Bild
Nästa artikel
Slide out glider ut ifrån väggen på ca en minut och ökar ytan inne i vagnen med ca två kvadratmeter.
Slide out glider ut ifrån väggen på ca en minut och ökar ytan inne i vagnen med ca två kvadratmeter.

Tabbert Cellini saknar bara bastu!

Husvagnar

Tabbert som är en del av koncernen Knaus-Tabbert och koncentrerar sig på husvagnar av det exklusivare slaget. Cellini 750 HTD med slide out är företagets publikmagnet och flagskepp.

Med en maximal totalvikt på 3500 kilo är det uppenbart att det här är en rejäl bjässe. Vagnen passar därför bättre till säsongplatser snarare än till långa turer kors och tvärs genom Europa, fast även dessa går att ordna om man bara har en tillräckligt bastant dragbil till hands och tungan rätt i mun under färd.

Husbil & Husvagns finska tidning Camper fick möjlighet att bekanta sig med vagnen. Vagnen i fråga var dock bara på tillfälligt besök i landet vilket innebär att ett längre test på väg inte kunde genomföras.

 

I amerikanska fritidsfordon är slide out en mycket vanlig konstruktion som används för att skapa mer plats. Tabbert har valt att bredda vagnen vid kök och sovrum. Dubbelsängen är tvärställd och tack vare slide outfunktionen skapas en bred passage vid fotänden. I köket har man kunnat skapa riktigt spatiösa arbetsutrymmen för kocken och framförallt bred passage bakom denne.

Att utveckla en slide out-del till en husvagn är inte lekande lätt. Flera år av tester har krävts och den färdiga tekniken stjäl nyttoutrymme från bland annat köksskåpen samt ökar vikten rejält. Det finns en nästan likadan version av Cellini utan slide out och den versionen väger 2 400 kilo. Slide out-konstruktion ger en mervikt på cirka 400 kilo vilket ger en tjänstevikt på hela 2800 kilo De extra kilona hamnar till största del på ena sidan av vagnen vilket gör att även chassikonstruktionen måste modifieras.

Att utnyttja den färdiga slide out-delen kräver däremot inte mycket ansträngning. I ett skåp vid köket finns en nyckel och när den vrids om glider slide out-delen ut eller in på ungefär en minut. Den går att justera även steglöst, men detta är troligen inte särskilt viktigt för användare; antingen helt ute eller helt inne är de vettiga alternativen.

I gasolkofferten ryms två P-11 gasolflaskor och även ett reservhjul. Det finns även plats för andra saker för utrymmet är djupt.
I gasolkofferten ryms två P-11 gasolflaskor och även ett reservhjul. Det finns även plats för andra saker för utrymmet är djupt.
Med mover blir rangerinen av denna bjässe busenkelt. Det går inte så fort men vagnen kan styras precis dit man vill...
Med mover blir rangerinen av denna bjässe busenkelt. Det går inte så fort men vagnen kan styras precis dit man vill...
... nackdelen är att systemet kostar en rejäl slant, 69 300 kronor närmare bestämt.
... nackdelen är att systemet kostar en rejäl slant, 69 300 kronor närmare bestämt.
Hydrauliska stödben är tillval, och förutom att de är praktiska är de snabba att använda och kräver endast två knapptryck i panelen till höger om dörren.
Hydrauliska stödben är tillval, och förutom att de är praktiska är de snabba att använda och kräver endast två knapptryck i panelen till höger om dörren.

Tabberts slide out-del är relativt stor. Karossens ytterlängd är dryga åtta meter och när nyckeln vrids om är det ett stycke på nästan fyra meter (393 cm) som glider ut 57 cm från väggen. Konstruktionens ytterhöjd är 145 cm. Vagnen har en golvyta på ca 17,5 kvadratmeter och med slide out-delen ute blir det cirka två kvadratmeter större.

Här i Norden är risken med slide out naturligtvis snö och is som kan samlas på konstruktionens tak. För att undvika problem med detta har vagnen utrustats med markis från Thule som är något bredare än själva konstruktionen. Risken finns naturligtvis att yrande snö letar sig in från sidan, ett problem som inte har lösts. Man ska alltså vara försiktig med slide out vid oväder.

 

Då det gäller vagnens konstruktion i övrigt fångas uppmärksamheten av det tjocka taket. Väggarna är 31 mm tjocka, golvet 47 mm, men taket är exceptionellt tjockt, hela 58 mm. Tabbert har patenterat takkonstruktionen och kallar den för ”ventilerat komforttak”. Yttersidan är av glasfiber, men efter det är det en intressant konstruktion med flera lager som samtidigt är både lätt och kraftig.

Tillverkaren ger en täthetsgaranti på sex år förutsatt att en täthetskontroll utförs av en auktoriserad återförsäljare varje år.

