Bild
Nästa artikel
Äventyrsbilen 540 har ett långt lastutrymme som nog klarar en kajak men kanadensaren på bild är för stor.
Äventyrsbilen 540 har ett långt lastutrymme som nog klarar en kajak men kanadensaren på bild är för stor.

VanTourer 540 – miniplåtisen med karaktär

Husbilar

VanTourer har bara plåtisar i sortimentet och vi har testat deras senaste och minsta modell. VanTourer 540 presenterades i år och den är bara 5,41 meter lång. Ändå är det en fullt beboelig husbil som klarar skrymmande last.

Det första som slår mig bakom ratten i testbilen är att den har rikligt med utrustning och den har alla tillvalspaket från VanTourer. Fiathytten har den dyrare ratten med fjärrkontrollknappar till telefonen samt dekorativa kromringar.

I mittkonsolen sitter Fiats stora ACC-klimatanläggning och ovanför den sitter en ljudanläggning av märket ESX som imponerar. I skärmen finns navigator, backkamera och det går att se film i den också. Jag gillar att anläggningen är lätt att förstå sig på och ljudet är bra.

Två högtalare sitter i a-stolparna och två finns vid sängen längst bak i bilen.

Testbilen är utrustad med Fiats automat och dubbla airbags, de sistnämnda är standard medan automatlådan kostar 22300 kronor extra. När det gäller körsäkerhet så finns ABS, ESP, ASR och Hill Holder som standard på alla VanTourer.

VanTourer har också Fiats dryckeshållare som standard samt tre USB-uttag och ett 12-voltsuttag. Som vanligt på Ducato är det övre handskfacket kylt tack vare utblås från AC:n och högst upp på instrumenteringen sitter den uppfällbara karthållaren/läsplattehållaren.

En matta i förarhytten ger ombonad känsla och bättre isolering mot ljud och kyla. På tal om temperatur så isolerar VanTourer sina plåtisar med 16 mm polyetylen i tak, väggar, dörrar, och 6 mm i balkarna, medan golvet har ett 12 mm polystyrollager. Detta tillsammans med en smått överdimensionerad dieselpanna i form av Truma Combi D6, som bör ge god värme i en så pass liten bil.

Det är en blåsig och sval sommardag när bilen testas och jag kör igång värmaren på fullt. Redan efter fem minuter är det så pass hett att det blir olidligt. Pannan sitter under baksätet, visst hörs den men inte så att det stör.

Agenten för VanTourer Sverige använder bilen på vintern och  ett nytt Sverigepaket med webasto motorvärmare och uppvärmd gråvattentank.

Köket har en uppfällbar skiva som ger mer yta men även en skiva/skärbräda till diskhon.
Köket har en uppfällbar skiva som ger mer yta men även en skiva/skärbräda till diskhon.
Fotsteget är brett och i hyttgolvet finns belysning.
Fotsteget är brett och i hyttgolvet finns belysning.

En sak som ofta stör i småbilar och även i denna lilla bil är matbordet. Hur jag än försöker snurra stolen så hejdas den av bordet som hakar i armstödet. Det brukar gå att lirka runt genom att skjuta fram stolen efter halva varvet men inte ens det lyckas. Som tur är går bordet att lyfta bort, vilket jag också gör rätt snart. Annars är bordet okej, konstruktionen med ett ben och väggskena där två knappar frigör det från väggen är bra och en extraskiva snurras enkelt ut mot passagerarstolen.

I taket i mittgången finns en stor allmänbelysning plus en Heki-taklucka. All belysning i bilen är av typen LED och ovanför matbordet finns dubbla LED-skenor. En bra detalj är de extra läslamporna (tillval) ovanför framstolarna vars sken är ställbart i två lägen. Dessa läslampor går på bodelsbatteriet och man behöver därmed inte använda Fiats originallampor (vid backspegeln) som riskerar att dra slut på startbatteriet.

När det gäller baksätet så kan det dras isär cirka sju centimeter vilket ger mer bredd och skönare sittkomfort för två. Däremot sitter man rakryggat så det kan behövas lite fler stretchingpauser för de som sitter där.

VanTourer 540 – miniplåtisen med karaktär
Köksmodul enligt klassisk plåtis-design med tvålågig spis.
Köksmodul enligt klassisk plåtis-design med tvålågig spis.
Panel för dieselvärmaren i mitten och VanTourers egen intill.
Panel för dieselvärmaren i mitten och VanTourers egen intill.
Skivan på diskhon kan vändas och blir då en bra skärbräda.
Skivan på diskhon kan vändas och blir då en bra skärbräda.

