Bild
Nästa artikel
Med våningsängen framme dyker även ett fönster upp i bakstammen. Kul också med panoramafönster bak!
Med våningsängen framme dyker även ett fönster upp i bakstammen. Kul också med panoramafönster bak!

Snabbkoll: Adria Adora 613 PK

Tester

Adrias storsäljare Adora har fått ny skrud och den populära barnkammaren 613 PK är inte sig lik men är mer mångsidig än någonsin tidigare.

I Adrias modellspråk betyder PK barnkammarvagn och tidigare var Adora 613 PK en ganska traditionell ­sådan med trevåningssäng och en soffa längs var sida längst bak i vagnen. Det blev ibland en ganska trång historia, speciellt med stegen till överslafen framme.
  Den nya 613 PK har vänt på det hela och är betydligt mer mångsidig. I dagutförande kan hela den bakre delen användas som en stor L-formad soffa eller en stor skön madrasserad yta för barn i olika åldrar att hänga i under regniga dagar eller kvällar.
  När det är dags att sova kan det hela omvandlas till sängar. Visst är det lite mer jobb än att ha fasta sängplatser men vagnen blir betydligt mer mångsidig. Användningsområdet ökar, barnkammare på sommaren samlingsplats för jaktlag på hösten exempelvis. I det senare fallet finns det gott om sittplats i värmen som i denna vagn är vattenburen.

Adora är omdesignad till 2021 och vindavvisarna fram särskiljer dem utan tvekan från de flesta andra vagnar i dagens utbud.
Adora är omdesignad till 2021 och vindavvisarna fram särskiljer dem utan tvekan från de flesta andra vagnar i dagens utbud.

Det finns även förvaring här bak, under sängarna går det att stuva in saker via två luckor utifrån och det finns även en smal garderob direkt innanför den breda entrédörren. Ytterligare förvaring utgörs av en hylla med jalusidörr som dras ned uppifrån, en lösning som känns lite inträngd men det är bra att all tillgänglig volym kommer till användning.

»En lösning som känns lite inträngd men det är bra att all tillgänglig volym ­kommer till användning.«

Adora har uppdaterats rejält till 2021, mest iögonfallande är att vindavisare har monterats på vagnens framkant. Exteriört har dekalerna fått lite ljusare ton men det som skiljer mest är att det nu finns ett stort panoramafönster i överkant på vagnens bakkant, kanske en kompensation för att det inte går att montera ett panoramatakfönster på vagnens front, det är ny standard på andra Adoror. I denna vagn är nämligen huvudsängen och badrummet placerat längst fram och mitt i vagnen finns kök och dinett. 

Köket är väl tilltaget med arbets- och avställningsytor både framför och vid sidan av den ihopbyggda diskhon och  trelågiga raka spisen. Att de är i samma stycke underlättar rengöringen. 

Förvaring av köksprylar finns det gott om i lådor, apotekarskåp och överskåp. Ett smalt och högt kylskåp med frysfack står behändigt direkt till vänster om köket och efter det följer fyra skåp med plats för kläder på galge eller på hyllplan.

Adrias paroll 2021 är att det ska kännas som hemma och visst ser det mysigt ut. Hela dinetten går att bäddas upp om fler ska sova.
Adrias paroll 2021 är att det ska kännas som hemma och visst ser det mysigt ut. Hela dinetten går att bäddas upp om fler ska sova.
Simsalabim så fins det en sittgrupp istället för ­våningssäng. Det ger vagnen fler potentiella köpare.
Simsalabim så fins det en sittgrupp istället för ­våningssäng. Det ger vagnen fler potentiella köpare.
Köksbänken är lång och diskhon och spisen är enkla att hålla rena.
Köksbänken är lång och diskhon och spisen är enkla att hålla rena.

Badrummet, eller toaletten med möjlighet att duscha i snarare, är det som återstår att redovisa på vagnens högra sida. Hela golvet är ett duschkar och vid duschning får man dra för draperier för att det inte ska bli blött där man inte önskar. Toaletten är av bänktyp, det finns ingen vridbar sits alltså. Kassetten töms på vagnens förtältssida, något som inte är en fördel. 

Dels är det tråkigt att slabba med kassetten i förtältet men det går heller inte att möblera upp direkt framför. Ovanför toaletten kan ett handfat fällas ut, en praktisk och platsbesparande lösning.

Bredvid toan finns vagnens största säng. En fransk säng med ganska generösa mått och god komfort tack vare skön madrass. Det är en smaksak givetvis. Spekulanter uppmanas att testa själva hos någon av Adrias återförsäljare. Under sängen finns förvaring som även nås utifrån, jag önskar en ännu bredare lucka för att det ska gå enklare att stuva in bord och stolar. 

