Scandica 551 D. Visst kan man ha en mindre firmafest för sex personer med mat, dryck och dans i den nästan sex meter långa LMC Scandica. Innerutrymmet överraskar med rymd, stor sittgrupp och en av klassens största köksbänkar i snygg svart granitimitation. Även dubbelsängen är XXL med sin bredd på 160 cm.
För nästan 10 år sedan blev jag otrogen de svenska husvagnsmärkena och bytte bort min tredje Sävsjö mot en LMC som lockade med en annorlunda planlösning och designlösningar som var okända vid den tiden i Sverige. Vi var ihop i två år men gick sedan skilda vägar på grund av hennes dåliga vinteregenskaper.
Därför blev jag extra nyfiken när jag fick möjligheten att testa senaste LMC Scandica som konstruerades med utgångspunkt att ge de etablerade svenska märkena en match.
LMC-fabriken ligger i nordtyska Sassenberg och har ett gott namn i Sverige bland husbilsfolket, men har i alla år kämpat för att nå en större marknadsandel med sina husvagnar. Det totala modellprogrammet omfattar 29 husvagnsmodeller, varav Scandica står för sju modeller i storleksklass från 5,6 meter till 8,1 meter och är avsedd som en flirt med den svåra nordiska marknaden. Hela serien andas nytänkande när det gäller mobila uppvärmningslösningar.
Testvagnen Scandica 551 D med nyttolängd på 5,7 meter – anlände till Nygårds Camping i Täby under de kallaste novemberdagarna i fjol, då digitaltermometern visade tvåsiffrigt, ända ner till -18°. Med andra ord ett perfekt tillfälle att börja testa en tyskbyggd vagn i naturens köldkammare. Trots kylan bodde några tappra vintercampare på campingen och dessa följde med stort intresse om LMC:n kunde ge svenskgänget en match.
Utvändigt möttes jag av de vita, kulhamrade aluminiumsidorna med silverdekor nertill.
Gasolkofferten är inte integrerad, men är rymlig, isolerad och försedd med lättmetallbotten och belysning. Lucköppningen underlättas av ett utfällbart handtag samt gasfjädring. Den innehåller reservhjul, två stoppklossar med hållare och har plats för två gasolflaskor med automatisk omkopplare för flaskbyte.
Trumas SecuMotion – en kombinerad reducerings- och slangbrottsventil som uppfyller normerna för att använda gasolen under färd i Europa – ingår i Scandicas standardutrustning. Reduceringsventilen är eluppvärmd vilket är en bra finess som förhindrar isproppsbildning i gasledningen. Fjärravläsning av gasolnivån möjliggörs invändigt genom den nya Alde-panelen.
Det finns även en liten leksaksvev för stödbenen. Stödbenen vevas rakt framifrån eller bakifrån och är försedda med plastplattor typ Big Foot. De grå plasthandtagen tillåter en stabil rangering av vagnen.
Bakom gasolkofferten finns ett bekvämt, belyst skidfack som kan dras ut genom sidoluckan och är integrerat med ett temperaturreglerat avlopp. Den isolerade multifunktionselboxen är av svenskt ursprung och sitter mellan skidluckan och ytterdörren. Winterhoffs WS 3000 stabilisatorkoppling är standard. Det varmförzinkade BPW-chassit är enkelaxlat med torsionsfjädring och aluminiumfälgar som standard.
Ytterdörren av standardtyp har lås som tyvärr också förekommer hos andra husvagnsfabrikat, även svenska. Låset är trögt och dörren svårstängd. Det gäller att inte komma hem när grannarna har lagt sig.
En trevlig finess är dock fjärrkontrollen på nyckelknippan som tänder LED-listen för tältbelysningen ovanför dörren eller tänder och reglerar intensiteten av belysningen innanför entrén. Allt för att man ska hitta rätt i mörkret. Provvagnen var försedd med myggdörr, men det var dåligt med mygg vid provtillfället.
Innanför dörren till vänster finner man den 60 centimeter långa tv-hyllan med de nödvändiga anslutningarna. Eftersom bredden endast är 25 centimeter, krävs det nog en lämplig vägghållare för platt-tv:n för att alla ska kunna se från den stora soffan.
Fyra väggkrokar och ytterligare två på dörren tar hand om ytterplaggen. Under hyllan är det två utfällbara fack som rymmer handskar och mössor, men knappast ytterskor.
Ovanför sitter en spegel med små handskfack och designram i textil. Lättåtkomliga är de kombinerade ljusreglagen för både halogenlampor, tältbelysning samt mysbelysning bakom de 20 centimeter djupa hyllorna runt soffan.
