Bild
Nästa artikel
Solifer S9 MHC (1998)

Solifer S9 MHC (1998)

Begtest

Vi har begagnattestat en vagn som med tjugo år på nacken och med en prislapp på strax under hundra tusen kronor kan tänkas passa som förstavagn för nybörjaren.

Varumärket Solifer har sedan några år för­svunnit från den svenska marknaden men lever vidare i Norge.

Efter ungefär tio års tillverkning i Sverige flyttades produktionen 2015 till Tyskland där valda delar av Hymer-koncernens vagnproduktion nu pryds med Soliferemblem.

Ursprungligen kommer Solifer från Finland och denna gång provkör vi en vagn som för 20 år sedan byggdes just där. Med tanke på layouten är det kanske den idealiska förstavagnen?

Köksväggen har pimpats av en tidigare ägare.
Köksväggen har pimpats av en tidigare ägare.
Både skåp och lådor finns det gott om i köksutrymmet. Utdragbar skärbräda finns också.
Både skåp och lådor finns det gott om i köksutrymmet. Utdragbar skärbräda finns också.
Kylskåpet är placerat mittemot köket bredvid hygienutrymmet.
Kylskåpet är placerat mittemot köket bredvid hygienutrymmet.
Manöverpanelen till värmepannan är ­placerad i ett överskåp vid sittgruppen.
Manöverpanelen till värmepannan är ­placerad i ett överskåp vid sittgruppen.

Solifers S-serie lanserades 1998 i modellerna S7 och S9 som ett alternativ till lättviktsserien Goldie och flaggskeppet Finlandia.

Designen är typisk för Solifer med sluttande front och mörka inslag som får framrutan att nästan se ut som den täcker hela framväggen. Färgsättningen utvändigt upplevs också som typisk 90-tal tidigare bruna nyanser ersattes av vitt och grått.

Typiskt för äldre Solifervagnar är också den låga vikten trots vagnen ganska stora längd som är sex meter invändigt.

Bredden på 2,27 meter gör den till en passande resvagn och med dubbelsäng och nedfällbara överslafar kan denna tänkas bli en passande förstavagn för det yngre paret som på sikt får tillökning i familjen.

Vi lånar vagnen av Caravanhallen i Södertälje och börjar med en provkörning. Det märks att Solifer gjort sig populära som resvagnar.

Den går stadigt bakom bilen även på motorvägen och den kompakta bredden gör att den känns smidig i trafiken. Draganordningen brukar vara ganska lång på Solifervagnar för att få hög stabilitet på vägen och denna vagn är inget undantag från detta. Vagnen har en totallängd på strax under åtta meter. Det kan också tänkas att den aerodynamiska karossen bidrar till de goda köregenskaperna.

Som på många andra vagnar har denna inbyggd gasolkoffert som rymmer en del skrymmande grejer. Denna vagn har också kassettoalett.

Textilierna är inte lika diskreta och neutrala som nyare vagnar.
Textilierna är inte lika diskreta och neutrala som nyare vagnar.
Badrummet är som en vit plastbubbla utan fönster, men väl en taklucka för enklare vädring.
Badrummet är som en vit plastbubbla utan fönster, men väl en taklucka för enklare vädring.
Instegstrappa ser man ofta på ­husbilar, men inte vagnar.
Instegstrappa ser man ofta på ­husbilar, men inte vagnar.

Vi kliver in genom entrédörren och noterar den avtagbara instegstrappen som är en typisk så kallad ”Soliferism” alltså en grej som är typiskt för Solifer. 

Vagnens sittgrupp är det första man möter när man kliver in. Den är u-formad och rymmer därför ganska många sittande.

De som hamnar på gaveln kan få ont om huvudutrymme då framväggen lutar ganska mycket. Men uppenbarligen har denna design gått hem då strömlinjeformen varit Solifers signum sedan det sena 70-talet.

Vi förflyttar oss till köket och noterar att det håller typisk 90-talsstandard med spis och diskho i samma enhet i stål.

Överslaf passar bra för yngre barn.
Överslaf passar bra för yngre barn.
Sideboard intill dubbelsängen rymmer både förvaring och ­möjlighet att ha lite prydnadssaker.
Sideboard intill dubbelsängen rymmer både förvaring och ­möjlighet att ha lite prydnadssaker.
Sovrummet har en layout som sällan syns numera. Det gäller också den ovala spegeln.
Sovrummet har en layout som sällan syns numera. Det gäller också den ovala spegeln.

