
LMC är husvagn för dig med barn
Det är alltid spännande när ett husvagnsmärke gör entré på marknaden. Ibland är det för första gången, ibland en comeback, som för LMC vars husvagnar har fått ett uppsving på kort tid. Vi kikade närmare på en modell som känns lovande.
Style är LMC:s instegsserie och i den serien ingår sju modeller. Den vi testar heter Style 540 K och kostar 243 000 kronor. Det är en barnkammarvagn med luftburen värme och totalt fyra permanenta sovplatser. Vi får ett positivt första intryck av vagnen och med den blygsamma prislappen kan den mycket väl bli en vass konkurrent till Hobby och Adria med flera. Det återstår att se.
Vi åker till Skara Husvagnar en kylig vinterdag och kopplar direkt på vagnen för en provkörning. Style 540 är 2,3 meter bred, och den som kört en del husvagn vet att bredden är mycket avgörande för köregenskaperna. Mer avgörande än längden. Här har vi inga problem med framkomligheten, inte ens på de smala vägarna kring domkyrkan i Skara där vi stannar för att ta exteriöra bilder. Vagnens chassi är från AL-KO och den har friktionsdraget AKS som standard. Till köregenskaperna hör också vikten som på denna vagn är 1 280 kilo vilket är lite för storleken. Modellbeteckningen 540 talar inte sanning om längden, den är nämligen 5,7 meter lång invändigt. Ändå är det en smidig vagn att resa med.




Med provkörningen avklarad kikar vi utvändigt och börjar med gasolkofferten. Luckan är hängd i ovankant och öppnas på traditionellt sätt. Utrymmet är stort och rymmer två gasolflaskor samt en del annat. Den höga tröskeln gör att man får lyfta gasolflaskorna för att få ut dem vilket kan vara opraktiskt om man inte är allt för frisk i ryggen. På vagnens sida noterar vi en lastlucka som ger åtkomst till utrymmet under dubbelsängen, passande för bland annat campingstolar och bord.
Vi kliver in i värmen och tänder upp alla lampor med huvudbrytaren som sitter ovanför dörren. Det finns gott om invändig belysning, bland annat lampor integrerade i takluckorna. Det finns en krok att hänga av sig jackan på. En krok alltså, det är i snålaste laget då vagnen är tänkt för fyra personer. Det finns inte heller något skoskåp.

Från entrén är steget inte långt till dubbelsängen som tar upp vagnens främre del. Sängen sträcker sig över hela vagnens bredd, så längden är minst sagt duglig. Sängbredden är på helt acceptabla 126 cm. Två läslampor finns i sängens huvudände och dessa kan skjutas i sidled. Smart lösning. Den så kallade fönsterbänken, som i denna vagn inte har något tillhörande fönster kan fungera som avställningsyta.
Vi provligger sängen och bedömer komforten som godkänd. Varken överdrivet bra eller dålig. Härifrån noterar vi också de små hyllorna under ovanskåpen.
Vagnens mittdel fungerar som kombinerad matsal och vardagsrum. Sittgruppen är dimensionerad för fyra personer men då är det nog tänkt att två av dem är barn. För fyra vuxna kan det bli trångt. Till förvaring finns tre ovanskåp medan spotlights står för stämningsbelysningen.



För vagnens storlek får köket anses vara tillräckligt stort. Här bjuds det inte på några större överraskningar. Förutom spis och diskho finns en arbetsyta. Det saknas dessvärre en skärbräda att tillgå samt även köksfläkt.
Eluttag finns och även spottar ovanför fönstret. Fönstret är ganska stort och släpper därför in en hel del ljus. De tre utdragbara lådorna sväljer mycket, men maxvikten per låda är tio kilo.
Den översta har besticklåda men vi hittar ingen avfallssortering. Arbetsbänken är 940 millimeter hög vilket är fullt tillräckligt. De två ovanskåpen har fallkant och lämpas väl för tallrikar. Kylskåpet från Thetford rymmer hyllplan, lådor och ett stort frysfack.
Vagnens bakre del består av våningssängar och hygienutrymme. Handfatet har placerats mellan toalettbåset och våningssängarna. Fördelen är då att de inte inkräktar på toalettutrymmet. Nackdelen är att man alltså tvättar sig intill barnens sängar vilket kan vara störande. Att raggarduscha (svabba sig under armarna) blir också lite trixigt samt stor risk för att då blöta ner golvet. Badrumsskåpet ovanför är lite i vägen när man böjer sig fram. När vi granskar själva toalettutrymmet noterar vi även att golvet är i trä och att det saknas duschslang. Det drar ner omdömet lite men å andra sidan inget ovanligt och vagnen står troligtvis mest på campingplatser där det finns duschar. Då handfatet inte är placerat här inne så har mycket golvyta framför toalettstolen frigjorts. Man behöver alltså inte trängas med sina egna ben sittandes på dasset.
Vagnen har två våningssängar med läslampor i ena änden och rymliga fack med plats för prylar. Det finns också fönster till båda sängarna samt gardiner som kan dras för nattetid. Det finns två garderober i den bakre delen av vagnen. En större för kläder att hänga på galge och en mindre som har flera hyllplan.


Som slutkläm kan vi sammanfatta testet med att denna vagn gillas. Den känns rejäl och har fokus på funktion före form. Detta säger dock inte att det inte finns egna designinslag. Det finns, men de tar inte över funktionen på ett skrikande sätt. Det finns inga onödiga krusiduller och lullull som mest bara är ”smink”. Nu återstår bara att se hur väl LMC Style 540 K tas emot av marknaden. Vi tror dock på denna vagn.



Chassi: enaxlad, AL-KO
Säkerhet: AKS-drag, ATC finns som tillval
Totallängd/bredd/höjd: 7647/2326/2605 mm
Invändig längd/bredd/höjd: 5735/2180/1951 mm
Karosslängd: 6408 mm
Isoleringsmaterial: XPS-skum
Isoleringstjocklek: Tak/vägg/golv: 30/30/40 mm
Grundpris: 243 016 kr inklusive Sverigepaket som inkluderar dörr med fönster och sopkorg, golvvärme, truma ultraheat, truma varmvatten, insektsdörr.
Totalvikt: 1500 (standard)/1800 kg
Tjäntevikt: 1281 kg
Lastvikt: 219/519 kg
A-mått: 10330
Bäddmått dubbelsäng: 200x 126 cm
Bäddmått dinett: 194x90 cm
Bäddmått våningssängar: 188x71, 189x68 cm
Uppvärmning: Truma 3004 S luftburen värme. Elektriskt golvvärme.
Läs mer om:
Det här är en låst artikel. Logga in för att fortsätta läsa.
Logga inÄr du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.
RegistreraDet här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.
Läs mer