Nästa artikel
Adria Altea 542 DT
Lättviktat maxiboende till minipris

Adria Altea 542 DT

Publicerad 8 juli 2010 (uppdaterad 13 december 2013)
För cirka 186 000 kronor kan denna rullande reskamrat bli din. En blygsam summa i jämförelse med både svenska och utländska konkurrenter. Vad får man då för pengarna?

Faktum är att Altea 542 DT har en hel del att erbjuda. Vagnen är visserligen inget bjässe, den utvändiga karosslängden mäter 5 878 mm, men rymmer sex personer. Dessutom ger den ett första exklusivt intryck med snickerier i ett rosenträliknande utförande, nytt i årets modellprogram. Husbil & Husvagn testar vagnen vid flera olika tillfällen under de varma juliveckorna sommaren 2010.

 
En av vagnens största fördelar upptäcker vi redan i entrén. Det är den tvådelade entrédörren à la häststall. Funktionen, som var vanligare på äldre husvagnar, är mycket praktisk. Den övre delen av dörren öppnas enkelt medan den undre ser till att småfolk och husdjur håller sig på plats inne i vagnen. Hade det dessutom funnits ett myggnät skulle lösningen ha varit perfekt för familjen på semester i sommar-Sverige.  
Övrig inredning i hallen får oss däremot inte att brista ut i jubel. Här finns vare sig klädkrokar eller skoskåp. Synd tycker vi då den angränsande sittgruppens ena långsida skulle kunna utnyttjas till förvaring. Lådan under själva soffan är visserligen tom (så när som på en luftslang), men är svårtillgänglig för den som står i hallen. För att kunna använda utrymmet måste man kliva in i vagnen, ta loss soffans kuddar och lyfta på trälocket.
Väl inne i vagnen är våningssängen nästa punkt som utmärker sig i modellen. Här finns tre sovplatser för barn. Den nedre är placerad mer eller mindre direkt på golvet. Just denna plats är inte att rekommendera för personer som lider av klaustrofobi. 
Bäddarna är 80 cm breda och 190 cm långa medan maxvikten är begränsad till 70 kg. En sänglösning som med andra ord inte är optimal när barnen växer till tonåringar. Men för småbarnsfamiljen är utrymmet funktionellt. Och om mamma och pappa önskar ostört privatliv i de främre regionerna av vagnen, finns en smidig textil­jalusi att dra för barnkammaren. 
Tre avlånga fönster placerade på höjden, borgar för att utrymmet inte upplevs som instängt. Sängbelysning finns till samtliga bäddar men avlastningsyta för småsaker saknas. Det är ett minus men ingen katastrof. 
Något vi däremot inte gillar är huvudströmbrytarens placering på ena kortvägen av våningssängen. Det är inte ett bra läge. 
Våra testpiloter och duktiga modeller Emil och Ruben upptäckte genast knappen och fingrade glatt. Nu var barnen bara på tillfälligt besök men vi kan lätt föreställa oss en situation när lampan inte går att tända mitt i natten och någon i vagnen snabbt behöver uppsöka toaletten.  
Bättre har Adria då lyckats i tvättrummet. Visserligen är inredningen plastig men utrymmet är stort, ljust och luftigt. 
Testpatrullen gör en provduschning och finner att svängradien är god. Duschgolvet i vit plast mäter 70x67 cm och en 5 cm skåra ser till att vattnet inte rinner utanför kanten. Ett duschdraperi håller resten av badrummet torrt. De droppar som trots allt letar sig ut utanför duschen, torkas enkelt upp då golvet är helgjutet. 
Vi gillar också att det finns gott om förvaringsytor i tvättrummet, här får både necessärer och olika schampoflaskor plats. Ett stort fönster öppnas lätt då duschen gått för högtryck eller kroppsliga odörer behöver vädras ut. I badrummet finns också ett av vagnens tre varmluftsutsläpp.
 
