Bild
Nästa artikel
Hobby 650 UMFe Premium.
Hobby 650 UMFe Premium.

High-tech ute och inne i Hobbys premiumserie

Husvagnar

Den framtidsbe­ton­ade serien Premium från Hobby tog ett jättekliv designmässigt när det lanserades för fem år sedan. Nu har den fått en matchande intelligens i form av appen MyHobby där det mesta kan styras via telefonen.

Hobbys futuristiska Premiumserie behöver egentligen inte presenteras närmare. Den är nu bekant för de flesta och kan ses på campingar runt om i Europa. Vid lanseringen 2011 lyfte många på ögonbrynen åt vagnens rundade former och till synes kolsvarta rutor runt om.

Den stilen är de fortfarande ensamma om även om det har dykt upp modeller från andra tillverkare som är inne på liknande designspår. Ingen har dock sålt i samma mängder som Hobby Premium.

Den vagn vi testar är lite speciell för den ska egentligen inte finnas i det svenska utbudet. 650 UMFe Premium är tänkt till en annan marknad, förmodligen Storbritannien, men importören Hobby Fritid i Tenhult tog hem några vagnar ändå när tillfälle gavs. Så i den svenska katalogen kan man leta sig fördärvad efter den här vagnen. I det svenska ordinarie utbudet finns dock en vagn med samma beteckning fast i det enklare Prestige-utförandet. Alltså snäppet under Premium.

Utvändigt ser Premium onekligen nyskapande ut än i dag, trots att designen faktiskt har fem år på nacken sedan lanseringen. Extra läcker är den sympatiskt rundade baken med liggande baklysen och infällda rangerhandtag av lättmetall.
Ungefär som på bilar finns här bak också en baklucka i vilken det döljer sig ett litet men praktiskt packutrymme. Det finns även två högt placerade bromsljus samt ett stort mörkt fönster.

Men vänta nu, det ska ju inte finnas en bakruta på den här modellen. Det gör det inte heller utan det är endast en designdetalj av svart plexiglas. Samma sak gäller längre fram på vagnen. Allt som ser ut som fönster på Premiumvagnar behöver alltså inte vara det. Lite lurigt.

Hobbys egen manöverpanel som är uppkopplad mot appen.
Hobbys egen manöverpanel som är uppkopplad mot appen.
Bagagelucka likt de vi ser på bilar hör inte till vanligheterna...
Bagagelucka likt de vi ser på bilar hör inte till vanligheterna...
...men är faktiskt ganska praktiskt för stödbensklossar och vev.
...men är faktiskt ganska praktiskt för stödbensklossar och vev.

Vi kliver in i vagnen genom en delbar dörr med fönster och det första vi ser är manöverpanelen. Den är hyfsat enkel att förstå sig på men livet blir ännu enklare om man väljer tillvalet MyHobby. Det heter Hobbys nya system för styrning och övervakning av husvagnens olika funktioner. Det går att reglera nästan alla lampor i vagnen och ställa in olika ljusscenarier som dessutom kan sparas i ett minne. Med en knapptryckning kan alltså ljuset optimeras för fredagsmys eller varför inte städning.

Vattennivån kan avläsas och appen larmar om vattnet börjar ta slut och varmvattenberedaren kan manövreras via appen och även här finns ett larm om temperaturen sjunker under fyra grader och frysrisk föreligger. Värmepannor från både Alde och Truma kan regleras via appen, beroende på vilken värme man valt. Dessutom kan batteriets status och aktuell strömförbrukning avläsas via appen som även här kan larma när 25 procent av batteriets kapacitet återstår.

 

Det fina med MyHobby är att alla de här sakerna kan regleras hemifrån. Så det är bara att starta upp de system man behöver i lagom tid innan man kommer fram till vagnen. Att vagnen står kvar där man lämnat den kan man vara säker på. Appen kan nämligen larma om vagnen flyttas. Så här mycket information, och ändå har vi inte kommit över tröskeln i vagnen än. Inredningen i vagnen känns igen från tidigare år och det är uppenbarligen ett vinnande koncept. Hobby och systermärket Fendt säljer nämligen flest vagnar i världen om man räknar dem tillsammans.

Den 650 UMFe Premium vi testar har standardinredningen Kalahari som har körsbärsliknande trädekor med vita luckor, vinröda textilier och dynor klädda med creméfärgad skinn-imitation. Vagnen är inredd med en fransk säng och badrum i var sitt hörn längst fram följt av garderober, kök och dinett i mitten. Längst bak vid entrén finns vagnens u-soffa och en tv-bänk med vitrinskåp. Det går också att bädda upp dinetten till en säng för en person om så behövs.

