Bild
Nästa artikel
KNAUS Travelino 400 QL.
KNAUS Travelino 400 QL.

Knaus Travelino – en riktig nyhet!

Husvagnar

Ordet nyhet är flitigt missbrukat i denna bransch men i detta fall är det verkligen frågan om något helt nytt. Med en ny konstruktionsteknik som ger imponerande låg vikt är det kanske till och med en milstolpe vi drar bakom bilen.

I stort sett alla skutor i koncernen KnausTabberts flotta seglar just nu i stark medvind. Normalt sätt brukar utvecklingen av nya produkter avstanna lite hos många tillverkare vid sådana perioder, men hos Knaus gäller det motsatta.

Precis som många andra tillverkare vill även Knaus skapa produkter med ett särskilt viktigt mål: att få nya kundgrupper, främst unga människor, intresserade av fritidsfordon. De viktigaste verktygen för Knaus verkar vara lätt vikt samt ett rimligt pris.

Ett delmål i denna strävan är den nyligen färdigställda Travelino som har en helt ny konstruktionsteknik. Travelino har,
i olika stadier av fulländande, under de senaste åren presenterats på olika mässor. Många undrade om det verkligen skulle bli något av det hela, men nu är den äntligen klar för försäljning. Vagnen har totalvikten 750 kilo och är ungefär 2x4 meter (innermått). Det kan låta litet men i sammanhanget är den utan tvekan störst i klassen sett till vikten.

Den nya tekniken baseras på ultraljudssvetsning som redan i flera år har utnyttjats inom bland annat bil- och båtbyggandet. Det är egentligen smått konstigt att tekniken inte hittat sin väg till fritidsfordon tidigare. Det första patent som har med ultraljudssvetsning att göra söktes redan år 1965.

Köket har tillräcklig kapacitet för minst två resenärer.
Köket har tillräcklig kapacitet för minst två resenärer.
Sittgruppen bak går att bädda upp snabbt. Under finns relativt bra med förvaring.
Sittgruppen bak går att bädda upp snabbt. Under finns relativt bra med förvaring.
Knaus Travelino – en riktig nyhet!
Det största förvaringsutrymmet i denna planlösning finns under sängen i vagnens front. En del av utrymmet stjäls av gasolfacket på högra sidan samt färskvattentanken på 40 liter på vänstra sidan.
Det största förvaringsutrymmet i denna planlösning finns under sängen i vagnens front. En del av utrymmet stjäls av gasolfacket på högra sidan samt färskvattentanken på 40 liter på vänstra sidan.

Travelino står på ett chassi från tillverkaren BPW och är av delta-typ (v-format). Jämfört med traditionella chassin är det nya 30 procent lättare. På chassit har man monterat en ultraljudssvetsad ram som belagts med ett ytterskikt av glasfiber. Ramen utrustas sedan med golv, tak och väggar som byggts i så kallad bikakerasterteknik, ett mönster som även finns på vagnens yttre design.

Bikakerastertekniken känns igen från möbelkonstruktion. En befogad fråga är hur det går med isoleringsegenskaperna? Karosskonstruktionen gör det dock enklare att hitta optimal placering av fönster, dörrar och övriga luckor då konstruktionen uppges vara självbärande. Dessutom ger konstruktionen bättre fuktmotstånd än den teknik som Knaus använder till sina övriga vagnar, som i jämförelse upplevs ganska stenåldersmässiga med sina träreglar och frigolit.

Entrén till vagnen med den potentiellt banbrytande byggtekniken finns bakom hjulaxeln. Direkt till vänster innanför dörren finns toaletten som mäter 82x76 cm. Handfatet går att vika upp mot väggen vid behov av mer rörelseutrymme. Förvaring finns det ganska gott om här, likaså speglar. Toadörren viks inåt när utrymmet inte används vilket ger bredare passage utanför toaletten.

