Bild
Nästa artikel
Se bättre ut i nya Adria Coral!

Se bättre ut i nya Adria Coral!

Husbilar

Adria Coral behöver egentligen ingen närmare presentation, förmodligen är det en av de mest sålda modellerna de senaste åren. Adria har som bekant toppat försäljningslistorna för både husbilar och husvagnar under en längre tid.

Coral är en av Adrias billigare serier men kan precis som många andra serier, nu fås i mer välutrustade utföranden. Axess heter de som är enklast utrustade och de baseras på Citroen, (nästan samma som Fiat Ducato) och därefter mellanvarianten Plus och högst upp den exklusiva Supreme också den på Fiat. De senare var förra året baserade på Renault vilket är lite märkligt, det känns inte som ett flärdfullare val än Fiat kan man tycka.

Jag har bestämt mig för att testa en Coral Plus, det känns som det närmaste man kan komma en normbil i Sverige just nu. En Volvo 740 eller V70 om man vill. Lite lagom sådär, precis som många vill ha det.

Se bättre ut i nya Adria Coral!

Exteriört är bilen övervägande vit vilket är en egenskap den delar med merparten av den befintliga husbilsparken. Bilens tak har en svagt välvd form, normalt sett brukar det innebära att det finns en nedsänkbar taksäng mitt i bilen. Det gör det dock inte i den här husbilen. Det beror på att Adria till 2018 satsar på ett nytt koncept i Coral. Hur förnyar man en redan populär modell egentligen, tänkte kanske designteamet nere i Slovenien? Jo, man sätter in två väl tilltagna panoramafönster som skänker ljus och rymd åt bilens främre del.

Det fungerar verkligen, konceptet som fått namnet Blue Sky Thinking och består av Sky View, vilket är panoramafönstren, och hela sittgruppen som kallas Sky Lounge. Här skulle jag kunna göra mig lustig över namnen, men det vore att förminska idén som faktiskt funkar riktigt bra. Att sitta skönt och njuta av en i bästa fall blå himmel är precis vad många tycker är riktigt toppen, kanske med ett glas bubbel eller en kopp kaffe. Livet på en pinne!

Dubbel glädje i taket. Så länge det inte ligger snö där uppe är det frid och fröjd. Om det däremot gör det får man borsta försiktigt.
Dubbel glädje i taket. Så länge det inte ligger snö där uppe är det frid och fröjd. Om det däremot gör det får man borsta försiktigt.
Entrén är lagom ombonad med fönster i dörren.
Entrén är lagom ombonad med fönster i dörren.
Plats vid entrén för handskar, lysknappar och keps.
Plats vid entrén för handskar, lysknappar och keps.

Nu är ju en husbil mer än bara taket, och det har hänt en hel del i resten av bilen med även om grundkonstruktionen är densamma som tidigare. Fiat står som basbil och totalvikterna 3 500, 3 650, och 4 400 kilo finns att tillgå. Eventuellt även 3 800 kilo, det är lite oklart i faktaunderlaget. Testbilen har 44H chassit vilket alltså har totalvikten 4 400 kilo och det ger en rejäl lastvikt till skillnad från chassit med totalvikten 3 500 kilo. Det finns gott om plats i lastutrymmet, eller garaget om man så vill, längst bak i bilen men det gäller ändå att inte lasta för tungt därbak. Även om totalvikten då inte spricker kan bakaxeltrycket ändå överskridas vilket, förutom eventuella böter, givetvis försämrar köregenskaperna och risken för punktering ökar den med. Lasta med förnuft med andra ord.

Se bättre ut i nya Adria Coral!

Väggkonstruktionen i Adrias husbilar, och även en del vagnserier kallas Comprex. Det är en blandning av olika tekniker. Träreglar och EPS-skum, frigolit i folkmun, var det traditionella sättet att bygga fritidsfordon. Det modernare sättet utgörs av fuktsäkra reglar av Polyuretan eller aluminium och isolering av likaledes fuktresistent XPS skum. Adria använder XPS i golvet och EPS i väggarna och de reglar som bedöms som mest utsatta är av polyuretan. Rent logiskt tycker jag att det skulle vara rimligt att alla reglar i golvet skulle vara av polyurtetan, till skillnad från väggarna är de är ju svåra att byta vid en eventuell fuktskada. Adria litar dock på sin byggskicklighet till den grad att de ger sju års fuktgaranti.

Testbilen har en motor på 150 hästkrafter vilket är snäppet vassare än standardmotorn på 130 hk, motoralternativet 180 hästkrafter finns även och det kostar ungefär 30 000 kronor. Coral Plus är en hyggligt utrustad bil i svenskt grundutförande, men visst drar priset iväg en bit när saker som markis och annat läggs till. I testbilen är den luftburna värmen som är standardutrustning utbytt till vattenburen värme som tillverkas av svenska Alde. För att fungera optimalt ställer vattenburen värme lite högre krav på bodelens utformning i form av bland annat luftspaleter och placeringen av konvektorerna. Det förefaller vara väl genomfört för bilen håller sig varm och skön under hela testet. Det var dock inte jättekallt då vi testade bilen under början av hösten på Kabe Adria Center i Tenhult.

