag bekanta mig med en guldglänsande liten och charmig bil. Caddy Camp är fantastiskt mångsidig och flexibel, det går att fälla ut och in saker till den grad att tankarna går till den där husvagnen Musse, Kalle och Långben kuskar runt i den där timmen på julafton.

Reimo Caddy Camp är en bil som riktar sig till användare som prioriterar framkomlighet. Pop-up-taket är ett tillval som ger högre takhöjd inne i bilen. En del väljer istället en takbox.
Reimo Caddy Camp är en bil som riktar sig till användare som prioriterar framkomlighet. Pop-up-taket är ett tillval som ger högre takhöjd inne i bilen. En del väljer istället en takbox.
Pop-up-tak är något som Reimo är specialiserade på. Här monteras ett på en av flera mallar.
Pop-up-tak är något som Reimo är specialiserade på. Här monteras ett på en av flera mallar.
Det går att köpa lösa inredningar som kan monteras i äldre bilar. Det här ska sitta i en VW T5.
Det går att köpa lösa inredningar som kan monteras i äldre bilar. Det här ska sitta i en VW T5.

När vi testar vanliga husbilar brukar vi använda ordet personbils-lik när vi tycket något är smidigt vad gäller hanteringen av bilen. I det här fallet är det ju en riktig personbil från första början, så att köra bilen är en ren njutning. Speciellt automatlådan är en ren njutning. Stereon är lika enkel att hantera som i vilken Volkswagenbil som helst och det är busenkelt att ansluta telefon. I ”vanliga” husbilar kan det här vara en rejäl utmaning för de flesta.

Att bilen inte kan jämföras med en vanlig husbil är lätt att konstatera. Det är frågan om betydligt nättare innerutrymmen och även lastkapaciteten är begränsad.

Inredningen är därför mindre och sängarna är komfortmässigt lite mer spartanska. Den testade bilen har pop-up-tak vilket innebär att det går att stå raklång i bilen med taket uppe. Dessutom erbjuds en säng i pop-up-delen, härifrån är utsikten grym och det finns myggnät på fönstren vilket säkert är skönt en het sommarnatt vid en fisketjärn.

Ett eget rum för toabestyr får naturligtvis inte plats, men det finns en Porta potti att tillgå vid behov. Köket är minimalistiskt men det finns spis, kylskåp och tankar för färsk- och gråvatten, de senare är lösa dunkar på vardera 13 liter.

 

I Tyskland är små husbilar, eller campervans som de ibland kallas där, riktigt populära. Siffran 30 procent av försäljningen har nämnts vilket 2016 skulle betyda nästa 10 000 fordon, men då är även de större plåtisarna medräknade. Många använder dessa bilar som sitt enda fordon, i det sammanhanget är Caddy Camp oslagbart smidig. Det som främst begränsar den är att den precis som en personbil inte har så hög frigång under bilen. Om man väljer till Volkswagens fyrhjulsdrift 4-motion tar den sig dock fram till ställen som är helt omöjliga för en ”vanlig” husbil.

Reimo Caddy Camp Maxi – liten och busig
Reimo Caddy Camp Maxi – liten och busig
Reimo Caddy Camp Maxi – liten och busig
Reimo Caddy Camp Maxi – liten och busig

Vad kostar den då? Ja, det är lite lurigt att svara på. Det finns inga svenska återförsäljare eller byggare som bygger sådana här bilar.

I Tyskland börjar Caddy Camp Maxi på ca 33 000 euro, lite drygt 320 000 kronor alltså. Men det är med en bensinmotor på 1,0 liter som ger 102 hästkrafter. Om man tar den största dieselmotorn med 150 hk och fyrhjulsdrift får man lägga på ungefär 100 000 kr. Sen finns det många tillval på både bildel och bodel så en ny hyfsat välutrustad Reimo Caddy Camp Maxi skulle nog kosta ungefär 470 000 kronor i Sverige.

Finns det en marknad? Tja, om man väger in faktorer som miljöpåverkan och pris så finns det mycket som talar för att en ökning kommer att ske även i Sverige. När det finns eldrivna mindre transportbilar med tillräcklig räckvidd för att kunna användas för längre dagsetapper, då är Reimo redo att bygga husbilar av dem.

Reimo Caddy Camp Maxi – liten och busig
REIMO CADDY CAMP MAXI

Basfordon: Volkswagen Caddy Maxi Trendline

Motor: Diesel 2,0 l/ 150 Hk

Växellådor: 6-växlad DSG automat. Drivhjul. 4-Motion

Längd/bredd/höjd: 4 876/1 793/1 960 mm

Axelavstånd: 3 006 mm

Totalvikt: 2 255 kg

Tjänstevikt: 1 875 kg

Maxlast: 380 kg

Uppvärmning: Dieselvärmare

Bäddmått: Bakre säng: 113x200 eller 70x200 cm

Pris från: Ca 330 000 kr

Pris testbil: Ca 470 000 kr

Taggar: Husbilar, Reimo

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.