Så här läser du av koden. Det är dock inte bara denna, se den andra bilden där berörda produkter finns listade

Nästa artikel
Viktigt meddelande om gasläckage från Truma!
NYHETER

Viktigt meddelande om gasläckage från Truma!

Publicerad 10 februari 2017

Så här läser du av koden. Det är dock inte bara denna, se den andra bilden där berörda produkter finns listade

Truma har konstaterat att det kan uppstå otäthet hos Truma utomhusuttag för gas och två ventiler för gasuttag. Problemet berör endast produkter med en gul kåpa och märkning som visas på bilden i artikeln.

Detta problem kan orsaka att gas strömmar ut okontrollerat ur de berörda produkterna. I värsta fall kan detta leda till gasförpuffning och personskador. Idag har dock Truma ingen kännedom om något sådant fall.

Klicka på den lilla bilden för att se vilka produkter och märkningar som har problemet.

För att undvika alla risker har Truma och dess underleverantör beslutat sig för att byta ut alla berörda produkter. Sannolikheten att felet uppträder är mycket liten. Campare måste trots det beakta dessa försiktighetsåtgärder:

  •   Säkerställ att gasanläggningen tas ur drift omedelbart. Stäng flaskorna resp. gastanken eller den externa gasförsörjningen. Om det utvändiga gasuttaget är anslutet till en separat avstängningsventil (t.ex. på det s.k. ventilblocket) räcker det att stänga endast denna avstängningsventil.

  •   Om det finns förtält måste man sörja för god ventilation.

  •   Kontrollera märkningen nedanför den gula kåpan (bild 1 nedan). Du kan behöva vrida på

    ringen för att läsa märkningen. Se till att det inte finns tändkällor i närheten medan du gör kontrollen. 

  •   Om din produkt har märkningen från 01.2016 till 12.2016 eller 01.2017 skall du kontakta din återförsäljare, en Truma Service Partner eller Truma servicecenter för kostnadsfritt utbyte. Detta utbyte får göras endast av utbildad specialistpersonal och går mycket snabbt. Fram till utbytet får du inte använda gasanläggningen, ej heller får den separata avstängningsventilen (t.ex. på det s.k. ventilblocket) öppnas igen!

  •   Om din produkt har en annan märkning än vad som anges i tabellen kan du sätta igång gasanläggningen igen och fortsätta använda den precis som vanligt

    Vid frågor kan kunderna kontakta

    Truma Service Zentrum E-post: service@truma.com Tel. +49 (0)89 46 17- 20 20 

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.