Bild
Nästa artikel
Northstar Offroada 8

Northstar Offroada 8

Provkörd

Amerikanska tillverkaren Northstar har byggt campers sedan 1961 och finns sedan några år i Sverige. Det här är den första vi testar och den har ett så kallat pop-up-tak vilket inte är vanligt här i norr. Denna har dock extraisolering i tälttyget. Artikeln har tidigare varit publicerad i tidningen.

Det finns ett antal olika utformningar på fritidsfordon men den här gången testar vi inget fordon utan en last. Ja, för det är faktiskt så att en camper lastad på ett pick-up-flak räknas som last. Därför krävs inte heller besiktning, registrering eller fordonsskatt på detta fritidsboende. Northstar tillverkas i staten Iowa i USA sedan 1961 och mycket av deras produktion går på export. Dels till Sverige och Europa men även länder som Australien och Argentina. Northstar finns med många olika planlösningar och storlekar och vi har testat Offroada 8 lastad på en Ford Ranger med 1,5-hytt. Offroada 8 passar även på dubbelhyttsversionen samt flera av de populära japanska pickisarna med 1,5 eller dubbelhytt men däremot inte till enkelhyttspickisar. Det första som väcker uppseende med just denna camper är förstås det låga taket. Den ser nästan tillplattad ut med taket nedfällt och det gör mer skillnad på vägen än jag hade väntat. Särskilt i motorvägsfart märks det på ett lägre luftmotstånd och mindre buller. En annan sak jag lägger märke till är att den känns lätt på flaket. Många campers i den här storleken kan göra att pick-upen skuttar lite extra i guppen men det märktes mindre med denna. Den Ford Ranger som är detta tests värdfordon har bladfjädrar bak och spiralfjädring fram men extra luftkuddar på bakfjädringen. En kombination som fungerar väldigt bra med en rejäl last på bakaxeln som en camper faktiskt utgör. Northstar Offroada 8 med pop-up-taket väger 703 kg och Ranger får lasta 1000 kg så det finns några kilo kvar till last.


Det enda jag saknar under körning är husvagnsbackspeglar för originalspeglarna räcker inte riktigt till för den bredare bodelen. På testfordonet satt även registreringsplåten långt in under campern vilket inte är tillåtet utan den måste sitta mer synligt längre bak. När campern säljs monteras en extra registreringsskylt baktill vid behov. Jag åker längs större lands­vägar, kurviga småvägar samt längs en riktigt dålig skogsväg. Det gäller ju att passa på när man för en gångs skull testar ett fyrhjulsdrivet fritidsfordon. Just fyrhjulsdriften är förstås en annan stor fördel med detta ekipage. När taket ska fällas upp finns fyra spärrhakar som först lossas och därefter kliver man in i campern och sätter fast den vev som man enkelt vevar upp taket med. Med taket uppvevat ges en härlig rymd invändigt och det blir faktiskt högre takhöjd än vanligt. Ingångsdörren är på grund av pop-up-taket väldigt låg och man får ducka rejält men insidan har stoppning upptill och risken att slå huvudet ingår i köpet. (För mig personligen hände det faktiskt inte alls eftersom jag duckade överdrivet mycket varje gång jag klev in eller ut.) Direkt till höger innanför dörren finns en vridbar Thetford-toalett med separat spoltank vilket inte alls är dumt då man slipper slösa färskvatten på spolning. Dusch finns också, faktiskt både utomhus och inomhus. Som tillval kan man köpa ett högt duschtält att ställa utomhus så man slipper blotta sig för eventuella grannar. Toalettväggen går inte ända upp eftersom taket ska kunna fällas ned. Istället finns ett draperi att hänga i en skena i taket. Här hade jag nog föredragit fast monterade ”tältväggar” som sluter mer tätt än ett draperi. Materialet finns ju redan i pop-up-väggarna så varför inte ha det runt duschutrymmet också?

