Nästa artikel
Rimor Sailer 95 plus – Kompakt med chambre séparée
Provkörd ur nummer 3 2012

Rimor Sailer 95 plus – Kompakt med chambre séparée

Publicerad 5 april 2012 (uppdaterad 5 april 2012)
Rimor startades i början av år 1978 av Luano Niccolai som då såg en växande marknad för husbilar. Familjeföretaget ligger i Poggibonsi, en liten stad i Toscanaområdet i norra Italien. Företaget tillverkar bara husbilar och har sju grundmodeller i sortimentet.

 

Vår provkörda Rimor Sailer 95 plus bygger på Fiats nya Ducatochassie. ”Plus” i namnet betyder att bilen är försedd med en fällbar alkovsäng. Standardmotorn i Sverige är 130-hästaren och har manuell sexväxlad låda, men bilen kan även beställas med 150 hk som vår provbil var utrustad med. Det senare motoralternativet är nog att föredra. Kraften verkade lagom både i uppförsbackar och vid omkörningar. Dessutom går bilen ovanligt tyst. Ljudnivån på slät väg ligger på låga 65 dBA vid 70 km/h och höjs till 76 dBA när vi ökar farten till 90 km/h. Inredningen är fri från både skrammel och knirkande vilket gör körintrycket ännu behagligare.
Öppnar vi motorrummet så finns oljesticka, dito påfyllning, expansionskärl för kylaren och påfyllning av spolvätska lätt åtkomliga men för större justeringar och reparationer får hela fronten monteras bort. Bodelsbatteriet och elcentralen med säkringar är åtkomliga utifrån genom en lucka på bilens vänstra sida. Extra batterier får hitta sin plats på andra ställen i fordonet.
 
Förarplatsen är bra och överskådlig men avsaknaden av elektriskt styrda backspeglar drar ner betyget. Förarstolen går manuellt att höja och vinkla åt alla håll och ratten är ställbar i längdled. Det finns hela åtta fack i framdelen av fordonet och eftersom det är frågan om en halvintegrerad bil så har även framsätespassageraren en egen dörr som standard. I standardutförandet ingår en cd-radio med högtalare i kupén och AC:n sprider svalka bara i bilens framdel. Andra ljudanläggningar, navigator och backkamera får vid behov eftermonteras. Tyvärr är inte bilen förberedd med behövlig sladdragning vilket gör monteringen lite krångligare. 
Framstolarna kan, som det är vanligt, vändas bakåt och på så sätt kan fem eller flera personer idka samkväm kring det lilla (90x60 cm) bordet, som visserligen går att reglera i längsled, på höjden och på tvären, är dock i minsta laget om hela vagnens godkända besättning ska få plats med alla nödvändiga glas och tallrikar. Fem bältade sittplatser, varav en med ryggen mot färdriktningen, finns i den främre delen av bilen.
Allmänbelysningen består av punktbelysningar från taket och läslampetter. Sju små LED-lampor finns monterade i tåhöjd och lyser upp golvet med ett skarpt ljusblått sken. Övriga ljusinsläpp består av ett takfönster (70x57 cm), tre öppningsbara skylights i bodelen och var sin i toaletten och i duschrummet.
Vid huvudingången finns den av oss efterlängtade kroken där man kan hänga av sig ytterjackan och ett utfällbart fack. Tyvärr förstörs den förstas funktion av tv-fästet som med sin arm klämmer in jackan. Med en aldrig så liten platt-tv på fästet hamnar nöjesmaskinen också i vägen när fordonet ska äntras då man får akta sig för att inte slå huvudet i den. 
 
