Bild
Nästa artikel
Sju kan sjusova i Elnagh Baron 22.

Sju kan sjusova i Elnagh Baron 22.

Husbilar

I denna sjumetersbil med alkov kan sju personer både åka och sova. För en familj med mer än två barn är den ett bra alternativ.

Ailkovbilar har länge betraktats som svårsålda av många handlare i Sverige vilket har lett till att handlarna helt enkelt inte tagit hem några. De flesta tillverkare har dock alkovbilar i sitt utbud och i takt med att allt fler får upp intresset för husbilar börjar fler alkover dyka upp hos handlarna. Det finns nämligen en viss kundgrupp som de är skräddarsydda för. Det handlar naturligtvis om barnfamiljer, speciellt med fler än två barn. Den Elnagh Baron 22 vi testar bänkar sju personer vilket till exempel betyder att en familj med två föräldrar, tre barn och även morfar och mormor kan ge sig av på ett sommaräventyr.

Bilen är byggd på Fiat Ducato och chassit har standardram istället för det vanligare lågbyggda campingchassit. Det finns ingen instegstrappa till bodelen så insteget är 48 cm högt vilket kan vara en utmaning för de minsta eller de med nedsatt rörelseförmåga. En lös entrétrappa löser det problemet. Fördelen med standardramen är att golvet inne i bilen blir helt tröskelfritt ända från de bakre sängarna fram till förarhytten.

Standardmotorn på de bilar som tas hem av generalagenten Hobby Fritid i Tenhult är 130 hk, Multijet 150 finns som tillval. Standardchassit är på 3 500 kilo vilket ger 592 kilos lastvikt enligt specifikationerna. Lastvikten naggas i kanten av markis, cykelställ och andra prylar som är monterade på bilen. Standardchassit kan vägas upp till en totalvikt på 3 650 kilo vilket ger lite bredare marginal. Men om 3,5 tons gränsen ändå ska överskridas kanske det är lika bra att välja chassit med 4 250 kilos totalvikt. Det kostar 15 440 kronor extra och måste specialbeställas.

Mittskeppet på husbilen tas till stora delar upp av sittplatser medan köket är inrymt längre bak.
Mittskeppet på husbilen tas till stora delar upp av sittplatser medan köket är inrymt längre bak.
Klädkrokar på väggen vid entrén är välkommet.
Klädkrokar på väggen vid entrén är välkommet.
Soffan i färdriktningen har riktiga bälten för två åkande.
Soffan i färdriktningen har riktiga bälten för två åkande.

På vägen upplever vi ingen väsentlig skillnad mellan denna alkovbil och vanliga halvintegrerade husbilar. Inte under vår provtur i alla fall som går i max 90 km/h på landsväg och det är kav lugnt. I högre hastigheter och stark sidvind skulle utfallet kanske blivit annorlunda.

Alkoven har ett trevligt fönster där man kan ligga och beundra utsikten. Fönstret har både mörkläggningsgardin och myggnät.
Alkoven har ett trevligt fönster där man kan ligga och beundra utsikten. Fönstret har både mörkläggningsgardin och myggnät.
Stegen upp i alkovbädden är av traditionellt snitt. Här syns 
midjebältena för de två som får åka baklänges i husbilen.
Stegen upp i alkovbädden är av traditionellt snitt. Här syns midjebältena för de två som får åka baklänges i husbilen.
Vägghängda bord som på ett enkelt sätt kan tas bort vid färd eller sänkas ned när det blir dags för bäddning.
Vägghängda bord som på ett enkelt sätt kan tas bort vid färd eller sänkas ned när det blir dags för bäddning.

I förarhytten känns det verkligen som just en hytt. Till skillnad från vanliga halvintegrerade bilar är original-innertaket kvar och istället för förvaring och takfönster ovanför hyttplatserna finns den stora alkovsängen ovanför. Det går inte att vinkla upp den delen av sängbotten som vetter mot bodelen så det gäller att se upp så man inte slår huvudet i sängen på väg mellan bodel och hytt. Ljudnivån i hytten upplevs som låg men det är svårt att kommunicera med passagerarna bak.