I motsatt hörn bak i vagnen finns en L-soffa som kan bäddas upp till en säng för två barn eller två nykära vuxna. Vid ena ändan av hörnsoffan finns värmepannan, en Truma Vario Heat eco plus. Under soffan finns förvaring.

Vidare framåt i vagnen finns en garderob som är 50 cm bred, 58 cm djup och 107 cm hög och är utrustad med klädstång. Fler skåp har placerats högt vid taket och med tanke på vagnens storlek är de faktiskt riktigt många. Skåpen finns i två storlekar: med 48 respektive 97 centimeters bredd och 30 respektive 28 centimeters höjd.

Köksenheten finns mitt i vagnen, direkt till höger om entrédörren. Köksbänken är 91 cm bred och 55 cm djup. Spisen har två lågor och kommer från Thetford. Diskhon är riktigt stor vilket gör att avställningsytorna är begränsade.

Under köksbänken finns kylskåp med 80-liters volym följt av en utdragbar låda och ett skåp. Köket kan inte kallas stort men torde vara tillräckligt för minst två personer.

I motsats till prototypen som visats tidigare domineras frontdelen i testvagnen av en tvärställd dubbelsäng. Tidigare var det en L-soffa även här och tanken var att båda sovplatserna skulle bäddas upp och ned vid behov. (Vi får slänga in en brasklapp här, det kanske går att bädda om även denna säng, men vi förstod inte hur.) Men egentligen är det inte helt tokigt med en stor säng här, det finns gott om förvaringsutrymme under sängen. En del av utrymmet är taget av gasolfacket till höger medan det till vänster finns en 40-liters färskvattentank. Det går även att montera en lucka i vagnens vägg här vilket ger tillgång till utrymmet utifrån.

Den 196 cm långa bädden är tvärställd och finns i vagnens front.
Den 196 cm långa bädden är tvärställd och finns i vagnens front.
I hygienutrymmet finns ett handfat som kan lyftas mot väggen samt tre speglar.
I hygienutrymmet finns ett handfat som kan lyftas mot väggen samt tre speglar.

Travelino är riktigt rymlig med tanke på vagnens viktklass. Takhöjden inne är 196 cm vilket gör att de allra flesta kan gå och stå fritt utan att slå huvudet. Vagnen har fem ganska små fönster, men som tillsammans med två takluckor ger tillräckligt naturligt ljus. När det är mörkt finns det gott om belysning av LED-typ.

Tack vare vagnens låga totalvikt kan alla med B-kort dra denna vagn så länge bilen och vagnen inte väger mer än 3 500 kilo tillsammans. Vi provkörde vagnen med en Mercedes-Benz GLK 220 CDI med en totalvikt på 2 455 kilo. Totalvikten på kombinationen blev alltså 3 205 kilo. Travelino rullade lugnt och fint och under körningen upplevs den verkligen inte betungande, men den gjorde sig trots det påmind vid dieselpumpen.

Vi mätte förbrukningen med och utan vagnen på en sträcka på cirka 11 mil. Med vagnen var medelhastigheten 73 km/h och förbrukningen 8,7 l/100 km. Dagen därpå körde vi samma sträcka under likadana trafikförhållanden utan vagn med en uppmätt förbrukning på 5,4 liter och medelhastighet på 82 km/h.

Lite överraskade blev vi allt, det är ju trots allt fråga om en lätt och smal vagn. Här spelar dock luftmotstånd en större roll än vikt. Fronten på Travelino är upprätt designad vilket ger ett högre luftmotstånd än till exempel en kilformad och lägre lättviktsvagn. Men med en rätare vinkel fram blir det mer praktiskt användbar yta inne i vagnen. Det är alltid ett givande och tagande.

Bak till höger finns en sittgrupp där fyra passagerare får plats när det är dags för middag.
Bak till höger finns en sittgrupp där fyra passagerare får plats när det är dags för middag.

