Bild
Nästa artikel
Provkörning: Elbilen Tesla Model X som dragbil och Polar 680

Provkörning: Elbilen Tesla Model X som dragbil och Polar 680

Husvagnar

Tesla Model X är lika stark som en trimmad banracer, rymmer sju personer, får dra 2,2 ton, är fyrhjulsdriven och gör husvagnskörning till ett rent nöje med sina korta överhäng och långa axelavstånd. Stabilt, tyst och väldigt bekvämt.

Det handlar om Tesla Model X Long Range och Polar 680 LB VK men vi börjar längst fram med själva dragbilen. Tesla Model X Long Range drivs av två elmotorer. En för framhjulen och en för bakhjulen. 

Kraften kommer från bilens 100 kWh batteripaket. Batteriet laddas snabbt och smidigt på någon av de närmare 40 egna snabbladdstationer som Tesla har i Sverige. Att ladda hemma tar betydligt längre tid. För att ladda säkert ska man installera en egen laddbox av en certifierad elektriker. Måste man ladda i ett vanligt vägguttag bör man ställa ned laddeffekten till 8–10 A (det görs i bilen) för att undgå överhettning i uttaget och därmed brandrisk. Sedan finns också flertalet publika laddstolpar vid offentliga parkeringsplatser med varierande laddeffekt och prisbild.

Med fulladdat batteri når man cirka 500 kilometer, beroende på körsätt. Vi körde bilen en dag med husvagnen Polar 680 på släp, en vagn som tom väger nästan 2 ton. Då halverades räckvidden. 270 kilometer visade grafen i 17-tumsskärmen som också visar var det finns laddstationer, inte bara Teslas superchargers, också andra stationer. Den visar även om stationerna är lediga och hur många som finns på respektive station.

Grön dragbil med 2,2 ton max dragvikt i grönskande råg.
Grön dragbil med 2,2 ton max dragvikt i grönskande råg.
På bilens stora skärm ställer man in önskat körläge, till exempel Släpvagnsläge.
På bilens stora skärm ställer man in önskat körläge, till exempel Släpvagnsläge.
Olika laddstationer har olika anslutningar. Högst kapacitet finns i Teslas Superchargers.
Olika laddstationer har olika anslutningar. Högst kapacitet finns i Teslas Superchargers.

Själva körningen är ett rent nöje om ni ursäktar ordvitsen. Bilen har inställningsmöjligheter för fjädring och kraftuttag som påverkar dragjobbet positivt. Släpvagnsläge heter inställningen som anpassar bilen efter jobbet. Det betyder mjukare kraftöverföring och styvare bakfjädring. Vissa stödfunktioner, som parkeringsassistans, slås i stället av.

Den miljömedvetna husvagnsresenären är bara att gratulera, för det blir inte renare än så här, noll utsläpp av både koldioxid CO2 och kväveoxid NOx. Att köra med ett bensindrivet ekipage i samma eller motsvarande storlek och med liknande prestanda producerar cirka 450 gram koldioxid per kilometer ­(Mercedes G 63).

En dieselmotor med jämförbara prestanda, om det finns någon, torde ha något lägre siffror, uppskattningsvis 300 – 350 g CO2/km.

Den jämförelsen tar jag till för att förklara hur det är köra med en tung husvagn på släp med denna bil. Nästan overkligt. Resan går tyst, bilen drar otroligt effektivt och oberört på ett sätt som jag inte tidigare upplevt. Den linjära kraften kan närmast beskrivas som om elmotorerna inte bryr sig om den extra belastning som vagnen utgör.

Vid accelerationstester går det ungefär lika fort att nå olagligt hög husvagnsfart som det gör utan vagn. Skillnaden mot en förbränningsmotor är att den förbrukar bara ännu mer energi – men den sviktar inte. Det bara barkar iväg, där diesel- eller bensinaren får kämpa… 

Med sju säten är detta en drömbil för den stora familjen.
Med sju säten är detta en drömbil för den stora familjen.
Vagnens eleganta bakparti gör att den ser ut att vara en husbil.
Vagnens eleganta bakparti gör att den ser ut att vara en husbil.
Bilens dator känner av att bilen tyngs ner baktill av husvagnen, och justerar automatiskt fjädringen.
Bilens dator känner av att bilen tyngs ner baktill av husvagnen, och justerar automatiskt fjädringen.

Därtill är det billigt att ”tanka”. Elpriset du betalar för din hemmaförbrukning är lägre än det på laddstationerna. Undertecknad betalar drygt en krona per kWh hemma, således skulle full laddning av Teslas batteri kosta cirka 120 kronor. Det ger en kostnad på cirka 5 kronor milen med husvagnen på släp.

