Bild
Nästa artikel
Det är inga problem att komma på eller av färjan. Överhänget bak är minimalt så  inget riskerar att skrapa i marken.
Det är inga problem att komma på eller av färjan. Överhänget bak är minimalt så inget riskerar att skrapa i marken.

Sunlight Cliff 600 – genomarbetad solskenshistoria

Provkörning

Plåtisar har de senare åren blivit allt mer populära. Sent in på banan kommer Sunlight med den till synes ganska ordinära Cliff. Har den vad som krävs för att hävda sig i konkurrensen?

Sunlight är ett märke i Hymergruppens portfölj och de har under ungefär tio år sålt enkla, billiga och populära halvintegrerade husbilar.

Plåtisarna introducerades under modellår 2018. De byggs dock i samma fabrik som många av plåtisarna Hymergruppen säljer. Fabriken ligger i Toscana i Italien. Som bekant tillverkas även basfordonet Fiat Ducato i samma land.

Man kan alltså med fog säga att det är en tyskdesignad och italienskbyggd husbil vi ­provkör.

Vi väljer att titta närmare på en Cliff som står hos företaget Caravanhallens anläggning i Södertälje. Vi hade gärna testat en Cliff av årsmodell 2019 med de fanns inte tillgängliga.

"Det är en tyskdesignad och italienskbyggd husbil vi provkör."

Grundstommen på den Cliff 600 vi testar är en Fiat Ducato skåpbil och storleken kallas L3H2.

L3 betyder att bilen är på millimetern 599 cm lång och H2 är mellanhöjden av Fiats tillgängliga skåp vilken är den vanligaste varianten av skåpbil som det byggs husbil av.

I sortimentet finns även Cliffmodellerna 540 och 640 som är ungefär lika långa som de låter. Det finns även en Cliff 601 som är lika stor som testbilen men har en extra taksäng bak som ger plats för fyra sovande totalt.

Köket är standardbetonat men i jämförelse med "normbilen" saknas ett överskåp vilket gör det mysigare när dörren är öppen.
Köket är standardbetonat men i jämförelse med "normbilen" saknas ett överskåp vilket gör det mysigare när dörren är öppen.
Frysfacket är inte det största men isbitar kan hållas frusna.
Frysfacket är inte det största men isbitar kan hållas frusna.
För att få lite mer plats i köket kan en skiva fällas upp.
För att få lite mer plats i köket kan en skiva fällas upp.

Testbilen har en typisk plåtis­planlösning. Det finns inte så många sätt att variera sig på verkar de stora tillverkarna tycka. Det blir väldigt ofta minimal variation på samma tema. Därmed inte sagt att Cliff är misslyckad, tvärtom faktiskt!

Längst bak finns en tvärställd säng som är 145 cm bred. Komforten är okej utan att vara superskön men i övrigt blir det toppbetyg här bak. Det finns nämligen både ett varmluftsutblås och ett 12V-uttag vilket är bra jobbat av de som planerat bilen. Just de två sakerna efterlyser nämligen många.

Överskåp finns på båda sidor med gott om plats för kläder och prylar. För att göra det enklare att framför allt kliva upp i sängen finns det ett löstagbart litet steg. Under sängen, vars mitt enkelt kan resas och låsas, finns gott om plats för last.

Fyra platser men visst blir det trångt om alla är långa eller runda.
Fyra platser men visst blir det trångt om alla är långa eller runda.
Under köksbänken finns det gott om plats för prylar.
Under köksbänken finns det gott om plats för prylar.
Det hade varit praktiskt att kunna förvara bordet här.
Det hade varit praktiskt att kunna förvara bordet här.

Det finns ett lastskydd mellan bagage och mittgång som kan lyftas bort vilket ger ett långt lastutrymme. I golvet finns även lastöglor för att surra fast exempelvis en cykel, eller varför inte flyttlådor? En fördel med den här typen av husbil är att de även kan vara praktiska i andra sammanhang än just resor.

Toalett och dusch är kombinerat i ett utrymme för att spara plats. Toaletten fungerar för de flesta men duschen kan vara lite låg för de som är längre än 185 cm, det blir till att huka sig lite. Krokar finns det gott om och det går att fälla ned en klädstång, perfekt för blöta regnkläder.