Direkt bakom hytten finns en dubbeldinett med plats för sex vuxna personer. Fyra platser på ena sidan och två platser på den andra. Fem av sittplatserna har bälten, två av dem framåtvända med trepunktsbälten och tre bakåtvända med midjebälten. Komforten i dinetterna är okej men ryggstöden är nästan i 90 graders vinkel mot sittdynorna så det kan nog vara bra med många pauser vid långfärder. De två borden går att plocka bort vilket passar bra under färd.

Vad gäller sängplatserna så finns det fyra fasta fullstora sängplatser. Två längst bak i en tvärställd våningssäng och två uppe i alkoven. Våningssängen bak är väl tilltagen med 90 cm breda madrasser, något avsmalnande i ena änden. Läslampor och fönster finns till båda bäddarna, underslafens fönster sitter på bilens bakstam medan överslafen har ett fönster på bilens sidovägg. Under våningssängen finns ett förvaringsutrymme som kan nås utifrån via stora luckor på vardera sida om bilen, eller inifrån när under-slafen viks upp.

Köket har trelågig spis och hyfsat gott om förvaring. Vi hade gärna sett en delbar lucka till spisen för ytterligare arbetsyta. Annars är det ett trevligt kök där kocken inte står i vägen för passage.
Köket har trelågig spis och hyfsat gott om förvaring. Vi hade gärna sett en delbar lucka till spisen för ytterligare arbetsyta. Annars är det ett trevligt kök där kocken inte står i vägen för passage.
Vattentanken under ena soffan och värmepannan under den andra. Här är det den stora sektionen av dinetten som syns.
Vattentanken under ena soffan och värmepannan under den andra. Här är det den stora sektionen av dinetten som syns.
Ventilationshål i dörren eller myggnät när den står öppen är bra men nog hade det varit trevligt med en fönsterglugg.
Ventilationshål i dörren eller myggnät när den står öppen är bra men nog hade det varit trevligt med en fönsterglugg.

Till den övre sängen bak och till alkoven behövs stegar för att komma upp. En vig person kan klättra upp i alkoven via soffornas ryggstöd men det är svårare att komma ned och risken finns att inredningen tar stryk. Uppe i alkoven är det riktigt mysigt och bekvämt. Ett fönster finns på höger sida liksom ett varmluftsutblås, fallskydd och avskärmningsgardin. En stor läslampa finns på vänster sida i alkoven vilket är lite avigt för bilens bakre sängars läslampa sitter på höger sida.

Naturligtvis är det bäst om bilen står helt i våg, men om den inte gör det är det skönast att ligga med huvudet högt, och då är det bra med läslampor på samma sida om sängarna är tvärställda. Något som skulle vara bra uppe i alkoven är ett usb-uttag för laddning av surflatta eller mobil. Även dinetterna kan bäddas upp vilket ger två sängar, den ena för ett barn och den andra för två vuxna om de inte är alltför långa.

Bodelsdörren sitter långt bak på bilens högra sida. Dörren är ganska enkel utan fönster och längst ner finns små ventilationshål. Det är viktigt att inte täcka för dem. Rakt framför entrén finns en stor klädhängare.

Direkt till höger innanför dörren finns köket som är förhållandevis stort. En trelågig spis och en rund diskho samsas om bänkytan. Merparten av förvaringen under bänkskivan utgörs av skåp med dörrar. Det är lite basbetonat men det här är en lågt prissatt bil och då får man ge avkall på något. Till skåpens försvar kan sägas att de är lätta i förhållande till utdragslådor. Några lådor finns det givetvis till bestick och småprylar.

Överskåpen i köket är rymliga men en hylla hade varit trevligt. Ett rymligt kylskåp med ugn över hittas på andra sidan i bilen. Bredvid det finns bilens enda garderob. Mer förvaring finns i överskåpen vid dinetterna samt under den mindre dinettens soffor. Utrymmet under de andra sofforna i bilen är upptaget av färskvattentank och värmepanna.

När den undre bädden fälls upp fås ett rejält garage.
När den undre bädden fälls upp fås ett rejält garage.
Tvättstället kan skjutas in i duschkabinen när toalettstolen ska användas. Trevligt med både fönster och spegel i utrymmet.
Tvättstället kan skjutas in i duschkabinen när toalettstolen ska användas. Trevligt med både fönster och spegel i utrymmet.
Tömningen av gråvattnet sitter mitt under bilen.
Tömningen av gråvattnet sitter mitt under bilen.
Fiats originalchassi med höga chassibalkar under bilen.
Fiats originalchassi med höga chassibalkar under bilen.