Planlösningen i den lilla campern imponerar. Toa, kylskåp och ett rymligt kök i vinkel med bra arbetsytor är oväntat i en så liten bodel. Kylen från Dometic är på 110 liter och har ett urtagbart frysfack och den tvålågiga spisen är också från Dometic. Diskhon som även får fungera som tvättställ har en extra duschslang och kranen är hög. Ett litet köksfönster finns intill spisen och i taket innanför entrén sitter en elfläkt för extra ventilation. På motsatt sida innanför entrén finns en garderob med hylla upptill som passar bra till hatt och keps eller varför inte en tv. (Den måste dock kunna flyttas för att inte klämmas fast när taket sänks ned.) Långsoffan har oväntat hårda dynor för att vara i ett amerikanskt fordon. Bordet är en smart konstruktion från båtvärlden och tillverkas faktiskt i Tyresö, Stockholm. Det kan skjutas omkring/höjas/sänkas eller tas bort. En nackdel är att det är väldigt litet och med möda rymmer en middag för två personer. Nu är den som köper en camper sällan rädd för att sitta utomhus och äta middag så kanske gör det inte så mycket.

Fördelen är att passagen upp i den stora alkovbädden inte innebär att man måste kliva över ett skrymmande bord. Den stora alkovbädden modell queen-bed har en mycket bekväm madrass och de mjuka tältväggarna ger en närhet till naturen som är svår att få i andra bodelar. Längs madrassens sidor finns luckor till förvaring och under madrassen finns också gott om plats. I detta exemplar ligger extraisoleringen till väggarna där och de knäpps fast med tryckknappar. Jag ger mig sjutton på att med den isoleringen och den effektiva värmaren kan man övernatta i minusgrader men jag låter det vara osagt då jag inte testat detta personligen. Runtom i ”tältväggarna” finns fönster som antingen kan stängas helt för mörkläggning eller bara ha myggnät. Även entrén har en smart myggdörr. En oväntad sak på denna camper är att den har en liten slide-out. Eller ska vi kalla det ”fäll-ut” för man kan fälla ner en sektion bakom soffan som ger extra utrymme. Denna plats är bara 155 cm lång men det finns kuddar att lägga ut så ett barn eller en kort person kan ligga där. Jag ser en perfekt plats för en hund som då får ett eget fönster att kika ut genom. Annars är det lämpligt för packning. Även soffan kan bäddas ut och inalles kan 3,5 personer sova bekvämt och ändå kan man passera ut och in genom entrén utan att behöva kliva över de sovande. Ett pop-up-tak med mjuka väggar är lite av en chansning på den svenska marknaden eftersom allt utan isolering verkar avskräckande på många nordbor. När denna artikel skrivs är det sju grader utomhus och väldigt fuktig luft. Därför förväntar jag mig att frysa om fötterna men där har jag fel, så länge värmaren går. Det är en luftburen, gasoldriven punktvärmare av märket Frico som även kan extrautrustas med elpatron. Kapaciteten är 4 700 Watt och det räcker och blir över kan jag lova. Nackdelen är att den väsnas en hel del när den går igång men det blir snabbt varmt.

Sammanfattningsvis är detta en camper för dig som är en friluftsmänniska som vill ha ett bekvämt boende. Det låga taket gör också att den blir smidigare än traditionella campers. Visserligen krävs lite jobb när det är dags att krypa till kojs men när denna text skrivs sitter jag i campern med taket nedfällt och kan ändå använda kylskåpet utan att veva upp taket. Det går ju faktiskt att lägga sig i soffan också vilket jag ska göra just i detta nu. Sov gott! 

Ursprungligen publicerad i H&H nr 9.14.
Northstar Offroada 8

Längd/bredd: 4 270/2 000 mm
Isolering: Celotex PIR + astro foil i taket
Uppvärmning: Frico, luftburen punktvärme, 4 700 W, gasol
Gasol: 6 kg
Bäddmått: Alkovbädd 190x140 cm, soffa 180x96 cm, fäll-ut-delen 155x96 cm
Övrig utrustning: Sony stereo fjärrkontroll och två högtalare och cd, solceller Zamp Solar, 2x230 voltsuttag, 1x12-voltsuttag, brandsläckare, gaslarm, brandvarnare, utedusch, innedusch, LED både ute och inne, fönster mot förarhytt, jordfelsbrytare, varmvattenberedare 15 liter, toalettvatten 15 liter m.m.
Pris: 211 250 kr (inkl moms).

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.