Manöverpanelen är snyggt integrerad i panelen.
Manöverpanelen är snyggt integrerad i panelen.
Köket är yteffektivt men så värst mycket arbetsutrymme finns det inte. Under bänken anas gasolugnen vilket ger pluspoäng.
Köket är yteffektivt men så värst mycket arbetsutrymme finns det inte. Under bänken anas gasolugnen vilket ger pluspoäng.
Tre lådor för köksprylar. Högst upp täcks diskhon av träpanel.
Tre lådor för köksprylar. Högst upp täcks diskhon av träpanel.

Förutom sittgruppen med dubbla takfönster finns det andra positiva egenskaper värda att framhålla som att golvet i bodelen är plant, inga trösklar att hålla reda på. Det finns nämligen ett dubbelgolv i bilen, inte så djupt men det finns plats för exempelvis skor i det.

Inredningen är riktigt snygg och ger ett lagom lyxigt intryck precis som det är tänkt. Jag gillar de högblanka överskåpen vid sittgruppen som inte går hela vägen upp till det välvda taket vilket förstärker det luftiga intrycket.

Planlösningen i denna 670 SL är en av de populäraste på marknaden. Höga långbäddar med rymligt garage under. Mellan sängarna finns det plats för ett barn och det går även att bädda upp sittgruppen för ytterligare en sängplats, så visst kan en barnfamilj med två barn använda bilen vilket kan vara bra om barn eller barnbarn vill låna den. Det finns två andra varianter av Coral Plus, 670 SC har queenbed längst bak och 670 SLT har låga långbäddar och tvärställd toa längst bak. Mitt val skulle vara den testade 670 SL, jag vill ha stort garage och egen säng.

Se bättre ut i nya Adria Coral!

Köket är ganska standardbetonat med undantag för att det finns en spis under den L-formade köksbänken. Utformningen är genomtänkt, en rak spis med tre lågor är placerad vid fönstret och diskhon är placerad åt sidan vilket ger lite arbetsyta att jobba på, men visst vill man ha mer, som i nästan alla husbilar. På motsatt sida vid entrén finns kylskåpet och bredvid det dörren till toaletten, duschen finns på samma sida som köket.

Längst bak i bilen finns två höga långsängar som till viss del kan bäddas ihop. Vid varje säng finns ett stort fönster, perfekt läsläge!
Längst bak i bilen finns två höga långsängar som till viss del kan bäddas ihop. Vid varje säng finns ett stort fönster, perfekt läsläge!
Överskåpen är högblankt vita, i supremeserien är det träfolie.
Överskåpen är högblankt vita, i supremeserien är det träfolie.
Garaget har allt som behövs för att det ska fungera bra.
Garaget har allt som behövs för att det ska fungera bra.

Totalt sett är förutsättningarna goda för att Adria Coral även fortsättningsvis kommer att vara en av de populäraste modellerna på marknaden. Det finns ingen statistik på vilka modeller som säljer bäst så vi kan inte bombsäkert utse vilken enskild modell som är populärast. Om vi hade det skulle säkerligen Coral vara en stark kandidat till topplatsen. Anledningen är en kombination av tillgänglighet och fingertoppskänsla: Det finns många återförsäljare och Adria har hittat något som slår an hos de skandinaviska köparna, och de är många.

Se bättre ut i nya Adria Coral!
Adria Coral Plus S 670 SL 2018

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: Diesel. 2,3l/ 150 hk Euro6
Växellåda: Manuell
Chassi: Ducato campingchassi
Säkerhetssystem: ABS, EBD, ESP Traction+ med Hill Descent Control
Totalvikt: 4 400 kg
Tjänstevikt: 3 087 kg
Maxlast: 1 313 kg
Max släpvagnsvikt: 2 000 kg
Längd/bredd/höjd: 7 503/ 2 299/2 850 mm
Axelavstånd: 4 035 mm
Överhäng bak: 2 520 mm
Takhöjd inne: 193-203 cm
Isoleringsmaterial: EPS och XPS-skum
Tjocklek golv/vägg/tak: 31/26/26 mm
Uppvärmning: Alde Compact 3 020 vattenburen central- och golvvärme.
Bränsletank: 90 l
Bäddmått: Bak: 85x190, 85x 190 och 40 x 157 cm. Dinette. 60-110 x 210 cm.
Grundpris: 725 900 kr
Pris testad bil: 833 600 kr
Tillbehör: 150 hk motor och 44H chassi 36 700 kr, Alufälgar 16” 6 000 kr, Komfortpaket 1 (bl.a AC och farthållare) 25 700 kr, Alde vattenburen värme 19 900 kr, Stödben 2 000 kr, markis 9 500 kr, matta i förarhytt och bodel 5 200 kr, svartlackad frontgrill 1 800 kr.

Coral är en av Adrias billigare serier men kan precis som många andra serier, nu fås i mer välutrustade utföranden. Axess heter de som är enklast utrustade och de baseras på Citroen, (nästan samma som Fiat Ducato) och därefter mellanvarianten Plus och högst upp den exklusiva Supreme också den på Fiat. De senare var förra året baserade på Renault vilket är lite märkligt, det känns inte som ett flärdfullare val än Fiat kan man tycka.

Jag har bestämt mig för att testa en Coral Plus, det känns som det närmaste man kan komma en normbil i Sverige just nu. En Volvo 740 eller V70 om man vill. Lite lagom sådär, precis som många vill ha det.

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.