Badrummet i Baron 22 fyller sin funktion på ett bra sätt. Dusch till vänster med vikdörrar som skyddar resten av utrymmet. Toaletten ser vid första anblicken ut att vara blockerad av handfatet. Men det går att dra åt sidan så att toaletten blir fri. I dagligt bruk kommer handfatet alltid att vara skjutet åt sidan och dras över toaletten när duschen ska användas. I ett av överskåpen finns ett 230V-uttag. Något som skulle vara praktiskt är en högt placerad klädstång i duschen.

Det här med alkov och våningssäng är inte så dumt. Bortsett från stegarna till sängarna är det riktigt bekvämt. Om sju personer ska bo i bilen behöver det roddas en hel del för att bädda upp och ned sängar och ha disciplin vad gäller last och bagage. Dels för lastvikten men även för att hålla ordning på allt som sju personer behöver, förvaringsutrymmena är inte oändliga.

För två vuxna och tre barn är bilen riktigt bekväm och praktisk. En fast alkov kan lämnas obäddad och det går att variera sängplatser efter barnens ålder. De minsta kan sova i den nedre sängen bak för att flytta upp i den spännande alkoven när de kan hantera stegen på ett säkert sätt. Två bord är praktiskt för då kan barnen leka vid det ena medan det andra dukas.

Planlösningen är välplanerad och logiskt utformad. Kök, dinetter, badrum, kylskåp och garderob är alla lätta att komma åt i mitten av bilen och de fasta sängarna är inte i vägen dagtid. Elnagh Baron är en billig instegsbil som även som ny kan passa en barnfamiljs, ibland ansträngda, ekonomi. För de som vill ha mer lyx och finesser har den italienska tillverkaren även serierna T-Loft, King och Magnum.

Sju kan sjusova i Elnagh Baron 22.
ELNAGH BARON 22 (2016)

Basfordon: Fiat ducato

Motor: 2,3l/130 hk Multijet II

Växellåda: Manuell

Chassi: standard Fiat Ducato

Säkerhetssystem: ABS,ESP, Traction+, Hill Decent control och Hill holder.

Totalvikt: 3 500 kg

Tjänstevikt: 2 908 kg

Maxlast: 592 kg

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg

Längd/bredd/höjd: 6 990/2 300/3 050 mm

Axelavstånd: 3 800 mm

Överhäng bak: 2 242 mm

Ståhöjd:196–223 cm

Isoleringsmaterial: XPS-skum

Isoleringe tjocklek golv/vägg/tak: 54/32/32 mm

Uppvärmning: luftburen Truma combi 6E + elektrisk golvvärme

Bränsletank: 90 l

Bäddmått: Bak: 2st 90x220 cm. Alkov: 157x220 cm. Sittgrupp: 66x145+133x178 cm

Pris från: 557 800 kr

Pris testad bil: 609 880 kr

Tillval testad bil: Scandi pack (elektrisk golvvärme, Truma Combi 6E, solceller, isolerad och uppvärmd gråvattentank) 14 530 kr. Jubileumspaket (markis, tv-antenn, cykelställ, stereo-paket, gps/backkamera/stereo/handsfree) 20 000 kr. Alu-fälgar 5 560 kr, gasolugn 5 090 kr, Baron Pack (tv-fäste, midi Heki m.m.) 6 900 kr.

Taggar: Husbilar

Ailkovbilar har länge betraktats som svårsålda av många handlare i Sverige vilket har lett till att handlarna helt enkelt inte tagit hem några. De flesta tillverkare har dock alkovbilar i sitt utbud och i takt med att allt fler får upp intresset för husbilar börjar fler alkover dyka upp hos handlarna. Det finns nämligen en viss kundgrupp som de är skräddarsydda för. Det handlar naturligtvis om barnfamiljer, speciellt med fler än två barn. Den Elnagh Baron 22 vi testar bänkar sju personer vilket till exempel betyder att en familj med två föräldrar, tre barn och även morfar och mormor kan ge sig av på ett sommaräventyr.

Bilen är byggd på Fiat Du

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.