Nästa artikel
2022 blir det lag om system mot trötta förare
NYHETER

2022 blir det lag om system mot trötta förare

Publicerad 14 augusti 2019 (uppdaterad 9 februari 2023)
Trötta förare är ett problem som inte är helt enkelt att komma till rätta med. Hos VTI har det forskats om detta men nu vill de ta ytterligare steg i samband med att det blir lag på sådana system på nya bilar från 2022.

Att köra när man är trött bedöms som lika farligt som rattfylleri och försök har gjorts att mäta risken på ett objektivt sätt. Bland annat har Volvo utvecklat ett system som mäter ögonrörelser men nu går VTI:s forskare vidare och försöker hitta ett sätt att objektivt mäta förartrötthet med fysiologiska mätmetoder. Hittills har VTI och forskarna studerat olika områden som arbetstider för yrkesförare, förarbeteende, olycksrisker och utformning av varningssystem. Från och med år 2022 ska alla nya bilar som säljs i EU utrustas med system som varnar för distraktion och trötthet.

– Syftet är att vi ska få en bättre förståelse för vad som händer i hjärnan när man är trött, skriver Christer Ahlström, senior forskare på VTI på deras hemsida. Om vi lyckas utveckla ett tillförlitligt ”trötthetsfacit” kan det användas som måttstock när vi utvärderar hur bra olika motåtgärder fungerar, allt från frästa räfflor och att öppna ett fönster till de varningssystem som nu ska introduceras i våra bilar.

Det är dock inte enkelt att mäta trötthet, mycket svårare än att mäta sömn. Under sömnen ändras hjärnans elektriska aktivitet från svaga, oregelbundna och kaosartade signaler till starka och regelbundna vågor vilket i varje fall i kontrollerade miljöer kan mätas med EEG. För att mäta trötthet krävs att forskarna förstår de kaosartade signalerna så att externa system kan tolka dessa.

– Som trafikforskare är vi förstås intresserade av att mäta hjärnans aktivitet innan man somnar för när en förare väl har somnat är det för sent. Ett EEG från en vaken person består av en blandning av olika processer som pågår samtidigt i hjärnan, och det är helt omöjligt att reda ut vilken del av ett EEG som är resultatet av en specifik process, säger Christer Ahlström.

Med upprepade processer som att iaktta en blinkande lampa kan forskarna få fram genomsnittskurvor i en mätmetod som kallas Event Related Potential (ERP), ungefär händelserelaterad signal, och beroende på hur genomsnittkurvan ser ut kan man se hur bra hjärnan tar till sig information. Testmetoden är dock inte lämplig i en bil där andra metoder måste tas fram.

Likväl som Volvo testar forskarna att mäta förarens ögonrörelser eftersom hjärnan måste bearbeta informationen varje gång föraren flyttar blicken. Med ERP-tekniken kan man då objektivt mäta hur bra hjärnan är på att ta till sig den nya visuella informationen. Metoden har testats av 30 försökspersoner som fått köra en given sträcka totalt sex gånger och pigga respektive trötta förare har olika hjärnaktivitet. Försöken har utförts i en av VTI:s avancerade körsimulatorer och nästa steg blir att se om metoden även fungerar i verklig trafik.

– Det har inte ingått i projektet, men vi hoppas kunna få finansiering för att fortsätta med den här forskningen framöver och då ha försökspersoner som kör i verklig trafik, skriver Christer Ahlström avslutningsvis på VTI:s hemsida.

Projektet har varit ett samarbete med Volvo Cars och Mälardalens högskola och har finansierats av Vinnova inom programmet Fordonsstrategisk forskning och innovation, FFI.

Ämnen i artikeln

Missa inget från Husbil & Husvagn

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.