Rundsoffan rymmer fem-sex vuxna. Det vita, sänkbara bordet räcker väl till med sin storlek. Två langetterade mattor täcker hela golvytan. I hörnen finns borttagbara, dock ej flyttbara, nackstöd. Tyget är ganska oömt, ljusbeige, med breda svarta dekorränder som även matchar entréspegeln.
Sittkomforten är inte den bästa – man sitter ganska rakt på de medelhårda dynorna. Mot framrutan finns den obligatoriska, decimeterdjupa prylhyllan. Den snygga gardinuppsättningen runt om avbryts bara av hörnhyllorna.
Inredningsdetaljerna andas kvalitet – körsbärsfanér i kombination med den moderna kökslooken gör att man genast trivs i vagnen. Det är rikligt med överskåp, men luckornas låsmekanism är alldeles för hård.
Sittgruppens vänstra kortsida rymmer Alde 3010-pannan och ger en extra behaglig temperatur för den som sitter ovanför. I den högra kortsidan är det underhållsfria 95 Ah-batteriet, laddaren samt elcentralen med alla säkringar placerade, mycket lättåtkomligt.
I hyllan ovanför – närmast dörren – finns de visuella hjälpmedlen: lysdioder för batterikondition, laddning, vattennivåindikering samt den nya Alde-panelen med pekskärm för manövrering av alla nödvändiga funktioner. Äntligen begriper man inställningarna utan telefonsupport med återförsäljaren. Brandvarnare sitter takmonterad från fabriken – bra!
Till vänster om ingången tornar den högt placerade, spegelblanka 110 liters kombinerade Dometic kyl/frysen upp. Synd att man inte väljer modellen med separat frysfack eftersom den är betydligt effektivare vid infrysning av matvaror. Bredvid kylskåpet finns den 53 centimeter breda och 130 centimeter höga garderoben som har en löstagbar svart plastbricka som botten med värmeslingor under.
Luftväxlingen är extra tryggad genom Electroluxventilen i taket. Perfekt för blöta pjäxor och täckjackor efter skidturen. Två rejäla skåp med hyllor får plats under kylen och garderoben.
Köksbänken imponerar med en 1,8 meter lång, svart granitimitation i kombination med rostfritt med mörka glasluckor över diskhon, och spisen är en klar vinnare i husvagnssammanhang. Mellan bänken och ytterväggen löper en smal, gallerförsedd luftspalt för den goa värmens skull. Även detaljer som spislocket som består av två delbara halvor, en liten kompostsamlare av plast direkt i diskhon eller den piezzoelektriska tändningen av de tre spislågorna, gör att man förstår att någon har tänkt till. Arbetshöjden på 95 centimeter passar bra för oss i Skandinavien.
Dometics kombinerade gasolugn med grill är standard. Vill man även ha mikrovågsugn får man offra något skåp, det blir ändå plats över. Avfallshanteringen är ett bortglömt kapitel.
Den svarta bänken matchar de fyra vita, hyllförsedda överskåpen, där ett är avsett som torkskåp med extra avluftning i taket. Underskåpen, de lättglidande djuplådorna, med bland annat den fiffigt placerade skärbrädan dold i en kökslåda – allt i vitt – sväljer hela köksutrustningen.
Kaffebryggaren eller platt-tv:n mot sängkammaren kan med fördel placeras på det förhöjda, 30 centimeter breda utdragbara speceriskåpet som avslutar köksregionen till vänster. Här finns också två eluttag, annars är det mycket snålt med den varan. På dagen flödar ljuset från det öppningsbara köksfönstret på 60x15 centimeter men på kvällen är man hänvisad till fläktens två halogenlampor, vilka inte räcker till som godkänd arbetsbelysning.
Snygg finish, bra låsanordningar, självstängande lådor med mjukstopp och marknadens bredaste fläkt kan dock inte resultera i annat än VG som slutbetyg för köket.
Ventilationen är utmärkt. Ta luftspalterna i överskåpen, bakom rundsoffan, längs köksbänken eller vid dubbelsängen – allt är gjort efter konstens alla regler.
Det är mycket viktigt att vagnen ställs i våg för att luftcirkulationen ska fungera som avsett. Från luftintagen styrs kalluften genom speciellt framtagna konvektorer som både värmer och samtidigt döljer kablaget som i vanliga fall brukar splittra luftströmmen.
En finess som Scandica är ganska ensam om är att med hjälp av en värmespridande aluminiumplåt – som är placerad under golvet – ytterligare förstärka effekten av de välplacerade golvslingorna. Det 50 millimeter tjocka golvet med den vattenburna golvvärmen och de 45 millimeter tjocka väggarna och taket, som saknar trälister i konstruktionen för att eliminera köldbryggor, kommer verkligen till sin rätt i den bistra vinterkylan.
