Nästa artikel
Stellantis avslöjar sin logotyp
NYHETER

Stellantis avslöjar sin logotyp

Publicerad 16 november 2020 (uppdaterad 16 november 2020)
Vi har tidigare skrivit om sammanslagningen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) och Peugeot Citroën-gruppen (PSA) och storaffären berör flera av de vanligaste basfordonen för husbilar. Nu har Stellantis, som är namnet på det gemensamma bolaget, avslöjat sin nya logo.

I och med sammanslagning av FCA och PSA skapades världens fjärde största biltillverkare med en produktion av 8,7 miljoner bilar, 410 000 anställda, ett börsvärde på 47 miljarder USD och en årlig omsättning på 190 miljarder USD. 50/50-fussionen inkluderar Fiat som är marknadsledande som basfordon för husbilar men även Peugeot Boxer och Citroën Jumper från PSA som alla tillverkas i Sevel-fabriken i Italien men i det övergripande bolagets namn Stellantis ingår totalt 14 olika fabrikatsnamn, något vi sannolikt både kommer att höra talas och vars logotyp vi får se i framtiden.

Ordet Stellantis har latinska rötter och betyder ungefär "att lysa upp med stjärnor" och ska enligt företaget representera optimism, energi och förnyelse i ett innovativt företag som har bestämt sig för att bli ett av de ledande i den kommande eran av hållbara transporter.

Avslöjandet av logotypen är det senaste steget för att slutföra sammanslagningen, något som planeras vara fullt genomförd i slutet av det första kvartalet 2021 även om det finns många hinder kvar.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.