Bild
Nästa artikel
Cabby 650+F4 Double

Cabby 650+F4 Double

Cabbys hetaste

Att dra dit pepparn växer är oftast inget positivt. Men i husvagnssammanhang innebär det Cabbyfabriken i Kristinehamn. Här tillverkas 29 olika modeller, däribland den populära Caienna-serien, där den pepprade varianten av volymvagnen 650+ ingår.

Konceptet för Cabby 650+F4 Double bygger på fjolårets lyckade satsning på Black Line, där utrustningsnivån höjdes snäppet över standarden. I år lyfts ribban ytterligare. Vagnen är den lyxigaste som byggts i fabrikens 47-åriga tillvaro och innehåller verkligen ”extra allt”. Trots priset, som hamnar en bit över 400 000 kr, har prognoserna för modellfördelningen justerats uppåt under resans gång. 

Det är lätt att förstå att Caienna-konceptet vinner i längden. För en merkostnad på drygt 50 000 kronor får man en lyxutrustad vagn som knappast saknar något. Köparna uppskattar tydligen kvalitet – Caienna-serien står numera för 45 procent av försäljningen. 
 
Den välbekanta Cabbylooken med sin kulhamrade, randiga aluminiumsida ser vid första anblicken oförändrad ut, men den väl insatta upptäcker att midjelisten har fått en svart färg och plastkjolarna längs vagnen är utbytta till aluminium med texten ”Caienna” längst bak, allt för att reta aptiten lite. Takrails ger ett sportigare utseende.
Köregenskaperna är utmärkta och vagnen känns inte alls tung att dra. För att undvika onödiga fuktskador genom skruvinfästningarna i vagnssidan är sidomarkeringsljusen nerflyttade till aluminiumkjolen under vagnen. De främre positionsljusen är utrustade med starka LED-lampor vilka – på grund av den låga placeringen – tyvärr blir störande i dragbilens backspeglar. 
 
Safety first. Den gummifjädrade deltaaxeln balanserar vägbanans ojämnheter bra och eventuella wobblingstendenser vid motorvägsfart eller en hastig undanmanöver tas perfekt om hand av ATC-systemet. Al-Ko:s Trailer Control är sedan några år standardmonterad på alla Cabbyhusvagnar. 
En 13-polig kontakt på dragbilen är ett måste för funktionerna. Grön ljusdiod på draget indikerar att antiwobblingssystemet är påslaget, vid rött är det något som felar. Sidvindskänsligheten från till exempel omkörande bussar reduceras betydligt med säkerhetskopplingen AKS. 
För att uppnå en maximal väghållning är vagnens 15 tums däck monterade på aluminiumfälgar och fyllda med nitrogen istället för luft. Eftersom genomträngningsförmågan är större för luft än för kväve stannar mer av den gasen kvar i däcken och bidrar till konstant lufttryck samt lägre bränsleförbrukning. Med alla komponenter inräknade är detta ett oslagbart trafiksäkerhetskoncept från Cabby. 
Den integrerade gasolkofferten gapar stort när man väl har lärt sig öppningsgreppet. Den är förberedd för två gasolflaskor och plats finns även för reservhjul om fäste monteras. Eftersom gasolen oftast tar slut under småtimmarna underlättas flaskbytet med LED-belysningen i kofferttaket. 
Gasolläckagetestare är monterad. Ett vridbart lock skyddar låsmekanismen mot snö och is. En numera fullvuxen vev styrs rätt på främre stödbenets sexkantskruv med hjälp av ett dolt plaströr. De stabila stödbenen är infästa i Al-Ko-chassits längsgående balkar, men saknar stödplatta. Dragbalken skyddas med en trekantig täckkåpa i plast. Runtom vagnen sitter fyra stora, stadiga rangerhandtag som inbjuder campingvännerna att hjälpa till att få ekipaget på plats vid ankomst. De bakre stödbensskruvarna är lättåtkomliga.
 