Till det yttre är bilen grå­metallic från topp till tå viket är snyggt och jag tycker det är värt de cirka 10 000 det kostar.

Eftersom testbilen inte har en markis kan den nästan tas för en vanlig skåpbil och det är något som allt fler gillar, att färdas anonymt.

Skjutbara krokar och i bakgrunden duschdraperi.
Skjutbara krokar och i bakgrunden duschdraperi.
Mitt i bilen finns ett kompakt hygienutrymme.
Mitt i bilen finns ett kompakt hygienutrymme.
Det finns gott om förvaring i bland annat garderober.
Det finns gott om förvaring i bland annat garderober.

Köksmodulen finns direkt vid entrén. Köksbänken upptas nästan helt av diskho och spis. Det finns en uppfällbar arbetsyta som dock ger lite mer plats.

Det finns tre kökslådor under den ena halvan av köksbänken och ett stort skåp med ­hyllor under den andra. Ovanför bänken har endast ett överskåp monterats, det är ganska litet men å andra sidan ger det en härligt öppen känsla i köket.

Bredvid köket, mot sängen till, finns ett för de flesta bekvämt och högt placerat kylskåp samt en garderob undertill.

Det finns ytterligare två garderober mellan toaduschen och sittgruppen. Det övre har en klädstång och det undre hyllor som kan tas bort om man så vill.

Längst bak finns dubbelsängen som är tvärställd. Liggkomforten är okej och det finns även eluttag  och luftutblås som ger värme.
Längst bak finns dubbelsängen som är tvärställd. Liggkomforten är okej och det finns även eluttag och luftutblås som ger värme.
Överskåpen vid sängen erbjuder gott om plats för kläder.
Överskåpen vid sängen erbjuder gott om plats för kläder.
Ett löstagbart steg gör det enkelt att kliva i och hur sängen.
Ett löstagbart steg gör det enkelt att kliva i och hur sängen.

Sittgruppen har ett vägghängt matbord som är enkelt att ta bort för att få mer benutrymme.

På ett klistermärke under fönstret vid bordet står att läsa att bordet måste tas bort under färd. Tyvärr kan man inte fälla in hela bordsbenet, det går att vika på mitten, så det är svårt att stuva undan det. Annars skulle bordet kunna förvaras ovanför förarhytten där det finns ett stort stuvfack vilket varit mycket praktiskt.

Under bordet finns ett litet dubbelgolv i vilket det finns rör där varmluft kan färdas på sin väg till strategiskt placerade ventiler. Det finns även lite plats över för ett skofack i golvet under bordet.

Under sittgruppens soffa finns pannan, en Truma Combi 4. Combi betyder att den har inbyggd varmvattenberedare. Det betyder att pannan inte har el-patron. Har den det ska den heta Truma Combi följt av 4 EH eller 6 EH.

Förutom pannan finns det ytterligare förvaring bakom en lucka på soffkarmen mot mittgången. Var är färskvattnet frågar sig kanske någon? Det brukar ofta vara placerat i en stor tank under soffans sittdyna.

I denna bil är färskvattnet placerat i en hög tank under sängen på höger sida. En fördel med det är att det minskar risken för tankning i fel hål för Fiat Ducato tankas vid ­förardörren.

"Hela bilen hänger med över guppen samtidigt så att säga."

Hur är bilen att köra då? Den är precis som många andra Ducato vans riktigt trevlig att ratta. Är man van vid en stor hel­integrerad bil känns den väldigt rapp och styv i karossen.

Hela bilen hänger med över guppen samtidigt så att säga. Samma förare saknar nog den utsikten som finns i en helintegrerad bil. Är föraren van vid moderna personbilar är upplevelsen förmodligen den motsatta.

Bilen är extrautrustad med både 150 hk motor och Fiats robotväxlade växellåda. Som vanligt tar det ett tag innan jag vänjer mig med den sega lådan men när jag väl gjort det uppskattar jag den i de flesta situationer.

Växellådan och motorn har ett ordinarie pris på 52 700 kronor och jag tror att standard­motorn och manuell låda skulle bli mitt val till en Ducato plåtis, det räcker bra för mig.

"Det märks att konstruktörerna inte startat från noll kunskapsmässigt."

Väl hopskruvad, kallar jag fordon som inte låter som om de ska gå i bitar under färd, och det förefaller Cliff verkligen vara, väl hopskruvad alltså.

