Bild
Nästa artikel
Sunlight i69L.
Sunlight i69L.

Sunlight i69L – Bra komfort på sjutton kvadrat

Husbilar

En rymlig helintegrerad husbil, knappt 7,5 meter lång med en välplanerad interiör som passar utmärkt till både barnfamiljen och duoresenärerna. Högst betyg får sikten, eller rättare sagt – utsikten.

Husbilslivet handlar i grunden om att bila runt och uppleva spännande platser och många har den uppfattningen att det gör man bäst i en helintegrerad husbil. Jag är benägen att hålla med; med enorma rutor blir körupplevelsen unik och det känns som om man åker omkring i en fantasivärld med ett par enorma 3D-glasögon på nästippen.

Allra tydligast blir känslan på Ölandsbron då väg, himmel och hav blir en fiktiv flygupplevelse genom Smålands verklighet. Hade jag inte vetat att bilen har fyra hjul hade jag kunnat svära på att vi redan lättat från marken.

Vid de främre platserna är busskänslan påtaglig och sikten god även om man sitter långt in i husbilen, ibland kan man dock ha svårt att uppfatta var bilen börjar och slutar.

När det kommer till den döda vinkeln, alltså att uppfatta en cyklist eller gående som kommer bakifrån när du själv svänger till höger skulle ett extra fönster i bodelen (på den högra sidan) göra körningen både enklare och säkrare. Nu måste man förlita sig på de rejäla utan­påliggande backspeglarna som skulle må bra av en liten tilläggsspegel som lättar upp ”döda vinkeln”.

Sittkomforten i Sunlight i69L är bra, det är bekvämt även vid längre resor.

Tack vare den helintegrerade designen är det enkelt att ta sig mellan förarhytten och bodelen. Sunlight i69L saknar passagerardörr – liksom de flesta helintegrerade husbilar – och man får vackert använda bakdörren eller trycka sig förbi ratten på förarplatsen.

Genom att svänga runt framstolarna sitter man bekvämt runt det justerbara bordet som går att justera i både höjd- och sidled. Skillnaden mellan Sunlight och en del andra husbilar är att man sitter bekvämt i sittgruppen bak. Både när man står stilla på en camping och i full galopp på motorvägen. Stolarna är skönt skurna (ergonomiska dynor) med gott om plats.

Den ljusa interiören i Sunlight i69L får bilen att kännas större än vad den är.
Den ljusa interiören i Sunlight i69L får bilen att kännas större än vad den är.
Körupplevelserna är magiska. Inte minst bildmässigt. Här på en tur över Ölandsbron.
Körupplevelserna är magiska. Inte minst bildmässigt. Här på en tur över Ölandsbron.

I bodelen är Sunlight i69L rejält tilltagen, även om köket hade kunnat vara större.

Köket är utrustat med tre gasbrännare, en diskho, tre rejäla lådor och ett större skåp alldeles under diskhon. På kvällen lyser LED-belysningen, under bänkskivan i köket, upp utrymmet mitt i bilen. En utmärkt nattbelysning som underlättar nattliga toabesök.

I överskåpets nedre kant finns två eluttag: ett på 230 volt och ett 12-voltsuttag (max 10 A).

På andra sidan mittgången har Sunlightingenjörerna valt att placera kylskåpet från Thetford (167 liter, varav ett 29 liter stort frysfack bakom en separat frysdörr).

Kylskåpet är väldisponerat och bjuder på gott om förvaringsutrymme för flera dagar på resande fot. Även utrymmet i kylskåpsdörren är tillräckligt stort för att rymma vanliga 1,5 liters petflaskor. Ovanpå kylskåpet finns ett lite större fack med jalusidörr.

Tre brännare är standard ­liksom en stor rund diskho.
Tre brännare är standard ­liksom en stor rund diskho.
Sunlight i69L är ljus med gott om ljusinsläpp.
Sunlight i69L är ljus med gott om ljusinsläpp.
Tre lådor med enkelt lås som håller luckor stängda under färd.
Tre lådor med enkelt lås som håller luckor stängda under färd.
LED-belysningen under köksskivan ger en bra grundbelysning som inte bländar.
LED-belysningen under köksskivan ger en bra grundbelysning som inte bländar.