En annan typisk Soliferism är också persiennerna till köksfönstret. Avställningsyta finns mellan spis och diskho men också på skåpenheten till höger om köket.

Förutom överskåpen finns skåp med sidohängda luckor under köksbänken. Numera är det vanligare med mer överblickbara utdragslådor istället.

Mitt emot på högerväggen finns tv-bänk och kylskåp. ­Denna vagn är byggd på den tiden då tv-apparaterna fortfarande var så tjocka att de inte kunde monteras på en vägg. Kylskåpet är placerat under.

Toalettutrymmet är placerat mot högerväggen i färdriktningen. Kassettoalett och handfat samt skåputrymmen brukar vara stående inslag i utrymmen som dessa.

Numera brukar det dock vara mer inslag av trä i skåp och luckor till skillnad från denna vagn där nästan allt är i plast.

Primuspannan känns igen då den är placerad i gasolkofferten.
Primuspannan känns igen då den är placerad i gasolkofferten.

Vagnens sovrum består av dubbelsäng, sideboard och två nedfällbara överslafar.

Detta är en lösning som idag mer eller mindre dött ut bland husvagnsproducenterna. Permanenta våningssängar har ersatt överslafarna och istället för sideboard brukar utrymmet i ena hörnet ha en dinett eller toalettutrymme.

Det kan dock tyckas praktiskt med ett renodlat sovrum med mycket förvaring. När familjen får tillökning löser överslafarna problemet med sängplatser utan att man behöver byta vagn.

Under dubbelsängen finns också ett enormt utrymme med plats för skrymmande grejer.

Solifer S9 är utrustad med vattenburen värme från Primus. Det kan tänkas att vagnen fungera mycket bra för vinterbruk eftersom Solifer gjort sig kända som dugliga året-runt-vagnar.

Solifer S9 MHC (1998)
(Kyl, spislågor, färskvatten, gråvatten, bäddar)
(Kyl, spislågor, färskvatten, gråvatten, bäddar)
SOLIFER S9 MHC – 1998

Totallängd/bredd/höjd: 7 950/2 270/2 620 mm
Invändig längd/bredd/höjd: 6 020/2 130/1 950 mm
Totalvikt: 1 450 kg
Tjänstevikt: 1 200 kg
Värme: Primus vattenburen
A-mått: 1015
Bäddmått sittgrupp: 158x206 cm
Bäddmått dubbelsäng: 110/130x196 cm
Bäddmått överslaf: 2x64x176 cm
Nypris: 187 000 kr
Pris nu: 94 500 kr
Utrustning: Förtält, ny -elpatron, utvändigt gasoluttag, -cykelhållare


Två begagnade alternativ:

Kabe Ametist GLE B3  (1997)
Nordiskt och jämngammalt ­alternativ med vattenburen värme och barnkammare bak. Flexibel planlösning. Åsbro. 89 900 kronor.
Kabe Ametist GLE B3 (1997) Nordiskt och jämngammalt ­alternativ med vattenburen värme och barnkammare bak. Flexibel planlösning. Åsbro. 89 900 kronor.
Hobby Excellent 540 UE  (2005)
Nyare alternativ för snarlik prislapp. Kontinental vagn med luftburen värme, ­dubbelsäng och U-sitt. Mjölby. 99 900 ­kronor.
Hobby Excellent 540 UE (2005) Nyare alternativ för snarlik prislapp. Kontinental vagn med luftburen värme, ­dubbelsäng och U-sitt. Mjölby. 99 900 ­kronor.
Taggar: Tester, Solifer

Varumärket Solifer har sedan några år för­svunnit från den svenska marknaden men lever vidare i Norge.

Efter ungefär tio års tillverkning i Sverige flyttades produktionen 2015 till Tyskland där valda delar av Hymer-koncernens vagnproduktion nu pryds med Soliferemblem.

Ursprungligen kommer Solifer från Finland och denna gång provkör vi en vagn som för 20 år sedan byggdes just där. Med tanke på layouten är det kanske den idealiska förstavagnen?

Är du redan tidningsprenumerant? Skapa din digitala inloggning.

Registrera
Digital prenumeration
Läs allt på Husbil & Husvagn från endast 1 kr

Det här är en del av vårt premium-innehåll. För att läsa vidare behöver du starta en prenumeration eller logga in ifall du redan har ett konto.

Läs mer

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.