Bild
Nästa artikel
Begagnad bil källa till klagomål

Begagnad bil källa till klagomål

NYHETER

Att köpa en begagnad bil skapar ofta problem, vart tionde klagomål till KV rör just detta. Trots varudeklarationer är det uppenbart att köparna överskattar bilens skick och inte kan komma överens med handlaren när något slutar att fungera.

Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå konsument fick under 2018 in 122 716 klagomål kring tjänster och varor. Av dessa avsåg 11 879 klagomål på begagnade bilar, vilket är 9,7 procent av det totala antalet. Konsumentverkets undersökning från 2017 visade att misslyckade köp av varor och tjänster årligen kostar de svenska konsumenterna i storleksordningen 50 miljarder kronor, eller cirka 7 000 kronor per person. Drygt en tiondel av beloppet gäller bilköp.

Köp av begagnade bilar från handlare är traditionellt en källa till bekymmer och är den produkt som under många år toppat klagomålslistan. Det ligger dock i sakens natur att en bil är en komplicerad produkt med många möjliga problemkällor och konsumenten har allt mer sällan kompetensen att bedöma slitagenivåer. Ökningen under 2018 är måttlig men ändå oroväckande nog för att MRF i samarbete med Konsumentverket har tagit fram ett nytt protokoll för att minska risken för konflikter mellan köpare och säljare.

Husbilar omfattas inte av kravet på varudeklaration men Konsumentverket är medvetna om detta och när vi på Husbil & Husvagn inför en tidigare artikel kontaktade dem om varför detta inte är ett krav menade de att det inte tagits fram något lämpligt underlag för att bedöma bodelen. Förvillande nog använder de begreppet "personbil" i sin information, något som inte ska tolkas som "personbil klass 2". För husbilsköpare gäller det därför att vara extra noggranna vid bedömningen av det enskilda fordonet och kanske prioritera handlare som på frivillig väg deklarerar bilens skick. Inte minst är det viktigt att göra en fukttest, något som flera oberoende aktörer utför och framstår som en rimlig kostnad för att undvika framtida problem.


Statens krav på handlare är långtgående, även på begagnade fordon. Lagen stadgar att kunden har en reklamationsrätt i tre år men felet måste ha funnits vid köpet även om det inte visar sig förrän vid ett senare tillfälle. Ordet "garanti" är enkelt uttryckt förlegat, kunden behöver dock inte visa på orsak inom sex månader från köpet men därefter gäller det omvända förhållandet. Används ordet garanti gäller alltid att det är säljaren som har bevisbördan för att felet inte beror på så kallade handhavandefel eller annat som inte ligger på säljarens ansvar. Ett övertydligt exempel på sådant är förstås en kollission eller användning på ett sätt som fordonet inte är konstruerat för. Inte sällan uppstår därför konflikter om vad som är att anse som fel, normalt slitage räknas inte till som fel och fabrikantens serviceschema måste följas.

Även klagomål på verkstäderna återfinns på listan men på en mer måttlig femteplats.

Så här ser 2018 års topplista för klagomål ut.

Varor

Begagnad bil 9,7 %, Möbler/Husgeråd/Inredning 4,7 %, Dator/Telefon/Spelkonsol 3,8 %, Kläder 2,4 %, Hälsokost 1,9 %

Tjänster

Hantverkstjänst 8,1 %, Flyg 3,7 %, Mobiltelefoni 3,2 %, Internet/fiber 2,8 %, Bilreparation 2,4 %
Taggar: Nyheter

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.