Det har gått 50 år från den första vagnen, Adria 375, när nu den senaste generation, den färgglada Adria Altea 4Four som du ser i bakgrunden, presenteras

Nästa artikel
Adria firar 50 år
CS2014

Adria firar 50 år

Publicerad 30 augusti 2014 (uppdaterad 31 augusti 2014)

Det har gått 50 år från den första vagnen, Adria 375, när nu den senaste generation, den färgglada Adria Altea 4Four som du ser i bakgrunden, presenteras

Med pompa och ståt firar Adria sina 50 år. Visste du att det var en svensk som var en av de drivande i starten? Följ med på en historievandring!

Historien börjar i augusti 1965 där företaget IMV (Industry of Motor Vehicles) under ledning av den svenske ingenjören Martin Sever tar fram den första prototypen till en husvagn, Adria 375. Eftersom Martin Sever kom från Sverige skedde premiärvisningen på husvagnsutställningen i Stockholm och husvagnen fick ett mycket gott mottagande. Därmed var bollen i rullning!

Men det var inte den väl mottagna Adria 375 som blev första modell att säljas i Sverige. Det var i stället den betydligt mer rundade Opatija som började levereras i mars 1966. Dess reklamslogan löd "En lättare, välutrustad husvagn till ett realistiskt pris!" Varför modellnamnet Opatija som betyder "kloster" valdes har vi dock inte hittat någon förklaring till.

1967 ökar produktionen i anläggningen i Novo mesto från måttliga en vagn per dag till tre vagnar per dag. I dåtidens betydligt bilfattigare värld en mycket stor framgång.

1970 kommer en ny generation som även den präglas av rundad taklinje på kortsidorna både fram och bak. Det mest karaktäristiska är dock den breda blå dekoren i fönsterhöjd, vilken ansågs djärv i tidsepoken, eftersom det annars var pastellfärger som gällde. Den aggresivt breda blå dekoren skulle symbolisera himlen och Adriatiska havet vilket även är orsaken till bytet av fabrikatetsnamnet till Adria. När tillverkningen började bestod modellserien av 3 modeller och 8 typer men utvecklingen inom fordonsindustrin är blixtrande snabb i den här tidsepoken där nya försäljningsrekord slås på löpande band inom alla segment. I mitten av 1970-talet bestod modellprogrammet av 18 modeller med längder från 3,05 meter upp till 7 meter.

Det blå bandet skulle komma att bli Adrias signum och användes allt oftare i reklamen, "husvagnen med det blå bandet". Klicka på länken här så får du se både lite interiörbilder och tidstypiska annonser!

1978 var det dags för en kraftigare uppdatering och visuellt skiljer sig den nya modellserien sig från den tidigare genom att den blå linjen placeras under fönstren som samtidigt blir blåtonade.  Den nya generationen får ett ytterligare breddat modellutbud med fem modellserier, 14 modeller och 22 olika typer. I och med att försäljningen ökat kraftigt under 1970-talet blir det möjligt att erbjuda ett så pass brett modellutbud vilket yterligare ökade försäljningen i en uppåtgående försäljningsspiral. 1979 beslutas därför om att bygga ytterligare en fabrik i Novo mesto för att kunna möta efterfrågan som redan 1980 når en volym av 26 757 över hela Europa. Det innbar att mer än var tionde såld husvagn i Europa, 11 procent, var en Adria.

1982 kommer Mistral, det som anges som den tredje generationen husvagnar från Adria, med sandwichuppbyggd kaross samtidigt som modellseriens karakteristiska front med en "kil" bidrog till bättre aerodynamik. Under 1970-talet ökade bränslepriserna markant och utvecklingen var extra dramatisk efter oljekrisen 1974. På 1950-talet betalade man cirka 56 öre per liter, 1974 passerades en krona men redan 1979 var vi uppe i runt 2,20. Utvecklingen ansågs dramatisk och tvingade fram bättre tekniska lösningar och bättre aerodynamik. Med den nya formen kom Adria att få ett övertag gentemot konkurrenterna som ansågs skapa en högre bränsleförbrukning, något som var mycket viktigt i en krisande fordonsindustri.

Adria planerar nu för en ny marknad, husbilar. Idén fanns redan i slutet av 60-talet då varumärket Adriatik registrerades vilket nu äntligen kom till användning. 1982 byggdes det två prototyper, Adriatik 420 och Adriatik 450. Chassit var Renault Master och resultatet visades upp på en mässa i Belgrad.

Marknaden visade sig dock vara helt annorlunda än den för husvagnar eftersom prisnivån är så pass mycket högre. Att övertyga kunderna om husbilens förträfflighet i den här eran visade sig enligt Adria inte vara helt enkelt. Det skulle dröja till 1984 innan den tredje prototypen byggdes, Adriatik 390 som byggdes på ett Renault Trafic-chassi.

1985 flyttades Adrias produktion till den nya fabriken i Novo mesto och när detta var överstökat startade på allvar produktionen 1986 efter det att ytterligare två husbilsprototyper, baserade på Fiat Ducato, presenterats på mässorna i Turin, Paris och Essen. Men husbilarna kom inte att produceras i den nya fabriken i Novo mestro utan i Belgien i februari 1986.

Till årsmodell 1987 presenteras två nya husbilsmodeller. De kallas "Kamper" och är ett mellanting mellan husvagn och ”bo-container”. De tidigare tidstypiska lite kantiga linjerna ersätts av något mjukare, vilket ger husbilarna ett med dagens ögon modernare utseende.

1988 kommer en ny husvagnsserie, Forma, som får en mjukare formad front enligt gällande designtrend. Även dekoren moderniseras men den nya karossen förbehålls den nya modellserien. Samma år introduceras den nu gällande logotypen vars typiska "A" är avsedd att föra tankarna till en husvagn. Även husbilsprogrammet genomgår en modernisering och fyra nya modeller lanseras samtidigt som några modeller utgår.

Det är nu halvtid i Adrias historia och vi tar en paus i historiebeskrivningen.

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.