Bild
Nästa artikel
Kabe Imperial 780 TDL FK

Kabe Imperial 780 TDL FK

Husvagnar

Köket längst fram är en trend som kommit för att stanna. Allt fler tillverkare erbjuder lösningen och Kabe var tidigt ute med den planlösningen. Vi har kikat närmare på deras lyxiga Imperial med efternamnet FK som betyder just frontkök.

Det är en mäktig pjäs vi hämtar ut hos Kabe i Tenhult söder om ­Jönköping och med en totalvikt på 2650 kg behöver vi en starkare bil än redaktionens fyrhjulsdrivna VW Passat som dragbil.
     Vi lånar därför en Isuzu pickup vars dragvikt på 3,5 ton räcker gott. Väl ute på rull följer vagnen med bra i svängarna och känns stadig rakt fram med sin dubbelaxel.
     Chassit av galvaniserade stålprofiler från AL-KO ger extra stadga men gör också att vikten hålls på en rimligare nivå. Självklart känns det att vagnen är där bak och trots att den inte är överdrivet stor så lockar den till sig en del blickar när vi passerar.
     Imperial har också ett elektroniskt styrt antisladdsystem (AL-KO ATC) som känner av om vagnen börjar självkränga och därmed rätar upp ekipaget genom att bromsa vagnens hjul.
     Kabe Safety Driving System betyder också att vagnen har längre dragbalkar och krängningshämmande hjulaxlar.
     Chassit är också förstärkt med extra balkar som ger stabilare golv och vridstyvare kaross och som vanligt griper kulhandsken om dragkroken med en friktionskoppling som ger extra stadga.

Fronten ger ett modernt intryck med de mörka fönsterytorna som går hela vägen upp mot taket. Säkerhetsdrag från AL-KO.
Fronten ger ett modernt intryck med de mörka fönsterytorna som går hela vägen upp mot taket. Säkerhetsdrag från AL-KO.
Bakstammen och sidorna har också en modern design med ­ramfönster och i övrigt plana ytor. En väl integrerad helhet.
Bakstammen och sidorna har också en modern design med ­ramfönster och i övrigt plana ytor. En väl integrerad helhet.
Kabe Imperial 780 TDL FK

Vi ställer upp vagnen på en gräsplan för att inspektera den närmare och det är nu man kan sakna en mover att rangera med. Att dra för hand på gräset är bara att glömma.
     Imperialvagnarna har den släta grafiken som Kabe gett namnet ”innovation design” och till 2020 har Imperial fått lite stilrenare dekorlinjer.
     Det syns på långt håll att det här är en exklusiv vagn och de plana sidorna med påkostade ramfönster bidrar till intrycket.
     Det gör också den stora svarta frontrutan som fortsätter uppåt till takfönstret. Den integrerade gasolkofferten och rangerhandtagen ser också moderna ut och luckan till kofferten öppnas utåt/uppåt vilket gör att cykelställ på dragbalken inte hamnar i vägen vid gasolbyte.
     Är man lite petig med det ytliga så är det bara elcentralens lucka som stör de annars så moderna och plana ytorna. Luckor tillverkas av underleverantörer och elcentralen är i övrigt bra utformad med jordfelsbrytare, automatsäkring och 230V både in och ut.
     Som grädde på moset finns högtalarutgångar för den som vill ha musik i förtältet. En bra detalj är att hela boxen är låsbar och därmed barnsäker. Utvändigt finns också ett duschuttag med kallt och varmt vatten och på vagnens högersida ett skidfack med plastlåda.

Nyheten för året är det vita köket med infällda luckor och ­lådfronter. Ugn, micro, el-häll och gasolspis = inget saknas!
Nyheten för året är det vita köket med infällda luckor och ­lådfronter. Ugn, micro, el-häll och gasolspis = inget saknas!
Härligt att kunna välja mellan elektrisk spis och gasolspis. Det är lyxigare än majoriteten har i sina hemmakök!
Härligt att kunna välja mellan elektrisk spis och gasolspis. Det är lyxigare än majoriteten har i sina hemmakök!
Utsvängbara hyllor i hörnskåpet ger bra förvaring.
Utsvängbara hyllor i hörnskåpet ger bra förvaring.
Separat kyl och frys med dubbelhängda dörrar.
Separat kyl och frys med dubbelhängda dörrar.

