Bild
Nästa artikel
KABE ROYAL 560 FK.
KABE ROYAL 560 FK.

Kabe Royal 560 FK – en nymodig 60-åring

Husvagnar

I år firar Kabe sextio år som tillverkare. Vi säger grattis och testar en vagn som är både klassisk och nyskapande på samma gång.

Kabe har gjort en resa som heter duga under sina sextio år som tillverkare. Från hobbytillverkning på bakgården till börsnoterad koncern med allt fler strängar på sin lyra. Under vinjetten Bo Mobilt i detta nummer tittar vi på en vagn från de första åren. I den här artikeln fokuserar vi dock på en klassiker vad gäller vagnstorlek. Inom bilvärlden är siffran 740 synonym med en standardbil, det kommer givetvis från den klassiska Volvo  740. I husvagnsvärden är 560 ett liknande begrepp, det är normalvagnen den som de flesta väljer, eller den vagn som andra vagnar jämförs med. Många tillverkare har beteckningen 560 i sitt utbud, att de är olika långa tillverkarna emellan är en annan historia. Nu pratar vi Kabe.

 

Vi besöker Caravan AB utanför Eskilstuna som låter oss ta en tur med deras Kabe Royal 560 FK som till vardags är en av deras visningsvagnar. Vi lyckas komma tillbaka med vagnen intakt, trots att det var en stormig dag där träd knäcktes framför våra ögon.

Kabe Royal 560 FK är en speciell vagn. Lika traditionellt klassisk som vagnstorleken är, lika ovanlig är den på insidan. Direkt innanför dörren, mot framväggen, finns nämligen ett gigantiskt kök. Det är ett avsteg från det vanliga i en Kabe som tills i dag, med några få undantag, har varit en U-soffa.

Lösningen känns igen från Adria vilka Kabe sedan länga varit importör av. Greppet att låna idéer från andra tillverkare är inget unikt för Kabe, men man kan väl säga att de har varit extra duktiga på att göra det. Deras främsta konkurrenter är och har varit andra svenska tillverkare och så fort de andra infört en ny lösning har Kabe gjort detsamma, om det tillfört deras koncept något. På så sätt har de gjort det svårt att inte välja en Kabe annat än av känslomässiga skäl.

Redaktörens favoritplats är fåtöljen med fotpall. Snyggt och trevligt Kabe!
Redaktörens favoritplats är fåtöljen med fotpall. Snyggt och trevligt Kabe!
Vardagsrum i mitten på vagnen och köket i fronten på 560 FK.
Vardagsrum i mitten på vagnen och köket i fronten på 560 FK.
Smart D heter Kabes nya manöverpanel som styr det mesta.
Smart D heter Kabes nya manöverpanel som styr det mesta.
Det är lätt att nå köksregionen när man sitter till bords i förtältet.
Det är lätt att nå köksregionen när man sitter till bords i förtältet.

Avsaknaden av en U-soffa fram gör givetvis att möjligheten att bädda upp en stor säng längst fram försvinner. I gengäld kan man bädda upp sittgruppen som finns mitt i vagnen.

Visst känns det möjligen lite mindre praktiskt och visst kan annorlunda lösningar påverka andrahandsvärdet, men den här vagnen är riktad till de som vill ha det där lilla extra. För de som vill ha U-soffa fram finns det som bekant en hel del andra vagnar i Kabes repertoar.

Sittgruppen är för övrigt en trevlig bekantskap. Till vänster i vagnen finns en soffa med två hörnor med huvudstöd. På motsatt sida hittar jag min favoritplats. En egen liten hörna som dessutom har en fotpall. Här sitter jag som en kung, eller programledare kanske och jag kan intervjua gästerna i stora soffan. Fotpallen funkar även som flyttbar sittplats för de med passande bakdel. Matbordet är avlångt och fastmonterat på två pelare, sänks det ned bildar det bas för extrasängen.

Efter sittgruppen följer en fransk säng, badrummet och garderoberna. Sängen kan resas så att saker därunder kan plockas ur, det finns även en utvändig lucka. Komforten är det inget fel på men sängen smalnar av ganska mycket, detta för att göra det möjligt att öppna de stora garderoberna. I och med att det på ett ganska enkelt sätt går att fixa fram en extra säng i sittgruppen skulle jag tro att bekväma par använder båda sängarna ganska ofta.

Kabe Royal 560 FK är en fullpackad vagn så det kan kännas lite trångt. Det blir inte mycket fri golvyta med denna planlösning. Om jag fick välja fritt så skulle jag ta 630-varianten med frontkök, långbäddar och badrum på tvären längst bak bli mitt val. Det som tilltalar med 560 FK är dock möjligheten att kunna dra vagnen med en bil som får dra upp till 1 800 kilo.

