Bild
Nästa artikel
Beduin kan kallas övre medelklass i Dethleffs sortiment.
Beduin kan kallas övre medelklass i Dethleffs sortiment.

Dethleffs satsar i Sverige

Husvagnar

Dethleffs husbilar är en vanlig syn i vårt avlånga land men husvagnsbeståndet är i det närmaste obefintligt. Nu kanske det blir ändring på det?

Dethleffs storsatsar på den nordiska marknaden med husvagnar som är bättre anpassade för vårt klimat. Våren 2016 börjar vagnarna dyka upp hos allt fler handlare. Beduinserien är en av fyra serier Dethleffsvagnar som nu lanseras i Sverige. I hemlandet Tyskland finns det betydligt fler serier. Husvagnar är inget nytt för företaget som började sin bana redan 1931 och 2013 fanns det cirka 44 000 Dethleffs-vagnar i trafik i Tyskland.

Beduin 600 ER heter test­modellen och den har en 70 cm bred entrédörr placerad bakom hjulaxeln. Vagnen är som gjord för ett par men givetvis kan u-soffan längst bak i vagnen bäddas upp för fler sängplatser. Vagnen har två enkelsängar längst fram och de är riktigt stora och sköna. Under sängarna finns gott om förvaring och den ena har lastlucka i ytterväggen. Det finns ytterligare förvaring i två garderober och flera överskåp, så totalt finns det riktigt gott om plats för kläder och prylar.

Köket är inte stort men det finns en spis med fyra lågor och en smart utfällbar arbetsyta gör det mer praktiskt. Lådorna rullar enkelt på kullager och har en ljudlös softclose-funktion. All belysning i vagnen är av strömsnål LED-typ.

Sovrummet har breda sängar med sköna madrasser.
Sovrummet har breda sängar med sköna madrasser.
Under sängen finns det gott om plats och lucka i sidoväggen.
Under sängen finns det gott om plats och lucka i sidoväggen.
Köksregionen är priorite­rad av Dethleffs. Bra med upp­fällbar arbetsyta!
Köksregionen är priorite­rad av Dethleffs. Bra med upp­fällbar arbetsyta!

Vagnen är byggd på ett enkelaxlat chassi från Al-Ko och det har AKS stabilisatorkoppling, självjusterande AAA-bromsar samt antisladdsystemet ATC som standard. Däcken uppfyller kraven för att dra vagnen i 100 km/h vilket kan komma väl till pass om köparen vill certifiera sin fordonskombination för Tempo 100 i Tyskland.

Beduin kan fås med antingen luftburen eller vattenburen värme. Om den senare väljs vinteranpassas vagnen i sin helhet och får då tillägget ”Snow” i namnet. Isoleringen är då av fuktbeständig XPS-skum och även golvvärmen är vattenburen. Dessutom är vattenledningarna i vagnen uppvärmda. I Husbil & Husvagn nr 3.2015 rapporterade vi om en Dethleffs Beduin som genomgick ett köldkammartest hos Alde i skånska Färlöv.

Vagnen klarade provet bra och det beror delvis på en teknik som Dethleffs kallar Air Plus. Det är ett eget namn på den teknik många tillverkare använder för att vinteranpassa fordon med vattenburen värme. Hemligheten ligger i att det inte får bildas fickor med stilla-stående luft som kan bli kall och kondenseras. Så lite som möjligt av möbler eller last ska komma i kontakt med yttervägg eller golv. I testvagnen är mycket riktigt detta väl utfört. Under testet hos Caravanhallen i Haninge är det inte kallare än ett par minusgrader så det blir inget regelrätt vintertest denna gång. Att det är varmt och skönt i detta klimat kan dock fastslås.

U-soffan längst bak i vagnen med stora fönster runt om.
U-soffan längst bak i vagnen med stora fönster runt om.
Värmepannan från Alde är inhyst under denna låga bänk.
Värmepannan från Alde är inhyst under denna låga bänk.
Två P11- flaskor med Truma DuoControl i gasolkofferten.
Två P11- flaskor med Truma DuoControl i gasolkofferten.
Mitten av vagnen har en bred midja. Det går att dra för en jalusi som då avskärmar sovrummet.
Mitten av vagnen har en bred midja. Det går att dra för en jalusi som då avskärmar sovrummet.

Kommer Dethleffs lyckas få in en fot på den svenska husvagnsmarknaden? Ja, fordonen är det inget fel på. De är helt i klass med konkurrenterna sett till teknik, utrustning och pris. Det senare beror naturligtvis på vilken utrustning som väljs. Om de ska finna köpare på den svenska marknaden krävs det nog att det finns fysiska exemplar hos handlarna runt om i landet.

Dethleffs satsar i Sverige
DETHLEFFS BEDUIN SNOW 600 ER (2016)

Chassi: Al-Ko, enaxlat

Säkerhetssystem: AKS säkerhetskoppling, ATC Antisladd-system, AAA-bromsar.

Totallängd/bredd/höjd: 8 180/2 500/2 650 mm

Karosslängd: 7 350 mm

Ståhöjd inne: 198 cm

Totalvikt: 1 800 kg (2 000 kg tillval)

Tjänstevikt: 1 615kg (testad vagn ca 1 842 kg)

Lastvikt: 185 kg (Max: 385 kg Testad vagn: 158 kg)

A-mått: 1 132 cm

Isoleringsmaterial: XPS-skum

Tjocklek golv/vägg/tak: 42/34/34 mm

Uppvärmning: Alde Compact vattenburen central- och golvvärme.

Bäddmått: Fram: 2 st 90x200 cm Sittgrupp: 147/170x230 cm

Grundpris: 335 900 kr

Pris testad vagn: 407 000 kr

Tillbehör testad vagn: Vinter-paket 41 900 kr, stylingpaket silver 20 700 kr, viktökning till 2 000 kg 8 993 kr.

Taggar: Husvagnar

Dethleffs storsatsar på den nordiska marknaden med husvagnar som är bättre anpassade för vårt klimat. Våren 2016 börjar vagnarna dyka upp hos allt fler handlare. Beduinserien är en av fyra serier Dethleffsvagnar som nu lanseras i Sverige. I hemlandet Tyskland finns det betydligt fler serier. Husvagnar är inget nytt för företaget som började sin bana redan 1931 och 2013 fanns det cirka 44 000 Dethleffs-vagnar i trafik i Tyskland.

Beduin 600 ER heter test­modellen och den har en 70 cm bred entrédörr placerad bakom hjulaxeln. Vagnen är som gjord för ett par men givetvis kan u-soffan längst bak i vagnen bäddas upp för fler sängplatser. Vagnen har

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.