Bild
Nästa artikel
Jubileum. Modellen skiljer sig 
från vanliga Sunlight med sina silverfärgade sidor och vi tycker att även dekalerna är lyckade inslag.
Jubileum. Modellen skiljer sig från vanliga Sunlight med sina silverfärgade sidor och vi tycker att även dekalerna är lyckade inslag.

Test: Sunlight T 68 Nordic 10 Years Edition

Husbilar

Kommande säsong firar Sunlight sin 10-åriga historia med två specialmodeller som fått namnet Nordic 10 Years Edition. Husbil & Husvagn testade T 68-modellen med enkelbäddar.

Under juli 2015 kommer Sunlight fira sin 10-åriga historia vid fabriken som ligger i Neustad i östra Tyskland. Fabriken är ett samarbete mellan Dethleffs och Hymer där man tillverkar husbilar och husvagnar under märkena Sunlight och Carado på en 450 meter lång produktionslinje. Hittills har fabriken producerat cirka 28 000 fordon och den nutida årsproduktionen överstiger 5 000 enheter.

För att fira jubileumsåret presenterar Sunlight jubileumsmodeller för de halvintegrerade T 68 och T 69. Nordic 10 Years Edition-paketet ger bilarna ett nytt utseende med silverfärgade sidodekaler samt säten som är delvis beklädda med äkta läder.

Vi testar T 68 som har höga långbäddar med stort garage under, separat dusch och toalett på var sida mitt i bilen vilka följs av vinkelkök och kylskåp. Längst fram finns sittgruppen med taksäng ovan och givetvis förarhytten som har vridbara stolar.

läder. Materialet på kanterna av sätena är äkta läder vilket hör till jubileumspaketet för tioåringen.
läder. Materialet på kanterna av sätena är äkta läder vilket hör till jubileumspaketet för tioåringen.
Opraktiskt. Sunlight T 68 har hyllor längs sidorna utan luckor vilket gör att de inte kan användas mer än vid stillastående.
Opraktiskt. Sunlight T 68 har hyllor längs sidorna utan luckor vilket gör att de inte kan användas mer än vid stillastående.
Förvaring. Det är trångt i både dusch och toalettutrymme men båda får sägas vara praktiskt inredda. Bra förvaringsskåp.
Förvaring. Det är trångt i både dusch och toalettutrymme men båda får sägas vara praktiskt inredda. Bra förvaringsskåp.
Smal. Duschkabinen kunde gärna varit bredare, annars är den praktisk och trivsam.
Smal. Duschkabinen kunde gärna varit bredare, annars är den praktisk och trivsam.

Sunlight är tänkt att vara ett billigare alternativ till Deth-leffs och bilarna är följaktligen okomplicerade och förhållandevis enkelt konstruerade och utrustade. Det verkar gå hem hos många och kanske är det förstagångsköpare man lockar med konceptet.

Längst bak i sovrummet finns tre överskåp med luckor kryddade med LED-ljusband. Längs sidoväggarna är det däremot öppna hyllor vilket inte är optimalt under färd då packningen kan ramla ut. Bäddarna är sköna och mjuka. Sängarna har tjocka kallskumsmadrasser på ribbotten och håller inte riktigt samma klass som i premiumbilar men mycket nära. För att kliva upp i sängen finns tre trappsteg och mellan sängarna är det 50 cm. I testbilen finns
en liten madrass som delvis täcker ytan mellan bäddarna, men som tillval erbjuds möjlighet att förena bäddarna.

När man sitter i sängen är det 88 cm till taket. Sängarna är 205 och 210 cm på vänster respektive höger sida vilket är riktigt långt i en husbil. Detta är bra om man är lång, men samtidigt är det så att varje centimeter i bäddarna minskar ytan för bilens övriga utrymmen och i denna bil är det dusch och toalett som har fått stå tillbaka. Speciellt i duschkabinen som är 56 centimeter bred saknas dessa centimeter. Den är dock 76 cm djup och hela 198 cm hög så långstånkar får helt enkelt gå in sidledes. För att förhindra stänk finns plastdörrar som delvis stöds av trätrallen på golvet vilket gör att de inte skramlar vid körning.

I toalettutrymmet finns det hyfsat gott om förvaring i ett högt skåp med sex hyllor och dörr. Toaletten är vridbar och handfatet är placerat i hörnet vilket sparar utrymme. Därtill finns det två bastanta klädhängare. Om bädden på högra sidan vore 10 cm kortare kunde det utrymmet skapa en trevligare och rymligare känsla i hygienutrymmet. Men som vanligt i fritidsfordon går det inte att få allt utan det blir en kompromiss. Hela sovrummet med dusch och toalett kan avskiljas från den övriga bodelen med toadörren eller ett draperi.

Köket är en kompakt L-formad historia där köksbänken som mest är 94 cm djup och bred. Under köksbänken finns tre utdragbara lådor samt ett djupt skåp med dörr som innehåller en positiv överraskning nämligen en sopkorg. Diskhon är stor och spisens täckskiva är inte delbar så det blir ont om arbetsyta men det finns en ganska stor avställningsyta i hörnet. Mittemot köksbänken finns kyl/frys som i testbilen är en större variant med separat frysfack. Ovanför kylskåpet finns en öppen hylla och jalusiskåp. Framför finns även en liten avsats där kocken kan ställa öl- eller kryddburkar.