Köksmodulen har tre lågor varav den översta har besticklåda som standard. En uppfällbar skiva ger mer arbetsyta och den fälls ned enkelt med enhandsgrepp. Den tvålågiga gasspisen har en glasskiva som kan användas som extra arbetsyta.

På diskhon ligger en träskiva som, om den vänds, förvandlas till skärbräda i plast, eller torkskiva för disken, med vattenavrinning.

Kylskåpet är ett litet kompressorskåp på 65 liter med inbyggt köldfack. Kylen är liten och man får böja sig ned, men vad annat är att vänta i en så liten bil.

Ovanför diskho och spis sitter dubbla LED-skenor som ger bra belysning vid matlagning men fläkt finns inte. Däremot ett stort köksfönster i skjutdörren. Bilen har också två takluckor för vädring. Invid köksbänken finns lysknappar för kök och badrum samt både 12-voltsuttag och 230-voltsuttag. Mellan köksmodulen och sängen kan man förvara kläder i en smal men snyggt byggd garderob med stång för galgar.

Ovanför skjutdörren sitter manöverpanelerna från Truma och VanTourer. Trumapanelen är iNet-förberedd vilket betyder att den kan kopplas mot en iNet-box för styrning av värmen med smartphone. Panelen från VanTourer är enkelt utformad med små lampor som visar nivåer i tankar och batterier. Skjutdörren har förutom ett brett elektriskt utfällbart fotsteg även myggnätsdörr som standard.

Som väntat är badrummet kompakt men här ryms ändå dusch, tvättställ och vridbar toalett. Här finns också ett litet fönster som gör att man kan sticka ut duschslangen och spola av sig själv eller jycken vid behov.

Varmvattenberedaren på Truma 6D är på 12 liter och det räcker gott till både folk och fä. Hållare för pappersrullen finns samt ett duschdraperi av den smartare sorten. Vanligt i små duschutrymmen är att det kalla draperiet klistrar sig mot kroppen likt ett korvskinn när man duschar.

VanTourer har den smarta lösningen i form av en ”cykelslang” insydd i draperiet som kan fyllas med ett munblås luft. Då stelnar slangen och draperiet hålls utspänt. Låter knasigt, men är genialt!

Sidokonsolerna vid bakdörren har 230- och 12-voltsuttag. Mobilen kan därmed laddas i konsolens "hålrum". Bra!
Sidokonsolerna vid bakdörren har 230- och 12-voltsuttag. Mobilen kan därmed laddas i konsolens "hålrum". Bra!
De båda träskivorna mot mittgången kan tas bort för lång last.
De båda träskivorna mot mittgången kan tas bort för lång last.

Dubbelsängen i 540 är tvärställd och mäter 194 x 130 cm. En trevlig egenhet med bädden är att den kan höjas och sänkas manuellt. Det går faktiskt att få en våningssäng som extrautrustning men då med rätt låg takhöjd på båda våningarna.

På pappret kan denna lilla bil fås med hela 6 bäddar! Detta tack vare att det också finns ett pop-up-tak att välja som extrautrustning och då sitter stegen/takhålet vid sittgruppen. (Tänk om sittgruppen också vore bäddbar - 7 bäddar i 5,41 m husbil torde varit rekord…)

Nog med fantasier och åter till sovrummet, förutom förvaringsfickor av tyg på bakdörrarna finns en tygficka vid taket och två överskåp.

I sidokonsolerna mot bakväggen finns 230-volts och 12-volts kontaktuttag samt fack för telefoner på laddning.

En LED-skena ger belysning och i taket finns en taklucka för vädring. Bakrutorna är också öppningsbara och i testbilen sitter en stor sidoruta (tillval).

Sängen i lägsta läget. Ändå finns gott om bagagerum undertill.
Sängen i lägsta läget. Ändå finns gott om bagagerum undertill.
Handfatet har en utdragbar slang när det ska duschas. Slangen når ut genom fönstret ifall man vill skölja av någon utomhus.
Handfatet har en utdragbar slang när det ska duschas. Slangen når ut genom fönstret ifall man vill skölja av någon utomhus.
VanTourer 540 – miniplåtisen med karaktär
Duschdraperiet har en "cykelslang" insydd. Blås upp den och draperiet klistras inte mot kroppen!
Duschdraperiet har en "cykelslang" insydd. Blås upp den och draperiet klistras inte mot kroppen!
Elintag och toalettlucka på bilens vänstra sida.
Elintag och toalettlucka på bilens vänstra sida.