Samtliga vagnar från Tabbert byggs på Al-Ko-chassi. Utbudets toppserie Cellini är dock så pass massiv att till och med minstingen 590 TD är utrustad med två axlar. Antisladd och bromsar kommer även de från Al-Ko.

 

Viss extrautrustning gör det lättare att hantera vagnen när den ska rangeras på campingen men det kostar en rejäl slant. För en få en Truma Mover XT4 får köparen skiljas från 69 300 kr enligt årets prislista. Men då styrs vagnen precis dit man vill med hjälp av fjärrkontroll. Att rangera med mänskliga krafter är i princip ogörligt.
 

Den som köper en husvagn i denna prisklass uppskattar säkert även hydrauliska stödben. Först släpper systemet ned stödstativ i mitten av axlarna, sedan kommer stödben i fronten och efter detta bakre benen. Allt sker med ett enda knapptryck och tar bara ett par minuter. Hydrauliska stödben kostar närmare 38 400 kronor.

Alde vattenburen centralvärme är populärt i Sverige men hos Tabbert är det placerat på tillbehörslistan med priset 33 700 kronor.

Ett tillval som ytterligare höjer priset, och som främst kanske tilltalar musikfantaster, är ett premiumljudpaket med subwoofer som kostar 35 900 kronor.

Badrum med stort "B". Även en längre resenär kan sitta med raka ben och i duschkabinen finns det gott om svängrum. Med lite planering skulle man kunna montera en infrabastu för två personer!
Badrum med stort "B". Även en längre resenär kan sitta med raka ben och i duschkabinen finns det gott om svängrum. Med lite planering skulle man kunna montera en infrabastu för två personer!
Slide outen är tvådelad mellan sovrummet och köket. När konstruktionen dras in höjs sängens huvudända.
Slide outen är tvådelad mellan sovrummet och köket. När konstruktionen dras in höjs sängens huvudända.
Tabbert Cellini saknar bara bastu!

Sammanlagt ökar tillvalen priset på vagnen med nästan 209 500 kronor. Nu är det för all del inget ovanligt med att tillval ökar priset, det är snarare tvärtom. Men med ett grundpris på 707 300 kronor närmar sig vagnen med tillval nästan en miljon. Nu utbrister naturligtvis många att det här är helt galet! Hur kan man köpa något så dyrt! Naturligtvis är det här en speciell vagn som riktar sig till ett fåtal köpare. Precis som i många andra branscher rör det här sig om en produkt som ska lyfta hela märkets profil. Det ska vara lyxigt och det ska vara dyrt.

 

Då det gäller planlösningen bjuder Cellini på en positiv överraskning med badrummet som placerats längst bak. Rummet är exceptionellt stort, vilket gäller även förvaringsutrymmena.

Duschkabinen mäter 85x87 cm och toasitsen har placerats i högra hörnan av det spatiösa utrymmet. Till vänster om badrumsdörren möts man av öppna hyllor och skåp som löper från tak till golv.

Duschen är placerad i hörnet och följs av handfat med skåp och öppna hyllor omkring. I vänstra bakhörnet finns ytterligare ett högt skåp med fem hyllplan.

Den fria golvytan är så stor att man enkelt skulle kunna sätta en mindre sittmöbel mellan bänken och väggen för att sitta och torka sig i lugn och ro efter duschen. Den fria ytan på golvet är som störst 194x110 cm. Rummet är så stort att det med lite organisering skulle vara möjligt att bygga till exempel infrabastu för två. Inredningen andas samma lyx som vagnen i övrigt med de mörka träytorna samt de ljusa tonerna på skåpet under handfatet. Kranarna har monterats i en panel ovanför fatet och spegeln ovanför kantas av klara ljuspaneler.

Det finns mindre förvaring än man kan tro men arbetsyta finns så det räcker och blir över.
Det finns mindre förvaring än man kan tro men arbetsyta finns så det räcker och blir över.
Cellini Slide Out ger ett exceptionellt spatiöst intryck i mitten.
Cellini Slide Out ger ett exceptionellt spatiöst intryck i mitten.
Här syns en del av den teknik som slide out-funktion kräver. Många sladdar blir det!
Här syns en del av den teknik som slide out-funktion kräver. Många sladdar blir det!
Tabbert Cellini saknar bara bastu!

Bäddmåttet i sovrummet är 200x155/100 cm. Med slide out-konstruktionen ute blir passagen mellan bädden samt skåpen och avställningsytan på den motsatta väggen dryga 60 centimeter. När slide out-delen dras in lyfts huvudänden av bäddmadrassen i upprätt ställning och bädden skjuts en aning mot väggen. Då blir passagen något trång, men å andra sidan är det vagnens ”färdläge” då ingen är i vagnen.

Vid högra väggen finns yta med tv-förberedelse. Höjden och bredden gör att det går att montera en tv på över 40 tum. För en annan tv finns ett färdigmonterat ställ vid dörren och där finns en 22 tums tv som standard. På denna mässvagn hade apparaten dock inte installerats.