Vid sängen, och på andra ­ställen i vagnen, finns det ­skenor uppsatta där små filtklädda hyllplan och korgar kan hängas. Perfekt för småsaker men just filtytan känns lite svår att hålla ren.

»Väggar golv och tak är byggda för att undvika köldbryggor och isoleringsmaterialet varierar.«
Toalett med dusch, förvaring av kläder i skåp, kylskåp med frysfack och ett förhållandevis rymligt kök. Mycket nytta på liten yta!
Toalett med dusch, förvaring av kläder i skåp, kylskåp med frysfack och ett förhållandevis rymligt kök. Mycket nytta på liten yta!
Centralt i vagnen finns dinetten som rymmer många till frukost. Omvandlar man sängen bak får ännu fler plats runt borden.
Centralt i vagnen finns dinetten som rymmer många till frukost. Omvandlar man sängen bak får ännu fler plats runt borden.

I grund och botten är Adora konstruerad som tidigare vilket innebär ett chassi från Al-Ko som har friktionskopplingen AKS som standard. Vill man ha antisladdsystemet ATC får man betala 8 500 kronor extra. Andra populära tillval är formsydda mattor för 4 500 kronor eller varför inte det nya Adria Mach? För 9 600 kronor kan man överblicka, och i vissa fall fjärrstyra, saker som värme, el, vatten och gas från en mobiltelefon eller surfplatta.

Inte jättestort men väl fungerande. Ganska väl fungerande dusch med draperi och härligt ljusinsläpp via det frostade fönstret.
Inte jättestort men väl fungerande. Ganska väl fungerande dusch med draperi och härligt ljusinsläpp via det frostade fönstret.

Väggar golv och tak är byggda för att undvika köldbryggor och isoleringsmaterialet varierar lite beroende på var i karossen de är placerade. De mest utsatta områdena är träfria och har fuktsäker isolering (XPS) och andra områden har mer traditionella material som trä och frigolit (EPS).

2019 var Adria Adora den slovenska tillverkarens mest säljande serie i Sverige, näst populärast var den vinterinriktade toppserien Alpina. Till 2020 har även Adrias jättevagnar Astella letat sig in i statistiken. Utbudet är onekligen komplett från litet och billigt till stort och dyrt. Adria Adora placerar sig i mitt­fåran och just 613 PK kan tack vare sin mångsidighet visa sig vara toppsäljaren framöver.  &

Adria har omdesignat belysningn bak och har ljusare dekalering. Den lilla luckan bak rymmer förvaring, det finns en till på andra sidan.
Adria har omdesignat belysningn bak och har ljusare dekalering. Den lilla luckan bak rymmer förvaring, det finns en till på andra sidan.
Planlösningen
Planlösningen
Adria Adora 613 PK (2021)
Chassi: Al-Ko, enkelaxlat   Säkerhetssystem: AKS -säkerhetskoppling
Totallängd/bredd/höjd: 6 855/2 460/2 610 mm   Karosslängd: 6 855 mm
Invändig längd/bredd/höjd: 6 142/2 310/i.u. mm   Totalvikt: 1 800/1 900/2 000 kg
Tjänstevikt: 1 565 kg    Lastvikt: 235/285/385 kg
A-mått: 10 750 mm   Isoleringsmaterial: XPS- och EPS-skum
Tjocklek golv/vägg/tak: 29/29/25 mm   Uppvärmning: Alde -vatten-buren värme, -elektrisk golvvärme.
Bäddmått: Våningssäng: 77x203 cm, mitten: 112x217,
fram: 154x203 cm
  Grundpris: 355 000 kr
Pris testad vagn: 366 800 kr   Pluspaket: Tv--hållare, -teleskopbordsben, -aluminiumfälgar, myggnätsdörr, taklucka Midi Heki. 11 800 kr

Viktuppgifter kommer från tillverkaren. Tillval kan påverka vikten.  

Taggar: Tester, Husvagnar

I Adrias modellspråk betyder PK barnkammarvagn och tidigare var Adora 613 PK en ganska traditionell ­sådan med trevåningssäng och en soffa längs var sida längst bak i vagnen. Det blev ibland en ganska trång historia, speciellt med stegen till överslafen framme.
  Den nya 613 PK har vänt på det hela och är betydligt mer mångsidig. I dagutförande kan hela den bakre delen användas som en stor L-formad soffa eller en stor skön madrasserad yta för barn i olika åldrar att hänga i under regniga dagar eller kvällar.
  När det är dags att sova kan det hela omvandlas till sängar. Visst är det lite mer jobb än att ha fasta sängplatser men vagnen blir be

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn med vår Premium-tjänst

Det här är en del av vårt Premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.