Medan köksdelen i Sunlight är i minsta laget är toalett- och duschutrymmena rejält tilltagna och uppdelade i två separata utrymmen. Toalett och handfat på den högra sidan i färdriktningen och ett separat duschutrymme på den vänstra sidan med integrerad design, vilket innebär att duschdörrarna skjuts in i duschutrymmet. Duschkabingolvet täcks av en trälucka som ger ett golv utan höjdavvikelser.

Varsitt högskåp – med belysning – på båda sidor om sängen.
Varsitt högskåp – med belysning – på båda sidor om sängen.
Sovdelen känns väl tilltagen tack vare plant duschgolv.
Sovdelen känns väl tilltagen tack vare plant duschgolv.
Gott om förvaringsutrymmen under queensizesängen.
Gott om förvaringsutrymmen under queensizesängen.

Tack vare en finurlig lösning med toalettdörren kan man använda samma dörr som avgränsning mellan den privata sovrumsdelen och gemensamhetsutrymmena mitt i bilen. Utmärkt om man får besök frampå kvällskvisten eller om man vill vara i fred och gå och lägga sig tidigt även om någon annan i familjen vill sitta uppe och titta på film eller läsa en bok.

Om man däremot vill låsa in sig på toaletten samtidigt som någon ligger i queensizesängen kan man använda den riktiga dörren som toalettdörr och gardindörren (i tyg) som avgränsning mellan sovrumsdel och allmänutrymmen.

Längst bak i husbilen återstår en stor dubbelsäng i queensize-format (195x150cm) centralt placerad med två hyfsat rymliga gångar på var sida om sängen. Högst upp mot taket finns två överskåp rakt ovanför sängen och två högskåp på respektive sida om dubbelsängen. Jag gillar framförallt belysningen i Sunlight, med alla lampor, spottar och den automatiska garderobsbelysningen som tänds så fort man öppnar. Tillsammans med ett rikligt dagsljusinsläpp – genom både fönster och takluckor – är Sunlight i69L en ljus och nordiskt inredd husbil med rakt igenom ljusa materialval och lite mörkare golv.

Under sängen hittar man gott om förvaringsutrymmen som går att nå från två rejäla dörrar vid fotändan. Tack vare det stora garaget som nås från två dörrar utifrån, blir garagetaket, som sängen vilar på, utmärka nattduksbord på båda sidor om sängen. Som vanligt saknas eluttag runt sovplatserna och i Sunlight finns varken USB-uttag eller 230 voltsuttag runt sängen. Det känns som om jag skriker för döva öron, men hur svårt ska det vara att kunna ladda mobilen när man ligger och sover?

Tillbaka vid sittgruppen är den takhängda gästsängen i förarhytten ypperlig för medföljande barn. Det går givetvis utmärkt att härbärgera vuxna även om den mest är att betrakta som en extrasäng. Med barn går det utmärkt att vara ute i flera veckor under resor genom hela Europa. Madrassen är mjuk och det är lätt att fälla ner och hissa upp sängen efteråt.

Med hjälp av mörkläggningsgardiner (runt om) blir det riktigt mörkt, även mitt i sommaren. Den centralt placerade takluckan precis ovanför gästsängen ger dessutom en behaglig nattemperatur, även när det är riktigt varmt. Tro det eller ej – men även i sittgruppen går det att bädda till en femte sovplats i form av en 210- x65 cm stor enmansbädd.

Det stora garaget rymmer mycket utrustning. Tänk bara på­totalvikten om du packar ända upp till taket.
Det stora garaget rymmer mycket utrustning. Tänk bara på­totalvikten om du packar ända upp till taket.
Smidiga ­lastsäkringsöglor i en användarvänlig ­skena.
Smidiga ­lastsäkringsöglor i en användarvänlig ­skena.
Snygg ­design runt om. ­Bak finns cykelställ för fyra cyklar.
Snygg ­design runt om. ­Bak finns cykelställ för fyra cyklar.

Sunlight i69 L passar inte enbart för par och barn-familjer utan även för elitidrottare och äventyrare som behöver få med sig både utrustning och boende.