Visserligen blir lastvikten lite skral då, men att tänka sig för vid lastningen är ett billigare alternativ till en ny dragbil som får dra exempelvis 2 000 kilo. Något man måste komma ihåg är givetvis att vi testar vagnen under en dag. Det normala är givetvis att man har ett förtält till vagnen vilket i praktiken fördubblar boendeytan.

Konstruktionsmässigt byggs denna vagn som alla andra Kabevagnar. Classic-, Ädelsten-, Royal-, Hacienda- och Imperialserierna delar många egenskaper. Skillnaderna ligger i utrustningsnivån. Här hamnar Royal någonstans i mitten.

Ombonat och på väggen syns Kabes smarta ventilationslucka.
Ombonat och på väggen syns Kabes smarta ventilationslucka.
Förvaringen under dubbelsängen nås även utifrån.
Förvaringen under dubbelsängen nås även utifrån.
Duschar gör man helst inte i vagnen men det går vid behov.
Duschar gör man helst inte i vagnen men det går vid behov.

Det alla serier delar är AL-KO-chassi, gedigen vinteranpassning med bland annat väl ventilerade möbler och vattenburen central- och golvvärme från Alde. Isolerande fönster med ventilerad karm av polyuretan.

Eftersom det är en Royal vi testar kan vi lägga till all tänkbar körsäkerhetsutrustning som AKS säkerhetskoppling och ATC antisladdsystem och även Kabes prisbelönta Smart D manöverpanel med vilken man på ett enkelt sätt kan styra vagnens alla funktioner.

På Royals tillvalslista finns även Smart D Remote vilket gör att allt kan skötas via mobilen, ett självklart tillval om jag köpte denna vagn.

Ljust och fräscht blir det med hjälp av takfönstret och frontrutan. En trevlig plats att stå och diska på med utsikt. En fördel med frontkök är att det är lätt att nå från entrédörren och förtältet.
Ljust och fräscht blir det med hjälp av takfönstret och frontrutan. En trevlig plats att stå och diska på med utsikt. En fördel med frontkök är att det är lätt att nå från entrédörren och förtältet.
Kranen är lagom hög men diskhon är liten och enkel.
Kranen är lagom hög men diskhon är liten och enkel.
Gasolugn och spis med fyra lågor bäddar för storkok.
Gasolugn och spis med fyra lågor bäddar för storkok.
Förberett för sortering av sopor i nedersta lådan i köket.
Förberett för sortering av sopor i nedersta lådan i köket.

Som vanligt får jag avsluta detta test med att konstatera att det finns mycket mer att berätta, vagnen är full av smarta lösningar och det första intrycket är positivt. I utbudet 2017 finns inte så många Kabevagnar med köket placerat längst fram men Kabe har specialtillverkat vagnar för kunder som vill ha det i bland annat stora Haciendor.

Med andra ord kommer det säkerligen dyka upp fler modeller med framkök framöver. Grattis på födelsedagen Kabe, önskar Husbil & Husvagn!

Kabe Royal 560 FK – en nymodig 60-åring
KABE ROYAL 560 FK

Chassi: AL-KO, enkelaxlat.

Säkerhetssystem: Påskjutsbroms, AKS säkerhetskoppling, ATC antisladdsystem

Totallängd/bredd/höjd: 7 670/2 500/2 640 mm

Karosslängd: 6 370 mm

Invändig längd/bredd/höjd: 5 500/2 350/1 960 mm

Totalvikt: 1   800 kg (max 2 000 kg)

Tjänstevikt: 1 622 kg

Maxlast: 178 kg (max 378 kg)

A-mått: 10 150 mm

Isoleringsmaterial: Ecoprim (XPS skum)

Isoleringatjocklek: Golv/vägg/tak: 36/36/36

Uppvärmning: Alde Compact 3020 vattenburen värme med vattenburen golvvärme (shuntbar)

Bäddmått: Fransk säng 118/140 x 196 cm   

Sittgrupp: 117 x 211 cm

Garanti: 2 års nyvagnsgaranti och 7 års täthetsgaranti.

Grundpris: 499 700 kr

Plus: Fullmatad med utrustning som standard. Kul planlösning.
Minus: En annorlunda planlösning kan möjligen sänka andrahandsvärdet.

Taggar: Husvagnar, Kabe

Kabe har gjort en resa som heter duga under sina sextio år som tillverkare. Från hobbytillverkning på bakgården till börsnoterad koncern med allt fler strängar på sin lyra. Under vinjetten Bo Mobilt i detta nummer tittar vi på en vagn från de första åren. I den här artikeln fokuserar vi dock på en klassiker vad gäller vagnstorlek. Inom bilvärlden är siffran 740 synonym med en standardbil, det kommer givetvis från den klassiska Volvo  740. I husvagnsvärden är 560 ett liknande begrepp, det är normalvagnen den som de flesta väljer, eller den vagn som andra vagnar jämförs med. Många tillverkare har beteckningen 560 i sitt utbud, att de är olika långa tillv

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.