Bild
Nästa artikel
Mörk. Starka konstraster mellan den mörkare hytten och den vita bodelen. Bullen på taket skvallrar om taksängen.
Mörk. Starka konstraster mellan den mörkare hytten och den vita bodelen. Bullen på taket skvallrar om taksängen.

Test: LMC Breezer Lift H737G

Husbilar

Breezer Lift heter LMC:s bilar med taksängar. Vi testar en modell med långbäddar och mörka tillval som kallas Blackline.

LMC lanserade förra året Breezer Lift vilket är en modell med taksäng. Det är inget nytt för företaget från tyska Sassenberg som tidigare tillverkade liknande bilar under varumerket T.E.C. Men sedan dess har LMC:s sätt att bygga fordon förändrats rejält. 2012 kom deras LLT-teknik som höjde ribban i vad som kan kallas husbilarnas medelklass. Det ska dock sägas att tekniken inte är unik i sig, flera andra tillverkar fordon så, men LMC är konsekventa och använder den även i sina billigaste husvagnar.

LLT-tekniken innebär att karossen är helt träfri med reglar av polyuretan och isoleringen består av XPS-skum. Det ger en fukttålig och lätt konstruktion. Yttertaket är ”hagelsäkrat” och även golvet består av samma glasfiberförstärkta plastmaterial kallat GFK. Det ger även bättre skydd mot stenskott och annat som sliter på yttergolvet.

Breezer Lift finns med sex planlösningar och vi testar H 737 G som har höga långbäddar med garage under. Modellen H 747 har låga långbäddar och tvärställt hygienutrymme längst bak och således inget garage. Testbilen har tillvalen Blackline vilket betyder svartlackerad hytt och invändigt är det genomgående mörkt trä med svarta läderinlägg som präglar bodelen istället för vita luckor som i Sportline. Om det är snyggt är naturligtvis en smaksak. Vi gillar utsidan men insidan blir lite mörk.

Kortslutning. Vi gillar köket...
Kortslutning. Vi gillar köket...
... allt utom kontakterna det vill säga. De gör att risken för spillvatten att rinna ner är överhängande. Dumt.
... allt utom kontakterna det vill säga. De gör att risken för spillvatten att rinna ner är överhängande. Dumt.
ugn. Micro i all ära men en riktig gasolugn ger mersmak.
ugn. Micro i all ära men en riktig gasolugn ger mersmak.
Styrhytt. Förarmiljön med nya Fiatinstrumenten är lika trevlig som väntat. Här följer även den extra drickahållaren med i mitten.
Styrhytt. Förarmiljön med nya Fiatinstrumenten är lika trevlig som väntat. Här följer även den extra drickahållaren med i mitten.

Det är en pinfärsk bil vi kikar in i hos Henrikssons husvagnar utanför Enköping. Den är så färsk att bilens Aldesystem inte är intrimmat vilket gör att vi får förlita oss på Fiatens motor på 130 hk för uppvärmning vilket naturligtvis innebär att en bedömning av bilens vinteregenskaper inte låter sig göras. Vi konstaterar att det finns vattenburen central- och golvvärme samt värmeväxlare.

Bodelens entré saknar fotsteg och höjden till det inre trappsteget är 44 cm vilket vi klarar utan problem med hjälp av ledstången. Två små klädkrokar finns till förfogande och skor kan förvaras i sidosoffan direkt till höger, men då måste sitsen lyftas på för det finns ingen lucka på sidan som brukligt är.

Snett framför entrén finns ett vinkelkök som har utrustats med en trelågig spis med en delbar glasskiva vilken kan ge välbehövlig extra arbetsyta. Bänkskivan är blank och svart och det enda som avviker från normen är att två 230 V uttag
är märkligt placerade på bänk-skivan istället för under överskåpet eller på väggen. Risken är stor för att vätska letar sig ner i uttagen.

Under spisen finns en ugn med grill som har mysig belysning, den ser nästan ut som en liten kamin som pyr i mörkret. Lådorna under bänken har softclosefunktion och med en lätt knuff smyger de igen av sig själva. Kylskåpet är Thetfords Slimtower som har en separat utdragbar låda längst ner, perfekt för rotsaker och frukt. Ovanpå kylskåpet är en tv monterad och den kan ses både från sittgruppen och taksängen.