Givetvis ska det vara så i en ny bil. Okej‚ en av kassetterna där mörkläggning och myggnät sitter skakar lite irriterande. Det kanske konstruktörerna ska ta upp med de som gör kassetten?

Sängen har bra sitthöjd och i ena skåpet finns gasolen.
Sängen har bra sitthöjd och i ena skåpet finns gasolen.
Med mittdelen uppfälld går det bra att lasta in långa föremål.
Med mittdelen uppfälld går det bra att lasta in långa föremål.

Allt som allt en helt okej plåtis och det märks att konstruktörerna inte startat från noll kunskaps­mässigt trots att det är Sunlights första försök.

Inne i bilen finns det gott om förvaring och på vägen är bilen väldigt tyst. Till 2019 kommer Sunlight introducera en del nyheter på Cliff men till den testade bilens fördel är ett ­pressat pris, den är ganska kraftigt rabatterad då vi testar den, och den har även den ”gamla” lägre fordonskatten.

Den stösta skillnaden mot vanliga bilar är bredden och höjden. Cliff och andra Fiatplåtisar är cirka två meter bred invändigt.
Den stösta skillnaden mot vanliga bilar är bredden och höjden. Cliff och andra Fiatplåtisar är cirka två meter bred invändigt.
Utifrån sett är Cliff lik ett vanligt Fiat Ducato skåp. Med dörren öppen är det ingen tvekan om att det är en husbil.
Utifrån sett är Cliff lik ett vanligt Fiat Ducato skåp. Med dörren öppen är det ingen tvekan om att det är en husbil.
Utan överhäng att oroa sig för är det lätt att ta sig fram.
Utan överhäng att oroa sig för är det lätt att ta sig fram.
Under bilen är den isolerade gråvattentanken som rymmer 90 liter placerad. Färskvattentanken är placerad inne i bilen.
Under bilen är den isolerade gråvattentanken som rymmer 90 liter placerad. Färskvattentanken är placerad inne i bilen.
Sunlight Cliff 600 (2018)
Sunlight Cliff 600 (2018)
(Kyl, spislågor, färskvatten, gråvatten, bäddar, nätade sittplatser, airbag).
(Kyl, spislågor, färskvatten, gråvatten, bäddar, nätade sittplatser, airbag).
FAKTA: Sunlight Cliff 600 (2018)

Basfordon: Fiat Ducato
Motor: Diesel. 2,3l/ 150 hk, Euro6
Växellåda: Automat (-robotväxlad)
Chassi: Ducato skåpbil L3H2
Säkerhetssystem: ABS, EBD, ESP ASR hill holder
Totalvikt: 3 495 kg
Tjänstevikt: 2 962 kg
Maxlast: 533 kg
Max släpvagnsvikt: 2 500 kg
Längd/bredd/höjd: 5 998/ 2 050/2 650 mm
Axelavstånd: 4035 mm
Överhäng bak: 1015 mm
Takhöjd inne: 190 cm
Isoleringsmaterial: PU-skum
Tjocklek golv/vägg/tak: 19/20/20 mm
Uppvärmning: Truma Combi 4. Luftburen värme med 10 liters varmvattenberedare.
Bränsletank: 120 l
Bäddmått: Bak: 145x195 cm
Grundpris: 505 000 kr
Pris testad bil: 569 500 kr
Tillbehör: 150 hk -motor, -automat, basic- och -chassipaket: 93 100 kr.
Övriga tillbehör: 19 770 kr.
Rabatt testad bil: 48 370 kr.

Taggar: Husbilar, Sunlight

Sunlight är ett märke i Hymergruppens portfölj och de har under ungefär tio år sålt enkla, billiga och populära halvintegrerade husbilar.

Plåtisarna introducerades under modellår 2018. De byggs dock i samma fabrik som många av plåtisarna Hymergruppen säljer. Fabriken ligger i Toscana i Italien. Som bekant tillverkas även basfordonet Fiat Ducato i samma land.

Man kan alltså med fog säga att det är en tyskdesignad och italienskbyggd husbil vi ­provkör.

Vi väljer att titta närmare på en Cliff som står hos företaget Caravanhallens anläggning i Södertälje. Vi hade gärna testat en

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.