En sandwichkonstruktion av styrofoam med polyuretanfyllning bevarar den sköna värmen inomhus på vintern och isolerar effektivt vagnen mot solvärme heta sommardagar.
Från uppvärmningssynpunkt är dag- och nattytorna uppdelade och värmen kan regleras individuellt mellan enheterna med en shunt placerad nära tvättstället utanför toadörren.
Den personliga hygienen sköts, enligt rådande trend, inför öppen ridå. Kan diskuteras beroende på vem man bor ihop med. Rymlig, oval tvättho i rostfritt, infälld i blanksvart skiva, belyst med snygga halogenarmaturer. Två trådhyllor för småflaskor, dubbla tandborstmuggar med hållare samt en stor spegel, underskåp och ett badrumsskåp för hygienartiklar får plats mellan garderoben och det kombinerade toa/duschutrymmet. Mycket smakfullt, allt i körsbärsträ. Innanför toadörren överraskas man av värmen som slår emot en. Här visar LMC verkligen sin styrka med den unika lösningen i Scandicamodellerna: inte enbart golvet utan också ytterväggen är försedd med värmeslingor som är integrerade även i handdukstorken. Inget hindrar att man tar en dusch – golvet är behagligt varmt, ett duschdraperi löper runt framför toan och duschslangen kan sättas fast i huvudhöjd.
På vintern blir det – tack vare väggvärmen – minimalt med kondens och på sommaren ventilerar man ut fukten både genom sidofönstret och takluckan. Längst bak kan man fundera på livet sittandes på Thetfordtoan, med fötterna vilandes i det vita, skålade duschgolvet.
Storleken betyder inte allt. 160 centimeter på bredaste och 130 centimeter på smalaste stället är helt godkänt när det gäller bäddmått i en husvagn.
Bakom sängen dominerar en långsmal spegel och den sköna värmen strömmar som den ska. För vädring finns en öppningsbar sidolucka vid fönstret.
Det beige överkastet, fönstergardinerna, gardinkapporna och även en tidskriftshållare av tyg matchar textilierna i vagnen på ett smakfullt sätt. Fyra överskåp är monterade i sängkammaren men av någon anledning har inte de öppna hyllorna följt med hit från den främre avdelningen.
Det finns överhuvudtaget inga avställningsytor innanför den tunna, silverfärgade skjutdörren som man kan dra för om man vill natta.
Det saknas även traditionella läslampor – designtrenden har gått segrande ur striden med två 20 centimeter långa raka LED-lampor. Dessa sitter i framkanten av underskåpen och förmår endast att belysa omslaget istället för sidorna när man läser en bok.
Centralströmbrytare styr allmän- och stämningsbelysningen samt de fyra halogenspotarna som sitter i taket runt takluckans eleganta träinfällning.
Tyvärr känns både den 12 centimeter tjocka kallskumsdynan och den 5 centimeter tjocka madrassen något för hårda. Det gäller att kompensera den hårda ribbottnen med lagom fjädring vilket inte alltid är det lättaste. Automatiskt tar man i när man för första gången ska lyfta den stora sängen för att komma åt lastutrymmet under, men då blir man positivt överraskad. Tre perfekt avvägda gashydrauliska fjädrar gör lyftet till en barnlek för vem som helst. Både färskvattentanken som är på 44 liter och är utrustad med en kraftig vattenpump och den lika stora avloppstanken, är placerade här under.
Alla avloppsledningar är exemplariskt dragna och fastsatta invärtes och även den isolerade avloppskranen är monterad i sänglådan. Lättåtkomligt och lättlastat även utifrån genom den stora serviceluckan på vagnens högra sida.
Det är ljust och trevligt tack vare takluckorna i vagnen. En stor Heki II över sittgruppen, två Mini Heki i kök och sovrum samt en liten på toan. Man diskuterar gärna värmeförluster, men det är bara i teorin – i praktiken upplever man inte dessa eftersom uppvärmningen är så väl balanserad.
Varma sommardagar – vilka man längtar efter just nu – är man säkert glad åt allt man kan öppna.
Om LMC menar allvar med sin satsning på Scandica med sikte mot Norden, borde även marknadsmässiga åtgärder vidtas.
För att få konsumenterna och inte minst återförsäljarna att bli intresserade, måste produkten placeras i ett prissegment som visar sig vara attraktivt i jämförelse med de etablerade svenska märkena.
Kan de klara av det, har de alla förutsättningar att lyckas. &
Observera: LMC husvagnar har ännu ingen återförsäljare i Sverige. Redaktionen har valt att granska vagnen då dess uppvärmninsglösningar väckte vår nyfikenhet.
(Red:s anmärkning)
Thomas Sessler (text) Simon Hamelius (Foto)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.