Nu hamnar vi in i det ganska rymliga L-formade köket där diskbänken och den trelågiga spisen borde byta plats eftersom köksfläkten nu är placerad över diskhon och knappast gör någon nytta när det gäller att suga ut stekos från stekpannan över den stora brännaren som finns nästan en meter bort. 
När spishällen inte används kan arbetsytan utökas genom att man fäller ner ett glaslock över brännarna. Även diskhon kan, vid behov, täckas med ett lock. Handdukshängare och tre krokar att hänga saker på kompletterar köksutrustningen.
Skåpet under spishällen är snyggt inrett med utdragbar trådhylla och två, likaså utdragbara, lådor av samma materiel varav det i den ena finns plats för två avfallskärl av plast. Trådhyllan och dito lådorna glider lätt och mjukt in. Även skåpdörrarna stängs utan större buller men tyvärr saknas dämpningsfunktionen i de två utdragslådorna under diskhon, varav en med bestickslåda, och till skåpet som ligger ovanför fönstret där ett lysrör sprider sitt sken över arbetsytan.
230 volts uttag finns på gaveln till pentryt. Till höger i bilen mitt emot pentryt har man placerat Tec-Tower kyl/frysen som rymmer 145/30 liter. Ovanför frysen finns en gasoldriven ugn som kan svälja en liten söndagsstek men oftast nog kommer att användas istället för mikrovågsugn – till att värma mat i. Passeravståndet i köksdelen är 70 cm.
Det bakre sovutrymmet in­klusive toalett och duschkabin skiljs från resten av bodelen med en dörr som alltid måste hållas stängd under färd eftersom det inte finns något sätt att regla den i öppet läge. De båda bekvämlighetsinrättningarna finns på var sin sida av bilen, toaletten till vänster, duschen till höger och avgränsas från sovrummet med skjutdörrar. Duschutrymmet med sina vikdörrar och helplastmodul fyller både funktion och rymd. Toaletten, som har en rundad jalusidörr, uppfattade vi emellertid som lite trång när jalusin väl var fördragen. Ett 230 volts eluttag väntar på rakapparater och hårtorkar.
 
En garderob mellan sängarna, sex luckor och två hyllor kransar sovrummet. Lite undrande är vi dock inför den lilla luckan mellan sängarna som ger direktåtkomst till lastutrymmet bak i bilen. Stuvutrymme finns under bäddarna och under huvudändan på den vänstra finns den varmluftsblåsande värmaren och varmvattenberedaren.
Vi har inte sovit i den här sängen med värmaren i gång men erfarenhetsmässigt brukar ett visst surrande ljud tränga genom madrassen. Somliga tycker att ljudet är sövande, andra som störande. Madrassen uppfattade vi som lagom fast/mjuk men uppfattningen om bekvämlighet förblir den sovandes ensak. Vattenburen värme går inte att få på den här modellen däremot finns det som standard ett 230/12 volts värmegolv. Två gasoltuber får plats i ett eget utrymme framme i bilen.
Sovkomforten är det annars väl sörjt för. Förutom två separata sängar med måtten 80X195 centimeter var bak i bilen kan även dinetten bäddas och dessutom finns en 1,23x2,60 meter stor säng som elektriskt sänks ner över dinetten. Den saknar dock skydd på sidorna. 
Risken att ramla ur överbädden kan avvärjas med skivor eller nät som dock inte är standard. De som sover i övervåningen har två skylights att blicka ut genom. En större framme i taket och en mindre, öppningsbar, i mitten av sängen. Förutom den bäddbara dinetten, vars dynpussel inte bildar den allra bekvämaste bädden, så är taksängen lagom mjuk och torde borga för god sömn. Insyn från förarhytten skyms av gardiner och samtliga skylights och fönster inklusive den i huvudingången är försedda med jalusier och gardiner. Alla öppningsbara ljusinsläpp har myggnät och hela dörröppningen kan säkras mot flygfän genom ett heltäckande utdragbart nät.
Bak i bilen finns ett genomgående lastutrymme med 70X 90 centimeter stora luckor. En finess är att lucklåsen har säkerhetsspärrar som måste lossas genom att trycka på en liten fjäderbelastad arm. Inne i lastutrymmet finns ett slätt golv med lastöglor och genom den förut nämnda luckan kan man titta in i sovrummet bak i bilen.
 
Textilierna går i grått och beige och ger ett behagligt intryck men mindre praktiskt är kanske de ljusa kanterna på stolar och ryggstöd. Det är ju där händerna oftast hamnar när man tar stöd för att hasa sig ut och in.
Sailer 95 plus imponerar med sin tysta skrammelfria gång. Sovrummet bak i bilen kan helt avgränsas från de övriga utrymmena. Tack vare det slipper man ha bäddat och städat i sängkammaren. Skulle det komma oväntat besök så är det bara att stänga sovrumsdörren och koka en kopp Gevalia. &
PEET KOKLA (text) CHRISTER LUNDIN (foto) 

Både diskhon och spisen har glaslock.

Bra trådhyllor men frågetecken för fläkten som sitter ovanför diskhon, nästan en meter från spisen.

Kroken för jackan uppskattar vi. Men tv-fästets arm är i vägen.

Trevlig känsla i sovdelen som skiljs av med en dörr mot resten av bilen. Toalett och separat dusch i samma "rum".

Utdragbart myggnät i bodelsdörren.

Toaletten känns lite trång.

Runt bordet, som går att flytta i längsled, får fem plats. Men då får man sitta tätt.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.