Vad får man för 565 tusenlappar? Jo, en ganska trevlig italiensk husbil med fem sovplatser. Men man får vara beredd att pruta på standardutrustning. I viss mån även på komforten, speciellt om man envisas med att vara fem ombord.
Kors i taket! Höll jag nästan på att utbrista när jag steg in i Europeon. Där uppe till vänster om ingången fanns den av oss länge efterfrågade kroken för att hänga ytterjackan på. Visserligen bara en – plats finns för två till – men ändå…
Det där med en jackhängare vid ingången har länge varit vår lilla käpphäst. Ytterst få fritidsfordon har den enkla finessen. De flesta använder sig av utrymmet vid ytterdörren till allsorts bling som vitrinskåp, tv-hyllor med mera. Men merparten av de fordonen säljs uppenbart på en marknad där det inte finns behov av varmare ytterkläder än badbyxor och bikini och dem hänger man oftast inte av sig när man går in i fordonet. Nog om detta men det var trevligt att se att även italienare tänker på oss med vår svalare väderlek.
Rimor startades i början av år 1978 av Luano Niccolai som då såg en växande marknad för husbilar. Familjeföretaget ligger i Poggibonsi, en liten stad med cirka 30 000 invånare, som ligger i Toscanaområdet i norra Italien. Märket har i Sverige genom åren vandrat lite mellan importörerna men nu har det tagits om hand av Lindströms Husvagnar & Husbilar i Bålsta utanför Stockholm – även det ett familjeföretag. Som återförsäljare uppskattar Lindströms mest, förutom bilarnas kvalitet och prisvärdhet, att det aldrig har varit svårt att snabbt få fram reservdelar till alla de skador och förtretligheter som kan uppstå under en semesterresa så att behövande bilar snabbt kan gå ut på vägen igen.
Vår provkörda Europeo bygger på Fiats nya Ducatochassie. ”Plus” i namnet betyder att bilen är försedd med en nedsänkbar säng. Standardmotorn i Sverige är 130 hästar och manuell sexväxlad låda men bilen kan även beställas med 150 hk – den sistnämnda snart även med automatlåda. Det senare motoralternativet är nog att föredra eftersom det krävdes flitigt användande av växelspaken för att hålla fart på fordonet.
Förarplatsen är bra och överskådlig men avsaknaden av elektriskt styrda backspeglar drar ner betyget. Förarstolen går manuellt att höja och vinkla åt alla håll och ratten är ställbar i längdled. I standardutförande ingår bara en cd-radio med högtalare i kupén. Eventuella andra ljudanläggningar, navigator och backkamera får vid behov eftermonteras. Tyvärr är inte bilen förberedd med behövlig sladdragning vilket gör monteringen krånglig/dyrare. Det finns hela åtta fack i framdelen av fordonet och eftersom det är frågan om en halvintegrerad bil så har även framsätespassageraren en egen dörr som standard.
Öppnar vi motorrummet finns oljesticka, dito påfyllning, expansionskärl för kylaren och påfyllning av spolvätska lätt åtkomliga. Vid större service får hela fronten monteras bort. Bodelsbatteriet och elcentral med säkringar är åtkomliga utifrån på bilens vänstra sida genom en lucka. Extra batterier får hitta sin plats på andra ställen.
Ljudnivån på slät väg ligger på normala 70 dBA vid 70 km/h och höjs till 73 dBA när vi ökar farten till 90 km/h. Tyvärr hördes det lite odefinierbart skrammel och knirk under färd men under provkörningen var bilen tom och olastad. Med last i luckor och skåp och lite detektivarbete borde det inte vara svårt att lokalisera problemet.
På tal om last så finns det bak i bilen ett genomgående utrymme som nås genom 70x90 centimeter stora luckor. En finess är att lucklåsen har säkerhetsspärrar som måste lossas, ungefär på samma sätt som på framåtöppnade motorhuvar, innan luckorna kan öppnas helt. Inne i lastutrymmet finns ett slätt golv med lastöglor och en lucka i väggen genom vilken man når värmaren, en varmluftsblåsande Trumatic 6002 med elpatron och varmvattenberedare. Vattenburen värme går inte att få på den här modellen däremot finns det som standard ett 230/12 volts värmegolv. Två gasoltuber får plats i ett eget utrymme framme i bilen.
Fem bältade sittplatser, varav en med ryggen mot färdriktningen, finns i den främre delen av bilen och naturligtvis kan alla samsas om det lilla (90x60 centimeter) bordet som visserligen går att skjuta både i längsled och på tvären men här gäller det att ha små tallrikar om fem personer ska ha var sin.
Pentryt mitt i bilen är kompakt och består av en vask, en trelågig spis och faktiskt en köksfläkt av den enklare modellen. Dometickylen på 145 liter och 30 liter frys, finns mittemot köket vars kompakta arbetsyta kan utökas med en liten klaff. Med den utfälld blir utrymmet i getingmidjan mellan pentry och vägg 67 centimeter. Lådor och skåp är oinredda – allt för att kunna pressa priset. Bilens två 230 voltsuttag finns på väggen under diskhon och i toalettutrymmet. Ovanpå kylen finns plats för en liten tv vars fäste får bli den resandes ensak. Det finns framdraget 12 volt och kontakt till tv-antennen som är standard.
Ytterdörren har förutom insynsskydd även en heltäckande dragspelsdörr som myggnät vilket också gäller för alla öppningsbara fönster i bodelen.
Sovkomforten är det väl sörjt för. Förutom dubbelbädden bak i bilen kan även dinetten bäddas och dessutom finns en 123x206 centimeter stor säng som elektriskt sänks ner över dinetten. Som den är saknar den skydd på sidorna så att oförsiktiga rörelser på natten kan förpassa de sovande antigen ner i framsätet eller på golvet. Faran kan avvärjas med skyddande skivor eller nät som dock inte är standard.
De som sover i övervåningen kan njuta av stjärnhimlen genom två skylights. En större där framme och en mindre, öppningsbar, i mitten. Förutom den bäddbara dinetten, vars dynpussel inte är det allra bekvämaste, så är de två huvudbäddarna lagom mjuka och torde borga för god sömn. Insyn från förarhytten skyms av gardiner.
Det bakre sovutrymmet inklusive toalett och duschkabin skiljs från resten av bodelen med en dörr som alltid måste hållas stängd under färd eftersom det inte finns något sätt att regla den i öppet läge. De båda bekvämlighetsinrättningarna finns på var sin sida av bilen, toaletten till vänster och duschen till höger och avgränsas från sovrummet med skjutdörrar. Sängen kan skjutas bakåt så att man skapar en läsposition med vinklat ryggstöd. Planar man ut den till sovläge så blir det bara knappa 10 centimeter spalt mellan toadörren och sängändan. För att då kunna passera måste toadörren öppnas – vilket i praktiken betyder att den alltid får stå öppen.
Nattliga toabesök av dem som sover framme i bilen betyder störningar för dem som sover här bak. Två garderober och två överskåp ramar in sängens huvudända.
Inredningen går i ljusbrunt och grått och ger ett behagligt intryck. Belysningen sköts, förutom läslampor, av spotlights i taket som tyvärr sprider ljuset i egna fält inte som gemensam allmänbelysning.
Som helhet är Rimor Europeo 69 Plus en trevlig budgetbil för den som inte behöver allt som tillbehörskatalogerna erbjuder eller föredrar att rusta upp den efter eget huvud och önskemål. Trots det låga priset ger den ett välgjort intryck. &
Peet Kookla (Text) Christer Lundin (Foto)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.