Bild
Nästa artikel
Provkörd: Easy Caravanning Takeoff Xcite

Provkörd: Easy Caravanning Takeoff Xcite

Husvagnar

Tältvagnar är lätta och dra och ofta billigare än en husvagn men framför allt är de bekvämare än ett vanligt tält. En nackdel är däremot att de tar tid att sätta upp, men vi har testat en variant som är väldigt snabb att slå upp. Get ready for TakeOff!

Under den största campingmässan i Nederländerna år 2019 visades en prototyp som ligger till grund för denna vagn. 

Den väckte uppmärksamhet eftersom det var en hybrid mellan tältvagn och husvagn med både hårt tak och hårt golv. Nu har en första samling med 75 vagnar producerats och är färdiga för leverans.

Många som kan det här med tältvagnar känner till varumärket Holtkamper och Easy Caravanning tillhör samma företagsgrupp, Campfire Group, i den nederländska staden Emmen. 

Förutom tillverkning så äger gruppen också ett antal handlare specialiserade på tältvagnar i Nederländerna. Easy Caravanning/Holtcamper finns att köpa i många Europeiska länder som Danmark och Norge och man söker just nu efter handlare i Sverige. Svenska priser är därför inte klara i nuläget utan här uppger vi priset i Nederländerna.

Det är en lättdragen vagn tack vare sin låga vikt och sin strömlinjeform som ger lågt luftmotstånd. Därför passar den bra till många körkort eller små dragbilar men även elbilar som ofta har en blygsam dragvikt. 

Tre olika varianter finns i serien. Från enklaste basmodellen TakeOff Active (14 059 euro) via TakeOff Sport (16 517 euro) och upp till toppmodellen vi testar här, TakeOff Xcite. (19 664 euro)

Alla tre varianterna byggs på ett AL-KO chassi med individuellt fjädrade hjul med gummitorsionsfjädring. På den långa dragstången är det också lätt att rymma ett cykelställ och totalvikten är 750 kilo vilket gör att den kan dras av de flesta fordon och förare. 

Lastvikten är 200 kilo på enklaste Active och 160 kilo på vår testvagn Xcite. 

I framtiden ska det dock finnas kraftigare doningar som ger högre lastvikt som tillval för den som behöver.

TakeOff i både hopfällt transportläge och uppfällt lägerläge. Chassi och stabilisatorkoppling är från AL-KO.
TakeOff i både hopfällt transportläge och uppfällt lägerläge. Chassi och stabilisatorkoppling är från AL-KO.
Tillverkningen av vagnarna sker på sju olika stationer 
i Easy Caravannings fabrik i Nederländerna.
Tillverkningen av vagnarna sker på sju olika stationer i Easy Caravannings fabrik i Nederländerna.

Alla tre vagnar i serien har traditionell påskjutsbroms samt manuell handbroms medan testvagnen Xcite har stabilisatorkoppling, stötdämpare och AL-KO:s fetare stödbensfötter Big Foot Premium. 

Vagnens kaross består av en stomme i kraftig plywood som håller upp en ytterkaross av plast och samtidigt håller möblerna på plats. 

Det finns några strategiskt placerade serviceluckor i karossen och det fällbara taket låses baktill med billås och framtill finns två extra låsremmar. Det finns ett antal färgval och toppmodellen Xcite kan fås tvåfärgad. 

Det är som en mix mellan smidig husvagn (med pop-up-tak) och tältvagn som bakom en dragbil liknar ett futuristiskt släp. Visuellt passar den också perfekt bakom en liten Fiat 600, Mini Cooper eller en strömlinjeformad elbil. 

Totalvikten är 750 kilo vilket gör att den kan dras av de ­flesta ­fordon och ­förare.

Invändigt under det låga skalet består möbleringen faktiskt bara av två skåpmoduler, två långbänkar och ett bord. Det uppfällbara köket förvaras under körning ihop med spisen i en av två kökslådor. 

För övrigt är vagnen så pass låg att innerbackspegeln i en vanlig dragbil fungerar bra till att se bakomvarande trafik och likaså är bilens egna sidospeglar tillräckliga.

Efter att man har fällt ner den lilla nedre delen av bakdörren som bildar instegstrappa kan man fälla upp själva taket vilket underlättas av två gasfjädrar. Inga tältpinnar eller tältlinor är nödvändiga! 

Tältduken spänns automatiskt och stabiliseras mellan det hårda taket och vagnen. Det finns dock en stormsäkring som förvaras diskret i taket bistår den kraftiga lyftmekanismen vid stark vind. 