Den eleganta nyckeln ger en försmak på vad som väntar i vagnen. Man passerar den 25 centimeter breda instegsgarderoben till vänster där man lätt hänger in täckjackan. Ytterdörren, som är försedd med myggnät, dubbla tidningsfack och två stadiga krokar, tar hand om gästernas plagg. 
Skulle det behövas fler krokar finns en utfällbar krok till höger om ingången. Väl inne hamnar första blicken på den läderklädda, ljusa sittgruppen som dominerar vagnens främre del. Det är inga problem att placera sju till åtta personer på de bekväma dynorna. Det stora bordet kan lätt fällas ner och då används alla dynor och ryggstöd samt en extra passbit för att ge god nattsömn för två till tre personer. En bred hylla mot fronten och dubbla hörnhyllor fram sväljer allt onödigt pynt som man kan tänkas vilja placera där. 
Nyframtagna, moderna läslampor i aluminium med LED-dioder sitter i hörnen. Samma sorts armatur är monterad även över det svarta laminatbordet, allt för att minska strömförbrukningen och förlänga livslängden. Under ljusrampen i taket finns sju mjukstängande skåp som avslutas med 25 centimeter djupa hyllor runt om. Sittgruppen innehåller bland annat färsk- och gråvattentankarna, den senare är försedd med uppvärmt avlopp. Mot fronten sitter ett vagnsdjupt fack som är åtkomligt både från insidan och från luckan till höger om ingången. 
Det kan rymma såväl skidor som fiskespö. En längsgående LED-list hjälper till att hitta undanstuvade prylar i mörkret. Sitsen närmast dörren rymmer batteriet och ytterst även ett uppvärmt skofack.
En köksmästardröm förverkligas när det gäller det rymliga vinkelköket. Den 215 centimeter långa svarta arbetsbänken med laminat i mineralimitation bryts endast av en fyrlågig spis, typ UK-style. Den har piezzoelektrisk tändning och rymmer både ugn och grill. Rostfri diskho med glaslock och utanpåliggande engreppsblandare, fläkt med dubbla hastigheter samt bra belysning svarar för trivseln på den 90 centimeter höga arbetsplatsen. Ett köksfönster på 70x30 centimeter släpper in dagsljuset. 
 
Fördelarna med köket är att under den meterdjupa vinkeln ryms ett stort hörnskåp som sväljer det mesta. På gaveln får tre prylhyllor plats och till höger om spisen ryms sex självstängande djuplådor och en skärbräda. 
Källsortering är förberedd i en av lådorna. Köksväggen täcks av borstad aluminium med dubbla kryddhyllor. Två av överskåpen har rökfärgad, frostad akrylglasfront och innerbelysning. Vitrinskåpet bredvid är spegelklätt, försett med en blå LED-belysningsrad och är designat för finglasen. Satsar man på den här vagnen är man säkert finsmakare och har känsla för de små detaljerna. Äntligen har Cabby insett att det finns annat än lådvin och introducerar med modellen vinställ för tre buteljer samt en vinglasupphängning på undersidan av skiljeväggen mot sovdelen.
Snilleblixten i planlösningen (F4 Double) mot tidigare versioner var att spegelvända bakre delen så att dubbelsängen får en naturlig fortsättning efter vinkelköket. Mellan de två läslamporna är en vågformad vit akrylskiva, som är stämningsbelyst bakifrån, monterad. Sängens huvudända är justerbar ifall man vill titta på sovrumstv:n som får plats på den vinklade diskbänken. 
 
För småprylar finns avställningshyllor medan resebiblioteket får plats ovanför tv:n. Förvaringsutrymmet i sänglådan är antingen åtkomligt genom en stor lucka utifrån eller genom att den inre sänghalvan kan lyftas upp och fixeras i uppfällt läge. De totalt 14 centimeter höga, delade, viskoelastiska madrasserna är placerade på ribbotten och känns behagliga att ligga på. Att bädda sängen kan vara en smula besvärligt. Samma sak gäller när man vill komma åt överskåpen eller hyllorna på långsidan. Sängens bredd är 144 centimeter, men smalnar av vid fotändan – en kompromiss för att frigöra golvytan utanför toan.
 
Bakom den lättglidande skjutdörren hittar vi ett väl tilltaget tvättrum. De spegelklädda väggarna förstärker ytterligare denna känsla. Rostfritt tvättställ, med en i husvagnssammanhang ovanlig porlande kran, infällt i svart laminatskiva ger ett elegant intryck. Belysningen på natten kan reduceras till LED-ljus. 
Underskåp, överskåp och även ett medicinskåp rymmer allt från hårspray till huvudvärkstabletter. En termostatstyrd, elektrisk handdukstork ger ytterligare värmetillskott, om det skulle behövas. Den vridbara Thetfordtoaletten är placerad längst in i det 140 centimeter djupa rummet. En liten taklucka svarar för ventilationen. Det enda som eventuellt saknas är duschmöjligheter i en så välutrustad vagn. 
 