Huka. Med taksängen nedsänkt täcks entrén men det blir 133 cm kvar under. Värt att notera ifall man måste evakuera snabbt. Stor kyl med separat frys är däremot efterfrågat hos många köpare.
Huka. Med taksängen nedsänkt täcks entrén men det blir 133 cm kvar under. Värt att notera ifall man måste evakuera snabbt. Stor kyl med separat frys är däremot efterfrågat hos många köpare.
Hörna. Köket är kompakt i hörnet men har sophink och täcklock för spis och diskho. Avrinningsyta för disken saknar vi däremot.
Hörna. Köket är kompakt i hörnet men har sophink och täcklock för spis och diskho. Avrinningsyta för disken saknar vi däremot.
Sovloft. Fallskydd till taksängen finns liksom en stege som fästs mot handtaget. Takfönster och belysning ger trivsel.
Sovloft. Fallskydd till taksängen finns liksom en stege som fästs mot handtaget. Takfönster och belysning ger trivsel.
Smidigt. Taksängens mekanism förtjänar ett stort plus. Den är mycket enkel att manövrera, tumknappen skjuts åt höger 
varefter handtaget dras nedåt och sängen enkelt följer med.
Smidigt. Taksängens mekanism förtjänar ett stort plus. Den är mycket enkel att manövrera, tumknappen skjuts åt höger varefter handtaget dras nedåt och sängen enkelt följer med.

Entrén är exemplarisk. Inget lull-lull men väl det som många efterfrågar; klädkrokar direkt till vänster på sidan av kylskåpet och även på insidan av entrédörren. Skor får plats i en lucka under sidosätet. Bilen har inga invändiga trappsteg så det är plan golvyta hela vägen till tröskeln vilket gör den lättstädad. Det finns även en spotlight lågt placerad på väggen som belyser golvet. Manöverpanelen är enkel och praktisk och finns ovanför dörren.

Med taksängen över sittgruppen upphissad är ståhöjden under den 191 cm. Soffan med färdplatser känns inte riktigt mjuk men under längre resor är det närmast en positiv sak. Som tillval i testbilen kan sittgruppen bäddas vilket tillsammans med taksängen ger rymliga sovplatser för fyra eller smala sovplatser för fem. Sätena har skinninslag i jubileumsmodellen vilket ger en lyxig känsla.

En av de främsta fördelarna i bilen är taksängens låga vikt samt att den fungerar bekymmersfritt. Sängen finner sin plats enkelt med hjälp av en knapp som skjuts åt höger. Sängen är tänkt för två även om den smalnar av betänkligt, men det finns fallskydd. När bädden är nedsänkt krävs det lite akrobatik för att komma ut från bilen för takhöjden under sängen blir bara 133 cm.

Eftersom T 68 är en modell med höga långbäddar har den ett stort garage och även andra utrymmen har gömts under bakre bäddarna som exempelvis gasolutrymmet.

 

Sunlights jubileumsmodell lockar med sin stil men också med ett pris som är konkurrenskraftigt jämfört med flertalet halvintegrerade modeller med samma specifikationer. T 68 passar såväl par som barnfamiljer eller varför inte några kompisar som föredrar varsin säng. Vanligtvis kan man höra flera slags skrammel och gnissel när man kör husbil, speciellt då lasten inte fyller ut utrymmet. Här är Sunlight ett positivt undantag, huvudsakligen är inredningen skrammelfri. En okomplicerad bil som tilltalar många, särskilt med sitt pris.

Test:  Sunlight T 68 Nordic 10 Years Edition
SUNLIGHT T 68

Modell: Sunlight T 68 Nordic
10 Years Edition

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: Diesel. 2,3l/ 130 hk Multijet II

Växellåda: Manuell

Chassi: Fiat Ducato lågbyggt campingchassi

Säkerhetssystem: ABS, ASR , ESP och Hillholder

Totalvikt: 3 850 kg

Tjänstevikt: 3 140 kg

Maxlast: 710 kg

Max släpvagnsvikt: 2 000 kg

Längd/bredd/höjd: 7 430/2 330/2 910 mm

Axelavstånd: 4 035 mm

Överhäng bak: 2 447 mm

Takhöjd inne: 191–210 cm

Isoleringsmaterial: EPS-Skum

Tjocklek golv/vägg/tak: 41/34/34 mm

Uppvärmning: Truma Combi 6E centralluftvärme med elpatron.

Bränsletank: 90 l

Bäddmått: Bak: 80 x 205 + 80 x 210 cm. Taksäng: 140/110 x 195 cm.

Årsmodell: 2015

Pris från: 595  000 kr

Pris testad bil: 597 452 kr

Standardutrustning bland annat: AC bildel, farthållare, Captain Chair-stol med samma klädsel som övrig bodel, elektrisk golvvärme, kylskåp med separat frysfack, elpatron till värmepanna, isolerad gråvattentank, tv med tv-arm, markis, mini och midi Heki tackluckor, LED-belysning i bodel, backkamera, duschrumsinredning inklusive trätrall och klädstång.

Tillbehör testad bil: Totalviktshöjning till 3 850 kg, 2 452 kr.

Taggar: Husbilar, Sunlight

Under juli 2015 kommer Sunlight fira sin 10-åriga historia vid fabriken som ligger i Neustad i östra Tyskland. Fabriken är ett samarbete mellan Dethleffs och Hymer där man tillverkar husbilar och husvagnar under märkena Sunlight och Carado på en 450 meter lång produktionslinje. Hittills har fabriken producerat cirka 28 000 fordon och den nutida årsproduktionen överstiger 5 000 enheter.

För att fira jubileumsåret presenterar Sunlight jubileumsmodeller för de halvintegrerade T 68 och T 69. Nordic 10 Years Edition-paketet ger bilarna ett nytt utseende med silverfärgade sidodekaler samt säten som är delvis beklädda med äkta läder.

Vi test

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.