Jag kliver in i vagnen och fångas direkt av dess stolthet, köket. Till 2020 har det uppdaterats med infällda vita luckor och lådfronter. Med infällda menas att de inte sticker ut från resten av möbeln vilket de gjort tidigare. Det ger en exklusivare look och blir möjligen också lättare att torka av om man spiller.
     Frontkök är som sagt något som kommit att bli populärt på senare år och det är perfekt för alla som prioriterar matlagning. Förutom att det upptar hela vagnens bredd (bänken mäter 235 cm) med allt vad det innebär i form av arbetsytor och förvaring, så har man också härliga panoramafönster som ger gott om dagsljus till matbestyren.
     Här finns mängder av ytor men också induktionshäll med två plattor förutom två gasolplattor. Annan lyx som ingår är inbyggnadsugn och mikrovågsugn plus ett rymligt kylskåp på 190 liter med dubbelhängda dörrar. Ett av hörnskåpen har en bra gallerhylla som kan roteras ut och därmed utnyttjas utrymmet bättre. Det finns också en liten skärbräda och hyllor lite här och var.
     En anmärkning får den lilla diskhon som är i ynkligaste laget i en stor lyxvagn. Ofta kommer jag på mig själv med att sakna gamla tiders diskbänkar i plåt men om inte annat hade en bättre nedsänkt diskho utan kanter varit mer praktisk. En lös täckskiva går dock att använda som diskunderlägg.

Mittgången är lite trängre med frontkök. Dock ej helhetskänslan.
Mittgången är lite trängre med frontkök. Dock ej helhetskänslan.
Härlig soffa som är lätt att ta plats i inför fika och tv-tittande.
Härlig soffa som är lätt att ta plats i inför fika och tv-tittande.
Överskåpen har rejäla gångjärn och handtagslösa lås.
Överskåpen har rejäla gångjärn och handtagslösa lås.

Står du i valet och kvalet mellan frontkök och traditionell planlösning så finns ett par saker som är bra att tänka på.
     En är att den fina utsikten i traditionella vagnsittgrupper genom tre stora fönster går om intet.
     En annan sak att tänka på är viktfördelningen när lådor och kylskåp är fyllda med tunga matvaror. Det blir lite mer framtungt jämfört med om köket står på hjulaxlarna så det gäller som vanligt att hålla koll på kultrycket.
     Annars är det skönt att det är så lätt att passera den som står och lagar mat och det är också lätt att nå köket snabbt utifrån förtältet. Soffan blir däremot grundare men samtidigt lite lättare att kliva i och ur jämfört med en traditionell U-soffa. Mittgången är trängre i benhöjd när man ska passera förbi soffa och bord men samtidigt blir det luftigare ”upptill” med frontköket tack vare få väggar mitt i vagnen och att kylskåpet är framflyttat (och toa bakflyttat).
     L-soffan är bekväm och man får bra sikt mot tv:n på andra sidan. Väggstativet sitter på en skåpsektion med luckor och lådor och där sitter också en stereo av märket Kenwood. I ett av skåpen finns också en förstärkare från samma tillverkare och högtalare är utspridda runtom i vagnen så ljudet är bra. Ihopkopplat med tv så blir det en läcker hemmabio.
     Stereon har pekskärm och pekskärm finns också på Kabes manöverpanel Smart D vid entrén varifrån värme och belysning sköts. Panelen är lättmanövrerad även om den kräver lite inlärning, systemet visar vattennivå, temperatur och batterispänning.
     Med Smart D styrs belysningsgrupper och funktionen kan vara svårbegriplig i början för det finns också knappar ute i vagnen så det är lätt att ”dubbeltända”. Visst är det läckert med skärmar och touchkontroller men traditionella lysknappar (som finns i var mans hem) är lättare att förstå sig på. Men visst, även jag gillar smarta funktioner och det går att fördjupa sig rejält i Smart D. För att ta ett exempel kan ytterbelysningen sensorstyras och i panelen går det att ställa in så att sovrummet tänds upp av samma sensor.
     Med vagnen obebodd i fjällen kan gardinen lämnas halvöppen och därmed lägger nog björnligan benen på ryggen när lamporna tänds. Smart, det var ordet.

Förbränningstoalett från Cinderella och separat duschkabin.
Förbränningstoalett från Cinderella och separat duschkabin.
Hyllor med sarg för tandkräm och deodorant.
Hyllor med sarg för tandkräm och deodorant.
Duschen har belysning och ett duschmunstycke av fint snitt.
Duschen har belysning och ett duschmunstycke av fint snitt.

