Bild
Nästa artikel
Parkerad utmed E4:an är det många som ser vagnen varje dag.
Parkerad utmed E4:an är det många som ser vagnen varje dag.

Begagnat: Kabe Hacienda Tower (2008)

BEGAGNAT

När man nått gränsen för hur lång en trafikduglig husvagn kan bli får man titta på höjden. Kabe har byggt tre tvåvåningsvagnar, nu  kan en av dem bli din!

Kabe har under sin drygt sextio år långa historia gjort sig kända för tillverkning av exklusiva husvagnar med den distinkta rödvita färgsättningen.

Men Kabes varumärke präglas också av de prototyper som tagits fram genom åren. Däribland husvagnsbåtar, lastbilstrailers och villavagnar som utvecklats med grundare Kurt Blomqvist i spetsen.

Det har sällan blivit något mer än någon enstaka prototyp men det har ändå lett till stor uppmärksamhet.

De mest uppmärksammade skapelserna är de tvåvåningsvagnar som Kabe byggt genom åren och vi har kikat närmare på en av dem som i skrivande stund är till salu hos Caravanhallen i Södertälje.

U-soffan, eller rundsittgruppen, var mycket bekväm även 2008. | Sammanlagt tre samvarogrupper ger goda möjligheter att breda ut sig.
U-soffan, eller rundsittgruppen, var mycket bekväm även 2008. | Sammanlagt tre samvarogrupper ger goda möjligheter att breda ut sig.

Det är en kall vinterdag med strålande sol och bitande kyla som vi beger oss till Caravanhallen där denna mäktiga skapelse finns för potentiella intressenter att lägga vanterna på.

I grunden är det en Hacienda 880 GLE som fått en tillbyggnad på höjden. Den totala höjden är fyra och en halv meter vilket gör att mindre vägar med låga broar måste undvikas. Kanske behövs ledningsbil som kör före och håller koll.

Kabes modulsystem för inredningar som fått namnet Flexline gör att standardinredningar har kunnat användas till största del.

Rundsittgrupp fram, mittdinett och enkelsängar bak är en layout som känns igen från somliga större husvagnsmodeller.

Vi går runt invändigt i vagnen och granskar detaljerna. Tio års tid och mycket användande har satt sina spår. Det märks att vagnen inte är ny då en och annan list sitter löst.

Stora enkelsängar längst bak på nedervåningen.
Stora enkelsängar längst bak på nedervåningen.

Att kökslådorna saknar självstängare och att manöver­panelen har traditionella tryck-­knappar får det också att märkas hur utvecklingen skett på husvagnsfronten under senare år.

Utrustningsnivån är likt Haciendamodellen hög, med både ugn, diskmaskin och centraldammsugare inkluderade.

Toalettutrymmet är av standardmodell och man förvånas till en början av att det saknas takventil. Tills man inser att utrymmet direkt ovanför utgörs av övervåningen.

När vi går uppför trappan till övervåningen finner vi inte bara terrass utan också vinkyl och platt-tv.

Kabes VD Alf Ekström berättar lite om vagnen men också hur det hela började på 70-talet.

Kabe byggde sin första tvåvåningsvagn 1971 med det dåvarande flaggskeppet Diamant som bas.

Tanken var helt enkelt att ta fram en spektakulär produkt som skulle väcka uppmärksamhet och sticka ut från mängden.

Köket har det mesta, inklusive stor arbetsyta. Visst märks det att Kabes inredningar förändrats på tio år. | Notera byrån bakom trappan. Ganska ovanligt i en husvagn. | Något som är väldigt lyxigt i fritidsfordon är diskmaskin.
Köket har det mesta, inklusive stor arbetsyta. Visst märks det att Kabes inredningar förändrats på tio år. | Notera byrån bakom trappan. Ganska ovanligt i en husvagn. | Något som är väldigt lyxigt i fritidsfordon är diskmaskin.

När vagnen monterades ihop i fabriken i Tenhult räknade man dock inte med att den skulle bli för hög för portarna ut ur lokalen. Detta löstes dock på ett smidigt sätt genom att man plockade bort hjulen.

Kurt Blomqvist körde sedan vagnen till Ohoj-utställningen i St ­Eriksmässan och blev stoppad av polisen på vägen dit.

Vagnen tyngde ned dragbilen baktill vars strålkastare då pekade svagt uppåt. ”Du bländar ju flygplanen” sa polisen på skämt och lät ekipaget fortsätta sin färd.

Till 50-årsjubileumet 2008 byggdes en ny tvåvåningsvagn. Flera av Kabes underleverantörer stödde projektet och vagnen presenterades på Elmia-mässan samma år.

Den fick stort genomslag även internationellt, och mässan i Düsseldorf ville få ner vagnen men tyvärr gick det inte på grund av alla låga broar längs den tilltänkta rutten söderut.

Gillestugekänsla på övervåningen med stor platt-tv.
Gillestugekänsla på övervåningen med stor platt-tv.

Det skulle heller inte gå att transportera den på lastbil. Fem spekulanter visade intresse för att köpa ett exemplar, men någon produktion blev det inte då det skulle bli för komplicerat.

På grund av bra genomslag inte minst i media valde Kabe att ta fram ytterligare en tvåvåningsvagn till 60-årsjubileumet hösten 2017. Denna gång hade vagnen frontkök och hygienutrymme över hela vagnens bredd.

Genom sociala medier har det återigen blivit mycket uppmärksamhet för skapelsen och på Facebook har antalet delningar om Kabe Tower kunnat räknas i miljontal.

Nu återstår det att se om fler dubbeldäckarhusvagnar kommer tas fram kommande år.

Plus: Väldigt rymlig, det finns plats för många att umgås i denna vagn, och fantastisk utsikt!

Minus: Det som gör vagnen så häftig är samtidigt begränsande. Höjden gör att den får problem i trafiken.

Kabe har under sin drygt sextio år långa historia gjort sig kända för tillverkning av exklusiva husvagnar med den distinkta rödvita färgsättningen.

Men Kabes varumärke präglas också av de prototyper som tagits fram genom åren. Däribland husvagnsbåtar, lastbilstrailers och villavagnar som utvecklats med grundare Kurt Blomqvist i spetsen.

Det har sällan blivit något mer än någon enstaka prototyp men det har ändå lett till stor uppmärksamhet.

De mest uppmärksammade skapelserna är de tvåvåningsvagnar som Kabe byggt genom åren och vi har kikat närmare på en av dem som i skrivande stund är till salu hos Caravanhallen i Söd

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

KABE HACIENDA TOWER 880 GLE (2008)

Chassi: Al-Ko, Boggieaxel

Total längd/bredd/höjd:  1 000/250/477 cm

Invändig längd/höjd: 820/195 cm

Totalvikt: 2 650 kg

Tjänstevikt: 2 050 kg

Isoleringsmaterial: XPS, Ecoprim

Tjocklek isolering golv/vägg/tak: 36/36/36 mm

Uppvärmning: Alde Compact 3010 vattenburen central- och golvvärme.

Pris: 499 500 kr

Utrustad med: Klimatanläggning, cd-stereo, gasolugn, diskmaskin, centraldamsgare, vinterisolerad avloppstank m.m.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.