Mina siffror är baserade på mitt elavtal och på mitt val av vagn och just detta körtillfälle men siffrorna ger en fingervisning om att det är mycket billigare att ”tanka” el än att tanka bensin eller diesel (än så länge). Att ladda på en supercharger kostar cirka 10 kronor per körd husvagnsmil (2,56 kronor per kWh).  

Nackdelen med denna bil som dragbil är förstås räckvidden. Att resa mellan våra vanligaste turistmål som Öland, Gotland, Västkusten, Dalarna, Jämtland med Åre och liknande är ändå ganska enkelt. Laddstationer finns det gott om längs dessa stråk och ett stanna för en fika eller bensträckare under laddtiden, efter ett par timmars körning kan inte sägas vara besvärande, snarare behövligt även för de som reser i bilen, inte bara för batterierna. 15 ­minuters supercharging ger 17,9 nya mil, knappt 10 husvagnsmil.

Räckviddsångest har klingat ut i takt med att laddställen byggts, i dag har Tesla cirka 40 stationer spridda över hela landet med tyngdpunkt på den södra halvan. Antalet stationer i Europa ökar för varje månad och har passerat 400 för länge sedan. På varje station finns ett antal uttag.

Utöver Teslas egna finns också ett stort antal så kallade distansladdare utspridda över landet. Det är laddstolpar som tillhandahålls av olika el- och teknikleverantörer. För dessa krävs tyvärr egna anslutningsadaptrar och de har också olika priser och betalmetoder men ändå, tillgången finns där. Man skall således vara nästintill hypokondrisk för att drabbas av räckviddsångest och som dämpare av nämnda ångest kan vi nämna att svenska campingar i allt större utsträckning erbjuder gästerna laddning av elbilar.

Plus: Bilens effekt och vagnens rymd och komfort.

Minus: Bilens inköpspris och sikten snett bakåt. Vagnens tyngd och små  rangerhandtag.

”Med Tesla Model X LR (long range) är husvagnskörning ett 'rent' nöje.”
Det nya vinkelköket i Polar 680 är både funktionellt och elegant.
Det nya vinkelköket i Polar 680 är både funktionellt och elegant.

Polar 680 LB VK

Husvagnen, en för året ny modell Polar 680 TR LB VK vilket uttydes: Vagnsbrett tvättrum, långbäddar och vinkelkök följer efter bilen som om den vore både mindre och lättare än den egentligen är. Fint balanserat kultryck och extralånga dragbalkar bidrar till följsamheten på vägen.

Friktionskopplingen i kulhansken bidrar förstås också och tandemaxlarna gör sitt till för den stadiga gången. Vagnen väger bastanta 1 895 kilo, utan packning, och totallängden är 8,71 meter. Vagnen rullar på 15-tumshjul med 65-profils däck monterade på aluminiumfälgar. 

När vi stannat efter att ha hittat en fin plats att ställa upp på uppskattar vi att alla fyra stödbensskruvar nås och hanteras utan att man måste ned på knä. Men vi ogillar de små och lite vassa rangerhandtagen.

Inte för att man manuellt kan påverka särdeles mycket på en vagn av denna kaliber men om man till exempel inte hamnat helt rätt med dragkulan kan det behöva knuffas och dras för att kulhandsken skall komma i exakt rätt läge – och då gillar vi rejälare handtag.

Husvagnen rymmer fyra sovande, den bäddbara sittgruppen blir en säng med måtten 225x180 cm de två fasta långbäddarna mäter 198x90 cm, så visst kan man rymma både två och tre barn, men vagnen vänder sig till par utan barn.

En slösande generös vagn för två som söker komfort och gillar både långliggande vintercamping men också semesterresor med vagn.

Nytt för i år är vinkelköket och att manövercentralen kan skötas via din smartphone. I år är Polar Connect utbyggd med egen AR-applikation som ger nya utökade möjligheter. Den nya panelen innebär att auktoriserade verkstäder kan uppdatera alla elektriska funktioner i vagnen, online – samma metod som Tesla använder sig av.

Bra belysning, effektiv ventilation, stor kyl och frys, lådor i stället för skåp. Ett bra kök.
Bra belysning, effektiv ventilation, stor kyl och frys, lådor i stället för skåp. Ett bra kök.
Kyl och frys på rätt höjd gör det hela mer användarvänligt.
Kyl och frys på rätt höjd gör det hela mer användarvänligt.
Hi-Tec. Manöver­centralen tar via Wi-Fi emot uppdateringar och funktionskontroller. Precis som Teslan.
Hi-Tec. Manöver­centralen tar via Wi-Fi emot uppdateringar och funktionskontroller. Precis som Teslan.
Mellan bäddarnas justerbara huvudändar finns dörren till det vagnsbreda tvättrummet, vädringsluckor intill väggfönstren.
Mellan bäddarnas justerbara huvudändar finns dörren till det vagnsbreda tvättrummet, vädringsluckor intill väggfönstren.