Med sängen i övre läget ryms en eller ett par cyklar under som spänns fast med fyra lastöglor. Lastskydden av trä mellan bagage och mittgång kan enkelt lyftas bort och då får man ett lastutrymme som förmodligen rymmer en hyfsat smal kajak.

Under sängen finns på ena sidan den stora vattentanken som tack vare att den är ”inomhus” är vinterisolerad. På motsatt sida finns en grund förvaring och plats för en liten 3-kilos gasolflaska till spisen. (Det är ju bara spisen som behöver gasol så det räcker långt.)

Sammanfattningsvis kan sägas att 540 är en bil lämpad för aktiva singlar eller par som gärna tar med sig en kajak eller ett par cyklar. Dieselvärmaren gör att man klarar sig långt in på hösten och bilen är så pass liten att den fungerar bra som endabil.

Vill man istället ha långbäddar istället för denna tvärbädd rekommenderas 600L (5,99m) eller 630 (6,36m).

Sist men inte minst måste jag även nämna att testbilen har hela 10 kontaktuttag i form av USB, 12-volt och 230-volt.

Visserligen ingår ett par av dem i tillvalspaket men ändå… här finns inspiration att hämta för många andra tillverkare! Jag har upplevt en del åttametersbilar för avsevärt dyrare peng, men som bara har två kontaktuttag.

VanTourer 540 – miniplåtisen med karaktär
VANTOURER 540

Basfordon: Fiat Ducato

Motor: 2,3 l Multijet 150, 4-cyl diesel, 148 hk, Euro6

Växellåda: robotväxlad automat

Chassi: Fiat Ducato

Säkerhetssystem: ABS, ESP, ASR, Hill holder

Totalvikt: 3 500 kg

Tjänstevikt: 2 750 kg

Maxlast: 750 kg

Längd/bredd/höjd: 5 410/2 050/2 580 mm

Takhöjd inne: 1 900 mm

Axelavstånd: 3 450 mm

Svängradie: 12,4 m

Isoleringsmaterial: polyetylen/polystyrol

Uppvärmning: Truma Combi 6D, dieselpanna, luftburen värme

Bränsletank: 120 l

Bäddmått: 194x130 cm

Grundpris: 494 000 kr (148 hk)

Pris testad bil: 607  390 kr

Garantier: 5-årig vattenträngningsgaranti, 24 mån garanti

Tillbehör testad bil: Chassipaket plus med bl.a. farthållare, 120-literstank, Hill Descent Control, högtalare m.m. (20 500 kr) Comfort-paket med bl.a. 16” hjul, ACC, högtalare bodel, läderratt, extra vägguttag m.m. (30 500 kr) VanTourer Primepaket med bl.a. aluminiumfälgar, lackerade stötfångare, LED-läslampor i förarhytten, stämningsbelysning m.m. (16 500 kr) Vidare har den testade bilen automatlåda (22 300 kr) samt metalliclack (6 600 kr) ESX Radio med Navi och backkamera (16 990 kr).

Vidare finns ett nytt Sverigepaketet som inte fanns på testbilen där ingår Webasto motorvärmare, sätesvärme fram, el-patron till Truma, uppvärmd avloppstank, stänkskydd runtom. (30 000 kr)

Plus: Smidig och lätthanterlig. Riklig utrustning i testexemplaret.
Minus: Trångt att vända runt förarstolen och ryggstödet i soffan är väldigt upprätt.

Taggar: Husbilar, VanTourer

Det första som slår mig bakom ratten i testbilen är att den har rikligt med utrustning och den har alla tillvalspaket från VanTourer. Fiathytten har den dyrare ratten med fjärrkontrollknappar till telefonen samt dekorativa kromringar.

I mittkonsolen sitter Fiats stora ACC-klimatanläggning och ovanför den sitter en ljudanläggning av märket ESX som imponerar. I skärmen finns navigator, backkamera och det går att se film i den också. Jag gillar att anläggningen är lätt att förstå sig på och ljudet är bra.

Två högtalare sitter i a-stolparna och två finns vid sängen längst bak i bilen.

Testbilen är utrustad med Fi

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.