Bild
Nästa artikel
Stjärna. Nova baseras på Mercedes Sprinter och är en njutning att köra.
Stjärna. Nova baseras på Mercedes Sprinter och är en njutning att köra.

Test: La strada Nova M

Husbilar

Är det en fågel? Är det en fisk? Nej, det är la strada Nova. Bilen som spelar i en egen liga. Dessutom är den fenomenalt kul att köra.

Novas bodel är byggd med vad som kallas monocoqueteknik. Det betyder att hela karossen består av ett enda stycke glasfiber vilket ger en vattentät stabil konstruktion ungefär som ett båtskrov. Tekniken gör det möjligt att fälla in markisen i väggen som blir helt slät. Bilen har skåpbilens blygsamma mått men en vanlig husbils fördelar. Den största fördelen i jämförelse med en skåpbil är att man slipper de stora dörrarna bak och skjutdörren på sidan vilka begränsar placeringen av möbler i bilen. I Nova finns exempelvis tekniskt dubbelgolv och ett stort förvaringsutrymme längst bak med dörrar på sidorna. Isoleringen är bättre i väggar tak och golv och bodelsdörren är smal vilket innebär att varmluften stannar kvar i bilen då den öppnas.

Bilen baseras på en Mercedes Sprinter och är extrautrustad med en trelitersdiesel med 190 hästkrafter och en suverän automatlåda. Körningen är en ren njutning för växlingarna märks nästan inte.

Stuv. Det finns ett apotekarskåp vid köket och ett sideboard med öppningsbart lock och utdragbar låda.  Många små fönster.
Stuv. Det finns ett apotekarskåp vid köket och ett sideboard med öppningsbart lock och utdragbar låda. Många små fönster.
Vrooom. I förarmiljön finns många förvaringsfack, mugghållare och eluttag av olika slag. En mycket trevlig upplevelse totalt sett.
Vrooom. I förarmiljön finns många förvaringsfack, mugghållare och eluttag av olika slag. En mycket trevlig upplevelse totalt sett.
Hög. Nova är ett högbygge vilket ger plats för både dubbelgolv och taksäng. Färdplatserna bak har lutningsbart ryggstöd.
Hög. Nova är ett högbygge vilket ger plats för både dubbelgolv och taksäng. Färdplatserna bak har lutningsbart ryggstöd.
Skrov. Bodelen byggs i ett stycke glasfiberarmerad plast med ingjuten isolering. Det är en invecklad men vattentät konstuktion.
Skrov. Bodelen byggs i ett stycke glasfiberarmerad plast med ingjuten isolering. Det är en invecklad men vattentät konstuktion.

Sprinter är bakhjulsdriven vilket är en stor fördel eftersom husbilar lätt blir baktunga. Men om det regnar mycket kan även de slira på blöta gräsmattor vilket vi fick chansen att prova på under testet. Sprinter har ett avancerat ESP-system och även antislirfunktion som hjälper till på traven men visst kan det bli problematiskt ändå. Det går att få bilen med fyrhjulsdrift vilket säkert lockar många äventyrslystna.

Testbilen har luftburen värme som genereras av en Truma Combi D dieselvärmare. Det finns trots det ett vanligt gasolfack med plats för två P-ll gasolflaskor. Förmodligen räcker det med enbart en gasflaska för det är endast kylskåp och spis som drar gas. Med den här kombinationen har bilen väldigt bra förutsättningar för fricamping när det är kallt. Vid kyla handlar det först och främst om att ha en panna igång snarare än isoleringens tjocklek. Med en dieselpanna som tar sin energi från bränsletanken kan man stå länge utan att behöva åka och tanka. Kanske skulle en större bränsletank vara ett bra tillval med denna kombination?

En av nackdelarna med Sprinter i jämförelse med den betydligt vanligare Fiat Ducato är att bilen är smalare. Mercedes Sprinter är 199 cm bred i skåpbilsutförande. Den monocoquebyggda bodelen är däremot 215 cm bred och de extra centimetrarna ger plats för en tvärställd säng. Däremot är bilen hög, nästan tre meter, men det ger plats för mycket i bilen.

Inredningen andas en lyxighet som annars förknippas med större bilar i det övre prissegmentet. Lådor och skåp känns stabila och textilierna är behagliga.