Garaget är perfekt för alla som behöver gott om plats för cyklar, klätterutrustning och hopfällbara kajaker. Dessutom är det enkelt att få plats med både rejäla utemöbler och ett bekvämt förtält. Tack vare ramsänkningen är det enkelt att lasta och lossa och med hjälp av lastöglor (flyttbara i last-säkringsskena) är det enkelt att fästa utrustningen optimalt.

Med hjälp av vikt-ökningstillägget (som inte kräver någon chassiändring) kan man öka totalvikten från 3 495 kg till 3 850 kg och därmed höja lastvikten från 395 kg till 750 kg. Dessutom går det som vanligt att montera dragkrok och koppla två ton släp efter husbilen (kräver BE- eller CE-behörighet).

Enkel avskalad design på instrumentpanelen. Plus för både USB-uttag och cigarettuttag.
Enkel avskalad design på instrumentpanelen. Plus för både USB-uttag och cigarettuttag.
Undertill är husbilen ren och enkel att hålla fri från smuts. Utmärkt om man vill åka på skogsvägar med gräs i mitten.
Undertill är husbilen ren och enkel att hålla fri från smuts. Utmärkt om man vill åka på skogsvägar med gräs i mitten.

Den billigaste varianten av Sunlight i69L kostar från 627 000 kronor. I Sverige har man valt att marknadsföra i69 L tillsammans med ett masterpaket för 714 000 kronor. Då ingår chassipaket, basicpaket och onepaket med bäddbar sittgrupp, stort kylskåp, dubbla lastluckor, Truma Combi 6-panna med både el- och gasdrift, golvvärme 230 volt, tv-fäste och isolerad gråvattentank.

Tack vare masterpaketet stiger tjänstevikten från 2 950 kg till 3 100 kg i grundutförandet vilket närapå kräver att man köper till en ökad lastförmåga och höjer totalvikten från 3 495 kg till 3 850 kg. Det kostar 2 700 välinvesterade kronor (tilläggspris för tilläggsvikt).

Synd bara att man inte kan dubblera tillägget ytterligare en gång för att kunna lasta precis så mycket som man skulle vilja göra.

Sunlight i69L – Bra komfort på sjutton kvadrat
Sunlight i69 L (2018)

Basfordon: Fiat Ducato 2,3 l Multi-Jet 130 hk (Testbilen: 2,3 l 150 hk)

Växellåda: 6 vxl automat. Manuell standard.

Chassi: Fiat lågramschassi.

Säkerhetssystem: Airbag förare (även passageraren omfattas av airbag genom tillvalet Chassipaket), ESP, ABS, ASR, elektronisk startspärr, centrallås med radio-fjärrkontroll, farthållare och Hill Decend Control (hjälp i utförslut).

Totalvikt: Standard 3 495 kg som går att öka upp till en totalvikt på 3 850 kg (testbilen).

Tjänstevikt: 3 100 kg

Maxlast: 750 kg (vid utökad totalvikt), standard 395 kg.

Längd/bredd/höjd: 7 430 /2 330/2 940 mm

Invändig höjd: 213 cm

Axelavstånd: 404 cm

Isoleringsmaterial: Polyuretanskum/RTM-skum, tak och vägg 34 mm, golv 41 mm.

Uppvärmning: Combi 6 gasvärmepanna med integrerad 10 liters varmvattenberedare.

Bränsletank: 90 l

Bäddmått:
Alkov: 200x150 cm,
Sittgrupp i mitten: 210x65 cm
Dubbelsäng bak: 195x150 cm.

Grundpris: Inklusive Masterpaket 714 000 kr

Pris testad bil: 767 000 kr

Taggar: Husbilar, Sunlight

Husbilslivet handlar i grunden om att bila runt och uppleva spännande platser och många har den uppfattningen att det gör man bäst i en helintegrerad husbil. Jag är benägen att hålla med; med enorma rutor blir körupplevelsen unik och det känns som om man åker omkring i en fantasivärld med ett par enorma 3D-glasögon på nästippen.

Allra tydligast blir känslan på Ölandsbron då väg, himmel och hav blir en fiktiv flygupplevelse genom Smålands verklighet. Hade jag inte vetat att bilen har fyra hjul hade jag kunnat svära på att vi redan lättat från marken.

Vid de främre platserna är busskänslan påtaglig och sikten god även om man sitter lång

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.