Sittgruppen har bra komfort även vid längre sittningar och bordet är ganska stort men kan inte förlängas och kräver tre handgrepp för att kunna skjutas fritt.

Bilens färsk- och gråvattentankar är placerade under bilen i isolerade och uppvärmda utrymmen. Det gör att det finns gott om förvaring under sittgruppens största soffa där annars färskvattentanken ofta placeras. Sidosoffan vid dörren kan även göras om till en femte bältad färdplats men den passageraren åker baklänges utan egentlig utsikt.

Umgänge. Bordet står på en golvpelare och kan förutom sänkas/höjas även snurras runt sin axel. Sittgruppen är inbjudande och sex personer ryms att sitta medan något färre trivs vid dukning. Trots taksängen är överskåpen hyfsat rymliga men inte så djupa.
Umgänge. Bordet står på en golvpelare och kan förutom sänkas/höjas även snurras runt sin axel. Sittgruppen är inbjudande och sex personer ryms att sitta medan något färre trivs vid dukning. Trots taksängen är överskåpen hyfsat rymliga men inte så djupa.
Bäddat. Sängen blockerar utgången vilket är mindre bra men vi gillar sovplatsen med mörkläggningsgardiner, takfönster, läslampor och direkt närhet till tv:n ovanpå kylskåpet till höger.
Bäddat. Sängen blockerar utgången vilket är mindre bra men vi gillar sovplatsen med mörkläggningsgardiner, takfönster, läslampor och direkt närhet till tv:n ovanpå kylskåpet till höger.
Aha. Glipan gör att ryggdynan slipper fällas vid nedsänkning.
Aha. Glipan gör att ryggdynan slipper fällas vid nedsänkning.
Panel. Gardiner som mest är i vägen må se snyggt ut men 
frågan varför man har panelgardiner uppkommer då och då.
Panel. Gardiner som mest är i vägen må se snyggt ut men frågan varför man har panelgardiner uppkommer då och då.

Över förarplatsen finns ett stort takfönster som ger en glimt av yttervärlden från taksängen. Direkt under fönstret finns en karm en stor hylla för förvaring vilket är en bra avlastningsyta, men för personer under 170 centimeter krävs det att de står på sätena för att se småprylar här. Det finns två skåp med luckor här uppe som kan nås från taksängen, vilket är praktiskt.

Bilens bakre regioner kan även kallas dess privata för här hittar vi sovrum, toalett och dusch. På toaletten finns två klädkrokar och förvaring kan placeras i ett litet skåp med spegellucka samt flera öppna hyllor med kromade hyllkanter. Dessa är dock lite låga och risken finns att saker trillar ner under färd.

Toasitsen är vridbar vilket ger mer plats vid sittningen. Handfatet är trekantigt och av ett svart stenliknande plastmaterial. Kranen är av metall precis som dörrens bastanta handtag. I övrigt finns ett 230V uttag och en ventil i taket med myggnät.

Duschutrymme har ett ganska djupt duschkar med två avloppsbrunnar vilket är bra om bilen inte står i våg. När duschen inte används finns ett löst trägolv vilket ger en plan golvyta. Duscharmaturen och en liten tvålkopp är av metall och i taket finns en öppningsbar taklucka med myggnät. Det enda som avviker lite från normen är en lampa som är placerad i duschväggen istället för i taket.

 

I sovrummet finns sängarna som är 190 och 198 cm långa och ganska höga. Två trappsteg underlättar i- och urstigningen och i det översta steget finns det förvaring samt en lucka till garaget under. Sängarna kan bäddas ihop till ett stort sovloft men mittdelen blir bara 160 cm lång. En fördel med det är att det nedersta trappsteget kan användas och ingen stege krävs.

Båda sängbottnarna kan resas och under vänster säng finns ett stort men svårutnyttjat utrymme med ett fack bredvid. Under den andra sängen finns en garderob med klädstång som passar för jackor. I sovrummet finns det åtta överskåp med luckor och där ryms en hel del. Dagsljus hittar in via en taklucka och fönster på var sida om bilen. Två LED-lister utgör läslampor och det finns en multiströmbrytare som reglerar alla lampor i sovrummet. På sidan av ena sängen finns ett 230 V uttag och reglage för bland annat golvvärme.