Trevlig och öppen planlösning med dubbla sittgrupper och ytor som ser påkostade ut.
Trevlig och öppen planlösning med dubbla sittgrupper och ytor som ser påkostade ut.
Föredömligt kök med gott om arbetsytor, delade lock till spis och diskho samt en gasolugn och massor av hyllor och lådor.
Föredömligt kök med gott om arbetsytor, delade lock till spis och diskho samt en gasolugn och massor av hyllor och lådor.
High-tech ute och inne i Hobbys premiumserie
Föredömligt kök med gott om arbetsytor, delade lock till spis och diskho samt en gasolugn och massor av hyllor och lådor.
Föredömligt kök med gott om arbetsytor, delade lock till spis och diskho samt en gasolugn och massor av hyllor och lådor.

Köket är välutrustat och relativt väl tilltaget. Köksbänken är rymlig och det finns arbets-och avställningsyta bredvid spis och diskho som är infattade i en gemensam modul som har delat och uppfällbart täckglas. Köksfläkt med riktigt utsug och ett rymligt apotekarskåp förhöjer intrycket.

Fönstret i köket har en bred plastkarm runt sig som ser lite klumpig ut men till dess fördelar räknar vi infälld belysning och två 230V-uttag. Direkt till vänster om köket finns ett Dometic Slimtower-kylskåp som ursprungligen såldes till just Hobby.

Det finns två garderober i vagnen. En lite smalare som har hyllor och en större som har klädstång överst och i testvagnen finns en värmepanna från Alde underst i denna garderob. Sängen är av en så kallad fransk typ placerad mot väggen. Sängbotten kan resas upp mot väggen vilket ger tillträde till ett ganska stort stuvutrymme under. I botten ligger en distansskiva som är aningen ranglig och ger ett lite ömtåligt intryck.

Gasolkoffert med plats för gråvattentank.
Gasolkoffert med plats för gråvattentank.
Fransk bädd placerad mot väggen har både fördelar och nackdelar. Fördelen är att den tar mindre plats från övrigt möblemang medan nackdelen är att man får ”skutta” över partnern ytterst.
Fransk bädd placerad mot väggen har både fördelar och nackdelar. Fördelen är att den tar mindre plats från övrigt möblemang medan nackdelen är att man får ”skutta” över partnern ytterst.
High-tech ute och inne i Hobbys premiumserie

Toaletten i andra hörnet är ganska trång och visserligen går det att duscha, men det inbjuder inte till några omfattande tvagningar. Handfatet är placerat utanför toadörren där det finns mer plats och känns mer inbjudande. En fördel med att ha handfat och toa/dusch separat är förstås att flera kan uträtta olika ärenden samtidigt.

Detta är sammanfattningsvis en husvagn som ger en hypermodern känsla tack vare den tuffa yttre designen men nu också får en prick över i:et tack vare den smarta ”hjärnan” i form av MyHobby som tar husvagnslivet ett steg framåt. Nu kan det mesta styras på distans eller varför inte bara utifrån förtältet.

High-tech ute och inne i Hobbys premiumserie
HOBBY 650 UMFe REMIUM (2016)

Chassi: Tvåaxlat, byggt av Hobby.

Säkerhetssystem: Påskjutsbroms, friktionskoppling och självjusterande broms.

Längd/bredd/höjd: 8 879/2 500/ 2 601 mm

Karosslängd: 7 706 mm

Innermått L/B/H: i.u/2 367/ 1 950 mm

A-mått: 1 065 cm

Totalvikt: 2 000/2 200 kg

Tjänstevikt: 1 747 kg

Lastvikt: 253/452 kg

Isoleringmaterial: EPS-skum

Isoleringstjocklek: golv/vägg/tak: 39/31/31 mm

Uppvärmning: Alde Compact 3020 vattenburen värme med el-patron. Elektrisk golvvärme.

Bäddmått (cm): Fransk säng: 134/157x196. Mittdinette: 80x186. U-soffa: 150/211x215.

Pris från: 331 800 kr

Pris testad vagn: 368 780 kr

Tillbehör testad Vagn: Alde vattenburen värme 25 190 kr, elektrisk golvvärme 6 400 kr, Gebo tv-antenn 3 150 kr, tv-fäste 2 240 kr.

Hobbys futuristiska Premiumserie behöver egentligen inte presenteras närmare. Den är nu bekant för de flesta och kan ses på campingar runt om i Europa. Vid lanseringen 2011 lyfte många på ögonbrynen åt vagnens rundade former och till synes kolsvarta rutor runt om.

Den stilen är de fortfarande ensamma om även om det har dykt upp modeller från andra tillverkare som är inne på liknande designspår. Ingen har dock sålt i samma mängder som Hobby Premium.

Den vagn vi testar är lite speciell för den ska egentligen inte finnas i det svenska utbudet. 650 UMFe Premium är tänkt till en annan marknad, förmodligen Storbritannien, men importören Hob

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.