Till höger om våningssängen finns en garderob som är 44 cm bred och 143 cm hög. Det är inte mycket att hurra för med tanke på att vagnen ska kunna rymma sex personer. Men garderobens djup är 56 cm så några problem med att hänga upp kläderna på vanliga galgar möter vi inte under testet. 
 
Väl inne i köket syns de nya inredningsfärgerna tydligt. De väggar som finns i vagnen är vita och inte träfärgade som tidigare. Snickerierna i det nya rosenträfärgade utförandet, bryts i år också av med en helvit köksbänk. Visserligen var bänkens ovansida även vit i det förra modellprogrammet, men då hade fortfarande kanterna ett träliknande utseende. Den nya designen ger ett ljust och propert intryck.  
Tittar vi sen inne i skåpen är det ont om hyllor och lösningar för förvaring. Faktum är att det bara finns en enda hylla i kökets överskåp i vår tesvagn. 
Längs med köksbänkens kant finns ett eluttag. Ett andra eluttag hittar vi i den nedersta kökslådan, en något märklig placering. 
Det finns ett litet luftinsläpp i nederkanten av ovanskåpen men i underskåpen finns inget luftinsläpp alls. Ett faktum som reducerar vagnens möjlighet att fungera som vinterboende, då köket med stor sannolikhet är kylslaget om utomhustemperaturen sjunker. 
Vagnen värms annars av en Trumatic S3002 och har en Truma Ultraheat elpatron. För varmvatten svarar en 5L Truma-Therme, vilket innebär att vattnet håller sig varmt så länge vagnen står uppkopplad mot el. Vid fricamping utan el blir vattnet bara ljummet. 
Altea 542 DT går inte att få med eluppvärmda golv. Men Adria har gjort sitt bästa för att maximera varmluftscirkulationen i vagnen. I alla soffskåp finns perforerade luftslangar som släpper ut lite extra varmluft.  
 
Kyla på rätt plats har däremot det stora Dometickylskåpet. Hela 179 liter klarar den moderna pjäsen och det löstagbara frysfacket högst är en uppskattad finess. Kylskåpets ytskikt är svart och därmed inte helt barnvänligt med tanke på att smutsiga fingrar gärna lämnar spår efter sig på denna typ av material. Men vi gillar ändå den spegelblanka ytan eftersom den också fungerar som en helfigurspegel. Det visar sig att den konvexa form gör under för figuren! 
 
Strax intill kylskåpet finns en tvålågig Smev-spis och i diskhon finns Adrias eminenta köksfiness; den tredje gasollågan, smart placerad under en löstagbar avrinningsbricka.  
Ovan köksbänken finns halogenbelysning och ett fönster med en löst hängande jalusipersienn i aluminium. Däremot är testvagnen inte utrustad med köksfläkt. 
 
altea 542 dt har två dinetter och den första hittar vi på andra sidan köket. Utrymmet är perfekt för köttbullar och makaroner åt de minsta, men fungerar lika bra som vinhörna och utkiksplats när maken/makan lagar middag. I fönstret ovanför det lilla matbordet, sitter en panelgardin i caffelattefärgat tyg. En vit tyllgardin finns också och den är flyttbar och hänger löst. Det ser prydligt ut och matchar vagnens övriga textilier. Dessa är tyvärr inte valbara och den nötbruna färgskalan känner vi igen från tidigare år, vilket känns lite tråkigt.
 
Snickerierna i årets modell visar däremot prov på nytänk. Färgen i rosenträ känns modern. Skåpen är rundade både utvändigt och invändigt, vilket borgar för att saker och ting inte ramlar ut när luckan öppnas. Vilket är tur för låsen är inte av det kraftigare slaget. 
I taket ovanför köket sitter i den paketutrustade testvagnen det stora Heki II-fönstret.
 