Rymd. Toa/dusch-utymmet är rymligt i denna korta bil.
Rymd. Toa/dusch-utymmet är rymligt i denna korta bil.
Rymd. Här är bilens sociala del. Om det långa ryggstödet till vänster tas bort blir det mer plats och ljus vid soffan.
Rymd. Här är bilens sociala del. Om det långa ryggstödet till vänster tas bort blir det mer plats och ljus vid soffan.
Sov. Ett rejält sovloft finns i bilen som endast är 636 cm lång. För att komma upp krävs en stege och sängen blockerar entrén.
Sov. Ett rejält sovloft finns i bilen som endast är 636 cm lång. För att komma upp krävs en stege och sängen blockerar entrén.
Last. Det finns ett rejält till­ taget lastutrymme längs bak.
Last. Det finns ett rejält till­ taget lastutrymme längs bak.

Bilen ger två helt olika intryck beroende på åt vilket håll man tittar. Där bak finns allt praktiskt samlat. Kök, stort hygienutrymme och den tvärställda högt placerade bädden med förvaringsutrymme. Åt andra hållet möts man av en generös sittgrupp som ger god komfort åt fyra sittande om två sitter i de vridbara stolarna i förarhytten. Det finns ett fristående bord samt ett sidobord direkt vid entrén. De bakre bältade platserna har ryggstöd som går att luta vilket inte hör till vanligheterna. Ovanför förarplats och sittgrupp finns en stor nedfällbar säng som ger ett riktigt mysigt sovloft. I dubbelgolvet vid köket förvaras en stege som krävs för att komma upp på sovloftet. Med stegen på plats tar det en liten stund att komma ur bilen för den blockerar vägen.

Nova är en bil som har goda förutsättningar att klara vinterklimat. Att bilen har dieseluppvärmning ger den dessutom bra förutsättningar för fricamping. Inredningen håller hög klass och allt verkar bra monterat. Smakar det så kostar det och vi tycker det smakar väldigt bra. Med tillbehör kostar testbilen över en miljon kronor och det finns inredda skåpbilar för ungefär halva priset. Men det är som att jämföra köttbullar och oxfilé, det är två helt olika saker. Nova är i en egen liga helt enkelt.

Test: La strada Nova M
LA STRADA NOVA M

Basfordon: Mercedes-Benz Sprinter
Motor: MB 319 CDI, 3.0l/190 hk, Euro 6
Chassi: Sprinter med standard-ram
Växellåda: Automatisk
Säkerhetssystem: Adaptive ESP, ABS, ASR, EBD, BAS
Totalvikt: 3 880 kg
Tjänstevikt: cirka 3 327 kg
Maxlast: cirka 553 kg
Max släpvagnsvikt: 2 500 kg
Längd/bredd/höjd: 6 360/2 150/2 990 mm
Axelavstånd: 3 660 mm
Överhäng bak: Cirka 1 700 mm
Takhöjd inne: 180–194 cm
Isoleringsmaterial: PU-Skum
Väggtjocklek: 30–35 mm
Uppvärmning: Truma Combi D, dieselvärme
Bränsletank: 75 l
Bäddmått: Bak: 97x205 cm Taksäng: 140x200 cm
Årsmodell: 2015
Pris från: 867 982 kr
Pris testad bil: 1 050 000 kr
Extrautrustning bl.a: 190 hk motor 43 444 kr, Automat 24 003 kr, teknikpaket 2 (multifunktionsratt, kollisionsvarnare, regnsensor m.m.) 23 461 kr, totalviktshöjning til 3 880 kg 12 424 kr, Truma Combi D 6 kw dieselvärmare 9 734 kr.

Novas bodel är byggd med vad som kallas monocoqueteknik. Det betyder att hela karossen består av ett enda stycke glasfiber vilket ger en vattentät stabil konstruktion ungefär som ett båtskrov. Tekniken gör det möjligt att fälla in markisen i väggen som blir helt slät. Bilen har skåpbilens blygsamma mått men en vanlig husbils fördelar. Den största fördelen i jämförelse med en skåpbil är att man slipper de stora dörrarna bak och skjutdörren på sidan vilka begränsar placeringen av möbler i bilen. I Nova finns exempelvis tekniskt dubbelgolv och ett stort förvaringsutrymme längst bak med dörrar på sidorna. Isoleringen är bättre i väggar tak och golv och bod

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.