Travelino har som tidigare sagts varit på tapeten i många år nu. Den färdiga vagnen skiljer sig mycket från de olika prototyper som visats upp men det är inte ovanligt. Att den verkligen byggs är glädjande. Nu är kanske småvagnar inte den mest eftertraktade typen av vagn i Sverige. Sett till statistiken är det vagnar som heter 560 eller mer som säljer mest, aningen större alltså. För den som söker en lätt och smal resvagn är dock Travelino 400 QL ett suveränt alternativ.

Hur ser det ut med den nya karossteknikens framtid då? Knaus menar att tekniken gör det möjligt att bygga större vagnar, upp till 5,4 meter, med totalvikten 750 kilo. I framtiden kanske chassit helt integreras i karossen vilket gör att vikten kan bli ännu lägre. Riktigt intressant blir det om tekniken även används till ännu större vagnar och husbilar. Lastvikten är som bekant en käpphäst för dagens fordon.

I en så här liten vagn får alla elprylar plats på den lägsta hyllan i garderoben.
I en så här liten vagn får alla elprylar plats på den lägsta hyllan i garderoben.
Bakom den enda luckan på vagnens utsida ryms en gasolflaska på fem kilo.
Bakom den enda luckan på vagnens utsida ryms en gasolflaska på fem kilo.
Travelino har en hög och upprät front. Detta ger ett stort luftmotstånd vilket i sin tur ökar bränsleförbrukningen.
Travelino har en hög och upprät front. Detta ger ett stort luftmotstånd vilket i sin tur ökar bränsleförbrukningen.

Knaus uppger att de verkligen vill satsa på det här och att tekniken kommer att utnyttjas till just husbilar och stora vagnar. Enligt preliminära beräkningar möjliggör ultraljudssvetsning och de utvalda materialen tillverkningen av nio meter långa husbilar som ändå väger under 3 500 kilo. Huruvida det stämmer ska givetvis bli riktigt intressant att se, likaså om konkurrenterna hoppar på tåget. Fungerar tekniken i större skala bör de genast köpa biljett!

BPW-chassit som är specialutvecklat för Travelino är 30 procent lättare än andra motsvarande chassin.
BPW-chassit som är specialutvecklat för Travelino är 30 procent lättare än andra motsvarande chassin.
Delarna av ramen sammanfogas till en bastant helhet med hjälp av ultraljudssvetsning. En spännande teknik med stor potential.
Delarna av ramen sammanfogas till en bastant helhet med hjälp av ultraljudssvetsning. En spännande teknik med stor potential.
Knaus Travelino – en riktig nyhet!
Knaus Travelino 400 QL 2017

Chassi: BPW
Säkerhetssystem: BPW iSC
Totallängd: 5 190 mm
Ytterlängd/bredd/höjd: 4 080/2 150/2 580 mm
Innerlängd/bredd/höjd: 4 020/2 040/1 960 mm
Tjocklek vägg/tak/golv: 31/31/40 mm
Totalvikt: 750 kg
Tjänstevikt: 650 kg
Lastvikt: 100 kg
Däckdimensioner: 175/70R14
Bäddmått fram: 134 x 196 cm
Bäddmått bak: 121/99 x 192 cm
Uppvärmning: Luftburen Truma Vario Heat eco plus
Pris från: 215 800 kr

Plus: Låg vikt för sin storlek, goda stuvmöjligheter.
Minus: Kylskåp långt ner, stort luftmotstånd.

Taggar: Husvagnar

I stort sett alla skutor i koncernen KnausTabberts flotta seglar just nu i stark medvind. Normalt sätt brukar utvecklingen av nya produkter avstanna lite hos många tillverkare vid sådana perioder, men hos Knaus gäller det motsatta.

Precis som många andra tillverkare vill även Knaus skapa produkter med ett särskilt viktigt mål: att få nya kundgrupper, främst unga människor, intresserade av fritidsfordon. De viktigaste verktygen för Knaus verkar vara lätt vikt samt ett rimligt pris.

Ett delmål i denna strävan är den nyligen färdigställda Travelino som har en helt ny konstruktionsteknik. Travelino har,
i

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.