Lagra. Brett lastrum utan höga trösklar men med lyse.
Lagra. Brett lastrum utan höga trösklar men med lyse.
Under. Sängen döljer en smart garderob med hängare.
Under. Sängen döljer en smart garderob med hängare.
Zzz. Populära långbäddar som är högt placerade för att ge mer lastrum undertill.
Zzz. Populära långbäddar som är högt placerade för att ge mer lastrum undertill.

Bilens förvaringsutrymme, eller garage som vi kallar det, är både belyst och uppvärmt men vi saknar möjlighet att surra last. Det är synd för utrymmet kan belastas med 250 kilo vilket med råge räcker till ett par elcyklar och mer därtill. I den långa tillvalslistan, som för övrigt är flitigt ikryssad på vår testade bil, finns ett paket som heter HGP (Heckgaragepaket) vilket kostar 7 000 kronor och där fler lastöglor ingår.

I garaget finns bilens gasolutrymme och även bilens Aldepanna som är placerad under vänster säng.

Allt som allt är det en välutrustad bil vi har kört men då ska man ha klart för sig att tillbehörspaketen ökar priset med nästa 200 000 kronor och landar inte långt från 900 000 kronor.  Men för den slanten ger LMC hela 12 års täthetsgaranti vilket nog tilltalar många. 

Test: LMC Breezer Lift H737G
lMC BREEZER LIFT H737G

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: 2,3l/130 hk Multijet II

Växellåda: Manuell

Chassi: Fiat Ducato lågbyggt campingchassi

Säkerhetssystem: ABS, ESP, ASR, Hill Holder och Hill Descent Control

Totalvikt: 3 850 kg

Tjänstevikt: 2 970 kg

Maxlast: 898 kg

Max släpvagnsvikt: 1 900 kg

Längd/bredd/höjd: 7 340/2 320/2 780 mm

Axelavstånd: 4 035 mm

Överhäng bak: 2 357 mm

Takhöjd inne: 180–222 cm

Isoleringsmaterial: XPS-skum

Tjocklek isolering: golv/vägg/tak: 40/30/30 mm

Bäddmått: Långbäddar: 81x190 +81x198 cm. Fällsäng: 140x198 cm

Uppvärmning: Alde Compact 3020 vattenburen värme och golvvärme

Bränsletank: 90 l

Garantier: 12 års täthetsgaranti

Årsmodell: 2015

Pris från: 682 250 kr

Pris testad bil: 882 300 kr

Extrautrustning: SPP-paket med bl.a: GPS och backkamera, 16" aluminiumfälgar, farthållare, klimatanläggning bildel, multifunktionsratt, markis, bodelsdörr med fönster och myggdörr, 95 Ah AGM-batteri, invändiga tankar i uppvärmt dubbelgolv, LED-belysning i hela bodelen, förberedd för satellit-tv, AC och solceller, stödben bak, Heki-luckor, gasolomkopplare med crashsensor 108 000 kr. Vinterpaket Alde 35 000 kr, motor 130 hk 15 200 kr, totalviktshöjning 1 400 kr, vikjalusi förarhytt 5 500 kr, 5:e sittplats 5 800 kr, gasolugn med grill 6 500 kr, BlackLine in- och utvändigt 11 480 kr, köksfläkt 2 850 kr, 19" tv med tuner 6 400 kr, tv-fäste 1 400 kr.

Vikt extrautrustning: 252 kg

Taggar: Husbilar, LMC

LMC lanserade förra året Breezer Lift vilket är en modell med taksäng. Det är inget nytt för företaget från tyska Sassenberg som tidigare tillverkade liknande bilar under varumerket T.E.C. Men sedan dess har LMC:s sätt att bygga fordon förändrats rejält. 2012 kom deras LLT-teknik som höjde ribban i vad som kan kallas husbilarnas medelklass. Det ska dock sägas att tekniken inte är unik i sig, flera andra tillverkar fordon så, men LMC är konsekventa och använder den även i sina billigaste husvagnar.

LLT-tekniken innebär att karossen är helt träfri med reglar av polyuretan och isoleringen består av XPS-skum. Det ger en fukttålig och lätt konstruk

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.