vidare till den större sittgruppen; två soffor och ett matbord som tillsammans lämpar sig för fyra vuxna. 
I lådan under den ena soffan sitter varmvattenberedaren och elpatronen. Under den andra soffan finns samma lådutrymme och här är det nog tänkt att man ska kunna förvara packning. Men testpatrullen reagerar mot ett luftinsläpp i form av ett plåtrör som sticker upp. Vi skulle inte välja att förvara bylsiga saker här som sängkläder då dessa lätt skulle kunna täcka över röret. 
Bredvid sittgruppen finns också en avställningsyta där det är förberett för ett tv-uttag, samt ett vanligt eluttag – ett av sammanlagt fyra i vagnen. 
I taket ovan soffgruppen/­dubbelbädden sitter tre halogenspotlights och några mindre LED-punkter som ger en trevlig stjärnhimmel då de tänds. Och precis som vid matplatsen i köket, har också vagnens främre fönsterparti panelgardiner, men här sitter de två olika varianterna (tyll och brunt tyg) fast i skenor ovan och under det stora, ovala fönstret. 
När sittgruppen ska förvandlas till en bädd går arbetet lätt och smidigt. Alla kuddar används till bädden vilket är praktiskt då man slipper finna plats för en massa lösa delar. Tyvärr sitter LED-belsyningen i form av två spotlights, högt upp ovan bädden och det är omöjligt att släcka dem utan att behöva resa sig upp från sängen. 
 
På vägen är vagnen lätt att dra. Den låga vikten, 1100 kg i olastat skick, är en enkel match för redaktionens Volvo V70. 
Testexemplaret är också paketutrustad med lättmetallfälgar. 
Tak, front och bak är tillverkad av vit glasfiberarmerad plast vilket minskar risken för hagelskador. Vagnens sidor är tillverkade av kulhamrad plåt. 
Och precis som på många andra vagnar med liknande chassi sitter stödbenen långt in. Vid uppställningen tycker vi att vevandet är både tungt och knepigt, speciellt som veven har ett dåligt fäste. I vagnens akter är detta extra besvärligt, där halkar veven hela tiden av muttern.
Men det är ett problem av snabbt övergående karaktär. Altea-ägaren kan glädja sig åt att vagnen har många andra bra basfunktioner. 
 
Vem kan då tänka sig att köpa denna modell? Utan tvekan en stor familj med många medlemmar som reser med lätt packning vår, sommar och höst. 
Sammanfattningsvis är 542 DT är en tresäsongvagn med attraktiv prislapp. Vårt testade exemplar kostar cirka 186 000 kr och det är svårt att hitta något billigare på dagens marknad med samma standard. 
En av konkurrenterna är Hobby men där ligger en motsvarande vagn något högre i pris. Svenskdesignade (Kabe) Eximo har liknande körgenskaper då även den är en lättviktare och ligger i ett jämförbart prisintervall. Men Adria Altea 542 DT känns betydligt lyxigare. 
Och det om något är väl en skön känsla för familjeförsörjaren på semester! 
Adria Altea 542 DT

Pris: 179 900 kr grundpris + paketutrustning (som i testvagnen) 6 000 kr

Längd/Bredd/Höjd: 5 878/2 290/2 580 mm
Invändig längd: 5 400 mm
Chassi: Al-Ko
Tjänstevikt: 1 100 kg
Totalvikt: 1 300 kg
Bäddmått fram: 136x217 cm
Bäddmått mitten: 80x192 cm
Värmepanna: Trumatic S3002 och Truma Ultraheat elpatron
Varmvattenberedare: 5L Truma-Therme
Första intrycket

Monica Nilsson

Mycket bra vagn för småbarnsfamiljen. Allt man behöver finns. Men huvudströmbrytaren sitter galet på ena barnkammarväggen. Annars en trevlig fönsterlösning. Snygga panelgardiner vid matplatserna.
 
Agneta Mases
Lätt vagn som håller sig bra på vägen. Men veven till stödbenen har dåligt fäste. Den halkar hela tiden. Invändigt gillar jag att frysfacket går att lyfta ut. Däremot saknar jag en manöverpanel. Och sovkomforten i dubbelbädden är sådär. Jag sov två nätter i testvagnen och fick ont i ryggen. 
 
Emil Galvér
Det var kul i vagnen!

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.