I taket mellan sovrum och vardagsrum sitter en AC från Dometic vilket är standard på Imperialserien.
     Temperaturen i vagnen kan därmed hållas lika oavsett om det är minus 35 eller plus 35 ute. Åtminstone om man står uppkopplad mot 230V. Just inomhusklimatet är något som imponerar på den här vagnen. Inte bara för att den klarar kyla så bra utan snarare för att värmen är så jämn och ”lagom” överallt i vagnen. Det beror inte bara på den vattenburna golvvärmen som kan shuntas utan också på ventilationen, runt möbler och utifrån, är välplanerad. Luftcirkulation är a och o för ett bekvämt inomhusklimat och det finns ventiler i kök, badrum, garderob och sovrum. Vagnen är dessutom utrustad med dubbla tempgivare, en i sovrummet och en vid sittgruppen. Det gör att värmen kan anpassas till den del av vagnen man vistas i. I många andra fritidsfordon finns bara en tempgivare som ofta sitter ovanför entrédörren. Själv har jag varit med om stekheta sovrum trots att panelen är inställd på 19 grader…

Testvagnen har separata lång­bäddar men det finns en variant med sidoställd ­queenbed också. Gott om ­hyllor och skönt ­stoppade kanter runt ­sängarna!
Testvagnen har separata lång­bäddar men det finns en variant med sidoställd ­queenbed också. Gott om ­hyllor och skönt ­stoppade kanter runt ­sängarna!
Bra läsbelysning och en liten kardborreficka för telefonen.
Bra läsbelysning och en liten kardborreficka för telefonen.
På väggen vid sängens fotända syns Kabes ventilationslucka som ger skönt luftombyte innan det blir dags att krypa till kojs.
På väggen vid sängens fotända syns Kabes ventilationslucka som ger skönt luftombyte innan det blir dags att krypa till kojs.

Det finns fyra sovrumsvarianter när det gäller Imperial 780 FK och modellen vi testar har separata långbäddar. Den har tjocka bäddmadrasser på en spiralmadrass som i sin tur vilar på ribbotten. Ryggdelen på sängarna kan höjas med ett knapptryck och under sängarna finns sedvanlig förvaring. På väggen sitter en finurlig tidningsficka som kan flyttas tack vare kardborre på baksidan.
     Överskåpen har bra luckor som är lätta att öppna och de flesta har hyllplan och under överskåpen finns öppna hyllor för småprylar. Möjligen skulle det vara fint med lite mer vitt på luckorna för att bättre matcha det nya och helvita köket.
     Längst bak finns ett generöst badrum i husvagnens fulla bredd. Duschkabinen är rymlig och intill den finns en praktisk garderob med hyllplan där handdukar eller underkläder platsar bra. Imperialserien har förbränningstoaletten Cinderella Motion som standard och det betyder att den bara behöver tömmas en gång i veckan och då bara lite torr aska. Det gäller dock att alltid ha el och gasol för att toaletten ska fungera.

Till sist kan sägas att av alla husvagnar jag själv har testat är det här den som har absolut mest utrustning som standard.
     Det är nästan svårt att få överblick över alla prylar som ingår. När det gäller ”nymodigheten” frontkök så har det sina lockelser.
     Det är lätt att trivas vid första anblicken men som med allt annat gäller det att stanna kvar en stund för att se vad man själv föredrar. Allt handlar ju om kompromisser så det gäller att hitta vilka egenskaper man själv prioriterar i sin husvagn. 

Kabe Imperial 780 TDL FK (2020)

Totallängd/karosslängd: 9 400/8 150 mm
Invändig längd: 7 200 mm
Bredd utv/inv: 2 500/2 350 mm
Höjd inv: 1 960 mm
Totalvikt: 2 650 kg
Tjänstevikt: 2 150 kg
Lastvikt: 525 kg
A-mått: 1200
Hjulstorlek: 195/70 R15 C
Bäddmått: 2x196x88 cm
Bäddmått soffa: 211x102 cm
Uppvärmning: Alde Compact 3020. Vattenburen golvvärme AGS II Pro
Grundpris: 873 400 kr
Testad vagn: 968 678 kr
Tillval: Öppningsbart ­fram­fönster, Smartvent inkl. solceller, 130 Ah AGM-batteri, ­batteri­sensor, Cinderella ­förbränningstoalett

Taggar: Husvagnar

Det är en mäktig pjäs vi hämtar ut hos Kabe i Tenhult söder om ­Jönköping och med en totalvikt på 2650 kg behöver vi en starkare bil än redaktionens fyrhjulsdrivna VW Passat som dragbil.
     Vi lånar därför en Isuzu pickup vars dragvikt på 3,5 ton räcker gott. Väl ute på rull följer vagnen med bra i svängarna och känns stadig rakt fram med sin dubbelaxel.
     Chassit av galvaniserade stålprofiler från AL-KO ger extra stadga men gör också att vikten hålls på en rimligare nivå. Självklart känns det att vagnen är där bak och trots att den inte är överdrivet stor så lockar den till sig en del blickar när vi passera

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.