Ett tunt draperi kan dras för mellan främre och bakre avdelningen. Mittemot köket är Dometics stora kyl, med borstad aluminiumfront och separat frysdel, placerad. Den väljer själv energikälla. 
Ovanför frysen är mikrovågsugnen standardmonterad. Allt hamnar över hjulen vilket är bra från viktfördelningssynpunkt, även om det blir ganska högt för småväxta personer att hantera mikron utan att ta till en pall. Mellan kylen och tvättrummet finns det 45 centimeter breda linneskåpet med fem löstagbara hyllor, och garderoben är försedd med en klädstång på hela 65 centimeter längd. 
Här finns Alde 3010-pannan monterad. Spillvärmen leds uppåt genom en gallerförsedd skohylla och kan användas för att torka blöta pjäxor och jackor efter dagens skidtur. 
Den fuktiga luften ventileras bort om så önskas med den motordrivna takfläkten. En utmärkt lösning för att ta vara på spillvärmen! 
 
Närmast dörren rundas inredningen av med dubbla hörnskåp som ansluter till instegsgarderoben. Underskåpet har en hylla och överskåpet med lucka i klar akrylglas är avsett som barskåp och rymmer sex flaskor som fixeras på plats med en belyst plexiglasskiva. Däremellan är det två svarta laminatskivor, överst plats för tv:n och nederst för eventuell tillbehörsutrustning med en kabelgenomföring emellan. 
 
Över huvud taget är det gott om förvaringsutrymmen. Faran är närmast att överlasta vagnen om man fyller alla skrymslen. Vid testtillfället kontrollerades tjänstevikten och den höll sig inom felmarginalen på 5 %. Totalvikten kan väljas vid köp i tre steg, mellan 1 600 och 1 800 kilo, där lägsta steget är närmast teoretiskt då lastvikt rör sig om 5 kilo. Läge att lämna eltandborsten hemma…
Det är väl sörjt för tekniken. JVC:s mediecenter står för underhållningen när det gäller radio och DVD. Ljudet distribueras genom fyra högtalare, två fram och två bak. Digital tv-antenn är standard. 
Uttag för 220V, tv-antenn och DVD finns både vid tv-hyllan fram och i sovdelen bak. Samtliga ljusramper kan regleras med dimmer. Utvändigt på vagnen finns ett medieuttag med ingång för kabel-tv och utgångar för anslutningar som behövs i förtältet. Med totalt tio eluttag är det alltid nära till två hål i väggen.
Cabby har skaffat sig ett gott anseende bland campare när det gäller värmekomfort och behagligt inomhusklimat. Den välbeprövade sandwichkonstruktionen som omger vagnen byggs upp genom att högisolerande polyuretanskum sprutas in i det tomma utrymmet mellan vagnens väggar. 
Den stelnade massan fyller ut varje skrymsle och minskar risken för köldbryggor. Isoleringen är lika effektiv sommar som vinter.
En efterlängtad nyhet är att vagnen är försedd med dubbla termostater och uppvärmningen därmed styrs av rådande temperatur i sitt- eller sovdelen – beroende på termostatknappens läge. 
 
Den nya Aldepanelen som är placerad ovanför köksbänken har förenklat livet för många icketeknikfreaks genom att det har införts en viss logik i menysystemet. Nu är det lättare att styra alla funktioner centralt härifrån. Jag hade gärna kunnat läsa av gasolnivån också – en finess som panelen lätt klarar av med en flaskomkopplare och en givare. 
Den effektiva Aldepannan med tre effektsteg är hjärtat i vagnens värmesystem. Den vattenburna värmen distribueras både i radiatorer med värmeväxlare och genom tre värmeslingor i golvet. Golvvärmesystemet kan shuntas individuellt för bästa värmekomfort. 
 
Man ställer in mängden varmvatten från pannan till golvslingorna. Bakom överskåp, soffor och sängar finns luftspalter som styr luftflödet och bidrar till en jämnare uppvärmning och minskar kallras. Genom en ny karmkonstruktion har samtliga fönster fått bättre genomventilering även med nerdragna rullgardiner. Alla fönster, utom det närmast dörren, är öppningsbara och tillsammans med den stora Heki2-takluckan får man ett ljust och luftigt intryck i vagnen. 
Den snygga körsbärslooken kan matchas med ett antal tyg- eller skinnvarianter på rundsoffan. Golvet med träplankimitationen fulländar en smakfull husvagnsdesign.
Cabby har gjort det enkelt för husvagnsspekulanterna. De slipper fundera på vilka tillval de ska göra och kan slippa ängslan att göra fel. Det är ungefär som att köpa en kostym – har du valt rätt storlek kan du alltid känna dig säker i en Armani. &
THOMAS SESSLER (text) 
MIKAEL GALVÉR (foto)

Kommentarer

#1
Kalie
2011-12-30 01:55

An intelligent point of view, well epxerssed! Thanks!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.