Vinkelköket har två induktionsplattor och två gasol­brännare. Elegant och ­användar­vänligt så det förslår. Klädseln är också ny och enligt uppgift skall den vara busenkel att hålla ren och fräsch, ­FibreGuard heter den. 

Vi slänger oss i bäddarna och konstaterar att huvudändarna är ställbara, att det finns läslampor och öppna småhyllor under de överskåp som löper längs sido- och gavelväggarna. Mellan bäddarna finns dörren till det vagnsbreda tvättrummet. Väl därinne hittar vi handfatet rakt fram, toaletten till höger och den separata duschkabinen till vänster. Här finns väggskåp, två speglar och en taklucka för bra ventilation och ljusinsläpp samt effektiv belysning utöver handukstork och linneskåp. 

Under bäddarna finns stora förvaringsmöjligheter åtkomliga genom att lyfta upp bädden och utrymmet under den ena sängen är åtkomligt även utifrån. Det finns också plats för förvaring under sofforna i sittgruppen förutom i garderoben vid entrén och i huvudgarderoben intill kylskåpet. Det tvärställda överskåpet i vinkelköket och nyss nämnda garderob utgör en effektiv rumsdelare och separerar naturligt sovrummet från samvarodelen. 

Polar 680 TR LB charmar direkt man har stigit in. Köket med den fina spisen och den sofistikerade belysningen hamnar rakt i blickfånget och låter man blicken svepa runt i vagnen upptäcker man mer som lockar. De två vädringsluckorna intill fönstren i sovrummet, den praktiska garderoben direkt i anslutningen till entrén och den inbjudande sittgruppen.

Man anar också det stora vagnsbreda tvättrummet längst bak, innanför dörren mellan långbäddarnas huvudändar. Detta är en vagn för två, Polar 680 finns med fler planlösningar, men oavsett så är det en vagn för de som har höga krav på campinglivet.

Den kräver en hel del bil och körkort också, för krävande tyngder, men ger mycket tillbaka. Med denna vagn och en Tesla Model X som dragbil har man ett ekipage som går utanpå det mesta.

Handfat mitt i tvättrummet, toalett till höger, dusch till vänster.
Handfat mitt i tvättrummet, toalett till höger, dusch till vänster.
I garderoben finns vagnens batteri och elcentral.
I garderoben finns vagnens batteri och elcentral.
Med separat duschkabin kan man vara fler än en i tvätt­rummet samtidigt.
Med separat duschkabin kan man vara fler än en i tvätt­rummet samtidigt.
Två ekipage som tittar in i ­framtiden med uppdateringar via Wi-fi.
Två ekipage som tittar in i ­framtiden med uppdateringar via Wi-fi.
Förnöjt konstaterar vi att stödbenens skruvar är lätta att komma åt och hantera. Inget knästående krävs.
Förnöjt konstaterar vi att stödbenens skruvar är lätta att komma åt och hantera. Inget knästående krävs.
Rymlig gasolkoffert med ett extra gasoluttag.
Rymlig gasolkoffert med ett extra gasoluttag.
Provkörning: Elbilen Tesla Model X som dragbil och Polar 680
Provkörning: Elbilen Tesla Model X som dragbil och Polar 680
Taggar: Husvagnar, Polar

Det handlar om Tesla Model X Long Range och Polar 680 LB VK men vi börjar längst fram med själva dragbilen. Tesla Model X Long Range drivs av två elmotorer. En för framhjulen och en för bakhjulen. 

Kraften kommer från bilens 100 kWh batteripaket. Batteriet laddas snabbt och smidigt på någon av de närmare 40 egna snabbladdstationer som Tesla har i Sverige. Att ladda hemma tar betydligt längre tid. För att ladda säkert ska man installera en egen laddbox av en certifierad elektriker. Måste man ladda i ett vanligt vägguttag bör man ställa ned laddeffekten till 8–10 A (det görs i bilen) för att undgå överhettning i uttaget och därmed brandrisk. Sedan f

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Sista chansen! Läs alla artiklar utan kostnad

Den här artikeln är del av vår Premium-tjänst. Testa nu helt gratis. Inget kreditkort behövs och provperioden avslutas automatiskt.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.