Bild
Nästa artikel
Rimor Sweden Edition – framtagen för Sverige

Rimor Sweden Edition – framtagen för Sverige

Husbilar

Sedan 2012 har italienska Rimor i samarbete med sin svenska importör tillverkat en husbil speciellt framtagen för Sverige. Tonvikten har legat på en rymlig bil till vettigt pris. Nu breddas utbudet med nya modeller.

Den första modellen som togs fram hette Sweden Limited Edition (vi förkortar den SLE) och kom med den planlösning vi tittar på i denna artikel – höga långbäddar och garage under. Eftersom satsningen har varit så pass lyckad har utbudet breddats med två modeller. Testbilen har således fått tillägget 1, modellen SLE-2 har låga långbäddar och badrum på tvären längst bak i bilen och SLE-3 har fransk bädd i bakre högra hörnet. Det finns även en SLE-4, men det är en plåtis och en helt annan historia.

Sweden Limited Edition är byggda på Renault Master och standardmotorn är 130 hk men det går att välja kraftigare motorer på 145 eller 170 hk.

Något som är viktigt att veta är att endast bilar med 130 eller 170 hk går att väga upp till totalvikten 3 800 kg. Om den största motorn väljs är även automatlåda obligatoriskt.

Rimor Limited Sweden Edition är en billig bil men har trots det en del högkvalitativa komponenter som ramfönster.
Rimor Limited Sweden Edition är en billig bil men har trots det en del högkvalitativa komponenter som ramfönster.

Bilen vi tittar på har totalvikten 3 500 kilo vilket gör att alla med b-behörighet kan köra den. Samtidigt begränsas lastvikten och kan vara i lägsta laget om bilen är fullbemannad och de resande har mycket packning. Med två resande är problemet aningen mindre.

Genialiskt och självklart sätt att fixa mer arbetsyta i köket.
Genialiskt och självklart sätt att fixa mer arbetsyta i köket.
Köket har trelågig spis och rund diskho med täcksiva.
Köket har trelågig spis och rund diskho med täcksiva.
Förvaring finns det gott om längst bak i bilen. Mellan sängarna finns en garderob och garaget går att nå via en lucka emellan dem.
Förvaring finns det gott om längst bak i bilen. Mellan sängarna finns en garderob och garaget går att nå via en lucka emellan dem.

Förvaringsutrymme finns det gott om. Över förarplatsen finns det två skåp med luckor och flera större öppna fack. Under sängarna får massor av prylar plats och en lucka ger direkt access till garaget längst bak.

Det finns även en garderob mot bakstammen mellan sängarna. Det råder delade meningar om att ha en garderob här. En del tycker att det mysigt att det bildas varsitt skyddat hörn för de sovande här bak.

Andra tycker tvärtom och saknar möjligheten till enkel ögonkontakt med den medsovande.

Bodelen värms upp av en dieselpanna från Webasto och manöverpanelen till den är enklast möjliga; ett enkelt vred under köksbänken.

Varmvatten genereras med hjälp av en boiler från det engelska företaget Whale och reglaget till den sitter på en av sänggavlarna.

Manöverpanelen ger ett aningen futuristiskt intryck.
Manöverpanelen ger ett aningen futuristiskt intryck.
Under sängarna finns plats för mer prylar.
Under sängarna finns plats för mer prylar.
Dörren mitt i bilen har frostat glas som ger ljus där det behövs som bäst. Toaletten har en jalusidörr som kan dras för vid behov.
Dörren mitt i bilen har frostat glas som ger ljus där det behövs som bäst. Toaletten har en jalusidörr som kan dras för vid behov.

I köket hittar vi en enkel men smart lösning som säkert uppskattas av de som söker avställningsyta i köket.

Det är som bekant ofta en bristvara på sådant. Lösningen är en bit plywood som kan dras ut i den översta lådan till vänster under köksbänken.

Känslan inne i Sweden Limited Edition kan beskrivas som okomplicerad. Mörk träfolie, vita och släta luckor med räta linjer. Det är en billig bil men det ser inte smäckigt ut för den sakens skull.

Priset på denna bil med lite extra utrustning är cirka 570 000 kr och för den summan får man en ganska komplett husbil. Att höja totalvikten med 300 kilo till totalt 3 800 kilo kostar 8 000 kronor.

Sidosoffan till höger är rymlig men de främre stolarna känns lite begränsade av sidoväggarna som tittar in en ganska lång bit.
Sidosoffan till höger är rymlig men de främre stolarna känns lite begränsade av sidoväggarna som tittar in en ganska lång bit.
Rimor Sweden Edition – framtagen för Sverige
Rimor Sweden Limited Edition

Basfordon: Renault Master
Motor: 2,3 l / 130 hk
Växellåda: 6-växlad manuell
Chassi: Renault Master
Säkerhetssystem: ABS, ESP
Totalvikt: 3 500 kg
Tjänstevikt: 3 062 kg
Maxlast: 438 kg
Längd/bredd/höjd: 7477/2 340/2 950 mm
Axelavstånd: 4 332 mm
Överhäng bak: ca 2 200 mm
Takhöjd inne: 199 cm (dusch 185 cm)
Isoleringsmaterial: Styrofoam
Isolering golv/vägg/tak: 44/30/30 mm
Uppvärmning: Webasto Air top 55 (5 500 W) dieselvärmare
Bränsletank: 80 l
Bäddmått: Bak: 2 st 80x200 cm / 150x220 cm
Taksäng: 125x202 cm
Årsmodell: 2 017
Pris från: 533 500 kr
Pris testad bil: 569 389 kr
Standardutrustning: bl.a: ac i bildel, radio/mp3/bluetooth, farthållare, 230 V golvvärme, isolerade tankar, myggnätsdörr, köksfläkt, stödben.
Tillbehör: markis 16 000 kr, backkamera 4 500 kr, tv-antenn 3 950 kr m.m.

Läs mer om:

Taggar: Husbilar, Rimor

Den första modellen som togs fram hette Sweden Limited Edition (vi förkortar den SLE) och kom med den planlösning vi tittar på i denna artikel – höga långbäddar och garage under. Eftersom satsningen har varit så pass lyckad har utbudet breddats med två modeller. Testbilen har således fått tillägget 1, modellen SLE-2 har låga långbäddar och badrum på tvären längst bak i bilen och SLE-3 har fransk bädd i bakre högra hörnet. Det finns även en SLE-4, men det är en plåtis och en helt annan historia.

Sweden Limited Edition är byggda på Renault Master och standardmotorn är 130 hk men det går att välja kraftigare motorer på 145 eller 170 hk.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.