Enkel inredning i orange och grått med två motstående soffor och ett avlångt matbord som fälls ner innan bäddning.
Enkel inredning i orange och grått med två motstående soffor och ett avlångt matbord som fälls ner innan bäddning.
AL-KO chassi med deras stadiga stödbensfötter Big Foot.
AL-KO chassi med deras stadiga stödbensfötter Big Foot.
Kryssmonterade stag och gasfjädrar ger enkelt lyft av kåpan.
Kryssmonterade stag och gasfjädrar ger enkelt lyft av kåpan.
Det låga luftmotståndet gör att elbilar klarar sig förhållandevis långt, trots kopplad vagn bakom. Bränslebilar likaså.
Det låga luftmotståndet gör att elbilar klarar sig förhållandevis långt, trots kopplad vagn bakom. Bränslebilar likaså.

Diagonala fönster i tältduken ger än mer kontakt med yttervärlden än man redan har bakom en tältduk. 

De långa bänkarna rymmer en stor familj men ryggstöden är aningen låga men det går att hitta en skönare sittställning tack vare höjbara nackstöd, armstöd och dekorativa kuddar. 

Träskivor och det skjutbara/höjbara matbordet bildar tillsammans en rymlig säng och som tillval finns förtält och förtältsutbyggnad för barnen. Men då krävs lite mer traditionella tältpinnar…

Den smarta ­ belysningen av ­regplåten funkar ­också som ­entré­belysning.

En tvålågig gasspis är standard och som tillval finns en elektrisk induktionshäll. En laddningsbar dränkpump och hopfällbar diskho kan placeras i en ställning intill spisen men några större arbetsytor är det inte tal om. 

Däremot kan spis och disk flyttas ut om man vill laga mat i det fria. Det finns också en plats i ett skåp för en toalett av typen porta-potti. 

Vagnen är också försedd med jordfelsbrytare, inverter och fyra uttag för 230V, samt ett vardera för 12V och USB.

Gasolflaskan är placerad längst fram i det som även i vanliga husvagnar brukar vara ett gasolfack. 

All belysning är dimbar och LED samt den smarta regplåtsbelysningen funkar också som entrébelysning. 

Sammanfattningsvis är det här en riktigt cool och hopfällbar campingvagn som kan sättas upp snabbare än en vanlig tältvagn och sist men inte minst har en förförisk design. 

Köket är mycket enkelt utformat med en spis och diskbalja som även kan placeras utanför vagnen om man vill.
Köket är mycket enkelt utformat med en spis och diskbalja som även kan placeras utanför vagnen om man vill.
Gasspisen ryms i lådan under och på motsatt sida finns ett utrymme för en kylbox. Något som dock är tillval.
Gasspisen ryms i lådan under och på motsatt sida finns ett utrymme för en kylbox. Något som dock är tillval.
Elskåpet med 230V och 12V uttag till kylboxen. Kabeldragningen ser dock lite ovårdad ut.
Elskåpet med 230V och 12V uttag till kylboxen. Kabeldragningen ser dock lite ovårdad ut.

Plus: Snabb att sätta upp och fälla ner. Snygg design. Bra chassi.

Minus: Högt pris. Spartansk insida som inte matchar den snygga utsidan. 

Easy Caravanning TakeOff Xcite (2022)

Chassi: enkelaxlad AL-KO, AKS stabilisatorkoppling
Totallängd/bredd/höjd: 4920/1850/1220 mm
Karosslängd: 3500 mm
Ståhöjd uppfälld: 2050 mm
Totalvikt: 750 kg
Tjänstevikt: 590 kg
Maxlast: 160 kg
Bäddmått: 205 x 160 cm
Tillval: Toppmatad AES–kyl (gasol) eller kompressorkyl. ­Förtält med borttagbar sida. Sovtält som sätts ihop med ­förtältet ger ytterligare två bäddar, cykelställ, keramiskt ­el-element m.m.
Pris: 19 664 euro
Hemsida: ­www.­easycaravanning.com

Taggar: Husvagnar

Under den största campingmässan i Nederländerna år 2019 visades en prototyp som ligger till grund för denna vagn. 

Den väckte uppmärksamhet eftersom det var en hybrid mellan tältvagn och husvagn med både hårt tak och hårt golv. Nu har en första samling med 75 vagnar producerats och är färdiga för leverans.

Många som kan det här med tältvagnar känner till varumärket Holtkamper och Easy Caravanning tillhör samma företagsgrupp, Campfire Group, i den nederländska staden Emmen. 

Förutom tillverkning så äger gruppen också ett antal handlare specialiserade på tältvagnar i Nederländerna. Easy Caravanning/Holtcamper finns att

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.