I köket stjäl slide out-tekniken en del förvaringsutrymme i skåpen. De tre överskåpen är betydligt lägre än vanligt eftersom det finns vissa begränsningar för hur nära taket den rörliga slide out-delen kan börja. Också i underskåpen är utdragbara lådor något färre i förhållande till köksbänkens bredd (160 cm).

 

Vinkelkökets bänkskiva är däremot stor och så pass djup att en kortare kock behöver sträcka sig för att nå till bänkens bakre hörn. På motsatta sidan finns kylskåp samt en hög garderob vars undre del bereder plats för värmepannan från Alde. Vid ingången vid garderobens sida finns ett barskåp samt det ovannämnda tv-stället under skåpet.

Sittgruppen i fronten har plats för sex eller sju personer. Ovanför sofforna löper sammanlagt sex massiva överskåp vid taket. Sittgruppen omvandlas till bädd på ett par minuter. Vill man ha en riktigt stor bädd finns det gott om plats för förvaring av lösa ryggstödsdynor och hörnbitar på golvet vid köket. Då blir bäddmåtten ordentliga 160x215 cm.

Tabbert Celleni är en massiv vagn som inte går att dra med lättare bilar. Minimumkrav på dragvikt är 3 000 kilo. Testvagnen hade en ökad totalvikt på 3 500 kilo, då räcker en MB av typ GL nätt och jämnt.
Tabbert Celleni är en massiv vagn som inte går att dra med lättare bilar. Minimumkrav på dragvikt är 3 000 kilo. Testvagnen hade en ökad totalvikt på 3 500 kilo, då räcker en MB av typ GL nätt och jämnt.
Även bak hittar vi en relativt stor lucka. Genom den ska man också fylla på vatten och dra el. Det finns två uttag, det till höger är endast avsett för värmesystemet.
Även bak hittar vi en relativt stor lucka. Genom den ska man också fylla på vatten och dra el. Det finns två uttag, det till höger är endast avsett för värmesystemet.
Tabberts vridbara lejonvapen täcker låset på både främre och bakre luckorna på ett elegant sätt.
Tabberts vridbara lejonvapen täcker låset på både främre och bakre luckorna på ett elegant sätt.

Denna vagn tillsammans med några modeller från andra tillverkare befinner sig onekligen högst upp i näringskedjan av husvagnar. För många är en vagn av denna prisklass bara en avlägsen dröm och det är inte många exemplar som säljs årligen. Men är man intresserad av Tabbert i övrigt finns det gott om alternativ att välja bland. Det finns 43 modeller fördelade på fem serier att välja på. Den billigaste kostar 275 000 kronor i grundutförande vilket är knappt 70 000 kronor mer än endast tillvalen till testvagnen!

Tabbert Cellini saknar bara bastu!
TABBERT CELLINI 750 HTD SLIDE OUT

Chassi: Al-Ko tvåaxlat, AKS 3004 säkerhetskoppling, ATC-antisladd samt Al-Ko Premiumbromsar

Längd/bredd/höjd: 10 270/2 500/2 650 mm

Innerlängd/bredd/höjd: 7 460/2 340/1 960 mm

A-mått: 12 060 mm

Karosstjocklek vägg/tak/golv: 31/58/47 mm

Tjänstevikt: 2800 kg (med tillbehör: 2934 kg)

Totalvikt: 3 500 kg (standard 3000)

Lastvikt: 700 kg

Hjul: 205/65 R15C, 2-axel

Uppvärmning: Alde vattenburen värme, elektrisk golvvärme

Bäddmått: 200x150/100 cm, Fram: 201x137 cm

Garantier: Täthetsgaranti 5 år, Fabriksgaranti 2 år

Grundpris: 707 300 kr

Pris testad vagn: 916 800 kr

Extrautrustning: Design-exteriörpaket (ramfönster, belyst markislist, sidoväggar av slät aluminiumplåt) 18 300 kr, Alde vattenburen centralvärme 33 700 kr, hydrauliska stödben 38 400 kr, Truma Mover XT4 69 300 kr, ljudanläggning 35 900 kr, 189-liters kylskåp 9100 kr, totalviktshöjning till 3 500 kilo 4800 kr.

Taggar: Husvagnar, Tabbert

Med en maximal totalvikt på 3500 kilo är det uppenbart att det här är en rejäl bjässe. Vagnen passar därför bättre till säsongplatser snarare än till långa turer kors och tvärs genom Europa, fast även dessa går att ordna om man bara har en tillräckligt bastant dragbil till hands och tungan rätt i mun under färd.

Husbil & Husvagns finska tidning Camper fick möjlighet att bekanta sig med vagnen. Vagnen i fråga var dock bara på tillfälligt besök i landet vilket innebär att ett längre test på väg inte kunde genomföras.

 

I amerikanska fritidsfordon är slide out en mycket vanlig konstruktion som används f

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.